MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
20
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΡΕΥΝΑ

Πώς οι συνδρομητικές πλατφόρμες διαμορφώνουν τη σχέση μας με το σινεμά;

Tο home cinema – με κυρίαρχο εκπρόσωπο τη συνδρομητική τηλεόραση και τις διεθνείς πλατφόρμες περιεχομένου – κερδίζει έδαφος. Πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος που βλέπουμε σινεμά μέσα στην πανδημία και πόσο θα επηρεάσει την επάνοδο μας στις αίθουσες; Μιλούν ο executive director της CosmoteTV, Δημήτρης Μιχαλάκης, η ΡayTV executive director της Nova, Κατερίνα Κασκανιώτη, η managing director του Cinobo Δάφνη Μπεχτσή και οι αιθουσάρχες κινηματογράφων Γιώργος Στεργιάκης και Γιάννης Παπανικολάου.

KEIMENO: Στέλλα Χαραμή | 08.12.2020

Το «Μένουμε σπίτι» δεν είναι μόνο μια επιβεβλημένη συνθήκη, αλλά και μια πραγματικότητα που αντανακλάται σε όλες τις indoor δραστηριότητες. Ο “κλειστός” πολιτισμός, όπως και η αδυναμία για κάθε άλλη δυνατότητα ψυχαγωγικής εξόδου, έχει διαμορφώσει ένα τοπίο που φέρνει ολοένα και περισσότερους μπροστά στις οθόνες τους. Κι αυτή είναι μια κατάσταση που, όπως όλα δείχνουν, καρπώνονται σε μεγάλο ποσοστό οι οικιακές πλατφόρμες ψυχαγωγίας.

Η εγκατεστημένη πρόταση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα από 20ετίας (με το τότε Filmnet) συμπορεύεται, περί την τελευταία δεκαετία, με τους διεθνείς κολοσσούς της παραγωγής περιεχομένου – με κορυφαίο το Netflix, αλλά και πιο πρόσφατα το AppleTV, το Amazon Prime, το HBO ή το All Access (του CBS).

Oι ελληνικές συνδρομητικές πλατφόρμες

Στη μικρή ελληνική αγορά, όπου φαίνεται να έχει διεισδύσει σημαντικά μόνο το Netflix με υψηλά (αλλά αδημοσίευτα) ποσοστά, ο θεσμός της συνδρομητικής εξακολουθεί ν’ ανθίζει, φέρνοντας το σινεμά σε απίστευτη ποικιλία μέσα στο σπίτι. Αν και από το ένα εκατομμύριο Ελλήνων συνδρομητών στις πλατφόρμες της COSMOTE TV, της Nova, της VodafoneTV (1.1 εκατομμύρια νοικοκυριά για το 2019) οι περισσότεροι ενδιαφέρονται για τις ζωντανές αθλητικές μεταδόσεις (ένα προϊόν-οδηγός στη διεθνή βιομηχανία των συνδρομητικών καναλιών), τα κινηματογραφικά πακέτα παραμένουν θελκτικά για την προσέλκυση επιπλέον πελατών.

«Σε πολλές περιπτώσεις είδαμε τις τηλεθεάσεις των καναλιών μας να διπλασιάζονται, ενώ μέσα σε λίγους μήνες οι χρήστες της νέας streaming υπηρεσίας της COSMOTE TV, ξεπέρασαν τους 150 χιλιάδες» σημειώνει ο Δημήτρης Μιχαλάκης, executive director της COSMOTETV.

