MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ODEON ESCAPE ODEON ESCAPE - 8 ODEON ΟΠΕΡΑ STUDIO NEW STAR ART CINEMA TOWN CINEMAS VILLAGE 5 CINEMAS PAGRATI VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ VILLAGE SHOPPING AND MORE ΑΒΑΝΑ ΑΘΗΝΑ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΙΓΛΗ ΑΙΓΛΗ 3 ΑΙΓΛΗ CINEMA ΑΚΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΙΚΗ DIGITAL ΑΛΟΜΑ ΑΛΣΟΣ ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ-Garden Cinema Digital ΑΜΙΚΟ ΑΜΥΝΤΑΣ ΑΝΕΣΙΣ ΑΝΟΙΞΙΣ ΑΡΙΑΝ ΑΡΚΑΔΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 3D digital Αττικόν Άλσος ΒΑΡΚΙΖΑ ΒΑΡΚΙΖΑ - 3 ΒΟΞ ΔΑΝΑΟΣ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ ΔΙΑΝΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΕΚΡΑΝ ΖΕΦΥΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΑ ΘΗΣΕΙΟΝ ΚΑΡΜΕΝ ΚΗΠΟΣ ΛΑΟΥΡΑ EUROPA CINEMAS DIGITAL ΛΑΪΣ ΛΙΛΑ DIGITAL CINEMA ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Cinema ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ DIGITAL ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ ΡΙΑ ΡΙΒΙΕΡΑ ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ ΣΙΝΕ ΓΑΛΑΤΣΙ ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ ΣΙΝΕ ΦΛΟΙΣΒΟΣ PEUGEOT ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ ΣΤΕΛΛΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑΝΟΝ Filmcenter ΦΙΛΟΘΕΗ ΦΛΕΡΥ ΧΛΟΗ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
500 μέρες με τη Σάμερ
Café 404
David Gilmour Live at the Circus Maximus, Rome
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Demon Slayer – Η Ταινία: Το Κάστρο του Απείρου (μεταγλωττισμένη)
F1: Η ταινία
Flow
Funny Games
La dolce vita
Love Streams
Minnie and Moskowitz
Riviera
Seven
Sorcerer
Superman
Take a Trip
To Kill a War Machine
Weapons
Άλογα
Όταν έρθει το φθινόπωρο
Αγάπη = Τρέλα
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αποστροφή
Αργός θάνατος
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βιριδιάνα
Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης
Δίχως στέγη, δίχως νόμο
Δεσμώτες
Είμαι ακόμη εδώ
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Ερωτική επιθυμία
Ευδοκία
Ευχαριστούμε για τη συναλλαγή σας
Ζούσε τη ζωή της
Η Πέπη, η Λούσι, η Μπομ και τ’αλλα κορίτσια…
Η Πεντάμορφη και το Τέρας (μεταγλωττισμένο)
Η Τζέιν Όστεν με κατέστρεψε
Η γεύση του κερασιού
Η ετυμηγορία
Η ζωή του Τσακ
Η θυσία
Η ιστορία των παιχνιδιών (μεταγλωττισμένο)
Η μακριά πορεία
Κίκι: Η μικρή μαγισσούλα
Καραγκιόζης: The movie
Καυτό γάλα
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κλέφτης από σπόντα
Κοντινό πλάνο
Λίλο & Στιτς (μεταγλωττισμένη)
Λώρα
Μάρκο: Μια επινοημένη αλήθεια
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Νυχτερινός εκφωνητής
Νύχτα Αγωνίας
Νύχτα δολοφόνων
Ο Σιμών της ερήμου
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο ένοικος
Οδός Μαλχόλαντ
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Οι άγριες μέρες μας
Οικουμενική γλώσσα
Ο κύριος Αζναβούρ
Ο πύργος του Downton: Το μεγάλο φινάλε
Ο ψυχίατρος μου τρελάθηκε
Πώς να εκπαιδεύσετε τον δράκο σας (μεταγλωττισμένη)
Πώς να κλέψετε ενα εκατομμύριο δολάρια
Ραν
Ρόουζ εναντίον Ρόουζ
Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη
Σκιές στο σκοτάδι
Σκυλίσια μέρα
Στρουμφάκια: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Συναισθηματική αξία
Ταιριάζουμε;
Τα κακά παιδιά 2 (μεταγλωττισμένη)
Τα χρώματα του χρόνου
Τερατομουντζούρες (μεταγλωττισμένη)
Το 47
Το Φοινικικό σχέδιο
Το Χαμίνι
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το κάλεσμα 4: Τελευταία τελετουργία
Το κορίτσι με τη βελόνα
Το κουρδιστό πορτοκάλι
Το μίσος
Το νησί
Το νησί των καταραμένων
Το πάθος της Ζαν ντ’Αρκ
Το πέρασμα του Μίλερ
Το παγώνι
Τρελές σφαίρες
Υπάρχω
Φτηνά τσιγάρα
ΔΡΑΜΑ

Senso

Το καλοκαίρι πλησιάζει κι οι προβολές κλασικών ταινιών, όπως το Senso του Λουκίνο Βισκόντι, αρχίζουν. Οπερατικός χαρακτήρας, έντονα πάθη κι ανελέητη εκδίκηση σε έναν μεγάλο έρωτα, που δημιουργείται ανάμεσα σε μια Ιταλίδα και έναν Αυστριακό αξιωματικό κατακτητή. Ένα από τα πιο σημαντικά έργα για το ερωτικό πάθος του ευρωπαϊκού σινεμά και του ιταλικού νεορεαλισμού.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-fullstars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία του Βισκόντι έγινε γνωστή και στους θεατρόφιλους της Ελλάδας τα δύο τελευταία χρόνια, με την παράσταση Insenso του Δημήτρη Δημητριάδη, σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, που ανέβηκε για δύο σεζόν στο Φεστιβάλ Αθηνών με μεγάλη επιτυχία. Το Insenso ήταν κάτι σαν θεατρικό sequel του Senso. Ξεκινούσε από εκεί που τελείωνε η ιταλική ταινία του Βισκόντι εστιάζοντας στον τεράστιο πόνο και την ψυχολογική καταστροφή που βίωσε η κόμισσα Σαρπιέρι. 

