MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
15
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Μπροστά στο ρήγμα: Ο Μπάμπης Βενετόπουλος στον «Λόφο» της Κυψέλης
Από 16/05/2025 έως 15/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Στέγη: Τα «Plásmata 3» στο Πεδίον του Άρεως - Αναλυτικά το πρόγραμμα των δράσεων
Από 27/05/2025 έως 15/06/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025

Το ΕΜΣΤ τιμά την εκατονταετηρίδα Ιάννη Ξενάκη

Με δύο αλληλοσυμπληρούμενες εκθέσεις, «Ηχητικές Οδύσσειες» και «Ο Ξενάκης και η Ελλάδα», την πρώτη μεγάλη διοργάνωση που αφιερώνεται στη ζωή και το έργο του σπουδαίου συνθέτη και διανοητή, που έζησε σχεδόν τριάντα αυτοεξόριστος στο Παρίσι, καταδικασμένος σε θάνατο από την πατρίδα του.

O Ιάννης Ξενάκης κάτω από τον φεγγίτη του παρεκκλησίου της La Tourette © Συλλογή Οικογένεια Ιάννη Ξενάκη
O Ιάννης Ξενάκης κάτω από τον φεγγίτη του παρεκκλησίου της La Tourette © Συλλογή Οικογένεια Ιάννη Ξενάκη
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Με καθυστέρηση ενός χρόνου, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης τιμά την εκατονταετηρίδα της γέννησης ενός σπουδαίου και πρωτοπόρου συνθέτη, του Ιάννη Ξενάκη (1922-2001), αφιερώνοντας στη ζωή και το έργο του δύο εκθέσεις τεκμηρίων, ήχου και αρχειακού υλικού.

Πρόκειται για την βιογραφική και ιστορική έκθεση «Ηχητικές Οδύσσειες», μια συμπαραγωγή του ΕΜΣΤ και του Musée de la Musique-Philharmonie de Paris, σε επιμέλεια της κόρης του, Μάχης Ξενάκη, του Thierry Maniguet και της Κατερίνας Γρέγου, η οποία έχει ήδη παρουσιαστεί στο Παρίσι και στη Λισαβόνα και τώρα φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του ισογείου.

Παράλληλα, στον 3ο όροφο, παρουσιάζεται η έκθεση «Ο Ξενάκης και η Ελλάδα», μια παραγωγή του ΕΜΣΤ σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών και το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ), συνιδρυτής του οποίου υπήρξε ο ίδιος ο Ξενάκης, το 1979. Την έκθεση αυτή επιμελήθηκαν ο Σταμάτης Σχιζάκης, επιμελητής φωτογραφίας και νέων μέσων στο ΕΜΣΤ, και η Στέλλα Κουρμπανά, έφορος Ιστορικού Αρχείου του Ωδείου Αθηνών.

Ο Ιάννης Ξενάκης μπροστά στη Μονή Sainte-Marie De La Tourette το 1992 © Συλλογή Οικογένεια Ιάννη Ξενάκη

Ο Ιάννης Ξενάκης μπροστά στη Μονή Sainte-Marie De La Tourette το 1992 © Συλλογή Οικογένεια Ιάννη Ξενάκη

Ο Ξενάκης ήταν «ένας δημιουργός που είχε πάντα το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, χωρίς να απαρνιέται το παρελθόν, κι αυτό δεν ήταν μονάχα καλλιτεχνική, αλλά και πολιτική στάση», σημείωσε η διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Γρέγου, επισημαίνοντας τη σημασία μιας τέτοιας στάσης σε έναν κόσμο εθισμένο σε έναν αφόρητο παροντισμό.

Από τη μεριά της, η Μάχη Ξενάκη τόνισε ότι η έκθεση αποτυπώνει την «περίπλοκη σχέση που είχε ο πατέρας» της με την Ελλάδα: Η πατρίδα που τον είχε διώξει καταδικασμένο σε θάνατο το 1947, τον υποδέχτηκε μετά το 1974 με μεγάλες τιμές. «Όλα αυτά τα χρόνια της εξορίας προσπαθούσε να ξαναβρεί την πατρίδα του, αναζητώντας την στο μεσογειακό τοπίο, τα καλοκαίρια στην Κορσική. Θυμόταν τη μυθική της πλευρά και όχι την καθημερινότητά της…»

Ηχητικές Οδύσσειες

Σε αρχιτεκτονικό γραφείο ή στούντιο ηχογράφησης της δεκαετίας του 1960 παραπέμπει η αίθουσα του ισογείου που φιλοξενεί τις «Ηχητικές Οδύσσειες». Χώρος ενιαίος, στον οποίο κατανέμονται οι έξι θεματικές ενότητες στις οποίες διαρθρώνεται η έκθεση: Τα πρώτα χρόνια, Περίπτερο Philips, Κράματα, Πολύτοπα, Χώρος και χρόνος, Μηχανές και σχέδιο.

Αυθεντική λιθογραφία βασισμένη στο Διάτοπο του Beaubourg, αριθμημένη και υπογεγραμμένη από τον Ιάννη Ξενάκη, 1975 © Συλλογή Οικογένεια Ιάννη Ξενάκη

Σχέδια, παρτιτούρες, σημειώσεις, καθώς και άλλο αρχειακό υλικό, όπως διαβατήρια, φοιτητικές ταυτότητες κ.ά., εκτίθενται σε κεκλιμένες προθήκες κατά θεματικές ενότητες, ενώ απέναντι από την είσοδο έχει δημιουργηθεί μια βιβλιοθήκη, στα ράφια της οποίας φιλοξενούνται βιβλία, δίσκοι, αντικείμενα και μουσικά όργανα της προσωπικής συλλογής του Ξενάκη.

