MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
28
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΒΙΒΛΙΟ

Ερευνητές και καλλιτέχνες «κοιτάζουν το αύριο» στη νέα τετράτομη έκδοση του Onassis AiR

Ιδέες και ερωτήματα που αναδείχθηκαν μέσα από την έρευνα των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα συλλογικής έρευνας «The School of Infinite Rehearsals» του Onassis AiR την περίοδο 2020-21, συνοψίζονται σε μια νέα τετράτομη έκδοση.

Ευδοκία Βαζούκη | 03.03.2022

Το School of Infinite Rehearsals και η τετράτομη έκδοση

Το School of Infinite Rehearsals είναι ένα πρόγραμμα συλλογικής έρευνας του Onassis AiR, που προσκαλεί συμμετέχοντες που προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά πεδία (καλλιτέχνες, επιμελητές, designers, ακτιβιστές, συλλογικότητες, παιδαγωγούς, οικονομολόγους, αρχιτέκτονες, κινηματογραφιστές και άλλους επαγγελματίες που χρησιμοποιούν οποιοδήποτε μέσο έκφρασης) να «αναμετρηθούν» ανταλλάσσοντας μεταξύ τους γνώσεις, ιδέες και πρακτικές γύρω από ερευνητικά ζητήματα που απασχολούν το σήμερα και χρειάζονται περαιτέρω διερεύνηση μέσα από μια διαδικασία συνεργασίας.

Αποτέλεσμα αυτής της συλλογικής έρευνας είναι η φρέσκια τετράτομη έκδοση, το “School of Infinite Rehearsals | Movements I-IV”, στις σελίδες της οποίας συνοψίζονται όλες οι ιδέες και τα ερωτήματα που απασχόλησαν τους συμμετέχοντες κατά τη συλλογική τους έρευνα, αυτή τη φορά μέσα σε μια περίοδο – πρόκληση, αυτή της πανδημίας.

Καθένα από τα τέσσερα βιβλία δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τους αντίστοιχους συμμετέχοντες των Movements I-IV και περιλαμβάνει κείμενα στα αγγλικά και εικόνες των ιδίων, καθώς και αναθέσεις από άλλους συγγραφείς και καλλιτέχνες. Το κάθε βιβλίο είναι επίσης ξεχωριστά σχεδιασμένο από ένα διαφορετικό δημιουργικό γραφείο της Αθήνας.

Ο «ζωντανός» οργανισμός του Onassis AiR (Artists-in-Residence)

Αυτό το project πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Onassis AiR (Artists-in-Residence), του διεθνούς προγράμματος καλλιτεχνικής φιλοξενίας και έρευνας του Ιδρύματος Ωνάση.

Το Onassis AiR διαθέτει και το δικό του «σπίτι» που άνοιξε τις πόρτες του το 2019 – λίγο πριν από την έναρξη της πανδημίας – για να στηρίξει τη δημιουργία και την έρευνα των συμμετεχόντων μέσα από την αλληλεπίδραση, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός δικτύου καλλιτεχνών που θα συνεργάζονται συλλογικά έχοντας την υποστήριξη, τον χρόνο και τα μέσα για να ξεφύγουν από την ανάγκη για συνεχή καλλιτεχνική παραγωγή. Ένα πρόγραμμα «ζωντανός οργανισμός» που μετασχηματίζεται από και μαζί με τους ανθρώπους που είναι μέρος του.

Η παρουσίαση της έκδοσης

Την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου βρεθήκαμε στην οδό Βορέου, ένα μικρό στενό ανάμεσα στις οδούς Αθηνάς και Αιόλου κοντά στο Μοναστηράκι, που αν δεν έχετε περάσει, τώρα θα σας δώσουμε έναν λόγο για να το κάνετε. Είχαμε μάθει για το Hyper Hypo, το νέο αυτό βιβλιοπωλείο – κόσμημα του κέντρου της Αθήνας και τώρα επιβεβαιώνουμε πως ένας τέτοιος χώρος έλειπε από την κοσμοπολίτικη πλέον πρωτεύουσα. Ιδιοκτήτες του; Οι Αντρέας Κόκκινος και Στάθης Μητρόπουλος – ένας στυλίστας κι ένας γραφίστας που στα ταξίδια τους εντόπισαν τι είναι αυτό που τους λείπει πραγματικά κάθε φορά που επιστρέφουν. Μια φρέσκια πρόταση ενός χώρου, με βιβλία που θα «μιλούν» για Τέχνη, design, αρχιτεκτονική, μόδα και ποπ κουλτούρα.

