MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
25
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ΕΛΙΖΕ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
3 Queer μικρού μήκους
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
Aespa World Tour in Cinemas
Animal
Back to Black
Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba – To the Hashira Training (με υπότιτλους)
Dune: Μέρος δεύτερο
Ennio: The Maestro
Ghostbusters: Η αυτοκρατορία του πάγου
Horrorant Film Festival – Νύχτες τρόμου 2024
Joe Strummer: The Future Is Unwritten
Kung Fu Panda 4 (μεταγλωττισμένη)
Kung Fu Panda 4 (με υπότιτλους)
Mistaken for Strangers
Playtime
Poor Things
Shayda
Spy x Family Code: White (με υπότιτλους)
Stop making sense
Take a Trip
Άγνωστοι μεταξύ μας
Ένας προφήτης, μα τι προφήτης
Αδέσποτα κορμιά
Αμπιγκέιλ
Ανατομία μιας πτώσης
Αντίλαλος
Απαγορευμένα παιχνίδια
Αποκάλυψη τώρα: Final Cut
Από την άκρη της πόλης
Αρθουρ ο βασιλιάς
Ασπιλη
Γάτες στο μουσείο (μεταγλωττισμένη)
Γκοτζίλα x Κονγκ: Η νέα αυτοκρατορία
Γυάλα
Δύο δάχτυλα μέλι 2
Δύο φίλοι και ένας ασβούλης (μεταγλωττισμένη)
Εγώ, καπετάνιος
Εμφύλιος πόλεμος
Ενα ταξίδι για πάπιες (μεταγλωττισμένη)
Ενθύμιον
Εξέλιξη
Επαγγελματίας υπνοβάτης
Ευχή (μεταγλωττισμένη)
Ζωντανό πνεύμα
Ζώνη ενδιαφέροντος
Η Μία και εγώ: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Η Χίμαιρα
Η αρπαγή
Η κιβωτός του Νώε (μεταγλωττισμένη)
Η περιπέτεια
Η τελευταία παμπ
Κάμπια νύμφη πεταλούδα
Μάμα Γκλόρια
Μετέωρο και Σκιά
Μη μου λες ψέματα
Μην ανοίγεις την πόρτα
Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου
Ο Μύλος και ο σταυρός
Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος
Οι Ελευσίνιοι
Οι άποικοι
Οι αντίπαλοι
Ο καταδικασμένος
Ο μικρός Νικόλας: Τι περιμένουμε για να είμαστε ευτυχισμένοι; (μεταγλωττισμένη)
Ο τελευταίος ήρωας
Ο χορός των φαντασμάτων (μεταγλωττισμένη)
Περασμένες ζωές
Πεσμένα φύλλα
Ραδιο Ουόλφμαν
Σούπερ Μάγκι (μεταγλωττισμένη)
Σπίθα στη θάλασσα
Στενές επαφές με τον Διάβολο
Στην τύχη ο Μπαλταζάρ
Στη φωτιά
Στο γραφείο καθηγητών
Στο ποταμόπλοιο
Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι
Τα μαθήματα της Μπλάγκα
Το αγόρι και ο ερωδιός
Το κατά Ματθαίον ευαγγέλιο
Το μπλε καφτάνι
Το περασμένο καλοκαίρι
Τοτέμ
Υπέροχες μέρες
Χάος
Χαίρε, Μαρία
Χορεύοντας με τον Μπέκετ
Χρήστος, το τελευταίο παιδί
Χωρίς οξυγόνο
Ψάχνοντας τον Sugar man
Κοινωνική

Ανωτέρα Βία

Από προστάτης οικογενείας, ένας σύγχρονος άντρας γίνεται προστάτης…του εαυτού του. Η “Ανωτέρα Βία” του Σουηδού σκηνοθέτη και σεναριογράφου Ruben Östlund (Play, Involuntary) παρουσιάζει με σαρκασμό και χωρίς ιπποτικούς εξωραϊσμούς το ρόλο του άντρα, σε μια ταινία που θυμίζει ψυχολογικό πείραμα.

stars-emptystars-emptystars-emptystars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 120'
Μαρίνα Πυλαρινού

Μία οικογένεια Σουηδών πηγαίνει στις γαλλικές Άλπεις για σκι. Ο ήλιος λάμπει και οι πλαγιές είναι πανέμορφες. Κατά τη διάρκεια ενός γεύματος σε ένα εστιατόριο που κρέμεται από μία πλαγιά, μια χιονοστιβάδα φέρνει τα πάνω κάτω. Τα φαγητά πετάγονται προς όλες τις κατευθύνσεις και η Ebba ζητάει τη βοήθεια του Tomas, καθώς προσπαθεί να προστατεύσει τα παιδιά τους. Ο Tomas όμως τρέχει για να σωθεί, ενδιαφερόμενος να σώσει το κινητό του, αλλά όχι και τα παιδιά του. Η καταστροφή τελικά δεν επήλθε και μετά την αναστάτωση επικρατεί αμηχανία. Όμως, η οικογενειακή ισορροπία έχει διαταραχθεί πλήρως. Η αναπάντεχη αντίδραση του Tomas προκαλεί την επαναξιολόγηση των ρόλων και του οικογενειακού κατεστημένου. Ο γάμος της Ebba και του Tomas κρέμεται από μια κλωστή, καθώς ο Tomas προσπαθεί να επανακτήσει τον ρόλο του αρχηγού της οικογένειας.

