MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
03
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
1ο Διεθνές Φεστιβάλ Βίγκαν Κινηματογράφου VegArtAct 2025
66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
A State of Passion
Black Dog
Bullet Train
Café 404
Chainsaw Man-Η ταινία: Reze Arc (με υπότιτλους)
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Depeche Mode: M
Dracula
F1: Η ταινία
Flow
Good Boy
Harvest
Interstellar
Jurassic World: Αναγέννηση
Ne Zha 2 (μεταγλωττισμένη)
Noi
Nouvelle Vague
Poor Things
Springsteen: Deliver Me from Nowhere
Super Paradise
The Batman
The Fantastic Four: Πρώτα βήματα
The Rocky Horror Picture Show
The Seafarers
The Shape of Night
The Smashing Machine: Η καρδιά ενός μαχητή
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
The Toxic Avenger
Tron: Ares
Vampyr
Weapons
Έκλειψη
Έλιο (μεταγλωττισμένη)
Ένα ήσυχο μέρος: Ημέρα πρώτη
Ένα απλό ατύχημα
Έρωτας στη Βαρκελώνη
Όταν έρθει το φθινόπωρο
Αναφορά στον Ιωάννη Καποδίστρια
Αργός θάνατος
Αχινός
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Δεσμώτες
Επιχείρηση Καμπούλ
Ζεφ
Η Πέππα γνωρίζει το νέο μωρό (μεταγλωττισμένη)
Η Τζέιν Όστεν με κατέστρεψε
Η γη της Ισπανίας
Η επέτειος
Η ζωή του Τσακ
Η κατάρα του Σέλμπι Όουκς
Η κυρία με το σκυλάκι
Ηλιοτρόπιο
Η μακριά πορεία
Η μουσική της ζούγκλας 2 (μεταγλωττισμένη)
Η νύχτα με τις μάσκες
Η νύχτα των ζωντανών νεκρών
Η σιωπή
Η ώρα του λύκου
Καζαμπλάνκα
Καλή σου νύχτα κυρ-Αλέξανδρε
Κατοικίδια στο express (μεταγλωττισμένη)
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κλέφτης από σπόντα
Κράτα την ψυχή σου στο χέρι και περπάτα
Μέρες οργής
Μαζί
Μαθήματα από έναν πιγκουίνο
Με κομμένη την ανάσα
Με λένε Στέλιο
Μετά το κυνήγι
Μετανιώνοντας για σένα
Μια μάχη μετά την άλλη
Μια νύχτα με τη Μοντ
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Νεκρό τηλέφωνο 2
Νυχτερινός εκφωνητής
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Ο θάνατος του ιερού ελαφιού
Οι άγριες μέρες μας
Οικογενειακή φωλιά
Ο μεσολαβητής
Ο φίλος μου ο Ταφίτι (μεταγλωττισμένη)
Ο ωραίος Σέργιος
Ρίφενσταλ: Στην καρδιά του Τρίτου Ράιχ
Ρόουζ εναντίον Ρόουζ
Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα
Σκοτώστε τον τζόκεϊ
Στα βάθη του χειμώνα
Στο νησί του Αμρουμ
Στρουμφάκια: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Συναισθηματική αξία
Τα 400 Χτυπήματα
Ταιριάζουμε;
Τα κακά παιδιά 2 (μεταγλωττισμένη)
Τα παιδιά του Παραδείσου
Τα τέρματα του Αυγούστου
Τερατομουντζούρες (μεταγλωττισμένη)
Το κάλεσμα 4: Τελευταία τελετουργία
Το κουκλόσπιτο της Γκάμπι: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Το μίσος
Τομ και Τζέρι: Η απαγορευμένη πυξίδα (μεταγλωττισμένη)
Το μονοπάτι του αλατιού
Το μωρό της Ρομαρί
Το πάθος της Ζαν ντ’Αρκ
Το παγώνι
Το φιλί της γυναίκας αράχνης
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Τρελές σφαίρες
Τύχη βουνό
Φτηνά τσιγάρα
Φύγαμε
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Βιογραφική