Η ραγδαία αύξηση της τηλεθέασης στην καραντίνα

Πόσω μάλλον, όταν η πανδημία επέβαλλε την αναγκαστική παραμονή στο σπίτι. Τότε, η αύξηση που διαπιστώθηκε ήταν ραγδαία. Όπως επισημαίνει ο Δημήτρης Μιχαλάκης, executive director της COSMOTE TV, «Aπό τον Μάρτιο και μετά, καταγράψαμε άνοδο σε συνδρομές, αν και ήταν οι δείκτες της τηλεθέασης, αλλά και η χρήση των υπηρεσιών μας που σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση. Σε πολλές περιπτώσεις είδαμε τις τηλεθεάσεις των καναλιών μας να διπλασιάζονται, ενώ μέσα σε λίγους μήνες οι χρήστες της νέας streaming υπηρεσίας της COSMOTE TV, ξεπέρασαν τους 150.000. Αντίστοιχα, αυξήθηκαν οι ενοικιάσεις ταινιών, αλλά και η on demand θέαση περιεχομένου, μέσα από τους δωρεάν καταλόγους μας σε όλες τις κατηγορίες προγράμματος: Ταινίες, σειρές, ντοκιμαντέρ, παιδικά. Μιλάμε για πάνω από 10.000 τίτλους, που κάποιοι από τους πιο ‘παραδοσιακούς’ θεατές δεν γνώριζαν ότι είχαν στη διάθεσή τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΈτερος Εγώ – Κάθαρσις: Με κορυφαίο καστ ξεκινά η νέα παραγωγή της COSMOTE TV (trailer)12.09.2018

Στην ουσία, κατά τη διάρκεια του lockdown, αλλά ακόμα και μετά, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού -μία περίοδο παραδοσιακά χαμηλής τηλεθέασης- πολλοί από τους συνδρομητές μας ανακάλυψαν τις πολλαπλές δυνατότητες που τους προσφέρει η COSMOTE TV συνδρομή τους. Θεωρώ ότι τις επόμενες εβδομάδες, θα ξαναδούμε πολύ αυξημένες τηλεθεάσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τον εορταστικό προγραμματισμό μας», επιβεβαιώνει ο επικεφαλής της COSMOTETV, που είναι leader στην ελληνική συνδρομητική αγορά.

«Η τηλεθέαση, κινείται ανοδικά σε όλα τα κανάλια μας με κυρίαρχα τα κανάλια Novacinema και Novalife. Σε συγκεκριμένες ζώνες, παρατηρήσαμε την τηλεθέαση να υπερδιπλασιάζεται» παρατηρεί η Κατερίνα Κασκανιώτη, η PayTV executive director της Nova.

Διπλασιασμός και τριπλασιασμός της τηλεθέασης

Δεν είναι ο μόνος. Η έτερη μεγάλη πρωταγωνίστρια της αγοράς, η Nova, διαπιστώνει επίσης σημαντική αύξηση στην τηλεθέαση. Όπως σημειώνει η Κατερίνα Κασκανιώτη, Pay TV executive director της Nova «Η τηλεθέαση, κινείται ανοδικά σε όλα τα κανάλια μας με κυρίαρχα τα κανάλια Novacinema και Novalife. Σε συγκεκριμένες ζώνες, παρατηρήσαμε την τηλεθέαση να υπερδιπλασιάζεται την ώρα που μεσοσταθμικά, σε όλα τα κανάλια της Nova, σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 25%.

Σε όλο το διάστημα του lockdown, ενισχύθηκε σημαντικά η τάση που καταγράφουμε τα τελευταία χρόνια, οι συνδρομητές μας να στρέφονται στη θέαση ταινιών και σειρών μέσω της υπηρεσίας Nova On Demand, καθώς έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν, χωρίς επιπλέον χρέωση, το περιεχόμενο που θέλουν, τη στιγμή που το επιθυμούν. Το ποσοστό διείσδυσης στο σύνολο της συνδρομητικής μας βάσης πλησιάζει το 35%, από τα υψηλότερα ποσοστά της Ευρώπης.

Ιδιαίτερα υψηλή είναι η τηλεθέαση στο παιδικό κοινό που κυμαίνεται σε αυξητικά επίπεδα της τάξης 50%-70% ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον βλέπουμε και την αυξητική τάση παρακολούθησης στα μεγάλα ξένα ειδησεογραφικά κανάλια, τα οποία λόγω και των ειδικών συνθήκων αλλά και της μεγάλης ποικιλίας που προσφέρει η Νοva, έχουν αποκτήσει μία καθημερινή θέση στο zapping.

