MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
01
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Το Τέταρτο Κουδούνι: Ούτε ανάσα ασκηνοθέτητη απ’ τους σκηνοθέτες της όπερας

Έβλεπα τους «Καπουλέτους και Μοντέκους» της Λυρικής τις προάλλες στο Μέγαρο -μια παράσταση καλόγουστη αλλά ρουτίνας, τελικά, κατά τη γνώμη μου, μέτρια, όπου το εύρημα του σκηνοθέτη Αρνό Μπερνάρ να τοποθετήσει την όπερα του Μπελίνι σ’ ένα μουσείο μου φάνηκε προσχηματικό, χωρίς αντίκρισμα, να μην έχει λειτουργήσει κι όπου οι άντρες της, ομολογουμένως, εξαιρετικής φωνητικής απόδοσης, χορωδίας που κλήθηκαν, καπελωμένοι με κάτι κακοκολλημένες περούκες, να κινούνται υπέρ το δέον και να συμμετέχουν ερμηνευτικά στα δρώμενα, έβγαλαν, προφανώς ακαθοδήγητοι, τον χειρότερο εαυτό τους έως και προκαλώντας γέλιο, με αποκορύφωμα τη σύγκρουση Καπουλέτων και Μοντέγων στο τέλος της πρώτης πράξης -και σκεφτόμουνα: κανένας, μα κανένας πια σκηνοθέτης όπερας δε θεωρεί τον εαυτό του άξιο του ονόματος αν δε σκηνοθετήσει και τα καθαρά μουσικά μέρη της όπερας.

author-image Γιώργος Δ.Κ. Σαρηγιάννης

ΌΛΑ. Μα ΌΛΑ! Δεν υπάρχει πια περίπτωση ουβερτούρα, ιντερμέτζο, ιντερλούντιο, ροσίνια συμφωνία, πρελούντιο, συμφωνικό μέρος… που να το αφήσουν ασκηνοθέτητο. Ούτε μισό μουσικό μέτρο.

Οι συνθέτες έγραφαν τις εισαγωγές για να χαλαρώσουν το θεατή/ακροατή και να τον εισαγάγουν στο κλίμα της όπερας, τα ιντερμέτζα και τα ιντερλούδια και τα πρελούδια για να τον φέρουν μαλακά στην ατμόσφαιρα της σκηνής ή της πράξης που ακολουθεί, για να του επιτρέψουν να πάρει μιαν ανάσα και να πάρουν κι οι τραγουδιστές μιαν ανάσα, να γίνουν κι οι αλλαγές των σκηνικών. Τώρα, τίποτα. Αμείλικτοι οι σκηνοθέτες που ’χουν επιπέσει επί της όπερας: ΌΧΙ, καμιά ανάσα! Με την πρώτη μπατούτα της ορχήστρας αρχίζει η σκηνική δράση -μη σας πω και νωρίτερα… Σου λέει «να χάσω τόση ώρα και να παίζει η ορχήστρα χωρίς εγώ να κάνω κάτι;».

kapouletoi2

Στην αρχή, όταν ξεκίνησε η ιστορία αυτή, μου άρεσαν διάφορες ιδέες που είχαν. Τώρα πια, που ’γινε κοινός τόπος, έχω αρχίσει να βαριέμαι -ως φλυαρία το εισπράττω. Σα να το θεωρούν πια οι σκηνοθέτες υποχρέωσή τους, σα να αγωνίζονται απεγνωσμένα να μας πείσουν για τις ικανότητές τους -«δείτε, πόσο παρών είμαι εγώ!»-, σα να φοβούνται πως θα εκληφθούν ως οπισθοδρομικοί έτσι και δεν το κάνουν.

Απ’ το μυαλό μου περνάει μπας κι αρχίσουν να σκηνοθετούν και την είσοδο των μουσικών στην τάφρο της ορχήστρας. Όλα να τα περιμένει κανείς…

Διαβάστε περισσότερα στο Τέταρτο Κουδούνι

Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Οι παραστάσεις αρχαίου δράματος που περιμένουμε στην Αθήνα
Art & Culture
Μητέρα Αράχνη: Όταν η σύγχρονη υφαντική τέχνη συνομιλεί με τον λόγο και τη μουσική
Art & Culture
Θεατρικές κωμωδίες: 8 παραστάσεις που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Art & Culture
Ανάμεσα στον πόλεμο, την τέχνη και την αλήθεια: 8 επίκαιρες ταινίες που θα δεις στο 10ο Beyond Borders
Art & Culture
Το σινεφίλ καλοκαίρι δεν τελειώνει: 5 λόγοι για να μη χάσεις το 10ο Beyond Borders
Αφιέρωμα
Γιατί οι παρέες γράφουν ιστορία τα καλοκαίρια;
Αφιέρωμα
Η Παναγία όπως την ύμνησαν σπουδαίοι ποιητές
Αφιέρωμα
Στις βιβλιοθήκες των φίλων μου βρήκα όλα τα βιβλία που θα έρθουν μαζί μου στις διακοπές
Αφιέρωμα
Γεωπάρκο Χελμού: Ένα ταξίδι ανάμεσα σε κορυφές, σπήλαια και μύθους
Art & Culture
To «Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός» ταξιδεύει σε εννέα νησιά τον Αύγουστο
Art & Culture
Δέκα Έλληνες δημιουργοί μοιράζονται αναμνήσεις με τον Μπομπ Γουίλσον
Αφιέρωμα
(Ξέ)μεινες στην Αθήνα; Αυτός θα είναι ο οδηγός επιβίωσής σου για τον Αύγουστο