MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
13
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Δεν θέλουμε να σας (μας) το χαλάσουμε, αλλά το αλκοόλ δεν είναι αθώο

Προσθήκη ως αγαπημένη πηγή

Η κατανάλωση αλκοόλ και ο κίνδυνος καρκίνου του παγκρέατος – Τι αποκαλύπτει μια σημαντική παγκόσμια μελέτη.

author-image Ελένη Δασκαλάκη

Βρείτε περισσότερα άρθρα μας στα αποτελέσματα αναζητησης

Προσθήκη του monopoli.gr στην Google

Ένα ποτηράκι κρασί για να χαλαρώσουμε. Ένα κοκτέιλ για την έξοδο με τις φίλες. Ένα gin tonic «γιατί το αξίζουμε». Το αλκοόλ είναι κομμάτι της καθημερινότητας ή των μικρών αποδράσεων πολλών από εμάς. Όμως, όσο κι αν δεν θέλουμε να το ακούσουμε, νέα επιστημονικά δεδομένα μάς υπενθυμίζουν ότι δεν είναι όσο αθώο πιστεύαμε — τουλάχιστον όχι όταν μιλάμε για την υγεία του παγκρέατος.

Τι έδειξε η μελέτη

Μια μεγάλη παγκόσμια μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLOS Medicine τον Μάιο του 2025, φέρνει στο προσκήνιο τον σύνδεσμο ανάμεσα στην κατανάλωση αλκοόλ και τον καρκίνο του παγκρέατος — έναν από τους πιο επιθετικούς και δύσκολα εντοπίσιμους τύπους καρκίνου. Η μελέτη αυτή βασίστηκε στην ανάλυση δεδομένων από 30 μεγάλες επιδημιολογικές έρευνες, με περισσότερους από 2,4 εκατομμύρια ενήλικες που παρακολουθήθηκαν κατά μέσο όρο για 16 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, καταγράφηκαν πάνω από 10.000 περιστατικά καρκίνου του παγκρέατος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΠοιος είπε ότι η εμμηνόπαυση το καλοκαίρι είναι ταλαιπωρία;12.09.2018

Πόσο αλκοόλ είναι πολύ;

Τα ευρήματα είναι αποκαλυπτικά — και, σε κάποιες περιπτώσεις, ανησυχητικά:

  • Κατανάλωση 30–60 γραμμαρίων αλκοόλ/ημέρα (περίπου 2–4 ποτά) αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παγκρέατος κατά 12%.

  • Κατανάλωση πάνω από 60 γραμμάρια (πάνω από 4 ποτά ημερησίως) ανεβάζει τον κίνδυνο στο 32%.

  • Ακόμα και μια μικρή αύξηση της τάξης των 10 γραμμαρίων την ημέρα συνδέεται με 3% μεγαλύτερο κίνδυνο.

Για τις γυναίκες, η ευαισθησία είναι ακόμα μεγαλύτερη: ο αυξημένος κίνδυνος ξεκινά ήδη από τα 15 γραμμάρια την ημέρα, δηλαδή περίπου 1–2 ποτά.

Και τι ρόλο παίζει το είδος του ποτού;

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η μπύρα και τα σκληρά ποτά (όπως ουίσκι και βότκα) συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο, ενώ το κρασί δεν φάνηκε να έχει την ίδια επίδραση. Ωστόσο, οι ερευνητές εξηγούν ότι αυτό μπορεί να οφείλεται σε διαφορετικά μοτίβα κατανάλωσης ή και κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες, και ζητούν περαιτέρω διερεύνηση.

Δεν φταίει μόνο το ποτό – αλλά δεν είναι και αθώο

Η μελέτη έλαβε υπόψη και άλλους παράγοντες κινδύνου, όπως το κάπνισμα, το σωματικό βάρος, το ιστορικό διαβήτη, η φυσική δραστηριότητα και το μορφωτικό επίπεδο. Κι όμως, ακόμα και αφού προσαρμόστηκαν όλα αυτά, η σύνδεση ανάμεσα στο αλκοόλ και τον καρκίνο του παγκρέατος παρέμεινε στατιστικά σημαντική. Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύνδεση αυτή παρατηρήθηκε και σε άνδρες και σε γυναίκες, ακόμη και σε όσους δεν είχαν καπνίσει ποτέ. Ένα άλλο στοιχείο της μελέτης είναι ότι στις χώρες της Ασίας, η συσχέτιση δεν ήταν το ίδιο ισχυρή, κάτι που πιθανόν να συνδέεται με πολιτισμικές ή γενετικές διαφορές στον τρόπο που μεταβολίζεται το αλκοόλ. Αυτό δείχνει πως, παρότι οι αριθμοί είναι μεγάλοι και η ανάλυση ισχυρή, η ερμηνεία των αποτελεσμάτων θέλει προσοχή και περαιτέρω έρευνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΘα το παραγγέλνατε; Tomatini, το Martini Twist αυτού του καλοκαιριού12.09.2018

