MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
24
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ΕΛΙΖΕ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
A Por Por Funeral for Ashirifie
Animal
Back to Black
Baghead: Η μάγισσα των νεκρών
Bob Marley: One Love
Dune: Μέρος δεύτερο
Ennio: The Maestro
Ghostbusters: Η αυτοκρατορία του πάγου
Kung Fu Panda 4 (μεταγλωττισμένη)
Kung Fu Panda 4 (με υπότιτλους)
Lupin III: Το κάστρο του Καλιόστρο (με υπότιτλους)
Mets
Minore
Pearl Jam – Dark Matter
Poor Things
Shame
Stop making sense
Suga: Agust D Tour D-Day the Movie
Take a Trip
The Rocky Horror Picture Show
Tranzit
Άγνωστοι μεταξύ μας
Άκουσέ με
Αγρια νερά
Αδέσποτα κορμιά
Ανατομία μιας πτώσης
Αντίλαλος
Απαγορευμένα παιχνίδια
Απλώς υπέροχη (μεταγλωττισμένη)
Αρθουρ ο βασιλιάς
Αρκουδότρυπα
Αρπα Colla
Ασπιλη
Αστυγραφίες στην Οθόνη
Γάτες στο μουσείο (μεταγλωττισμένη)
Για πάντα νέοι
Γκοτζίλα x Κονγκ: Η νέα αυτοκρατορία
Εγώ, καπετάνιος
Ενας ερωδιός για τη Γερμανία
Ενα ταξίδι για πάπιες (μεταγλωττισμένη)
Εξέλιξη
Ευχή (μεταγλωττισμένη)
Ζώνη ενδιαφέροντος
Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης
Η Περιφρόνηση
Η Χίμαιρα
Η κιβωτός του Νώε (μεταγλωττισμένη)
Η κυρία με το σκυλάκι
Η περιπέτεια
Η τελευταία παμπ
Θεώρημα
Κάμπια νύμφη πεταλούδα
Καταγωγή
Κονάν η βάρβαρη
Λατρεύω να σε μισώ
Λεσβία
Μέσα στη μέρα
Ματωμένος δεσμός
Μαύρος κότσιφας-Μαύρο βατόμουρο
Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου
Μια μέρα στη Σαγκάη
Οι Ελευσίνιοι
Οι άποικοι
Ο μικρός Νικόλας: Τι περιμένουμε για να είμαστε ευτυχισμένοι; (μεταγλωττισμένη)
Οπενχάιμερ
Ο πρώτος οιωνός
Ο χαμένος τα παίρνει όλα
Ο χορός των φαντασμάτων (μεταγλωττισμένη)
Πίτερ Ράμπιτ: ο λαγός το ‘σκασε (μεταγλωττισμένη)
Περασμένες ζωές
Πεσμένα φύλλα
Ραδιο Ουόλφμαν
Ρεπό
Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη
Σκύλος & Γάτα: μια τρελή καταδίωξη (μεταγλωττισμένη)
Στενές επαφές με τον Διάβολο
Στη φωτιά
Στο γραφείο καθηγητών
Στο ποταμόπλοιο
Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι
Τα μαθήματα της Μπλάγκα
Τα παιδιά του χειμώνα
Το αγόρι και ο ερωδιός
Το αγόρι του Θεού
Το λιμάνι των απόκληρων
Το μικρό νησί
Το μπλε καφτάνι
Τοτέμ
Υπέροχες μέρες
Φόνισσα
Χορεύοντας με τον Μπέκετ

Retro Movies &TV 18: Όσα Παίρνει ο Άνεμος

Το «Όσα παίρνει ο Άνεμος» είναι μια ταινία τόσο γνωστή και οικεία στις μέρες μας, που δύσκολα μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι βγήκε στους κινηματογράφους το 1939! Ήταν έργο σταθμός στην εποχή του, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία. Και φυσικά ανήκει στο είδος των ταινιών εποχής, αφού γυρίζει πίσω, στην Αμερική του Εμφυλίου πολέμου (1861-65) και στα τραύματα που αυτός άφησε στην αμερικανική κοινωνία και ιδίως τον τσακισμένο Νότο.

author-image Γιώργος Σμυρνής

To Όσα Παίρνει ο Άνεμος (Gone with the Wind) είναι κινηματογραφικό έργο του 1939, βασισμένο στο βραβευμένο με Πούλιτζερ μυθιστόρημα της Μάργκαρετ Μίτσελ του 1936 και σκηνοθετημένο από τον Βίκτορ Φλέμινγκ. Η επική αυτή ταινία είχε πρωταγωνιστές την Βίβιαν Λι, τον Κλαρκ Γκέιμπλ, τον Λέσλι Χάουαρντ και την Ολίβια Ντε Χάβιλαντ και αποτελεί τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών. Διηγείται την ιστορία του Αμερικανικού Εμφυλίου και τα επακόλουθά του, ιδωμένα από την πλευρά των λευκών Νοτίων.