Το Hyper Hypo δεν μένει όμως εδώ. Δίνει ζωή και στο υπόγειό του και το χρησιμοποιεί ως χώρο για εκθέσεις, ομιλίες, αναγνώσεις και οτιδήποτε άλλο μπορεί να συμβάλλει στο συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο, που δεν αφήνει ανεπηρέαστη την πολιτιστική ζωή της Αθήνας.

Σε αυτόν τον υπόγειο χώρο βρεθήκαμε κι εμείς για να παρακολουθήσουμε την παρουσίαση της έκδοσης The School of Infinite Rehearsals | Movements I-IV, το νέο συλλογικό εγχείρημα ερευνητών και ανθρώπων των τεχνών προς τους ομότεχνούς τους και όσους «κοιτάζουν το αύριο». Παρόντες ήταν οι περισσότεροι από τους συντελεστές και συμμετέχοντες της έκδοσης, οι οποίοι μίλησαν για το πρότζεκτ, ενώ πραγματοποιήθηκαν και κάποιες σχετικές προβολές καθώς και DJ sets.

Ο διευθυντής του Onassis AiR, Ash Bulayev. / Φωτογραφία: Πηνελόπη Γερασίμου

Ο διευθυντής του Onassis AiR, Ash Bulayev και η δημιουργική παραγωγός και δραματουργός του προγράμματος, Νεφέλη Μυρωδιά βρίσκονταν επίσης εκεί, προλόγισαν το νέο αυτό εγχείρημα, εισάγοντάς μας στην όλη φιλοσοφία της κοινότητας του Onassis AiR και συστήνοντάς μάς τους δημιουργούς πίσω από την έκδοση του “The School of Infinite Rehearsals | Movements I-IV”.

Το «from IT to Us», τυπωμένο στις tote bags που μάς δόθηκαν την ημέρα της παρουσίασης, συνοψίζει, σύμφωνα με τον Ash, τη φιλοσοφία του προγράμματος, αποτελώντας την ένωση δύο ξεχωριστών αξιών που έχουν «αγκαλιάσει» ως κοινότητα του Onassis AiR. «Το Onassis AiR ξεκίνησε βασισμένο στην πεποίθησή μας ότι τα καλλιτεχνικά ιδρύματα, και γενικότερα τα ιδρύματα, πρέπει να διοικούνται από αυτούς που τα χρησιμοποιούν», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Ash Bulayev, μιλώντας για το πρωτοποριακό πρόγραμμα του Onassis AiR – του οποίου η κοινότητα σήμερα μετρά 96 καλλιτέχνες – και την ανατροπή του ισχύοντος status quo ως προς τη λειτουργία των ιδρυμάτων. «Αυτός ο ριζοσπαστισμός του Onassis AiR είναι εφικτός χάρη στην άνευ όρων εμπιστοσύνη και υποστήριξη δύο ανθρώπων, του κ. Αντώνη Παπαδημητρίου και της κ. Αφροδίτης Παναγιωτάκου – μια υποστήριξη και εμπιστοσύνη για την οποία είμαι πραγματικά ευγνώμων», τόνισε κλείνοντας.

Η αναφορά στο «IT» είναι διπλή. Το «IT» αναφέρεται στη νόμιμη σύμβαση του Movement I, της πρώτης ομάδα του School of Infinite Rehearsals, – η οποία βρισκόταν ολόκληρη τυπωμένη σε αφίσες που πήραμε όσοι βρεθήκαμε στην παρουσίαση. Μία σύμβαση που μεταφέρει τον συλλογικό προϋπολογισμό της έρευνας που αποφασίζει κάθε ομάδα συμμετεχόντων και τη μεταφορά κεφαλαίων από αυτούς που έχουν πρόσβαση, σε αυτούς που δεν έχουν. Το «IT» προτείνει επίσης την ανώνυμη εικόνα ενός ιδρύματος που σύμφωνα με την καλλιτέχνιδα Andrea Fraser προτείνεται να αφήσουμε πίσω και να δούμε τα ιδρύματα ως ένα συλλογικό «US.