Η τηλεθέαση παρέμεινε υψηλή και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς ήμασταν η μόνη πλατφόρμα που μεταδίδαμε ζωντανούς αγώνες. Όλοι οι αγώνες της Superleague – στο αποκορύφωμα του ενδιαφέροντος του Πρωταθλήματος, με playoffs και playout – διεξήχθησαν κανονικά συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον του φίλαθλου κοινού. Η φιέστα του Ολυμπιακού βρέθηκε ανάμεσα στα υψηλότερα picks τηλεθέασης του καλοκαιριού 2020. Μεγάλο ενδιαφέρον είχαν οι αγώνες τένις με τους Στέφανο Τσιτσιπά και Μαρία Σάκκαρη στα κανάλια Εurosports».

Σε πρώτη τηλεοπτική μετάδοση τον Δεκέμβριο από τη Nova το πολυσυζητημένο «Joker» με τον καθηλωτικό Χοακίν Φοίνιξ.

Επανασχεδιασμός του προγράμματος στο lockdown

Τα αντανακλαστικά των συνδρομητικών καναλιών μπροστά στα νέα δεδομένα ήταν ακαριαία. Το αιφνιδιαστικό πρώτο lockdown τα έβαλε γρήγορα σε αναθεώρηση του προγράμματος ενώ ο φετινός σχεδιασμός οργανώθηκε βάσει της προοπτικής νέων περιόδων περιορισμού κατ’ οίκον – όπως και συνέβη.

Τόσο η COSMOTE TV όσο και η Nova τόνωσαν την ταινιοθήκη τους, λάνσαραν νέα κανάλια για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες για home entertaiment. Λόγου χάρη, η COSMOTE TV ίδρυσε το Series Marathon, που αναδείχθηκε σε ένα από τα δημοφιλέστερα κανάλια της και πλέον έχει ενταχθεί μόνιμα στο line-up. Αντίσοιχα η Nova άνοιξε για όλη την περίοδο του lockdown το κινηματογραφικό της πρόγραμμα με ενδυναμωμένη ταινιοθήκη σε όλους τους συνδρομητές της, χωρίς χρέωση. Ταυτόχρονα, δημιούργησε ένα κανάλι με μαραθώνιους σειρών για binge watching ενώ σε συνεργασία με την MGM εξασφάλισε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και τις 24 ταινίες James Βond.

Αμφότεροι ενίσχυσαν το παιδικό πρόγραμμα καθώς τα παιδιά βρίσκονταν στο σπίτι, ενώ η COSMOTE TV απελευθέρωσε μέρος του προγράμματος του COSMOTE HISTORY για ελεύθερη μετάδοση μέσω YouTube, σε μια προσπάθεια να συμβάλλει στην σύζευξη εκπαίδευσης – ψυχαγωγίας.

Η εμφάνιση του Cinobo

Με την περίοδο του πρώτου lockdown συντονίστηκε κατά “σατανική” σύμπτωση και το λανσάρισμα του Cinobo, της νέας ελληνικής πλατφόρμας με προτάσεις για ασκημένο, κινηματογραφόφιλο κοινό. Η συγκυρία, βεβαίως, βοήθησε στην ταχεία διάδοση του νέου στους έγκλειστους σινεφίλ, δημιουργώντας γρήγορα μια πρώτη βάση κοινού.

«Τα στατιστικά δείχνουν ότι το κοινό που αγαπά το σινεμά, αγάπησε το Cinobo, καθώς τα ποσοστά των νέων χρηστών που μένουν μετά τη δωρεάν δοκιμή και η διατήρηση των ήδη συνδρομητών δίνουν πολύ ενθαρρυντικά metrics. Βέβαια, φροντίζουμε γι’ αυτό, εμπλουτίζοντας διαρκώς τον κατάλογό μας με δυνατούς γνωστούς τίτλους και μικρά διαμαντάκια που δεν βρίσκεις εύκολα αλλού» παρατηρεί η Δάφνη Μπεχτσή, managing director της νεόκοπης πλατφόρμας.

«Η δυστυχής συνθήκη που κρατά τους κινηματογράφους κλειστούς σίγουρα δεν επανορθώνεται με την εναλλακτική μιας πλατφόρμας» παρατηρεί η Δάφνη Μπεχτσή.