12 Χρόνια Σκλάβος

Γεννήθηκε ελεύθερος στην Αμερική του 1840, έπεσε θύμα απαγωγής και πέρασε τις τρομακτικές εμπειρίες που ζούσαν οι άλλοι μαύροι, που ήταν δούλοι σύμφωνα με το Νόμο. Το 12 Χρόνια Σκλάβος του Άγγλου σκηνοθέτη Στιβ ΜακΚουίν ήδη θεωρείται από τα μεγάλα φαβορί για τα Όσκαρ του 2014 και είναι μια από τις πιο σκληρές καταγραφές του θέματος της δουλείας στην Αμερική.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία μας δείχνει πόσο άγρια ήταν η εκμετάλλευση, η διάλυση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και η τρομακτική βία που ασκήθηκε εις βάρος των σκλάβων, που ήταν η παραγωγική δύναμη για τις πλούσιες πολιτείες του Νότου.

Βασίζεται σε πραγματική ιστορία. Ένας αφροαμερικανός, ο Σόλομον Νόρθαπ (Τσιουέτελ Έτζοφορντ), που είναι ελεύθερος στο Βορρά των ΗΠΑ, πέφτει θύμα απαγωγής από μια συμμορία δουλεμπόρων. Πωλείται σαν σκλάβος στις πολιτείες του Νότου. Επί 12 χρόνια περνάει τις αθλιότερες των συνθηκών μέσα σε φυτείες του Νότου, που πίνουν το αίμα των σκλάβων, για να θησαυρίζουν οι πλούσιοι κτηματίες της περιοχής.

Δεν είχαν όλοι οι ιδιοκτήτες την ίδια συμπεριφορά. Ο Νόρθαπ έχει επί της ουσίας δύο ιδιοκτήτες. Ο ένας είναι ένας μετριοπαθής, με ηθικές αναστολές άνθρωπος, τον οποίο ερμηνεύει ο Κάμπερμπατς. Το λάθος αυτού του ανθρώπου είναι ότι επιμένει σε ένα συμφέρον που βασίζεται σε μια εντελώς χαμένη ηθικά κατάσταση. Αλλά είναι προϊόν του τόπου του. Γεννήθηκε ιδιοκτήτης σκλάβων και συνεχίζει αυτή την παράδοση, προσπαθώντας πάντως με κάποιο ανθρωπισμό να επιτελεί το ρόλο του. Αλλά δεν είναι και κανένας άγγελος. Είχε την δυνατότητα, αν ήθελε, να γλιτώσει τον Νόρθαπ από τα βάσανά του. Έκανε το κορόιδο.

Ο άλλος ιδιοκτήτης, (Μάικλ Φασμπέντερ) είναι σχεδόν ψυχωτικός. Με έκφυλα πάθη για μια σκλάβα, εμμονή στη Βίβλο, συνεχώς σε κόντρα με την ζηλιάρα γυναίκα του, που ξεσπά στο θύμα (την δούλα) και όχι το θύτη (τον άντρα της. Εξίσου μοχθηρή παρουσιάζεται η γυναίκα του. Όλο το δουλοκτητικό σύστημα, όμως, που έχει στηθεί, είναι μοχθηρό. Απλοί άνθρωποι, φτωχοί λευκοί, βρίσκουν την ευκαιρία και βγάζουν τα κόμπλεξ τους στους μαύρους σκλάβους, νιώθοντας έτσι αισθήματα υπεροχής.

Επίσης, βλέπουμε πόσο αντιφατικό ήταν το σύστημα. Σε άλλες πολιτείες η δουλεία ήταν απονομιμοποιημένη και θεωρείτο και ανήθική και σε άλλες ήταν απόλυτα θεμιτή. Και σε μια χώρα που προσπαθούσε να σταθεί στη βάση των ιδεών του Διαφωτισμού και στην φράση «Όλοι οι άνθρωποι γεννήθηκαν ίσοι», το γεγονός ότι υπήρχαν μαύροι σκλάβοι από μόνο του αποδομούσε τη φράση. Πόσο μάλλον όταν άλλοι μαύροι είναι ελεύθεροι και άλλοι σκλάβοι και «προϊόντα ιδιοκτησίας».