Φωτογραφία: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι πολιτικές της ταυτότητας και οι οικολογίες ως θεματικές ενότητες της έκδοσης

Το νέο αυτό εγχείρημα προέκυψε μέσα από τέσσερα Movements, διάρκειας έξι εβδομάδων το καθένα, μεταξύ Σεπτεμβρίου 2020 και Μαΐου 2021. Το σκεπτικό ήταν η ομάδα να είναι ολιγάριθμη (έως έξι μέλη), τα οποία θα επιλέγονταν από τους προηγούμενους συμμετέχοντες στο Onassis AiR, χωρίς αυτοί να έχουν πρόσβαση σε προσωπικές ή βιογραφικές πληροφορίες των αιτούντων. Ένα διεθνές ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχής απευθυνόταν σε καλλιτέχνες, επιμελήτριες, ακτιβίστριες, παιδαγωγούς και άλλους επαγγελματίες, προσκαλώντας τους να ερευνήσουν συλλογικά δύο θεματικές περιοχές τις οποίες πρότεινε η ομάδα του Onassis AiR, καθώς έκρινε επείγουσα τη συλλογική διερεύνησή τους. Οι πολιτικές της ταυτότητας και οι οικολογίες αποτελούσαν έννοιες που επανέρχονταν ξανά και ξανά, τόσο στα ενδιαφέροντα και στο πρόγραμμα του Ιδρύματος Ωνάση όσο και στο πλαίσιο του Onassis AiR. Έτσι, αυτές οι δύο θεματικές έγιναν η αφετηρία γι΄αυτή τη συλλογική έρευνα.

Τα Movement Groups συντόνισαν η θεωρητικός της περφόρμανς που ασχολείται ερευνητικά με την αντιαποικιακή, τη φεμινιστική, την κριτική φυλετική και την κουήρ θεωρία, Υπατία Βουρλούμη για τα Movements I & II  και @ καλλιτέχν@ και συγγραφέ@ που ενδιαφέρεται για τις νέες τεχνολογίες και για τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπινων και μη ανθρώπινων όντων, James Bridle για τα Movements III & IV.

To School of Infinite Rehearsals προέκυψε εν μέσω πανδημίας και κοινωνικής αποστασιοποίησης και όλη η διαδικασία αυτής της συλλογικής έρευνας πραγματοποιήθηκε σε ένα «κλειστό σύστημα», σε συνθήκες που δεν ευνοούσαν τον διαμοιρασμό τους με τον έξω κόσμο. Μετά την ολοκλήρωση, όμως, της διαδικασίας επιλογής όσων είχαν ανταποκριθεί στο ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχής, τρεις ερευνητές, τα ενδιαφέροντα των οποίων ήταν συναφή με τις ορισμένες θεματικές, ανέλαβαν τον ρόλο των επιμελητών – εκείνων δηλαδή που θα έπαιρναν την συλλογική έρευνα και θα την μετέτρεπαν σε μια τετράτομη έκδοση. Κι αυτοί ήταν Άλκηστις Ευθυμίου (για τα Movements I & II), η Ιωάννα Ζούλη (για το Movement III) και ο Alexander Strecker (για το Movement IV), οι οποίοι συμμετείχαν κανονικά στο πρόγραμμα.

Οι τέσσερις τόμοι της έκδοσης:

The School of Infinite Rehearsals, Movement I – Transpirings

Το Transpirings αναπτύσσεται σε δύο μέρη: το INFRATEXT (ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ) και το PARATEXT (ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟ). Το INFRATEXT είναι μια ατέρμονη συζήτηση που λειτουργεί ως αφηγηματική περιήγηση στους εσωτερικούς μηχανισμούς και στις αξίες που καθοδηγούν τη συλλογική έρευνα του Movement I στο Onassis AiR. Καθώς ξεδιπλώνεται το INFRATEXT – μια ενδοσκοπική ματιά στις διεργασίες σκέψης και πράξης του Movement I – το PARATEXT είναι εκεί για να του δώσει ένα πλαίσιο και να το φέρει πιο κοντά στην προοπτική μιας (εθνικής) ταυτότητας που βρίσκεται σε μια διαρκή κατάσταση αμφισβήτησης και κριτικής.