Όσοι γοητεύτηκαν, λοιπόν, από αυτή την παράσταση, έχουν κι έναν ακόμα λόγο να δουν την ταινία, για να παρακολουθήσουν τι προηγήθηκε. Αλλά κι όσοι δεν την έχουν δει, μπορούν να επισκεφτούν μια από τις αίθουσες που παίζει το Senso, για να δουν μία πολύ σημαντική ταινία για το σινεμά, ένα περίτεχνο και αριστοκρατικό δείγμα ιταλικού νεορεαλισμού, όπου το πάθος ξεχειλίζει ανεξέλεγκτο και καταστροφικό, όπως στις όπερες. Ο πουριτανισμός μιας συντηρητικής κοινωνίας συναντά τον αγώνα για ελευθερία, είτε πρόκειται για τον πόλεμο, είτε για τον έρωτα ενάντια σε όλες τις συμβάσεις. Τα κοστούμια κι οι χώροι έχουν μια έντονη λαμπρότητα, ενώ ο ρεαλισμός επιτάσσει τους Αυστριακούς να μιλάνε στη γλώσσα τους και την αρκετά ακριβή ιστορικά αποτύπωση της περιόδου, που είναι ο καμβάς αυτής της ερωτικής τραγωδίας. Η ταινία του 1954 έχει βασιστεί στο πιο διάσημο μυθιστόρημα του  Camillo Boito (1882) με τον ίδιο τίτλο. Στο σενάριο έγινε πολλή δουλειά, με τη συμμετοχή του ίδιου του σκηνοθέτη και άλλων 6 σεναριογράφων, ανάμεσα στους οποίους φιγουράρει το όνομα του Tennessee Williams, ο οποίος βοήθησε στους διαλόγους. 

(Στην παράγραφο αυτή υπάρχουν spoiler) Εκπληκτική στην ερμηνεία της η πρωταγωνίστρια Alida Valli. Πέρα από τη γοητεία της και τον έντονο τρόπο που αποδίδει τις μεταβολές, στις οποίες την ωθεί- αυτή, μια παντρεμένη γυναίκα καθωσπρέπει και αγωνίστρια για την ιταλική ελευθερία- ο έρωτας της για έναν από τους κατακτητές. Προκειμένου να γλιτώσει  τον Φραντς Μάλερ (Farley Granger) από τον πόλεμο, του δίνει λεφτά που ανήκαν στην επανάσταση. Αυτός λαδώνει έναν γιατρό και του δίνει χαρτί ότι δεν μπορεί να πολεμήσει. Όμως στη συνέχεια, εν μέρει λόγω του πληγωμένου του εγωισμού, εν μέρει γιατί είναι παλιοχαρακτήρας, προδίδει και εξευτελίζει την ερωμένη του. Κι αυτή που παράτησε τα πάντα, για χάρη του, τον καταδίδει στις αυστριακές αρχές. Η αντίθεση που δημιουργείται από τα ακραία πάθη, που έχουν προηγηθεί και τον ψυχρό τρόπο με τον οποίο παρεμβαίνει ο στρατός, για να κλείσει την υπόθεση, είναι ιταλικός νεορεαλισμός στα καλύτερά του. Ο τρόπος που κινηματογραφείται η εκτέλεση του Φραντς Μάλερ, μπορεί να σταθεί δίπλα στις εικόνες εκτελεστικών αποσπασμάτων των πινέλων του Γκόγια και του Μανέ. Ο τρόπος που δείχνεται η σύλληψη και η εκτέλεση, με τον καταδικασμένο σε θάνατο από μακριά, χωρίς κανένα κοντινό πλάνο, σαν να είναι ένα τίποτα, αποδίδει με τέλειο τρόπο την απόλυτη ψυχρότητα με την οποία λειτουργούν το Κράτος και η Βία. Κι ενώ παράλληλα, σε τελείως διαφορετικό μήκος κύματος, η κόμισσα Σαρπιέρι σπαράζει από τις τύψεις της, για το κακό που του έκανε, σε μια από τις πιο συγκλονιστικές στιγμές της Valli στην ταινία.

Συνολικά, πρόκειται για μια γοητευτική και παθιασμένη ταινία, ό,τι πρέπει για σινεφίλ, στους οποίους αρέσουν τα έντονα ερωτικά δράματα. Ιδίως αν ενδιαφέρονται για ένα καλλιτεχνικό ρεύμα, όπως ο ιταλικός νεορεαλισμός, που αναζωογόνησε πολύ το ευρωπαϊκό και το παγκόσμιο σινεμά μεταπολεμικά.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Senso
Σκηνοθεσία: Luchino Visconti
Σενάριο: Suso Cecchi D'Amico, Luchino Visconti, Tennessee Williams κ.α.

Παίζουν: Farley Granger, Alida Valli, Heinz Moog

Χώρα: Ιταλία
Έτος: 1954

Rating: 4
Περισσότερα από CINEMA