Η ανάπτυξη κοινού του Cinobo φαίνεται πως εξελίσσεται ανοδικά και κατά την τρέχουσα καραντίνα αφού «οι ώρες που περνά ο κάθε χρήστης στο Cinobo έχουν πρόσφατα αυξηθεί και εκτιμώ ότι πράγματι μέρος των αυξητικών ενδείξεων οφείλεται, εκτός των άλλων, και στην καραντίνα. Η δυστυχής συνθήκη που κρατά τους κινηματογράφους κλειστούς σίγουρα δεν επανορθώνεται με την εναλλακτική μιας πλατφόρμας, αλλά η παρουσία του Cinobo στην ζωή πολλών κινηματογραφόφιλων αυτή τη στιγμή αποδεικνύεται μια μικρή όαση, σύμφωνα με το feedback των συνδρομητών μας».

Ο αποκλειστικός προσανατολισμός του Cinobo στο σινεφίλ προϊόν και η ταύτιση του με την σοβαρά πληττόμενη κινηματογραφική παραγωγή δεν μπορούσε παρά να επηρεάσει και τον προγραμματισμό του. Τα πλάνα που υπήρχαν για εκδηλώσεις, συνέργειες με φεστιβάλ, πρεμιέρες ταινιών και θεματικές βραδιές σε κινηματογράφους, πάγωσαν ή ακυρώθηκαν στην πλειονότητα τους. «Κράτησε, βέβαια, αμετάβλητους τους στόχους του» υπογραμμίζει η κ. Μπεχτσή «να κάνει ευρέως προσβάσιμο κινηματογραφικό περιεχόμενο από όλο τον κόσμο που αξίζει να ανακαλύψεις».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ10 βραβευμένες ταινίες για να δείτε στο Cinobo12.09.2018

Επιστροφή στην οικιακή ψυχαγωγία

Σε κάθε περίπτωση, η πανδημία φαίνεται να λειτουργεί ως επιταχυντής για μια ήδη γόνιμη αγορά και ακόμα περισσότερο ν’ απηχεί ένα τοπίο ψυχαγωγικής εσωστρέφειας. Ο Δημήτρης Μιχαλάκης της COSMOTE TV εκτιμά ότι αυτή η κατάσταση έχει έρθει για να μείνει – λαμβάνοντας ασφαλώς, υπόψιν το πώς και για πόσο θα επηρεαστεί, λόγω της πανδημίας, ο τομέας της παραγωγής περιεχομένου ή οι αθλητικές διοργανώσεις. «Ήδη είναι εμφανής αυτή η μεταστροφή, με την έντονη αύξηση της τηλεθέασης, που έχει πλέον παγιωθεί. Κατά η διάρκεια της φετινής χρονιάς, τo κοινό συνολικά, κυρίως όμως το δυναμικό κοινό, που όλοι στοχεύουμε εμπορικά, αλλά και το νεανικό που τα τελευταία χρόνια είχε μεταπηδήσει σε εναλλακτικές μορφές θέασης, επέστρεψε αυξητικά και στο παραδοσιακό μέσο, την τηλεόραση. Η πίεση, βεβαίως, από τις μεγάλες διεθνείς streaming πλατφόρμες είναι μεγάλη».

Αντιστοίχως, στη Nova εκτιμούν, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Κατερίνα Κασκανιώτη, πως «η ποιότητα διαβίωσης εντός του σπιτιού γίνεται πλέον επιτακτική ανάγκη. Οπωσδήποτε, η πανδημία έφερε σε πιο δυναμική τρoχιά την αλλαγή που έτσι κι αλλιώς παρατηρούνταν στον τρόπο τηλεθέασης. Η ποιοτική οικιακή ψυχαγωγία, που κατά την γνώμη μας είναι συνώνυμο της συνδρομητικής τηλεόρασης, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία κι αυτό αποτυπώνεται στα νούμερα».

