MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
25
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
L’Infini terrible: Έκθεση του Χρήστου Οικονόμου στη Roma Gallery
Από 18/12/2025 έως 13/01/2026
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τα Κάλαντα» στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 07/12/2025 έως 10/01/2026
Ήχος από Φως, Χαρτί και Αιθέρα: Οι απαρχές της πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής στο MOMus
Από 20/12/2025 έως 30/04/2026
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
Διάφορα

Odysseus and the Bathers: Έκθεση του Paul Chan στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Περνώντας το κατώφλι της έκθεσης «Odysseus and the Bathers» του κινεζικής καταγωγής αμερικανού καλλιτέχνη Paul Chan, στην ισόγεια αίθουσα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, έχεις μια αίσθηση ανάλαφρη, καλοκαιρινή: έντονα χρώματα, αέρινα γλυπτά που δεν επιβάλλονται με τον όγκο τους και… πολλοί ανεμιστήρες!

author-image Ευδοκία Βαζούκη

Αυτοί είναι η κινητήρια δύναμη που προσδίδει όγκο και κίνηση στα γλυπτά του Τσαν, φτιαγμένα από ελαφρύ νάυλον, που με τον αέρα φουσκώνουν και, χάρη στο γεγονός ότι είναι ακέφαλα, με μια τρύπα στη θέση του κρανίου, μπορούν να κινούνται.

Η πρώτη εντύπωση του θεατή είναι πως η κίνηση των γλυπτών από τον αέρα είναι τυχαία –όμως παρατηρώντας προσεκτικά καταλαβαίνει ότι η κίνησή τους είναι συγκεκριμένη, πάντα η ίδια, μελετημένη ώστε να μεταδίδει στον θεατή την αίσθηση που θέλησε να τους προσδώσει ο καλλιτέχνης. Όπως είπε άλλωστε, τα υλικά του είναι μετρημένα με ακρίβεια χιλιοστού του γραμμαρίου, αφού διαφορετικό βάρος θα απέδιδε διαφορετική κίνηση στο γλυπτό. «Χρειάστηκε να πάρω στο εργαστήριο μια ζυγαριά ακριβείας, σαν αυτές που έχουν οι ναρκέμποροι», είπε χαμογελαστός.

Ο οργανισμός ΝΕΟΝ, που διοργανώνει την έκθεση, γιορτάζοντας έτσι τα πέντε χρόνια δημόσιας δραστηριοποίησής του, ζήτησε από τον Πολ Τσαν να καταθέσει, μέσα από τη δουλειά που παρουσιάζει, την δική του ερμηνεία για την έννοια της «πολυτροπικότητας», χαρακτηριστικό που Όμηρος αποδίδει στον Οδυσσέα. Ο ίδιος απάντησε με μια σειρά έργων που εμπνέονται, αφενός, από τους ήρωες του ομηρικού έπους, τον πολυμήχανο Οδυσσέα, τον Τηλέμαχο, την Πηνελόπη, αφετέρου, με έναν διάλογο πάνω σε ένα αγαπημένο θέμα της ζωγραφικής ήδη από τον 19ο αιώνα, τους «Λουόμενους». Ιδιαίτερα οι αναφορές του Τσαν στον Ματίς, τόσο στα ατόφια, πλακάτα χρώματα όσο και στο σχήμα των μορφών, είναι ομολογημένες και εμφανείς.

kikladikistexnis3

Τα γλυπτά και οι γλυπτικές εγκαταστάσεις συνοδεύονται παράλληλα με μια σειρά εκθεμάτων που αναδεικνύουν τη διαδικασία κατασκευής του έργου: υφασμάτινα προπλάσματα των μορφών, ιδιοκατασκευασμένοι κάνναβοι που θυμίζουν ιδεογράμματα, ακόμη και «καλώδια αυτοκτονίας», που απολήγουν κι από τις δύο μεριές σε «αρσενικά» βύσματα, τα οποία χρησιμοποιεί στο εργαστήριο.

Ήδη η «ανάλαφρη» εικόνα των γλυπτών του Τσαν αρχίζει να ραγίζει. Παρατηρώντας ένα απ’ αυτά, μια μαύρη φιγούρα με το κεφάλι σκυμμένο σε μία δυσεξιχνίαστη στάση, να κινείται σπασμωδικά, προσπαθώντας λες να αναπνεύσει (τα γλυπτά της έκθεσης ανήκουν σε μια ευρύτερη σειρά με τίτλο «Breathers» δηλαδή «Αναπνέοντες»), ο επισκέπτης υποπτεύεται κάτι αρκετά δυσοίωνο πίσω από τα λαμπερά χρώματα.

kikladikistexnis2

Πλάι σε μια σύνθεση χαρούμενων λουομένων –που θυμίζουν έντονα τον «Χορό» («La danse») του Ματίς– παρατηρούμε πεταμένα πλάι τους στην ακρογιαλιά ένα πορτοκαλί σωσίβιο και μια ασημένια θερμική κουβέρτα, σύμβολα και τα δύο της προσφυγικής κρίσης, που δημιουργούν μια εντονότατη αντίθεση. «Η αντίθεση ανάμεσα στις εικόνες των αμέριμνων παραθεριστών και των προσφύγων που έφταναν δίπλα τους στην παραλία με σημάδεψε», είπε ο Τσαν.

Χρησιμοποιώντας την χωροθέτηση της αίθουσας, που καταλήγει σε ένα τυφλό σημείο, εκμεταλλεύτηκε το αδιέξοδο για να τοποθετήσει στο τέλος τον ίδιο τον «Φτωχοδυσσέα» («Poorodysseus»), ένα γλυπτό φαλλικό, το μόνο που είναι «σαβανωμένο» μέσα σε προθήκη, παγιδευμένο ανάμεσα στην Κίρκη και την Καλυψω –που συμβολίζονται χιουμοριστικά από δύο μονοκίνι– όπως διευκρίνισε ο επιμελητής της έκθεσης Sam Thorne, διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Νότιγχαμ.

kikladikistexnis

Ατόφια χρώματα, λοιπόν, που δεν αναμιγνύονται ποτέ, ούτε ακουμπούν το ένα το άλλο, όπως αυτά που χρησιμοποιεί στις ζωγραφισμένες από τον ίδιο πετσέτες των «λουομένων» του· αποτελούν, όπως είπε ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μια αναφορά στη σημερινή Αμερική του Τραμπ, που από χωνευτήρι μετατρέπεται σε μια κοινωνία δυσανεκτική απέναντι στην φυλετική, ταξική ή εθνοτική ανάμειξη… Αντίθετα, στην Αθήνα, όπως είπε, γοητεύτηκε από τη λέξη «ξενία»: «Μου άρεσε η έννοια, αλλά και ο ήχος της λέξης στα ελληνικά».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Paul Chan
Χώρος: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Ν. Δούκα 4, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: 5 Ιουλίου - 1 Οκτωβρίου 2018
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ήχος από Φως, Χαρτί και Αιθέρα: Οι απαρχές της πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής στο MOMus
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
L’Infini terrible: Έκθεση του Χρήστου Οικονόμου στη Roma Gallery
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Τα Κάλαντα» στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Εικαστικά
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Error 404 – Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Εικαστικά
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Project Φλέβα: Οι φωτογραφίες της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τη «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη
Εκδηλώσεις
A psychographic map: Έκθεση της Μάρθας Γωγάκου στο Labattoir