Έμπνευση για τη δημιουργία αυτής της ταινίας αποτέλεσε μία έρευνα που κατέδειξε πως το ποσοστό των ανδρών που επιβιώνουν σε περιπτώσεις πολυπληθών ατυχημάτων είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό των γυναικών (περίπου το διπλάσιο), με μόνη εξαίρεση τον Τιτανικό – και αυτό επειδή ο καπετάνιος είχε δώσει εντολή να πυροβολούν όσους άντρες επιχειρούν να μπουν στις σωστικές λέμβους πριν τα γυναικόπαιδα… Η έρευνα είχε μελετήσει 18 ναυάγια σε διάστημα τριών αιώνων και κατέληξε σε αυτά τα στατιστικά στοιχεία. 

Πώς λειτουργεί το ένστικτο της επιβίωσης σε άντρες και γυναίκες; Ποιες είναι οι παράπλευρες απώλειες σε περίπτωση επιβίωσης; Πόσο παραπλανητική είναι η εικόνα που έχουμε για το ισχυρό φύλο; Είναι μήπως ισχυρό, γιατί φροντίζει πάντα να επιβιώνει;

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης γράφει για το θέμα: “Απ’ ό,τι φαίνεται –σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες- ως αποτέλεσμα μιας φυσικής καταστροφής, μιας αεροπειρατείας ή ενός ναυαγίου, οι περισσότεροι επιζώντες παίρνουν διαζύγιο. Φαίνεται επίσης ότι σε πολλές περιπτώσεις οι άντρες δεν αντιδρούν σύμφωνα με τους αναμενόμενους κανόνες ιπποτισμού. Σε καταστάσεις ζωής ή θανάτου, όταν η επιβίωση κάποιου απειλείται, φαίνεται ότι είναι πιο πιθανό οι άντρες να το βάλουν στα πόδια, για να σωθούν, και όχι οι γυναίκες. Ίσως αυτός είναι ο βασικός λόγος για τα διαζύγια. Αυτό με έκανε να θέλω να μιλήσω για τη διαδεδομένη άποψη ότι ο άντρας υποτίθεται ότι είναι ο προστάτης της οικογένειας και της συζύγου, για τον κοινωνικό κώδικα που λέει ότι ο άντρας δεν υποχωρεί μπροστά στον κίνδυνο.”

H ταινία με αρκετό σαρκασμό και αναφορές σε άλλους μαιτρ του σινεμά, μας λέει με αρκετά ξεκάθαρο και πρωτότυπο τρόπο ότι δεν υπάρχουν ιππότες κι ότι η έννοια της αυτοθυσίας είναι απλά ένα στερεότυπο που σε συνθήκες κρίσης ανατρέπεται. Η θεαματική απεικόνιση, με τη βοήθεια των ειδικών εφέ, της χιονόπτωσης, ακολουθείται από μια σειρά αμήχανων καταστάσεων μέσα στην οικογένεια, με τη γυναίκα να ρίχνει ευθύνες στον άντρα, που βιάστηκε να φύγει και να σώσει μόνο την πάρτη του, ενώ εκείνη κινήθηκε να σώσει τα παιδιά της πρώτα. Αυτό που εκθέτει κυρίως τον άντρα, είναι το ότι, πάνω στον πανικό, ενδιαφέρθηκε να σώσει το κινητό κι άφησε το παιδί του στο έλεος του χιονιού.

Η γυναίκα δεν λυπάται καθόλου τον άντρα της, αλλά όπου σταθεί κι όπου βρεθεί, με φίλους και γνωστούς, τον σφυροκοπάει για την ανεπάρκεια και τη δειλία του. Κι αυτός, σαν ψεύτης δικηγόρος του εαυτού του, αρνείται να δεχτεί τη δική της “ερμηνεία” των γεγονότων. Ώσπου ένα βίντεο, που έχει απεικονίσει τα γεγονότα, καθιστά αδύνατη την άρνησή του. Το εκνευριστικό κλάμα του, όταν ομολογεί ότι σιχαίνεται τον εαυτό του, είναι η πιο αστεία σκηνή ενός έργου, που κυριαρχείται από έναν υποδόριο, σκοτεινό σαρκασμό. Δεν είναι ακριβώς κωμωδία, αλλά έχει μια κωμική διάθεση.

Η “Ανωτέρα Βία” έχει ωραίες εικόνες, χωρίς να την λες και ποιητικό σινεμά, στρωτό μοντάζ και καλές ερμηνείες. Τα παιδιά παίζουν άψογα, το παιχνίδι των χρωμάτων στις χιονισμένες Άλπεις ωραίο, οι χαρακτήρες, ακόμα κι όταν έχουν λίγες σκηνές στο έργο, έχουν ιδιαίτερη ταυτότητα. Τα εφέ, όπου χρειάζεται, κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους. Έχει καταγοητεύσει τους κριτικούς σε διεθνές επίπεδο κι έχει κερδίσει το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής, Ένα Κάποιο Βλέμμα, στο Φεστιβάλ Καννών, 2014. Ωστόσο, παρά τα πολλά θετικά της, μου φάνηκε λίγο ψυχρή κι ότι επαναλαμβανόταν σε κάποια σημεία. 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Μια καλογυρισμένη ταινία του σύγχρονου ευρωπαϊκού, που σπάει το στερεότυπο του άντρα προστάτη. Έτσι παρουσιάζει μια σημαντική αλήθεια, που αξίζει να ειπωθεί, με πρωτότυπο και έξυπνο, αλλά όχι συναρπαστικό τρόπο.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Ανωτέρα Βία
Σκηνοθεσία: Ruben Östlund
Σενάριο: Ruben Östlund

Παίζουν: Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergren

Διάρκεια: 120'
Χώρα: Σουηδία, Γαλλία, Νορβηγία
Έτος: 2014

Rating: 3,5
Περισσότερα από CINEMA
VIMA_WEB3b