MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
15
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Μπροστά στο ρήγμα: Ο Μπάμπης Βενετόπουλος στον «Λόφο» της Κυψέλης
Από 16/05/2025 έως 15/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Στέγη: Τα «Plásmata 3» στο Πεδίον του Άρεως - Αναλυτικά το πρόγραμμα των δράσεων
Από 27/05/2025 έως 15/06/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025
Ζωγραφική

«Η σονάτα του σεληνόφωτος»: Έκθεση του Απόστολου Φανακίδη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει την έκθεση «Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Απόστολου Φανακίδη.

Monopoli Team

Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει την έκθεση «Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Απόστολου Φανακίδη. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τις 28 Μαρτίου έως τις 11 Μαΐου 2025 στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων και περιλαμβάνει κυρίως έργα της τελευταίας δεκαπενταετίας.

Το εικαστικό έργο του Απόστολου Φανακίδη αφορμάται από την ποίηση και τη μουσική (κυρίως την κλασική), από το σημείο τομής δύο, ή και περισσότερων, τεχνών. Διόλου τυχαία, η ατομική του έκθεση στην Πινακοθήκη αρχίζει με ένα μεγάλων διαστάσεων πορτρέτο του Κωνσταντίνου Καβάφη σε νεαρή ηλικία.

Ο ποιητής απεικονίζεται λιτά και ουσιαστικά, χωρίς περιττές εικονογραφικές διακοσμήσεις και ρεαλιστικές λεπτομέρειες. Ζωγραφισμένη με κάρβουνο σε χαρτί, το οποίο έχει επικολληθεί σε λευκοβαμμένη ξύλινη επιφάνεια, η φιγούρα του ποιητή είναι δοσμένη με τρόπο αφαιρετικό.

Ο Καβάφης του Φανακίδη είναι φτιαγμένος με οδηγό τη μνήμη. Το πορτρέτο αυτό είναι η μνήμη ως ύλη και η ύλη ως μνήμη. Η μορφή του ποιητή μοιάζει με γυμνό κορμό δέντρου. Πρόκειται για μια εντελώς γήινη προσωπογραφία. Κάτω δεξιά, στο σώμα της φιγούρας, που δεν διακρίνεται αν είναι όρθια ή καθιστή, ο καλλιτέχνης έχει «χαράξει» ακατάληπτες λέξεις. Τα γυαλιά οράσεως, σήμα κατατεθέν του Καβάφη, αιωρούνται στο κενό, σαν να έπεσαν από το ελαφρώς γυρτό κεφάλι του – μήπως αποκοιμήθηκε και ονειρεύεται; Σχεδιασμένα υποτυπωδώς, λειτουργούν περισσότερο ως έμβλημα που μας βοηθά να ταυτίσουμε την εικονιζόμενη μορφή με τον γνωστό ποιητή. Ένα είναι σίγουρο: στο συγκεκριμένο πορτρέτο, για να μνημονεύσουμε την πρόσφατη μελέτη της Μαρίας Μπολέτση, ο Καβάφης επιστρέφει ως φάντασμα. Εδώ ο ποιητής ανήκει στον κόσμο των σκιών. Και, ταυτόχρονα, με έναν πλάγιο τρόπο, αποδίδεται αγιογραφικά.

Ο «Καβάφης» του Φανακίδη είναι ένα ζωγραφικό πορτρέτο από έναν έμπειρο γλύπτη. Είχε προηγηθεί μια λευκή προτομή του ποιητή με πολυεστέρα και κόκκινο φως neon, η οποία εύστοχα επιλέχθηκε για να κοσμήσει το εξώφυλλο του βιβλίου της Μπολέτση. Η λεπτή φωτεινή γραμμή που διασχίζει κάθετα την αριστερή πλευρά του προσώπου του Καβάφη υπάρχει και σε άλλα έργα του Φανακίδη, είτε με τη μορφή κόκκινου νήματος πάνω σε μαύρες επιφάνειες που παραπέμπουν σε διαστημικά τοπία είτε με κόκκινες ή μπλε γραμμές φωτός, συνεχείς ή διακεκομμένες, πάνω σε επιφάνειες που φέρουν τρισδιάστατα αντικείμενα διαλεγμένα από τον καλλιτέχνη, όπως τμήματα από καρέκλες, λαμαρίνα ή ύφασμα. Κάποιες από αυτές τις γραμμές είναι ακανόνιστες και μοιάζουν με ρωγμές, όπως στο έργο που περιλαμβάνει μια φωτογραφία του Μστισλάβ Ροστροπόβιτς. Τυπωμένη απευθείας πάνω στην ξύλινη επιφάνεια του πίνακα, η φωτογραφία του θρυλικού βιολοντσελίστα καταδεικνύει τη σημασία της μουσικής στη δουλειά του Φανακίδη και στην κατανόησή της. Ο Ροστροπόβιτς, με το υπερφυσικό παίξιμό του, βρίσκεται πλέον στο Διάστημα, γίνεται σκοτεινό αστέρι, ισορροπώντας ανάμεσα σε μια έντονη μπλε ρωγμή και σε ένα διακριτικό ματωμένο φεγγάρι. Παρόμοια φεγγάρια συναντάμε και σε άλλα επιτοίχια έργα του καλλιτέχνη: προφανώς λειτουργούν ως σύμβολα αντιθέσεων (φως-σκοτάδι, ημέρα-νύχτα, εγκόσμιο-απόκοσμο) και υποβάλλουν έναν ελεγειακό τόνο.

