MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
Αθήνα ODEON ESCAPE ODEON ESCAPE - 8 STUDIO NEW STAR ART CINEMA TOWN CINEMAS VILLAGE 5 CINEMAS PAGRATI VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ VILLAGE SHOPPING AND MORE ΑΒΑΝΑ ΑΘΗΝΑ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΙΓΛΗ ΑΙΓΛΗ 3 ΑΙΓΛΗ CINEMA ΑΚΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΙΚΗ DIGITAL ΑΛΟΜΑ ΑΛΣΟΣ ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ-Garden Cinema Digital ΑΜΙΚΟ ΑΜΥΝΤΑΣ ΑΝΕΣΙΣ ΑΝΟΙΞΙΣ ΑΡΙΑΝ ΑΡΚΑΔΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 3D digital ΑΣΤΥ Αττικόν Άλσος ΒΑΡΚΙΖΑ ΒΑΡΚΙΖΑ - 3 ΒΟΞ ΔΑΝΑΟΣ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ ΔΙΑΝΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΕΚΡΑΝ ΕΛΛΗ ΖΕΦΥΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΑ ΘΗΣΕΙΟΝ ΚΑΡΜΕΝ ΚΗΠΟΣ ΛΑΟΥΡΑ EUROPA CINEMAS DIGITAL ΛΙΛΑ DIGITAL CINEMA ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Cinema ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ DIGITAL ΝΕΑ ΜΑΣΚΩΤ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ ΡΙΑ ΡΙΒΙΕΡΑ ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ ΣΙΝΕ ΦΛΟΙΣΒΟΣ PEUGEOT ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ ΣΤΕΛΛΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΛΑΪΣ ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D Digital ΤΡΙΑΝΟΝ Filmcenter ΦΙΛΟΘΕΗ ΦΛΕΡΥ ΧΛΟΗ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
8 ½
9ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου Αθήνας – FeCHA
2046
Anora
Babygirl
Ballerina
Black Dog
Blue Jean
Close
Cure
Dourgouti Town
Drive My Car
Flow
Gimme Danger: Η ιστορία των Stooges
Invisible World
Karate Kid: Θρύλοι
Killerwood
La La Land
Oh, Canada
Piglet
ReUniverse
September Says
Take a Trip
The Greek Experiment
The Surfer
Thunderbolts*
Until Dawn
Άλογα
Όλα για τη μητέρα μου
Αίσθηση αμαρτίας
Αγριες πληγές
Αλύγιστος Νίκος
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αντίο Βερολίνο
Αργός θάνατος
Ας περιμένουν οι γυναίκες
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Βερμίλιο: Η Νύφη του Βουνού
Βερολίνο, η συμφωνία μιας μεγαλούπολης
Βιριδιάνα
Βλέπω τον θάνατο σου 6: Δεσμοί αίματος
Δαχομέη
Δεν είμαι εγώ
Δεσμώτης του ιλίγγου
Διακοπές στη Ρώμη
Είμαι ακόμη εδώ
Εδώ μιλάνε για λατρεία
Επικίνδυνη Αποστολή: Η έσχατη τιμωρία
Ερωτική επιθυμία
Η Ηλιαχτίδα μου
Η Λάμψη
Η Ναυσικά της κοιλάδας των ανέμων
Η άγρια αχλαδιά
Η αδελφότητα της καπνιστής σάουνας
Η απόφαση
Η καρδιά του κτήνους
Η κυρία απ’ τη Σαγκάη
Η ορχήστρα του αδερφού μου
Η σπουδαία κυρία Χολ
Η υπηρέτρια
Θεώρημα
Θολός βυθός
Ιστορία αγάπης
Κάτω από την λάμψη του φεγγαριού
Καγιάρα: Ηρωίδα των Ινκας (μεταγλωττισμένη)
Και μετά δεν έμεινε κανένας
Καμία άλλη γη
Καταραμένη ψυχή
Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού
Κονκλάβιο
Λίλο & Στιτς (μεταγλωττισμένη)
Λίλο & Στιτς (με υπότιτλους)
Λενάκι, δυο φωτιές και δυο κατάρες
Μαθήματα από έναν πιγκουίνο
Μαύρος κύκνος
Μια ταινία Minecraft (μεταγλωττισμένη)
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Νοσταλγία
Νοσταλγώντας το φως
Ντροπή
Νυχτερινός εκφωνητής
Νύφες
Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο
Οδός Μαλχόλαντ
Οικογένεια Τενενμπάουμ
Οικουμενική γλώσσα
Οι στάχτες μιας αγάπης
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ολα είναι δρόμος
Ο πειρατής Μαυροδόντης και η κόμισσα του Γκρελ (μεταγλωττισμένη)
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Πέτρινα χρόνια
Πανελλήνιον
Παρίσι, 13ο διαμέρισμα
Πειθαρχική μεραρχία “999”
Περηφάνια και Προκατάληψη
Πεσμένα φύλλα
Πικρές αλήθειες
Πρόγευμα στο Τίφανις
Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα
Σιωπηλός μάρτυς
Σκιές στο σκοτάδι
Σμιλεμένες ψυχές
Τα καλύτερά μας χρόνια
Τα κύματα της άνοιξης
Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων
Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ
Τελευταία πνοή
Το Παρίσι του Σουλεϊμάν
Το Φοινικικό σχέδιο
Το αγόρι
Το διπλανό δωμάτιο
Το κάστρο στον ουρανό
Το καλοκαίρι της Κάρμεν
Το κινούμενο κάστρο
Το μίσος
Το χρώμα του ροδιού
Υπάρχω
Υψηλή κοινωνία
Φαίδρα
Χειμερία νάρκη
Ψυχρός Πόλεμος
ΔΡΑΜΑ