Ψηφιακά εργαλεία της καθημερινότητας

Το νεαρό Cinobo, από την πλευρά του, συνηγορεί, δια στόματος της Δάφνης Μπεχτσή, πως οι περίοδοι του εγκλεισμού και η πληθώρα των διαθέσιμων online επιλογών πολιτιστικού προϊόντος βοήθησαν στο να καθιερωθεί ο διαδικτυακός τρόπος κατανάλωσης περιεχομένου.

«Για πολλούς, η συγκυρία αυτή έδωσε και την ώθηση για μια πρώτη γνωριμία με το διαδίκτυο και το streaming, που έως τώρα μπορεί να φάνταζαν ξένα. Πιστεύω πως αυτή η γνωριμία δεν είναι περαστική. Το περιεχόμενο που παράγεται στις μέρες μας είναι πάρα πολύ και οι online πλατφόρμες αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο για να γίνεται το περιεχόμενο αυτό διαθέσιμο στο κοινό που το αφορά και να μη χάνεται για πάντα. Εδώ και χρόνια είναι ξεκάθαρο πως τέτοια εργαλεία είναι και θα είναι όλο και περισσότερο μέρος της καθημερινότητας μας. Δεν πιστεύω παρ’ όλα αυτά ότι, στην Ελλάδα τουλάχιστον, θα ανταγωνιστεί την κοινωνικοποίηση και σίγουρα η ένταση χρήσης τους θα μειωθεί με την έξοδο από την πανδημία».

Τα προβλήματα της συνδρομητικής

Παρά τα ενθαρρυντικά δεδομένα, ο δρόμος της ελληνικής πλατφόρμας δεν είναι στρωμένος με ρόδα. Η πειρατεία παραμένει σταθερά ο πρωταγωνιστικός υπονομευτικός παράγοντας – υπολογίζεται ότι υπάρχουν πάνω από 300.000 παράνομες συνδρομές αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα«προκαλώντας ανυπολόγιστη βλάβη στους δημιουργούς, την Πολιτεία, αλλά και τους συνδρομητικούς παρόχους, που πληρώνουν αδρά για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, ειδικά δε για τις αθλητικές διοργανώσεις» υπογραμμίζει ο executive director της COSMOTE TV.

«Είναι επείγουσα ανάγκη η διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση τόσο του παράνομου downloading όσο και του “πειρατικού” live streaming. Είναι, όμως, ακόμη πιο επείγουσα η ανάγκη για τη διαμόρφωση παιδείας και γνώσης σχετικά με το ότι προστατεύουμε και δίνουμε ζωή στους δικούς μας δημιουργούς και τα δημιουργήματά τους, σκοτώνοντας την πειρατεία», επισημαίνει η Pay TV Executive Director της Nova.

Την ίδια ώρα, την ανάπτυξη της συνδρομητικής στην Ελλάδα αναχαιτίζει η μονομερής υπερφολόγηση των επιχειρήσεων (καθώς αφορά μόνο τις εγχώριες κι όχι τις διεθνείς πλατφόρμες) θέτοντας αφενός ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού κι αφετέρου επιβίωσης. Η πρωτοβουλία να ανασταλλεί ο φόρος 10% συνδρομητικής τηλεόρασης για ένα χρόνο αξιολογήθηκε ως μια θετική κίνηση από την αγορά, αλλά οι ελληνικές πλατφόρμες ζητούν αυτό να αφομοιωθεί σε ένα πιο μακροπρόθεσμο μέτρο.

Θα γεμίσουν ξανά οι αίθουσες;

Πάντως, με την κουλτούρα της πλατφόρμας στην Ελλάδα (όσο και διεθνώς) ολοένα να αναπτύσσεται αναρωτιέται κανείς ποια και υπό ποιες συνθήκες θα είναι η επιστροφή των θεατών στις κινηματογραφικές αίθουσες. Η πανδημία έχει κρατήσει τα κλειστά σινεμά σφραγισμένα επί οκτώ μήνες (με εξαίρεση την 20ήμερη ανάσα που τους δόθηκε τον Οκτώβριο μαζί με όλους τους υπόλοιπους χώρους πολιτισμού) ενώ τα θερινά σινεμά λειτούργησαν μόλις τρεις.

