MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025
Φωτογραφία

James Robertson. Φωτογραφίες Ελληνικών Αρχαιοτήτων, 1853-54

Eως τις 21 Αυγούστου συνεχίζεται η έκθεση με τίτλο «James Robertson. Φωτογραφίες Ελληνικών Αρχαιοτήτων, 1853-54» που διοργανώνει το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.

Το Μνημείο του Λυσικράτους από βορειοδυτικά, 1853-1854
Το Μνημείο του Λυσικράτους από βορειοδυτικά, 1853-1854
author-image Μάρη Τιγκαράκη

Η γέννηση της φωτογραφίας ανταποκρίθηκε απόλυτα στην έντονη επιθυμία των Ευρωπαίων του 19ου αιώνα να γνωρίσουν μέσα από ακριβείς απεικονίσεις χώρες μακρινές, που έως τότε μόνο με τη φαντασία τους μπορούσαν να προσεγγίσουν βοηθούμενοι από την ταξιδιωτική λογοτεχνία και τις αναπαραστάσεις των περιηγητών ζωγράφων. Αν η «έλξη της Ανατολής», συνυφασμένη με το ενδιαφέρον για τους αρχαίους πολιτισμούς, αποτέλεσε το κίνητρο των πρώτων φωτογράφων που περιόδευσαν στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, στην Ελλάδα τους οδήγησε η «δόξα της αρχαιότητας». Ήδη από το 1839 (όταν επίσημα ανακοινώθηκε η εφεύρεση της φωτογραφίας) και ως το τέλος του αιώνα, οι ελληνικές αρχαιότητες, κατά κύριο λόγο της Αθήνας, αποτυπώθηκαν από το φακό διακεκριμένων περιηγητών-φωτογράφων ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγεται ο James Robertson.

Με καταγωγή από τη Σκωτία, o James Robertson άσκησε αρχικά τη χαρακτική τέχνη. Ως φωτογράφος έκανε την εμφάνισή του στη Κωνσταντινούπολη στις αρχές της δεκαετίας του 1850, όπου είχε εγκατασταθεί μετά από πρόσκληση του Σουλτάνου Abdülmecid προκειμένου να εργαστεί ως αρχιχαράκτης του αυτοκρατορικού νομισματοκοπείου. Από εκεί πραγματοποίησε φωτογραφικές περιοδείες στην Αθήνα το 1853-54 και το 1856, στη Μάλτα το 1856, στους Άγιους Τόπους, στην Αίγυπτο και στη Δαμασκό το 1857, ενώ κάλυψε μαζί με τον διάσημο συνάλδεφό του Roger Fenton τον πόλεμο της Κριμαίας (1855-56) και τα γεγονότα της Σεβαστούπολης (1855-56). Μετά το 1881 έζησε στη Γιοκοχάμα μέχρι το τέλος της ζωής του το 1888.

Στην έκθεση «James Robertson. Φωτογραφίες Ελληνικών Αρχαιοτήτων, 1853-1854» παρουσιάζονται 38 πρωτότυπες φωτογραφικές εκτυπώσεις που περιλαμβάνονται στο portfolio “Photographs by Robertson. Αthens and Grecian Antiquities”, δωρεά της αλησμόνητης φίλης του Μουσείου Μπενάκη Ρένας Ανδρεάδη στο Φωτογραφικά Αρχεία του ιδρύματος.

Ως προς την επιλογή των θεμάτων, ο Robertson ακολουθεί την καθιερωμένη διαδρομή των περιηγητών-ζωγράφων του 19ου αιώνα. Αρχίζει με τα μνημεία της Ακρόπολης και συνεχίζει με τους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης, η οποία εικονίζεται είτε σε δεύτερο πλάνο είτε ως περίγυρος των αρχαιοτήτων. Η σειρά ολοκληρώνεται με απόψεις των ναών του Ποσειδώνα στο Σούνιο, της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα και του Απόλλωνα στη Κόρινθο.

Οι φωτογραφικές του συνθέσεις χαρακτηρίζονται από την έντονη παρουσία του ανθρώπινου στοιχείου που παραπέμπει στις αντίστοιχες ζωγραφικές απόψεις της εποχής. Οι φύλακες των μνημείων, οι φουστανελλοφόροι και οι δυτικά ντυμένοι επισκέπτες ποζάρουν ανάμεσα στα μνημεία και διασκεδάζουν τη μονοτονία των ερειπίων.

Ως προς τη τεχνολογία της φωτογραφίας υιοθετεί τη νέα μέθοδο του υγρού κολλοδίου, η οποία ανακαλύφθηκε μόλις το 1851. Οι γυάλινες πλάκες που χρησιμοποιούσε, ίδιου μεγέθους με τις φωτογραφίες, έπρεπε να εκτεθούν στη φωτογραφική μηχανή όσο ακόμη ήταν υγρές. Για τη προετοιμασία τους, λίγο πριν τη λήψη, ήταν υποχρεωμένος να μεταφέρει στο τόπο φωτογράφησης όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό. Το αποτέλεσμα βέβαια, ήταν πολύ ανώτερο ως προς την ευκρίνεια των θεμάτων από τις προϋπάρχουσες εκτυπώσεις με την έως τότε επικρατούσα μέθοδο της καλοτυπίας.

Οι φωτογραφίες του James Robertson με θέμα τις ελληνικές αρχαιότητες συνιστούν ένα εξαιρετικό σύνολο από σπάνια δείγματα της πρώιμης φωτογραφικής τέχνης. Παράλληλα αποτελούν ένα μοναδικό αρχείο οπτικών μαρτυριών για τη δραματική κατάσταση που περιήλθαν τα μνημεία από τις λεηλασίες και τους βανδαλισμούς κατά την οθωμανική κυριαρχία. Επιπλέον σήμερα, συμβάλλουν στο δύσκολο έργο της προστασίας τους από τις σύγχρονες απειλές, ως πολύτιμο βοήθημα τεκμηρίωσης.

Η έκθεση που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης το 1998 συνοδεύεται από κατάλογο με τίτλο «Φωτογραφίες του James Robertson “Αθήνα και Ελληνικές Αρχαιότητες”, 1853-1854. Από το Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: James Robertson
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