Βοηθούν όντως τα καρότα να μαυρίσουμε περισσότερο;
Προσθήκη ως αγαπημένη πηγήΝα τρώμε καρότα για να αποκτήσουμε χρυσαφένιο χρώμα στην παραλία ή όλο αυτό είναι ένας καλά στημένος μύθος;
Βρείτε περισσότερα άρθρα μας στα αποτελέσματα αναζητησης
Προσθήκη του monopoli.gr στην GoogleΣίγουρα το έχετε διαβάσει – και σίγουρα το έχουμε πει κι εμείς! «Φάτε καρότα πριν την παραλία για να μαυρίσετε πιο γρήγορα». Άλλοι πίνουν χυμό καρότου πριν τις διακοπές, άλλοι αυξάνουν την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε β-καροτίνη πιστεύοντας ότι έτσι θα αποκτήσουν πιο έντονο και πιο ομοιόμορφο μαύρισμα.
Πόση αλήθεια κρύβεται όμως πίσω από αυτή την πεποίθηση; Η επιστήμη δίνει μια πιο σύνθετη απάντηση. Τα καρότα πράγματι μπορούν να επηρεάσουν το χρώμα της επιδερμίδας μας, όχι όμως με τον τρόπο που συνήθως φανταζόμαστε.
Από πού ξεκίνησε ο μύθος;Το καρότο είναι μία από τις πλουσιότερες πηγές β-καροτίνης, μιας φυσικής χρωστικής ουσίας που ανήκει στην οικογένεια των καροτενοειδών. Η β-καροτίνη μετατρέπεται στον οργανισμό σε βιταμίνη Α και συμβάλλει, μεταξύ άλλων, στη φυσιολογική λειτουργία του δέρματος και της όρασης.
Επειδή τα καροτενοειδή έχουν έντονο πορτοκαλί χρώμα, δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι η αυξημένη κατανάλωσή τους βοηθά το δέρμα να αποκτήσει πιο σκούρα απόχρωση από τον ήλιο.
Ωστόσο, το πραγματικό μαύρισμα δεν εξαρτάται από τη β-καροτίνη αλλά από τη μελανίνη, τη χρωστική που παράγει ο οργανισμός ως φυσικό μηχανισμό άμυνας απέναντι στην υπεριώδη ακτινοβολία.
Οι ερευνητές γνωρίζουν εδώ και χρόνια ότι η συστηματική κατανάλωση τροφών πλούσιων σε καροτενοειδή μπορεί να αλλάξει ελαφρώς τον τόνο του δέρματος.
Μελέτες έχουν δείξει ότι η αυξημένη πρόσληψη καροτενοειδών από φρούτα και λαχανικά οδηγεί σε μεγαλύτερη «κιτρινωπή» ή χρυσαφένια απόχρωση της επιδερμίδας, καθώς οι χρωστικές αυτές συσσωρεύονται στα ανώτερα στρώματα του δέρματος.
Μάλιστα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι θεωρούν συχνά πιο υγιή και ελκυστική αυτή τη χρυσαφένια απόχρωση που προκύπτει από την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σε σχέση με το μαύρισμα που προκαλεί η έκθεση στον ήλιο.
Άρα μαυρίζουμε περισσότερο αν τρώμε καρότα ή όχι;Η σύντομη απάντηση είναι όχι. Τα καρότα δεν αυξάνουν την παραγωγή μελανίνης και δεν επιταχύνουν το φυσικό μαύρισμα που προκαλεί ο ήλιος. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα αποκτήσουμε πιο σκούρο χρώμα επειδή καταναλώνουμε περισσότερα καρότα.
Αυτό που μπορεί να συμβεί είναι το δέρμα να αποκτήσει σταδιακά μια πιο ζεστή, χρυσοκίτρινη λάμψη λόγω της συσσώρευσης β-καροτίνης. Σε πολύ μεγάλες ποσότητες, μάλιστα, μπορεί να εμφανιστεί καροτιναιμία, μια αθώα κατάσταση κατά την οποία το δέρμα αποκτά πορτοκαλοκίτρινη απόχρωση, ιδιαίτερα στις παλάμες και στα πέλματα.
Προσφέρουν κάποια προστασία από τον ήλιο;
Τα καροτενοειδή διαθέτουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι μπορούν να ενισχύσουν σε μικρό βαθμό τη φυσική άμυνα του δέρματος απέναντι στις βλάβες που προκαλεί η υπεριώδης ακτινοβολία.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι λειτουργούν ως φυσικό αντηλιακό. Καμία τροφή ή συμπλήρωμα β-καροτίνης δεν μπορεί να αντικαταστήσει το αντηλιακό, το καπέλο ή την αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο τις ώρες υψηλής ακτινοβολίας.
Αν θέλουμε ένα όμορφο και υγιές καλοκαιρινό χρώμα, αξίζει να επενδύσουμε σε συνήθειες που πραγματικά προστατεύουν το δέρμα μας:
• Επιλέγουμε αντηλιακό ευρέος φάσματος με SPF 30 ή μεγαλύτερο.
• Αποφεύγουμε την έκθεση στον ήλιο μεταξύ 11:00 και 16:00.
• Φοράμε καπέλο και γυαλιά ηλίου.
• Καταναλώνουμε καθημερινά φρούτα και λαχανικά πλούσια σε καροτενοειδή, όπως καρότα, ντομάτες, βερίκοκα, γλυκοπατάτες και πιπεριές.
• Φροντίζουμε για επαρκή ενυδάτωση πίνοντας νερό σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Το συμπέρασμα; Τα καρότα δεν μας χαρίζουν πιο έντονο μαύρισμα. Μπορούν όμως να προσφέρουν μια πιο φωτεινή και χρυσαφένια όψη στο δέρμα, στο πλαίσιο μιας συνολικά ισορροπημένης διατροφής. Και αυτό, τελικά, ίσως είναι πιο ωφέλιμο από το να κυνηγάμε ώρες ατελείωτης έκθεσης στον ήλιο.
Βρείτε περισσότερα άρθρα μας στα αποτελέσματα αναζητησης
Προσθήκη του monopoli.gr στην Google