Η αίθουσα του ιστορικού Άστυ στην πλατεία Κοραή. Ο Γιώργος Στεργιάκης επισημαίνει πως «το σινεφίλ κοινό, παρότι μικρό, επιμένει να είναι σταθερά παρόν. Η έξοδος στο σινεμά είναι μια ιεροτελεστία».

Ο Γιώργος Στεργιάκης του ιστορικού «Άστυ» και της εταιρίας διανομής Ama films αισιοδοξεί πως «το σινεφίλ κοινό, παρότι μικρό, επιμένει να είναι σταθερά παρόν. Πιστεύω πως αυτό το κοινό θα λειτουργήσει αφυπνιστικά και ο κόσμος θα τιμήσει και πάλι τις αίθουσες μας, μόλις ανοίξουμε. Και δεν θέλω να είμαι αυθαίρετα αισιόδοξος. Λίγο πριν κλείσουμε, προβάλλαμε μια συμπαθητική φεστιβαλική ταινία “Το θαύμα του αγνώστου αγίου”. Μόλις ανακοινώθηκε το lockdown και για τις τρεις επόμενες ημέρες είχαμε καθημερινά πάνω από 100 εισιτήρια· φτάσαμε τα 120. Συνεπώς, το κοινό αγαπά τις ταινίες, αλλά αγαπά και τις αίθουσες. Η έξοδος στο σινεμά είναι μια ιεροτελεστία» τονίζει.

Ο κ. Στεργιάκης επισημαίνει όχι μόνο την κοινωνικοποίηση του σινεμά αλλά και το περιεχόμενο του έναντι των διεθνών πλατφορμών. «Η πλειοψηφία όσων προβάλλουν είναι σκουπίδια. Καλύτερα, ο θεατής να πάει στο Μοναστηράκι ν’ αγοράσει μια σειρά dvd και να μείνει στο σπίτι του, παρά να γίνει συνδρομητής στο Netflix και το Amazon. Από όλα αυτά ξεχωρίζω το Cinobo. Κατά τα άλλα, το φτηνό κρέας δεν το τρώνε ούτε τα σκυλιά. Έχει σημασία να συνεχίσουμε να τρεφόμαστε ποιοτικά και στο σινεμά. Γι’ αυτό και μέσα από την δοκιμασία της πανδημίας, η βιομηχανία που θα αντιμετωπίσει το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι εκείνη που παράγει blockbuster. Το ευρωπαϊκό σινεμά, ο κινηματογράφος των φεστιβάλ θα υπερισχύσουν στο τέλος της μέρας».

Ένα από τα παλαιότερα σινεμά της πόλης, το Ιντεάλ της Πανεπιστημίου.

Ο Γιάννης Παπανικολάου του αιωνόβιου Ιντεάλ της Πανεπιστημίου, από την άλλη, ακούγεται περισσότερο ανήσυχος. «Στο λιγοστό διάστημα των 20 ημερών που λειτουργήσαμε τα εισιτήρια δεν ξεπερνούσαν τα 40, ήταν σχεδόν μηδενικά. Μέχρι να συνειδητοποιήσει ο κόσμος ότι οι κινηματογράφοι άνοιξαν, κλείσαμε ξανά. Εκτιμώ ότι το κοινό του σινεμά θέλει να έρθει, αλλά παραμένει επιφυλακτικό: Μάσκες, θερμομετρήσεις, όλα αυτά παίζουν ρόλο. Θα ήταν παρηγοριά αν καταφέρναμε ν’ ανοίξουμε το Φεβρουράριο ή το Μάρτιο, να δώσουμε ένα σήμα ζωής. Να επανασυνδεθούμε με τον κόσμο μας. Δεν θέλω να σκέφτομαι το ενδεχόμενο να μείνουμε κλειστοί όλο το χειμώνα. Αν συμβεί αυτό, η επόμενη σεζόν θα μας βρει αντιμέτωπους με δυσεπίλυτα προβλήματα. Αφήστε που δεκάδες αίθουσες θα κλείσουν οριστικά».

