MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
15
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ODEON ESCAPE ODEON ESCAPE - 8 ODEON ΟΠΕΡΑ STUDIO NEW STAR ART CINEMA TOWN CINEMAS VILLAGE 5 CINEMAS PAGRATI VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ VILLAGE SHOPPING AND MORE ΑΒΑΝΑ ΑΘΗΝΑ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΙΓΛΗ ΑΙΓΛΗ 3 ΑΙΓΛΗ CINEMA ΑΚΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΙΚΗ DIGITAL ΑΛΟΜΑ ΑΛΣΟΣ ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ-Garden Cinema Digital ΑΜΙΚΟ ΑΜΥΝΤΑΣ ΑΝΕΣΙΣ ΑΝΟΙΞΙΣ ΑΡΙΑΝ ΑΡΚΑΔΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 3D digital Αττικόν Άλσος ΒΑΡΚΙΖΑ ΒΑΡΚΙΖΑ - 3 ΒΟΞ ΔΑΝΑΟΣ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ ΔΙΑΝΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΕΚΡΑΝ ΖΕΦΥΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΑ ΘΗΣΕΙΟΝ ΚΑΡΜΕΝ ΚΗΠΟΣ ΛΑΟΥΡΑ EUROPA CINEMAS DIGITAL ΛΑΪΣ ΛΙΛΑ DIGITAL CINEMA ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Cinema ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ DIGITAL ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ ΡΙΑ ΡΙΒΙΕΡΑ ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ ΣΙΝΕ ΓΑΛΑΤΣΙ ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ ΣΙΝΕ ΦΛΟΙΣΒΟΣ PEUGEOT ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ ΣΤΕΛΛΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑΝΟΝ Filmcenter ΦΙΛΟΘΕΗ ΦΛΕΡΥ ΧΛΟΗ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
500 μέρες με τη Σάμερ
Café 404
David Gilmour Live at the Circus Maximus, Rome
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Demon Slayer – Η Ταινία: Το Κάστρο του Απείρου (μεταγλωττισμένη)
F1: Η ταινία
Flow
Funny Games
La dolce vita
Love Streams
Minnie and Moskowitz
Riviera
Seven
Sorcerer
Superman
Take a Trip
To Kill a War Machine
Weapons
Άλογα
Όταν έρθει το φθινόπωρο
Αγάπη = Τρέλα
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αποστροφή
Αργός θάνατος
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βιριδιάνα
Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης
Δίχως στέγη, δίχως νόμο
Δεσμώτες
Είμαι ακόμη εδώ
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Ερωτική επιθυμία
Ευδοκία
Ευχαριστούμε για τη συναλλαγή σας
Ζούσε τη ζωή της
Η Πέπη, η Λούσι, η Μπομ και τ’αλλα κορίτσια…
Η Πεντάμορφη και το Τέρας (μεταγλωττισμένο)
Η Τζέιν Όστεν με κατέστρεψε
Η γεύση του κερασιού
Η ετυμηγορία
Η ζωή του Τσακ
Η θυσία
Η ιστορία των παιχνιδιών (μεταγλωττισμένο)
Η μακριά πορεία
Κίκι: Η μικρή μαγισσούλα
Καραγκιόζης: The movie
Καυτό γάλα
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κλέφτης από σπόντα
Κοντινό πλάνο
Λίλο & Στιτς (μεταγλωττισμένη)
Λώρα
Μάρκο: Μια επινοημένη αλήθεια
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Νυχτερινός εκφωνητής
Νύχτα Αγωνίας
Νύχτα δολοφόνων
Ο Σιμών της ερήμου
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο ένοικος
Οδός Μαλχόλαντ
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Οι άγριες μέρες μας
Οικουμενική γλώσσα
Ο κύριος Αζναβούρ
Ο πύργος του Downton: Το μεγάλο φινάλε
Ο ψυχίατρος μου τρελάθηκε
Πώς να εκπαιδεύσετε τον δράκο σας (μεταγλωττισμένη)
Πώς να κλέψετε ενα εκατομμύριο δολάρια
Ραν
Ρόουζ εναντίον Ρόουζ
Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη
Σκιές στο σκοτάδι
Σκυλίσια μέρα
Στρουμφάκια: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Συναισθηματική αξία
Ταιριάζουμε;
Τα κακά παιδιά 2 (μεταγλωττισμένη)
Τα χρώματα του χρόνου
Τερατομουντζούρες (μεταγλωττισμένη)
Το 47
Το Φοινικικό σχέδιο
Το Χαμίνι
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το κάλεσμα 4: Τελευταία τελετουργία
Το κορίτσι με τη βελόνα
Το κουρδιστό πορτοκάλι
Το μίσος
Το νησί
Το νησί των καταραμένων
Το πάθος της Ζαν ντ’Αρκ
Το πέρασμα του Μίλερ
Το παγώνι
Τρελές σφαίρες
Υπάρχω
Φτηνά τσιγάρα
Βιογραφική