Η ταινία δείχνει με ιδιαίτερα δραματικούς τόνους την καταστροφή που υπέστησαν οι πλούσιοι κτηματίες από τον πόλεμο και την απελευθέρωση των δούλων, που άλλαξε άρδην τα δεδομένα για την οικονομία του Νότου. Βέβαια, δεν λέει τίποτα για την άγρια εκμετάλλευση των δούλων, μέσα από την οποία είχαν θησαυρίσει οι πλούσιοι αυτοί κτηματίες, πριν τους καταστρέψει ο πόλεμος.

ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ- ΔΥΟ ΑΝΤΡΕΣ
gone with the wind
Η υπόθεση της ταινίας ξεκινά στον Αμερικανικό Νότο, το 1861, παραμονές του εμφυλίου πολέμου. Η Σκάρλετ Ο’ Χάρα (Βίβιαν Λι) μια κακομαθημένη καλλονή του νότου, είναι καλεσμένη στο μπάρμπεκιου που διοργανώνει η οικογένεια του Άσλεϊ Γουίλκς (Λέσλι Χάουαρντ), του άνδρα με τον οποίο είναι ερωτευμένη για χρόνια. Η Σκάρλετ ξέρει ότι ο Άσλεϊ πρόκειται να παντρευτεί την ξάδελφή του Μέλανι (Ολίβια Ντε Χάβιλαντ) και θεωρεί ότι είναι η καταλληλότερη στιγμή ώστε να του αποκαλύψει όλα όσα εκείνη αισθάνεται για αυτόν. Εκείνος την απορρίπτει. Επίσης, γνωρίζεται υπό άβολες συνθήκες με τον δυναμικό μποέμ Ρετ Μπάτλερ.

Ο εμφύλιος ξεσπάει και ο Άσλεϊ, όπως και ο Ρετ αναχωρούν για το μέτωπο. Πριν την αναχώρηση των ανδρών, ο Άσλεϊ παντρεύεται τη Μέλανι και η Σκάρλετ, τον αδελφό της Μέλανι, Τσαρλς. Ο πόλεμος αλλάζει την Σκάρλετ, η οποία περνάει από πολλές περιπέτειες και προσωπικές σχέσεις, μέχρι να παντρευτεί το Ρετ Μπάτλερ. Αλλά στο μυαλό της Σκάρλετ κυριαρχεί πάντα η αγάπη της για τον Άσλεϊ.

Στο επίκεντρο της ταινίας είναι μια ηρωίδα, η Σκάρλετ Ο’ Χάρα. Πέρα από τα μπλεγμένα ερωτικά της, το ερωτικό γαϊτανάκι που στήνει με τον Ρετ Μπάτλερ, που είναι πολύ αλάνι, αλλά και την διαρκή ερωτική της εμμονή για τον Άσλεϊ, από την οποία δε λέει να ξεκολλήσει, το έργο έχει κι άλλα στοιχεία. Την καταστροφή του Νότου και του πλούτου του από τον πόλεμο, τα τραύματα της μεγαλύτερης ανθρωποσφαγής που γνώρισαν οι ΗΠΑ στην ιστορία τους, αλλά και την ενηλικίωση της κακομαθημένης κοπέλας μέσα από τις κακουχίες. Η Σκάρλετ ατσαλώνεται από αυτές τις άγριες συνθήκες της καταστροφής της οικογένειάς της λόγω πολέμου. Αλλά επειδή αυτή η διαδικασία συμβαίνει με άγριο και γρήγορο τρόπο, ωριμάζει αναπτύσσοντας έναν απόλυτο ατομικισμό. Γίνεται η απόλυτη τυχοδιώκτρια, σε μια εποχή που η γυναίκα όφειλε να μένει στο παρασκήνιο και μόνο μέσα από την υποκρισία και την πονηριά θα μπορούσε να πετύχει πράγματα.