Οι πλατφόρμες ανταγωνίζονται τις αίθουσες;

Ταυτισμένοι επίσης με το ανεξάρτητο σινεμά, οι άνθρωποι του Cinobo δεν φαίνεται να τοποθετούν την παρουσία της πλατφόρμας σε ανταγωνιστική θέση με τον φυσικό χώρο της αίθουσας. «Πιστεύω» λέει η Δάφνη Μπεχτσή «πως αυτοί που αγαπούν την αίθουσα θα επιστρέψουν στην συνήθεια αυτή όταν νιώσουν ασφαλείς. Η πανδημία επιτάχυνε τη γνωριμία του κοινού με το streaming και ίσως έδωσε το έναυσμα για το ξεκίνημα μιας αρμονικής συμβίωσης μεταξύ της ανεξάρτητης αίθουσας και των ποιοτικών streaming καναλιών. Είμαι αισιόδοξη πως η συμβίωση αυτή μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος των ταινιών, των δημιουργών και του κινηματογραφόφιλου κοινού. Τα σινεμά και οι streaming υπηρεσίες στοχεύουν στην ψυχαγωγία του θεατή και την στήριξη της τέχνης του κινηματογράφου, αλλά στην πράξη ικανοποιούν δύο διαφορετικές ανάγκες: Την ανάγκη για κοινωνικοποίηση μέσω μιας αγαπημένης εξόδου και την ανάγκη για εξερεύνηση του κινηματογραφικού περιεχομένου που αγαπάς μέσω ενός εργαλείου που σου δίνει εύκολα την πρόσβαση σε αυτό».

Πλάνο από τον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου, υποψήφιο για Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας το 2011.

Η συνδρομητική στηρίζει το σινεμά

Το βέβαιο είναι πως μετά την πανδημία οι αλλαγές στην κινηματογραφική αγορά, είτε μιλάμε για το ελληνικό είτε το διεθνές σκηνικό, αναμένεται να είναι μεγάλες και σοβαρές – ακόμα κι αν για την ώρα δεν μπορούν να εκτιμηθούν στο σύνολο τους. Οι ελληνικές συνδρομητικές πλατφόρμες έχουν κάνει αρκετά βήματα συνεργασίας με την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία ως συμπαραγωγοί ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους κι αφετέρου ως υποστηρικτές πολιτιστικών οργανισμών και θεσμών για το σινεμά, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

H Nova είναι συμπαραγωγός της διακεκριμένης φεστιβαλικά ταινίας «Μήλα» του Νίκου Χρήστου που βάζει πλώρη για τη φετινή απονομή των ‘Οσκαρ.

Στη διεκδίκηση των Όσκαρ

Η Nova έχει στην βιβλιοθήκη της 140 ταινίες ως συμπαραγωγός στη διάρκεια πάνω από 20 χρόνων στήριξης του εγχώριου κινηματογράφου και των δημιουργών του. «Επιμένουμε ως διαχρονικός αρωγός του ελληνικού κινηματογράφου και στόχος μας είναι να τον ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο αξιολογώντας ήδη πολλά projects. Σε αυτή τη φάση βρισκόμαστε τώρα» τονίζει η κ. Κασκανιώτη. «Η πιο πρόσφατη συμπαραγωγή μας, η ταινία “Μήλα” του Νίκου Χρήστου, προτάθηκε επίσημα από την Ελλάδα και το ΥΠΠΟ διεκδικώντας μια θέση στην τελική πεντάδα των υποψηφιοτήτων για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας το 2021.

Εξάλλου, εκτός από την ταινία «Μήλα», μια πληθώρα συμπαραγωγών της Nova έχουν, μέχρι σήμερα, εκπροσωπήσει τη χώρα μας στο δρόμο για τα Όσκαρ: “Chevalier”, “Ένας και Ένας”, “Πολίτικη Κουζίνα”, “Η Χορωδία του Χαρίτωνα”, “Eduart”, “Διόρθωση”, “Οι Σκλάβοι στα Δεσμά τους”, “Άδικος Κόσμος”, “Xenia”, “Πολυξένη” με χαρακτηριστικότερη την περίπτωση του  “Κυνόδοντα” το 2011 που όχι μόνο μπήκε στην πεντάδα των υποψηφιοτήτων για το ΄Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας αλλά τοποθέτησε τον Γιώργο Λάνθιμο στην διεθνή αγορά».