Το έργο συνδυάζει τη συγκίνηση του μελοδράματος με την αγωνία και το σασπένς ενός θρίλερ και δείχνει με μεγάλο ρεαλισμό τις άγριες συνθήκες ζωής των δούλων. Μια από τις ποιότητες της ταινίας είναι ότι έχει και μουσικολογικό ενδιαφέρον. Δείχνει την γέννηση των spiritual και των Gospel, που αποτέλεσαν μια μεγάλη βάση της αμερικανικής μουσικής. Να ακούς το 1840-50 σε μια κηδεία αυτά τα θρησκευτικά τραγούδια των μαύρων σκλάβων, που ακόμα και σήμερα στο αυτί σου ηχούν σύγχρονα, είναι μια συγκλονιστική εμπειρία. Το έργο σε κάνει να νιώσεις ότι αυτό το τραγούδι βγαίνει από ένα τρομακτικό βιωματικό βάρος, αυτό που κουβαλούσαν στις πλάτες τους οι μαύροι σκλάβοι της Αμερικής.

Με έναν έντονο ρεαλισμό, η σκηνοθεσία δημιουργεί σπουδαίες εικόνες, ενώ χρησιμοποιεί υποδειγματικά τη μουσική για να τονίσει το δράμα και τον τρόμο του έργου. Κι οι ερμηνείες είναι υψηλού επιπέδου. Ο πρωταγωνιστής Τσιουέτελ Έτζοφορντ είναι εξαιρετικός και απολύτως πειστικός στο ρόλο ενός ανθρώπου που αλλιώς μεγάλωσε και πρέπει να προσαρμοστεί σε αδιανόητες συνθήκες δουλείας- στην ουσία απανθρωποποίησης. Ο Μάικλ Φασμπέντερ μπαίνει βαθιά στον δικό του ρόλο, του διαταραγμένου, μπεκρή, σαδιστή και βίαιου εκμεταλλευτή μεγαλοϊδιοκτήτη. Η βαρβαρότητα του και η υποκρισία του είναι οι «αρετές» του ίδιου του συστήματος της δουλείας. Καλός είναι κι ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς (Σέρλοκ Χολμς) στον δικό του ρόλο. Εντυπωσιάζει με το πόσο πειστική είναι η νεαρή Λουπίτα Ναϊόνγκ’ο σε έναν σπαρακτικό ρόλο μιας μικρούλας και όμορφης σκλάβας. Σε αυτές τις ακραίες συνθήκες η κοπέλα γίνεται θύμα της ομορφιάς της. Δέχεται τη ζήλια και τους βιασμούς του αφέντη της, αλλά και τον φθόνο από τη σύζυγό του, την οποία ερμηνεύει με δεξιοτεχνία η Σάρα Πόλσον.

Συνολικά, το “12 Χρόνια Σκλάβος” είναι μια ταινία φτιαγμένη, για να «σκλαβώσει» το θεατή. Σε κερδίζει με την εικαστική του ποιότητα, τη ρεαλιστική καταγραφή των γεγονότων και την ποιότητα των ερμηνειών του. Και καταφέρνει να σε συγκινήσει, παρά το ότι καταγράφει με ωμότητα ένα τραγικό φαινόμενο της ιστορίας. 

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: 12 Years a slave
Σκηνοθεσία: Στιβ ΜακΚουίν
Σενάριο: Τζον Ρίντλεϊ (σενάριο) Σόλομον Νόρθαπ (αυτοβιογραφία)

Παίζουν: Τσιούετελ Έτζιοφορ, Μάικλ Φασμπέντερ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Πολ Ντέινο, Πολ Τζιαμάτι, Λουπίτα Ναϊόνγκ'ο, Σάρα Πόλσον Κουβενζανέ Γουόλις, Άλφρ Γούνταρντ, Μπραντ Πιτ

Χώρα: ΗΠΑ/Αγγλία
Έτος: 2013

Rating: 4,5
Περισσότερα από CINEMA