“FRANKLY,MY DEAR, I DON’T GIVE A DAMN” 

osa pairnei o anemos
Η επιλογή του καστ της ταινίας ήταν ιδιαίτερα περιπετειώδης. Το αμερικανικό κοινό ήθελε τον “Βασιλιά του Hollywood“, Κλαρκ Γκέιμπλ, για το ρόλο του Ρετ Μπάτλερ. Η πρώτη επιλογή του παραγωγού Σέλζνικ, ο Γκάρι Κούπερ, απέρριψε το ρόλο. Μάλιστα ο Κούπερ ήταν σίγουρος πως η ταινία θα ήταν η μεγαλύτερη αποτυχία στην ιστορία.

Αν και του προσφέρθηκε από άλλη εταιρεία ο Έρολ Φλιν, ο Σέλζνικ θεωρούσε ότι αυτός ήταν ακατάλληλος για το ρόλο. Τελικά δανείστηκε τον Κλαρκ Γκέιμπλ από την MGM, με αντάλλαγμα το 50% των κερδών της ταινίας. Ο Γκάρι Κούπερ είχε πει τότε: «Χαίρομαι που θα σπάσει τα μούτρα του ο Κλαρκ Γκέιμπλ και όχι ο Γκάρι Κούπερ».

Ακόμα πιο μεγάλη ζήτηση είχε ο ρόλος της πρωταγωνίστριας Σκάρλετ. 1400 ηθοποιοί πέρασαν από συνέντευξη. 400 διάβασαν ρόλο. Στις υποψήφιες για το ρόλο της Σκάρλετ ήταν οι Τζιν Άρθουρ, Λουσίλ Μπολ, Ταλούλα Μπάνκχεντ, Μπέτι Ντέιβις, Κάθριν Χέπμπορν, Τζόαν Κρόφορντ, Φράνσις Ντι, Τζόαν Φοντέιν, Μπάρμπαρα Στάνγουικ, Νόρμα Σίρερ, Μάργκαρετ Σάλαβαν, Λάνα Τέρνερ, Κάρολ Λόμπαρντ, Πολέτ Γκοντάρ, Σούζαν Χέιγουορντ, Κάρλα Μπόου, Τζόαν Μπένετ, Μερλ Όμπερον, Λορέτα Γιανγκ και Μύριαμ Χόπκινς. Δημοψήφισμα του κοινού έδινε την Μπέτι Ντέιβις ως φαβορί.

Ο Σέλζνικ, που είχε δει τη Βίβιαν Λι σε ταινίες και τη θεωρούσε υπέροχη, αλλά η βρετανική της προφορά δεν ταίριαζε στο χαρακτήρα της Σκάρλετ Ο’ Χάρα. Τον Φεβρουάριο του 1938, η Λι ζήτησε να περάσει από ακρόαση για το ρόλο της Σκάρλετ. Μέσα από την οντισιόν η σπουδαία ηθοποιός έπεισε τον παραγωγό ότι η προφορά δεν ήταν πρόβλημα. Κι αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων ότι είχε δίκιο.

Και οι δυο βασικοί πρωταγωνιστές της ταινίας (Βίβιαν Λι και Κλαρκ Γκέιμπλ) αποδείχθηκαν μεγάλα χαρμάνια. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων η Λι κάπνιζε 4 πακέτα τη μέρα και ο Γκέιμπλ 3 πακέτα τη μέρα σε όλη την καριέρα του.

Οι μπελάδες της παραγωγής δεν εξαντλήθηκαν μόνο στην επιλογή του κάστ. Το κόστος μιας επικής ταινίας ήταν μεγάλος. Σε μια σκηνή, η Σκάρλετ πρέπει να περπατήσει ανάμεσα σε 1.600 βαριά τραυματισμένους Νότιους στρατιώτες για να βρει ένα γιατρό. Για να μειωθεί το κόστος, χρησιμοποιήθηκαν στη σκηνή 800 κομπάρσοι και 800 κούκλες, τοποθετημένες ανάμεσά τους. (Σήμερα αυτό θα είχε λυθεί με τους κομπιούτερ. Λίγοι κομπάρσοι θα είχαν κινηματογραφηθεί και μετά ο υπολογιστής θα τους είχε αναπαράγει όσες φορές ήθελε ο σκηνοθέτης).