Τι σημαίνει πρακτικά για εμάς

Η μελέτη δεν αποδεικνύει ότι το αλκοόλ προκαλεί άμεσα τον καρκίνο του παγκρέατος — είναι μια μελέτη παρατήρησης. Όμως, όταν βλέπουμε μια τόσο σαφή, σταθερή και εκτενή συσχέτιση, είναι καλό να το λάβουμε σοβαρά υπόψη.

Οι ειδικοί τονίζουν ότι:

  • Για τις γυναίκες, ο περιορισμός κάτω από τα 15 γρ./ημέρα (δηλαδή λιγότερο από 1-2 ποτά) μπορεί να είναι προληπτικό μέτρο.

  • Για τους άνδρες, αντίστοιχα, το όριο φαίνεται να είναι τα 30 γρ./ημέρα.

  • Ο περιορισμός της κατανάλωσης αλκοόλ, σε συνδυασμό με τη διακοπή του καπνίσματος, τη διατήρηση υγιούς βάρους και τη σωματική άσκηση, μπορεί να ενισχύσει την πρόληψη απέναντι σε έναν από τους πιο σιωπηλούς αλλά επικίνδυνους καρκίνους.

Οπότε, όχι, δεν χρειάζεται να κόψουμε για πάντα το ποτήρι του κρασιού που συνοδεύει το φαγητό μας ή το κοκτέιλ του Σαββατόβραδου. Όμως, η επίγνωση είναι δύναμη. Και όταν γνωρίζουμε ότι ακόμα και μικρές ποσότητες αλκοόλ, ειδικά αν καταναλώνονται συστηματικά, μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για σοβαρές ασθένειες, ίσως να σκεφτούμε λίγο διαφορετικά την επόμενη φορά που θα πούμε «ένα ακόμα ποτό». Γιατί ναι, δεν θέλουμε να σας (μας) το χαλάσουμε. Αλλά μερικές φορές, το “όχι” σε ένα ποτό είναι ένα “ναι” στη μακροζωία.

Βρείτε περισσότερα άρθρα μας στα αποτελέσματα αναζητησης

Προσθήκη του monopoli.gr στην Google
Προσθήκη του monopoli.gr ως προτεινόμενη πηγή στην Google
Περισσότερα από The Art of Life
Σχετικά Θέματα
The Art of Life
Το πιο νόστιμο σπιτικό παγωτό γιαούρτι
The Art of Life
Η πιο καλοκαιρινή συνταγή: Ζυμαρικά με μελιτζάνες και ντοματίνια
The Art of Life
Βάζετε αντηλιακό αλλά οι πανάδες επιμένουν; Τα λάθη που αφήνουν το δέρμα εκτεθειμένο
The Art of Life
Tanmaxxing: To trend που στέλνει τη Gen Z στον ήλιο χωρίς αντηλιακό
The Art of Life
Το ένα πράγμα που χρειάζεται για το τέλειο bikini body
The Art of Life
Τι μπορεί να μας χαλάσει τις διακοπές; Μια ουρολοίμωξη!
The Art of Life
Αν δεν κάνουμε μεσογειακή διατροφή το καλοκαίρι, πότε θα κάνουμε;
The Art of Life
Παγκόσμια Ημέρα για την Ηπατίτιδα: 8 μύθοι και αλήθειες που πρέπει να γνωρίζουμε
The Art of Life
Καύσωνας και skincare: Ποια προϊόντα μπορεί να επιβαρύνουν την επιδερμίδα
The Art of Life
Μετά τις ενέσεις για απώλεια βάρους, τι;
The Art of Life
AbbVie: Ενεργός συμμετοχή στη διεπιστημονική συζήτηση για την υγεία και την ισότιμη πρόσβαση των ασθενών στην καινοτομία, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
The Art of Life
3 ερωτήσεις και απαντήσεις για το μικροβίωμα του εντέρου