Ο Φανακίδης εξισώνει την καλλιτεχνική πράξη, τη διαδικασία δημιουργίας ενός έργου, με την ονειρική κατάσταση. Στη βιβλιοθήκη του κρύβεται και σε περιμένει «Η σονάτα του σεληνόφωτος» (1956) του Γιάννη Ρίτσου. Εκεί ο ποιητής αναφέρεται στο «δυνατό φεγγάρι», που μοιάζει με «μια τρύπα στο κρανίο του κόσμου», «μια δύναμη μαγνητική που σε τραβάει», ένα «μαρμάρινο πηγάδι», και μας παροτρύνει να μην το κοιτάξουμε γιατί θα πέσουμε μέσα. Ίσως έτσι λειτουργεί και το φως στα έργα του Φανακίδη, τα οποία είναι βυθισμένα στο σκοτάδι, σε ένα αδιαπέραστο βαθύ μαύρο χρώμα.

Η έκθεση του Απόστολου Φανακίδη κορυφώνεται με μια σειρά γλυπτά αφιερωμένα στη μητρότητα, τα οποία παρουσιάζονται στην τελευταία αίθουσα. Εδώ ο καλλιτέχνης αφηγείται «μια απλή ιστορία» από το μακρινό παρελθόν, από την ομότιτλη ατομική του στην γκαλερί ΑΔ το 1992, όπου είχε πρωτοεκθέσει τη συγκεκριμένη ενότητα. Τα γλυπτά αυτά, που μπορούν να ιδωθούν και ως ερωτικά, αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με παιχνιδιάρικη διάθεση. Τα συνοδεύουν σκηνοθετημένες φωτογραφίες που τα δείχνουν εν κινήσει, να μπαίνουν και να βγαίνουν από το τότε ατελιέ του καλλιτέχνη στους πρόποδες της Ακρόπολης. Πρόκειται για μια πιο ανάλαφρη πλευρά της γλυπτικής του Φανακίδη, ο οποίος μας έχει συνηθίσει σε έργα σκοτεινά, που εκφράζουν το άγχος της ύπαρξης και τις αγωνίες του σύγχρονου ανθρώπου.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Χριστόφορος Μαρίνος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ αισθητική της απελπισίας και της απόγνωσης: Έκθεση του Δημήτρη Μεράντζα στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων12.09.2018

Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη

Ο Απόστολος Φανακίδης γεννήθηκε στα Βρυσικά Έβρου το 1945. Μεγάλωσε και σπούδασε στη Βουλγαρία, στη Μέση Σχολή Καλών Τεχνών (1962-1966) και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών «Nikolaj Pavlovic» (1967-1972). Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1977. Από το 1984 έως το 2011 πραγματοποίησε δέκα ατομικές εκθέσεις (Αθήνα, Παρίσι, Αλεξανδρούπολη, Λευκωσία, Άμστερνταμ, Σικάγο, Λάρισα) και συμμετείχε σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει βραβευτεί με τα πρώτα βραβεία στη Μπιενάλε Γλυπτικής της Βουδαπέστης (1981) και στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης (1982), ενώ στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό του Γοργοποτάμου (1985) έλαβε το δεύτερο βραβείο. Φιλοτέχνησε μνημεία για δημόσιους χώρους στη Βουλγαρία, στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Μουσείου Βορρέ, του Υπουργείου Πολιτισμού, της Πινακοθήκης Μπλαγκόεβγκραντ, καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Απόστολος Φανακίδης
Διάρκεια Έκθεσης: Από Παρασκευή 28 Μαρτίου έως Κυριακή 11 Μαΐου 2025
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, Λεωνιδίου & Μυλλέρου Μεταξουργείο Τ.Κ, 104 36, Τηλέφωνο: 21 0520 2420
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