12 Χρόνια Σκλάβος

Γεννήθηκε ελεύθερος στην Αμερική του 1840, έπεσε θύμα απαγωγής και πέρασε τις τρομακτικές εμπειρίες που ζούσαν οι άλλοι μαύροι, που ήταν δούλοι σύμφωνα με το Νόμο. Το 12 Χρόνια Σκλάβος του Άγγλου σκηνοθέτη Στιβ ΜακΚουίν ήδη θεωρείται από τα μεγάλα φαβορί για τα Όσκαρ του 2014 και είναι μια από τις πιο σκληρές καταγραφές του θέματος της δουλείας στην Αμερική.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία μας δείχνει πόσο άγρια ήταν η εκμετάλλευση, η διάλυση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και η τρομακτική βία που ασκήθηκε εις βάρος των σκλάβων, που ήταν η παραγωγική δύναμη για τις πλούσιες πολιτείες του Νότου.

Βασίζεται σε πραγματική ιστορία. Ένας αφροαμερικανός, ο Σόλομον Νόρθαπ (Τσιουέτελ Έτζοφορντ), που είναι ελεύθερος στο Βορρά των ΗΠΑ, πέφτει θύμα απαγωγής από μια συμμορία δουλεμπόρων. Πωλείται σαν σκλάβος στις πολιτείες του Νότου. Επί 12 χρόνια περνάει τις αθλιότερες των συνθηκών μέσα σε φυτείες του Νότου, που πίνουν το αίμα των σκλάβων, για να θησαυρίζουν οι πλούσιοι κτηματίες της περιοχής.

Δεν είχαν όλοι οι ιδιοκτήτες την ίδια συμπεριφορά. Ο Νόρθαπ έχει επί της ουσίας δύο ιδιοκτήτες. Ο ένας είναι ένας μετριοπαθής, με ηθικές αναστολές άνθρωπος, τον οποίο ερμηνεύει ο Κάμπερμπατς. Το λάθος αυτού του ανθρώπου είναι ότι επιμένει σε ένα συμφέρον που βασίζεται σε μια εντελώς χαμένη ηθικά κατάσταση. Αλλά είναι προϊόν του τόπου του. Γεννήθηκε ιδιοκτήτης σκλάβων και συνεχίζει αυτή την παράδοση, προσπαθώντας πάντως με κάποιο ανθρωπισμό να επιτελεί το ρόλο του. Αλλά δεν είναι και κανένας άγγελος. Είχε την δυνατότητα, αν ήθελε, να γλιτώσει τον Νόρθαπ από τα βάσανά του. Έκανε το κορόιδο.

Ο άλλος ιδιοκτήτης, (Μάικλ Φασμπέντερ) είναι σχεδόν ψυχωτικός. Με έκφυλα πάθη για μια σκλάβα, εμμονή στη Βίβλο, συνεχώς σε κόντρα με την ζηλιάρα γυναίκα του, που ξεσπά στο θύμα (την δούλα) και όχι το θύτη (τον άντρα της. Εξίσου μοχθηρή παρουσιάζεται η γυναίκα του. Όλο το δουλοκτητικό σύστημα, όμως, που έχει στηθεί, είναι μοχθηρό. Απλοί άνθρωποι, φτωχοί λευκοί, βρίσκουν την ευκαιρία και βγάζουν τα κόμπλεξ τους στους μαύρους σκλάβους, νιώθοντας έτσι αισθήματα υπεροχής.