Senso

Το καλοκαίρι πλησιάζει κι οι προβολές κλασικών ταινιών, όπως το Senso του Λουκίνο Βισκόντι, αρχίζουν. Οπερατικός χαρακτήρας, έντονα πάθη κι ανελέητη εκδίκηση σε έναν μεγάλο έρωτα, που δημιουργείται ανάμεσα σε μια Ιταλίδα και έναν Αυστριακό αξιωματικό κατακτητή. Ένα από τα πιο σημαντικά έργα για το ερωτικό πάθος του ευρωπαϊκού σινεμά και του ιταλικού νεορεαλισμού.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-fullstars-empty
Μαρίνα Πυλαρινού

Η ταινία του Βισκόντι έγινε γνωστή και στους θεατρόφιλους της Ελλάδας τα δύο τελευταία χρόνια, με την παράσταση Insenso του Δημήτρη Δημητριάδη, σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, που ανέβηκε για δύο σεζόν στο Φεστιβάλ Αθηνών με μεγάλη επιτυχία. Το Insenso ήταν κάτι σαν θεατρικό sequel του Senso. Ξεκινούσε από εκεί που τελείωνε η ιταλική ταινία του Βισκόντι εστιάζοντας στον τεράστιο πόνο και την ψυχολογική καταστροφή που βίωσε η κόμισσα Σαρπιέρι. 

Όσοι γοητεύτηκαν, λοιπόν, από αυτή την παράσταση, έχουν κι έναν ακόμα λόγο να δουν την ταινία, για να παρακολουθήσουν τι προηγήθηκε. Αλλά κι όσοι δεν την έχουν δει, μπορούν να επισκεφτούν μια από τις αίθουσες που παίζει το Senso, για να δουν μία πολύ σημαντική ταινία για το σινεμά, ένα περίτεχνο και αριστοκρατικό δείγμα ιταλικού νεορεαλισμού, όπου το πάθος ξεχειλίζει ανεξέλεγκτο και καταστροφικό, όπως στις όπερες. Ο πουριτανισμός μιας συντηρητικής κοινωνίας συναντά τον αγώνα για ελευθερία, είτε πρόκειται για τον πόλεμο, είτε για τον έρωτα ενάντια σε όλες τις συμβάσεις. Τα κοστούμια κι οι χώροι έχουν μια έντονη λαμπρότητα, ενώ ο ρεαλισμός επιτάσσει τους Αυστριακούς να μιλάνε στη γλώσσα τους και την αρκετά ακριβή ιστορικά αποτύπωση της περιόδου, που είναι ο καμβάς αυτής της ερωτικής τραγωδίας. Η ταινία του 1954 έχει βασιστεί στο πιο διάσημο μυθιστόρημα του  Camillo Boito (1882) με τον ίδιο τίτλο. Στο σενάριο έγινε πολλή δουλειά, με τη συμμετοχή του ίδιου του σκηνοθέτη και άλλων 6 σεναριογράφων, ανάμεσα στους οποίους φιγουράρει το όνομα του Tennessee Williams, ο οποίος βοήθησε στους διαλόγους. 