Ο Ξενάκης και η Ελλάδα

Στην έκθεση «Ο Ξενάκης και η Ελλάδα» παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό τεκμήρια από το πλούσιο ιστορικό αρχείο του ΚΣΥΜΕ, όπως πρωτότυπες χειρόγραφες επιστολές και κείμενα του Ξενάκη, άρθρα, παρτιτούρες, προγράμματα εκδηλώσεων, φωτογραφίες, ηχογραφήσεις, βίντεο, αλλά και αντικείμενα, όπως η Πολυαγωγία (UPIC), το ηλεκτρονικό σύστημα σύνθεσης που δημιούργησε ο ίδιος τη δεκαετία του 1960, και επέτρεπε τη μετατροπή του σχεδίου σε ήχο.

Πολυαγωγία (UPIC), το ηλεκτρονικό σύστημα σύνθεσης που εφηύρε ο Ξενάκης, από το Ιστορικό Αρχείο του ΚΣΥΜΕ

Ο επισκέπτης παρακολουθεί μέσα από αυτά τόσο τα πρώτα βήματα του Ξενάκη στον χώρο της μουσικής, αλλά και τη σχέση του με δημιουργούς όπως o Γιάννης Γ. Παπαϊωάννου και ο Μάνος Χατζιδάκις, όταν ο ίδιος, καταδικασμένος σε θάνατο από το 1947, δεν μπορούσε να επισκεφτεί την πατρίδα του.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη δράση του μετά το 1974, όταν επισκέπτεται ελεύθερα την Ελλάδα και παρουσιάζει το πολυθέαμα «Πολύτοπο Μυκηνών» (1978) πρωτοστατεί στην ίδρυση του ΚΣΥΜΕ (1979), απευθύνεται στον Κωνσταντίνο Καραμανλή προτείνοντας την ίδρυση ενός ερευνητικού κέντρου για τη μουσική (1980) ή οραματίζεται ένα «Πολύτοπο Αθηνών» με αφορμή την ανάληψη της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης από την Αθήνα (1985).

O Γιάννης Ξενάκης με τη μηχανή της Πολυαγωγίας (UPIC), περ. 1980 © Συλλογή Οικογένεια Ιάννη Ξενάκη

Εγκαίνια με ηλεκτρονική μουσική στην ταράτσα

Κατά την εξάμηνη διάρκειά της, η έκθεση θα πλαισιωθεί με μια σειρά συναυλιών, προβολών και μουσικών εκδηλώσεων, σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Η πρώτη από αυτές θα γίνει την Πέμπτη 29 Ιουνίου, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, όπου o σολίστ Αλέξανδρος Γιοβάνος θα ερμηνεύσει το εμβληματικό έργο «Ψάπφα» μία από τις πιο γνωστές συνθέσεις του Ξενάκη για κρουστά.

Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει συναυλία ηλεκτρονικής μουσικής στην ταράτσα του Μουσείου, όπου το Studio LABOUR (Βερολίνο) θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής, εμπνευσμένης από το έργο του Ξενάκη, καθώς και ηλεκτρονικά έργα του ίδιου του συνθέτη. Στη συναυλία συμμετέχουν οι: Sergio Luque, LABOUR, Rashad Becker και JASSS b2b Juliana Huxtable.

Τέλος, η κατάρτιση και έκδοση εκτενούς καταλόγου, με μελετήματα για τον Ξενάκη, το έργο του και την εποχή του, παραπέμπεται στον Σεπτέμβριο.

Παρέμβαση των εργαζομένων του ΕΜΣΤ

Από την παρέμβαση του Σωματείου Εργαζομένων του ΕΜΣΤ κατά τη χθεσινή παρουσίαση της έκθεσης

Πριν ξεκινήσει η παρουσίαση των δύο νέων εκθέσεων, το Σωματείο Εργαζομένων του ΕΜΣΤ προχώρησε σε μια παρέμβαση, ανοίγοντας ένα πανώ μέσα στην αίθουσα, προκειμένου να ενημερώσει τους δημοσιογράφους για «την άρνηση του Δ.Σ. και της Διεύθυνσης για την υπογραφή μιας αξιοπρεπούς και δίκαιης Συλλογικής Σύμβαση Εργασίας».

Αντ’ αυτού, η σύμβαση που προτείνει «ψαλιδίζει τις ελάχιστες παροχές που θα μπορούσε να δώσει το Μουσείο, έστω για να ισχυρισθεί ότι κατανοεί τις μεγάλες απώλειες που είχαν τα εισοδήματα των εργαζομένων λόγω της αύξησης του πληθωρισμού». Επιπλέον, γίνεται λόγος για «διευθυντική αυθαιρεσία», αφού δεν γίνεται δεκτή «καμία αντικειμενική και αξιοκρατική διαδικασία για τις κρίσεις των υπαλλήλων και τη διασφάλιση του επιστημονικού τους έργου», ενώ δεν δέχεται καν τη σύσταση Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας ή την εύρεση χώρου ανάπαυσης και διαλείμματος για το προσωπικό, όπως ορίζει ο νόμος.

Από τη μεριά της, η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου αρκέστηκε να απαντήσει ότι η Σύμβαση θα έρθει άμεσα από το Δ.Σ. προς υπογραφή, ενώ σε ερώτησή μας για το αν θα ικανοποιεί τις διεκδικήσεις των εργαζομένων  δεν απάντησε.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Διάρκεια Έκθεσης: 29 Ιουνίου 2023 - 7 Ιανουαρίου 2024
Είσοδος: 8 €, μειωμένο 4 €
Πληροφορίες Χώρου: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Λεωφ. Καλλιρρόης και Αμβρ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο ΦΙΞ), Αθήνα, τηλέφωνο: 2111019000
Περισσότερα από Art & Culture