Musicircus: Αφιέρωμα στον John Cage στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Το Musicircus, αφιέρωμα στον John Cage το Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2012, θα εκτυλίσσεται επί 6 ώρες σε διάφορους χώρους της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, όπου οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να περιπλανιούνται ελεύθερα για να απολαύσουν αυτή τη μουσική εμπειρία. Στο αφιέρωμα θα παρουσιαστούν συνθέσεις του Cage από όλες τις περιόδους της δημιουργίας του, αλλά η έμφαση θα δοθεί σε έργα που τα ίδια αντανακλούν με τη δομή τους τη λογική του Musicircus (Song Books, Music for…., Music for Piano, Atlas Eclipticalis, Essay κ.ο.κ.).
Στη σκέψη του John Cage υπάρχουν ιδέες και έννοιες που επανέρχονται και κυριαρχούν: η σιωπή (ή η μη-ύπαρξή της), η απροσδιοριστία, η συγχρονικότητα, η πολλαπλότητα, η τυχαιότητα, που όλες τους αποτελούν χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης ματιάς στη φύση και τη λειτουργία της. Τη δεκαετία του ’60 παρουσιάζει τα Musicircus και έργα που ακολουθούν τη λογική τους, τα οποία έχουν βασικό άξονα την πολλαπλότητα της αισθητικής εμπειρίας του κοινού: μουσικές, εικόνες, παραστάσεις και περφόρμανς σε έναν εκ των προτέρων καθορισμένο χώρο και χρόνο…
Τι είναι όμως τα Musicircus; Εκεί έχουμε από την απλή πρόσκληση μουσικών και καλλιτεχνών να συμμετάσχουν σε ένα event χωρίς πολλούς κανόνες έως και τη λεπτομερή σύνθεση έργων που προορίζονται να συνυπάρξουν με σχετική ελευθερία και τα οποία μοιράζονται την ίδια αφετηρία, θεματική ή τεχνική. Συχνά ένα συστατικό (ηχητικό ή όχι) αποτελεί και τη σπονδυλική στήλη της περφόρμανς. Στο αφιέρωμά μας, αυτό το ρόλο παίζει το ηχογραφημένο από τον ίδιο Diary: How to Improve the World (You Will Only Make Matters Worse), διάρκειας –χωρίς παύσεις– 344 λεπτών. Κεντρικό θέμα είναι ο ίδιος ο Κέητζ και το έργο του: μουσικό, εικαστικό, θεατρικό, λογοτεχνικό.
• Η ιδέα του τσίρκου επανερχόταν σε όλη τη δημιουργική διαδρομή του συνθέτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο του Roaratorio, an Irish circus on Finnegans Wake (1979), βασισμένο στο περίφημο βιβλίο του James Joyce, Finnegans Wake, ένα από τα αγαπημένα λογοτεχνικά έργα του συνθέτη. Εδώ ο Cage χρησιμοποίησε ως έμπνευση το δικό του κείμενο, «γράφοντας για δεύτερη φορά μέσω του Φίννεγκανς Γουέηκ», αλλά και παραδοσιακές μουσικές που ηχογράφησε ο ίδιος στην ιρλανδική ύπαιθρο με επιτόπια έρευνα.
Διάρκεια:
14:00-20:00 – Σε όλους τους χώρους της Στέγης
21:00: Μικρή Σκηνή
Concept και μουσικολογική επιμέλεια: Ανάργυρος Δενιόζος
Οργάνωση: Λορέντα Ράμου
Συμμετέχουν (αλφαβητικά):
Μαρία Αλούπη (πιάνο), Τζίνα Αποστολοπούλου (ηθοποιός), Σπύρος Αρκούδης (τρομπέτα), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Κώστας Γεραντώνης (ηθοποιός), Αγγέλα Γιαννάκη (βιόλα), Στέλιος Γιαννουλάκης (electronics), Μάριος Δαπέργολας (βιόλα), Παναγιώτης Ζιάβρας (κρουστά), Ανδρέας Ρολάνδος Θεοδώρου (τρομπόνι), Δημήτρης Καρακαντάς (βιολί), Κωστής Κηλύμης (electronics), Λαέρτης Κοκολάνης (βιολί), Γιώργος Κυριαζής (τενόρος), Άγγελος Λιακάκης (τσέλο), Βαγγέλης Μανιάτης (βαρύτονος), Μαξίμ Μανκόβσκι (κρουστά), Ai Motohashi (πιάνο), Θεοδώρα Μπάκα (μέτζο σοπράνο), Στέφανος Νάσος (πιάνο), Guido de Flaviis (σαξόφωνα), Λευτέρης Ξενάκης (electronics), Άννα Παγκάλου (μέτζο σοπράνο), Βασίλης Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο), Δέσποινα Παπαχριστοπούλου (ηθοποιός), Συλβί Πλαγκαρίτσα (φλάουτο), Λορέντα Ράμου (πιάνο), Κωνσταντίνος Ράπτης (μπαγιάν), Χρήστος Σακελλαρίδης & Βeata Pincetic (πιανιστικό ντούο), Μαργαρίτα Συγγενιώτου (μέτζο σοπράνο), Σπύρος Τζέκος (κλαρινέτο), Μαρίνος Τρανουδάκης (κρουστά), Νίκος Τσαλίκης (πιάνο), Κατερίνα Τσεντς (φλάουτο), Δημήτρης Χανδράκης (βιολί), Open Score Project: Αλεξάνδρα Καραμούτσιου (βιολί), Βασίλης Κλεφτάκης (ηλεκτρικό μπάσο), Γιάννης Κοτσώνης (ηλεκτρονικά), Αλέξης Πορφυριάδης (synthesizer), Ευδοξία Ράγκου (αντικείμενα), Δανάη Στεφάνου (αντικείμενα), Βασίλης Χατζημακρής (κρητική λύρα), Βάλια Χριστοπούλου (αντικείμενα), Σύνολο Πειραματικής Μουσικής του Μουσικού Λυκείου Παλλήνης (σε επιμέλεια Βάλιας Χριστοπούλου): Λυδία Βαϊρακταράκη, Αριστέα Βλάχου, Χάρης Δήμος, Αθηνά Ζιαζοπούλου, Αριστοτέλης Τοκατλίδης, Νίκος Τσώλης, Ελένη Φίλιου, Νικήτας Φουστέρης, Στέφανος Φράγκος