(Στην παράγραφο αυτή υπάρχουν spoiler) Εκπληκτική στην ερμηνεία της η πρωταγωνίστρια Alida Valli. Πέρα από τη γοητεία της και τον έντονο τρόπο που αποδίδει τις μεταβολές, στις οποίες την ωθεί- αυτή, μια παντρεμένη γυναίκα καθωσπρέπει και αγωνίστρια για την ιταλική ελευθερία- ο έρωτας της για έναν από τους κατακτητές. Προκειμένου να γλιτώσει  τον Φραντς Μάλερ (Farley Granger) από τον πόλεμο, του δίνει λεφτά που ανήκαν στην επανάσταση. Αυτός λαδώνει έναν γιατρό και του δίνει χαρτί ότι δεν μπορεί να πολεμήσει. Όμως στη συνέχεια, εν μέρει λόγω του πληγωμένου του εγωισμού, εν μέρει γιατί είναι παλιοχαρακτήρας, προδίδει και εξευτελίζει την ερωμένη του. Κι αυτή που παράτησε τα πάντα, για χάρη του, τον καταδίδει στις αυστριακές αρχές. Η αντίθεση που δημιουργείται από τα ακραία πάθη, που έχουν προηγηθεί και τον ψυχρό τρόπο με τον οποίο παρεμβαίνει ο στρατός, για να κλείσει την υπόθεση, είναι ιταλικός νεορεαλισμός στα καλύτερά του. Ο τρόπος που κινηματογραφείται η εκτέλεση του Φραντς Μάλερ, μπορεί να σταθεί δίπλα στις εικόνες εκτελεστικών αποσπασμάτων των πινέλων του Γκόγια και του Μανέ. Ο τρόπος που δείχνεται η σύλληψη και η εκτέλεση, με τον καταδικασμένο σε θάνατο από μακριά, χωρίς κανένα κοντινό πλάνο, σαν να είναι ένα τίποτα, αποδίδει με τέλειο τρόπο την απόλυτη ψυχρότητα με την οποία λειτουργούν το Κράτος και η Βία. Κι ενώ παράλληλα, σε τελείως διαφορετικό μήκος κύματος, η κόμισσα Σαρπιέρι σπαράζει από τις τύψεις της, για το κακό που του έκανε, σε μια από τις πιο συγκλονιστικές στιγμές της Valli στην ταινία.

Συνολικά, πρόκειται για μια γοητευτική και παθιασμένη ταινία, ό,τι πρέπει για σινεφίλ, στους οποίους αρέσουν τα έντονα ερωτικά δράματα. Ιδίως αν ενδιαφέρονται για ένα καλλιτεχνικό ρεύμα, όπως ο ιταλικός νεορεαλισμός, που αναζωογόνησε πολύ το ευρωπαϊκό και το παγκόσμιο σινεμά μεταπολεμικά.

Γιώργος Σμυρνής

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Senso
Σκηνοθεσία: Luchino Visconti
Σενάριο: Suso Cecchi D'Amico, Luchino Visconti, Tennessee Williams κ.α.

Παίζουν: Farley Granger, Alida Valli, Heinz Moog

Χώρα: Ιταλία
Έτος: 1954

Rating: 4
Περισσότερα από CINEMA