Η COSMOTE TV με τη σειρά της υπογράψει 45 συμπαραγωγές, ενώ έχει μπει και η ίδια στο “παιχνίδι” της παραγωγής μυθοπλασίας με τις σειρές «‘Ετερος Eγώ» (ο δεύτερος κύκλος της σειράς που υπογράφει ο Σωτήρης Τσαφούλιας κάνει πρεμιέρα στις 11 Δεκεμβρίου) και το «42°C.» που γυρίστηκε ήδη στην Κέρκυρα και θα προβληθεί από την πλατφόρμα το 2021.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΠυγμαλίων Δαδακαρίδης: Είμαι χαμαιλέοντας. Μπορώ να υπάρχω παντού12.09.2018

Παράλληλα, προσανατολίζεται και σε ξένες συμπαραγωγές αφού «τώρα, που η Ελλάδα αναδεικνύεται σε πόλο έλξης διεθνών παραγωγών, λόγω του ευνοϊκού πλαισίου επιδότησης από το ΕΚΟΜΕ, θέλουμε να τοποθετηθούμε δυνατά ως αξιόπιστοι συνεργάτες. Ήδη κάναμε φέτος την πρώτη μας διεθνή συμπαραγωγή, το πολιτικό θρίλερ “Τehran”, που γυρίστηκε στην Αθήνα και αυτή τη στιγμή στριμάρει στην πλατφόρμα της Apple TV, έχοντας πάει εξαιρετικά. Η συνεργασία μας με το ισραηλινό team των δημιουργών ήταν εξαιρετική και σκοπεύουμε να υπάρξει συνέχεια» παρατηρεί ο κ. Μιχαλάκης.

Την ίδια ώρα, προωθείται ο σχεδιασμός συνεργασίας με τις εταιρίες διανομής Odeon, Tanweer, Spentzos και Rosebud.21. Βάσει αυτού, ταινίες οι οποίες θα έκαναν πρεμιέρα στις αίθουσες, θα γίνονταν άμεσα διαθέσιμες στην πλατφόρμα της COSMOTE TV για ενοικίαση ώστε να παραταθεί ο κύκλος ζωής τους. Το lockdown, ωστόσο, αναθεώρησε αυτά τα δεδομένα και οι ταινίες θ’ ανέβουν απευθείας για προβολή στην πλατφόρμα.

Το ίδιο πρόκειται να συμβεί και στην πλατφόρμα του Cinobo, ενώ αντίστοιχες κινήσεις εξετάζει να κάνει και η Nova. «Όλοι θέλουμε να επιστρέψουμε στις κινηματογραφικές αίθουσες το συντομότερο δυνατόν» σχολιάζει ο executive director της COSMOTE TV. «Δεν μπορώ, ούτε θέλω να φανταστώ να μην έχουμε την ιεροτελεστία της κινηματογραφικής εξόδου. Στην παρούσα φάση, ωστόσο, το digital είναι η μόνη λύση. Το είδαμε και με τα κινηματογραφικά φεστιβάλ ότι λειτούργησε αρκετά καλά».

Η εποχή του streaming

Θα χρειαστεί χρόνος για την αποτίμηση των συνεπειών της επέλασης του covid πάνω στο κινηματογραφικό προϊόν μα και στην ποιότητα αυτού. Γεγονός, πάντως, είναι πως ήδη στις μέρες μας μια καινούργια κουλτούρα αφομοίωσης του ανδρώνεται. Διανύουμε ήδη τα χρόνια του streaming και, πανδημίας δοθείσης, το streaming περιεχόμενο μοιάζει να βασιλεύει. Ίσως, ως αναγκαία λύση, ίσως πάλι και ως μια νέα ηγεμονία που θα υπακούει στις κοινωνικές αποστάσεις.

Περισσότερα από Επίκαιρα
VIMA_WEB3b