Επίσης, βλέπουμε πόσο αντιφατικό ήταν το σύστημα. Σε άλλες πολιτείες η δουλεία ήταν απονομιμοποιημένη και θεωρείτο και ανήθική και σε άλλες ήταν απόλυτα θεμιτή. Και σε μια χώρα που προσπαθούσε να σταθεί στη βάση των ιδεών του Διαφωτισμού και στην φράση «Όλοι οι άνθρωποι γεννήθηκαν ίσοι», το γεγονός ότι υπήρχαν μαύροι σκλάβοι από μόνο του αποδομούσε τη φράση. Πόσο μάλλον όταν άλλοι μαύροι είναι ελεύθεροι και άλλοι σκλάβοι και «προϊόντα ιδιοκτησίας».

Το έργο συνδυάζει τη συγκίνηση του μελοδράματος με την αγωνία και το σασπένς ενός θρίλερ και δείχνει με μεγάλο ρεαλισμό τις άγριες συνθήκες ζωής των δούλων. Μια από τις ποιότητες της ταινίας είναι ότι έχει και μουσικολογικό ενδιαφέρον. Δείχνει την γέννηση των spiritual και των Gospel, που αποτέλεσαν μια μεγάλη βάση της αμερικανικής μουσικής. Να ακούς το 1840-50 σε μια κηδεία αυτά τα θρησκευτικά τραγούδια των μαύρων σκλάβων, που ακόμα και σήμερα στο αυτί σου ηχούν σύγχρονα, είναι μια συγκλονιστική εμπειρία. Το έργο σε κάνει να νιώσεις ότι αυτό το τραγούδι βγαίνει από ένα τρομακτικό βιωματικό βάρος, αυτό που κουβαλούσαν στις πλάτες τους οι μαύροι σκλάβοι της Αμερικής.

Με έναν έντονο ρεαλισμό, η σκηνοθεσία δημιουργεί σπουδαίες εικόνες, ενώ χρησιμοποιεί υποδειγματικά τη μουσική για να τονίσει το δράμα και τον τρόμο του έργου. Κι οι ερμηνείες είναι υψηλού επιπέδου. Ο πρωταγωνιστής Τσιουέτελ Έτζοφορντ είναι εξαιρετικός και απολύτως πειστικός στο ρόλο ενός ανθρώπου που αλλιώς μεγάλωσε και πρέπει να προσαρμοστεί σε αδιανόητες συνθήκες δουλείας- στην ουσία απανθρωποποίησης. Ο Μάικλ Φασμπέντερ μπαίνει βαθιά στον δικό του ρόλο, του διαταραγμένου, μπεκρή, σαδιστή και βίαιου εκμεταλλευτή μεγαλοϊδιοκτήτη. Η βαρβαρότητα του και η υποκρισία του είναι οι «αρετές» του ίδιου του συστήματος της δουλείας. Καλός είναι κι ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς (Σέρλοκ Χολμς) στον δικό του ρόλο. Εντυπωσιάζει με το πόσο πειστική είναι η νεαρή Λουπίτα Ναϊόνγκ’ο σε έναν σπαρακτικό ρόλο μιας μικρούλας και όμορφης σκλάβας. Σε αυτές τις ακραίες συνθήκες η κοπέλα γίνεται θύμα της ομορφιάς της. Δέχεται τη ζήλια και τους βιασμούς του αφέντη της, αλλά και τον φθόνο από τη σύζυγό του, την οποία ερμηνεύει με δεξιοτεχνία η Σάρα Πόλσον.

Συνολικά, το “12 Χρόνια Σκλάβος” είναι μια ταινία φτιαγμένη, για να «σκλαβώσει» το θεατή. Σε κερδίζει με την εικαστική του ποιότητα, τη ρεαλιστική καταγραφή των γεγονότων και την ποιότητα των ερμηνειών του. Και καταφέρνει να σε συγκινήσει, παρά το ότι καταγράφει με ωμότητα ένα τραγικό φαινόμενο της ιστορίας. 

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: 12 Years a slave
Σκηνοθεσία: Στιβ ΜακΚουίν
Σενάριο: Τζον Ρίντλεϊ (σενάριο) Σόλομον Νόρθαπ (αυτοβιογραφία)

Παίζουν: Τσιούετελ Έτζιοφορ, Μάικλ Φασμπέντερ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Πολ Ντέινο, Πολ Τζιαμάτι, Λουπίτα Ναϊόνγκ'ο, Σάρα Πόλσον Κουβενζανέ Γουόλις, Άλφρ Γούνταρντ, Μπραντ Πιτ

Χώρα: ΗΠΑ/Αγγλία
Έτος: 2013

Rating: 4,5
Περισσότερα από CINEMA