Η πιο γνωστή ατάκα της ταινίας, είναι φυσικά το “Frankly, my dear, I don’t give a damn που απαντάει ο απηυδισμένος πια Ρετ από τα καμώματα της Σκάρλετ, όταν την παρατάει στο φινάλε. Εκείνη την περίοδο, υπήρχε κώδικας στο τι θα μπορούσε να ειπωθεί . Κάποιες εναλλακτικές ήταν: “Frankly my dear… I just don’t care,” “… it makes my gorge rise,” “… my indifference is boundless,” “… I don’t give a hoot,” και “… nothing could interest me less.” Όμως την 1η Νοεμβρίου 1939 πέρασε τροπολογία στον εδικό αυτό Κώδικα του Hollywood, ώστε να μπορεί να ειπωθεί η φράση χωρίς συνέπειες.

ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΣΤΑ ΟΣΚΑΡ ΚΑΙ ΣΤΟ BOX OFFICE
osa pairnei o anemos2
Όπως είπαμε ο Γκάρυ Κούπερ πίστευε πως η ταινία θα πιάσει πάτο και ο Κλαρκ Γκέιμπλ “θα φάει τα μούτρα του”. Δεν μπορούσε να πέσει πιο έξω. Η ταινία έκοψε περισσότερα εισιτήρια στις ΗΠΑ σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου και αποτελεί μέχρι και σήμερα έμβλημα της χρυσής εποχής του Hollywood. Οι κριτικές που έλαβε ήταν διθυραμβικές. Ωστόσο, προκάλεσε την οργή της αφροαμερικανικής κοινότητας, η οποία θεώρησε πως η ταινία δοξάζει τη δουλεία

Επίσης, έλαβε 13 υποψηφιότητες για τα βραβεία της ακαδημίας του αμερικανικού κινηματογράφου, σπάζοντας το ρεκόρ για τις περισσότερες υποψηφιότητες στην εποχή του. Βραβεύτηκε με 10 βραβεία Όσκαρ, ένα ρεκόρ που διατήρησε για είκοσι χρόνια .

Το 1940 κατάφερε να κερδίσει 8 αγαλματίδια Η Βίβιαν Λι νίκησε ιερά τέρατα της εποχής, όπως η Μπέτι Ντέιβις και η Γκρέτα Γκάρμπο, ενώ η Χάτι Μακ Ντάνιελ, η Μάμι της ταινίας έγινε η πρώτη μαύρη ηθοποιός στην ιστορία του κινηματογράφου που κατάφερε να κερδίσει βραβείο όσκαρ (τιμήθηκε με όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου).

Κέρδισε τα βραβεία καλύτερης Ταινίας, σκηνοθεσίας (Βίκτορ Φλέμινγκ), Α’ Γυναικείου Ρόλου (Βίβιαν Λι), Β’ Γυναικείου Ρόλου (Χάτι Μακ Ντάνιελ) διασκευασμένου σεναρίου (Σίντνεϊ Χάουαρντ), Φωτογραφίας σε έγχρωμη ταινία (Έρνεστ Χάλερ & Ρέι Ρέναχαν), Μοντάζ, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης. Επίσης, κέρδισε δυο τιμητικά: Το βραβείο Έρβιν Θάλμπεργκ για τον παραγωγό της ταινίας Ντέιβιντ Ο’Σέλζνικ καθώς και ειδικό βραβείο για τη σκηνογραφία του Γουίλιαμ Κάμερον Μέντζις.

Το 1998 η ταινία κατατάχθηκε τέταρτη στη λίστα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου με τις 100 καλύτερες αμερικανικές ταινίες όλων των εποχών, αν και το 2007 μετακινήθηκε στην έκτη θέση. 

-Είστε λάτρης των ταινιών και των σειρών εποχής; Τότε Ραντεβού με τον Πύργο του Ντάουντον… αποκλειστικά σε HD στον OTE TV! Απολαύστε τους τρίτους πρώτους κύκλους ξεκινώντας από την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου και σε αποκλειστικότητα τον 4ο κύκλο της σειράς τον Δεκέμβριο.

Διαβάστε για την δημοφιλή σειρά “Ο Πύργος του Ντάουντον” στο OTE-TV

Περισσότερα από CINEMA
VIMA_WEB3b