Τζάκυ Αμπουλιμέν, Υπατία Βουρλούμη, Νατάσα Διαβαστή, Άλκηστη Ευθυμίου, Μυρτώ Κατσιμίχα, Νεφέλη Μυρωδιά, Κώστας Τσιούκας, Federica Bueti, Ash Bulayev, Emantes, Moriah Evans, Daniel Hui, Lauretta Macauley και Χριστίνα Φοίβη, Sumugan Sivanesan.
Επιμέλεια: Άλκηστη Ευθυμίου
Σχεδιασμός: Typical Organization + Ella Villaumié

The School of Infinite Rehearsals, Movement II – Scored Invocations

Κατά τη διάρκεια μιας περιόδου περιορισμών μετακίνησης που σχετίζονταν με την πανδημία, μια ομάδα ανθρώπων αναγκάστηκαν να περάσουν μαζί έξι εβδομάδες στο απομονωμένο σπίτι του Onassis AiR, οργανώνοντας συναντήσεις σε καθημερινή βάση και διερευνώντας ζητήματα σχετικά με τις ταυτότητες. Το Scored Invocations δεν είναι απλώς το αποτέλεσμα ή η τεκμηρίωση αυτής της διαδικασίας, αλλά αυτό ακριβώς που υπαινίσσεται ο τίτλος του: ένας προσεκτικά επιμελημένος συνδυασμός από αινιγματικά ξόρκια, αλχημικές αντιδράσεις, αυταπόδεικτες επερωτήσεις και τολμηρούς στοχασμούς που ενεργοποιούν την (καλώς εννοούμενη) συγκυριακή μηχανική μιας ευθυμίας επί το έργον.

Υπατία Βουρλούμη, Νατάσσα Δουρίδα, Άλκηστη Ευθυμίου, Μυρτώ Τσιλιμπουνίδη, Σταύρος Χρυσαφίδης, Noor Abed, Latent Community (Σωτήρης Τσίγκανος και Ιώνιαν Μπισάι).
Επιμέλεια: Άλκηστη Ευθυμίου
Σχεδιασμός: Στάθης Μητρόπουλος σε συνεργασία με τη Δανάη Σύρκου

The School of Infinite Rehearsals, Movement III – Confluences

Το Confluences είναι μια συλλογή κειμένων και εικόνων που καταγράφουν στιγμιαίες σκέψεις γύρω από το νερό/τα νερά. Το βιβλίο συγκεντρώνει ιδέες που αναδύθηκαν από τον καιρό που πέρασαν μαζί τα μέλη της ομάδας, και οι οποίες εξελίχθηκαν στην πορεία, μέσα από τις συναντήσεις με τους άλλους και με την ετερότητα. Οι συντελεστές της έκδοσης αναλογίζονται τις διαφορετικές ποιότητες του νερού, δημιουργώντας έναν ιστό αντακλαστικών αναστοχασμών για το πώς αυτό γίνεται μέσο, μέθοδος και πρακτική διασύνδεσης, τόσο με τον εαυτό μας όσο και με τον κόσμο πέρα από το ανθρώπινο.

Κυριακή Γονή, Ιωάννα Ζούλη, Χριστίνα Κοτσιλέλου, Λουίζα Ντούρου, Λυδία Ξυνογαλά, Λητώ Σκοπελίτη, Tristan Bera, James Bridle, Marc Delalonde, Christina Gruber, Sam Hertz, Hortense Le Calvez, Ariadni Londos, Ana Vaz, Kylie White.
Επιμέλεια: Ιωάννα Ζούλη
Σχεδιασμός: Bend

The School of Infinite Rehearsals, Movement IV – While We’re Together

Ακολουθώντας μια δομή προτροπής-απόκρισης, το While Were Together αποκρυσταλλώνει τις πρακτικές συνεύρεσης των μελών μιας ομάδας εν μέσω μιας κατακλυσμιαίας σειράς αποτυχιών ανά την υφήλιο. Το βιβλίο προτείνει εναλλακτικές μορφές θεραπείας και αποκατάστασης, μέσα από τη σύναψη συνεργατικών σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων και των κόσμων πέρα από το ανθρώπινο. Αυτές οι πρακτικές περιλαμβάνουν την εξέλιξη σε κεφαλόποδα, το να αφουγκράζεται κανείς τα φυτά, τη συλλογή τροφής, την αναζήτηση των κενταύρων, την πρωτεϊκή μεταμόρφωση σε τερατώδεις φιγούρες και, τελικά, την επισφράγιση των σχέσεων που έχουν επιστρέψει στην πρωτόγονη μορφή τους, μ’ ένα ξόρκι.

Καρολίνα Δωρίτη, Φαίδων Παπαδάκης, James Bridle, Dennis Dizon, Bryony Dunne, Kenneth Pietrobono, Miriam Simun, Alexander Strecker, Ingrid Vranken.
Επιμέλεια: Alexander Strecker
Σχεδιασμός: Studio Precarity

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b