MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
14
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ο Στάθης Λιβαθινός κάνει θετικό απολογισμό στο Εθνικό σε θολό τοπίο

Μένει ή φεύγει; Αναμένοντας την απάντηση που κρατά το Εθνικό θέατρο σε εκκρεμότητα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του παρουσιάζει τις προτάσεις του για τη φετινή Επίδαυρο. Ισως να είναι οι τελευταίες.

author-image Στέλλα Χαραμή

Στο ηλιόλουστο Σχολείον, το Εθνικό θέατρο παρουσιάζει τις επιδαύριες παραγωγές του που – δυστυχώς – φλερτράρουν με τον χρόνο τέλεσης των εθνικών εκλογών. Ο καλλιτεχνικός του διευθυντής, Στάθης Λιβαθινός (που είναι κι ένας εκ των σκηνοθετών τους) δέχθηκε, μόλις χθες, την πρόταση της απερχόμενης υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά για περαιτέρω αλλά προσωρινή ανανέωση της θητείας του· και απάντησε αρνητικά. Για μια ακόμα φορά, οι άστοχες πολιτικές επιλογές – του υπουργείου Πολιτισμού εν προκειμένω – πλήττουν την ευρυθμία και το κύρος των εθνικών μας κεφαλαίων, όπως οφείλει κανείς να αντιμετωπίζει οργανισμούς σαν το Εθνικό θέατρο.

Ακέφαλο ξανά;

Κι έτσι, το πρόγραμμα της Επιδαύρου περνάει μοιραία σε δεύτερο πλάνο, αφού το Εθνικό κινδυνεύει να μείνει ακέφαλο ή να περάσει σε άτακτη διαδοχή μετά το τέλος του καλοκαιριού. Με την αμηχανία της «ίσως τελευταίας μας συνέντευξης τύπου» ο Στάθης Λιβαθινός (η θητεία του οποίου λήγει στο τέλος Αυγούστου) βρίσκεται να κάνει απολογισμό. Κι αυτό γιατί η επιλογή της κ. Ζορμπά να μην ανανεώσει τη θητεία του στον οργανισμό – παρά το ωφέλιμο έργο του – με σκοπό να προκηρύξει (την τελευταία στιγμή) διαγωνισμό καταποντίστηκε μπροστά στην ανακοίνωση των εκλογών – στο πλαίσιο των οποίων αντίστοιχες διαδιακασίες δεν τελούνται.

‘Υψιστη τιμή

Ο ίδιος, πάντως, εμφανίστηκε σήμερα ως «ένας ευτυχισμένος άνθρωπος» – μολονότι τόνισε πως «η θητεία μου ολοκληρώθηκε κι όχι το έργο μου». «Αν η Πολιτεία με αποδεσμεύσει από τα καθήκοντα μου, θα συνεχίσω να είμαι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος γιατί έχω πολλά σχέδια και πολλές φιλοδοξίες να πραγματοποιήσω. Αν πάλι, η Πολιτεία με εμπιστευτεί θα είμαι πάλι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος γιατί παρά το βαρύ τίμημα, νιώθω πως είναι ύψιστη τιμή να υπηρετείς το Εθνικό θέατρο και να προσπαθείς να το κάνεις καλύτερο».

«H θητεία μου ολοκληρώθηκε κι όχι το έργο μου» τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Στάθης Λιβαθινός.

Περί διαγωνισμού

Ο Στάθης Λιβαθινός ομολόγησε πως είχε την πρόθεση να συμμετάσχει στον διαγωνισμό του υπουργείου Πολιτισμού (επιβεβαιώνοντας παλαιότερο ρεπορτάζ του Monopoli) όταν αυτός προκηρυσόταν. Είχε μάλιστα ετοιμάσει και το φάκελο του αφού όπως εξηγεί «το χρωστούσα στον κόσμο του Εθνικού, στους συνεργάτες, στους εργαζόμενους. Το χρωστούσα και στον εαυτό μου αφού θεωρώ πως η δουλειά μου εδώ δεν έχει ολοκληρωθεί». Ωστόσο, ο διαγωνισμός δεν προκηρύχθηκε ποτέ, οι εκλογές πάγωσαν κάθε σχετική πρόθεση, αφήνοντας το Εθνικό και άλλους εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟ οργανισμούς σε απόλυτη εκκρεμότητα. Ο ίδιος, βεβαίως, δηλώνει πως ακόμα κι αν δεν συνεχίσει στην διεύθυνση του οργανισμού μέλημα του θα είναι «το Εθνικό να μην μπει σε περιπέτειες, να μην μείνει ακυβέρνητο. Αν μου ζητηθεί θα σταθώ δίπλα στον επόμενο διευθυντή προκειμένου να οδηγήσει αναίμακτα αυτό το υπερωκεάνιο».

Και το χειμώνα τι;

Κάτω από αυτές τις αβέβαιες συνθήκες, ο Λιβαθινός έχει συντάξει και το πρόγραμμα της επόμενης χειμερινής περιόδου, ελπίζοντας πως αυτό δεν θα ακυρωθεί σε περίπωση διορισμού άλλου καλλιτεχνικού διευθυντή. «Καλό θα ήταν να παίρνει μαθήμα ο ένας από τον άλλο, να συνεχίζει ό,τι καλό παραλαμβάνει κι όχι να το γκρεμίζει. Αν και η ελληνική μας παράδοση θριαμβεύει στο γκρέμισμα» σημείωνε νωρίτερα με πικρία.

Η επαναλειτουργία της Πειραματικής Σκηνής στα ωφέλιμα πεπραγμέν της τελευταίας τετραετίας.

‘Εργα υποδομών

Είναι γεγονός πως στην τετραετία διοίκησης Λιβαθινού, το Εθνικό θέατρο έκανε ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Η θέσπιση του τμήματος σκηνοθετών στην Δραματική Σχολή του Εθνικού, η μετακόμιση της σχολής στο Σχολείον της Πειραιώς η ίδρυση του Μικρού Εθνικού με υπεύθυνη τη Σοφία Βγενοπούλου, η επανενεργοποίηση της Πειραματικής Σκηνής υπό τους Ανέστη Αζά και Πρόδρομο Τσινικόρη, η κτιριακή αναβάθμιση του Rex, το πλήθος των κοινωνικών δράσεων εκτός Εθνικού και συχνά εκτός Αθηνών και ο μηδενισμός των χρεών – «το Εθνικό δεν χρωστάει τίποτα, είναι οικονομικά υγιέστατο» δηλώνει σήμερα – στέκονται στην κορυφή των επιτευγμάτων του· όπως στάθηκαν εξ αρχής ψηλά στην ατζέντα των εξαγγελιών του.

Η Κάτια Δανδουλάκη και ο Ακης Σακελλαρίου επικεφαλής του θιάσου στις «Ικέτιδες», τη δεύτερη παραγωγή του Εθνικού στην Επίδαυρο.

Αποχαιρετισμός στην Επίδαυρο

Με την ιδιότητα του σκηνοθέτη αποχαιρετά το Εθνικό θέατρο – τουλάχιστον με τα μέχρι στιγμής δεδομένα – με μια σκηνοθεσία στην Επίδαυρο. Αυτός, όπως λέει, βρίσκει πως είναι ο ιδανικός τρόπος να κλείσει τον κύκλο, παρουσιάζοντας τη σπάνα παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη «Ικέτιδες». Σε συνεργασία – συμπαραγωγή με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και ύστερα από πρόταση του καλλιτεχνικού του διευθυντή, Σάββα Κυριακίδη, ο Λιβαθινός σκηνοθετεί «ένα άγνωστο αριστούργημα, ύμνος στη γυναικεία δύναμη, στη γυναικεία αντοχή και στη γυναικεία φύση που ενυπάρχει ακόμα και στον άνδρα. Ενα έργο που μας εξοικειώνει με την πολύτιμη έννοια της ενηλικίωσης και την ανάγκη του ανθρώπου να γνωρίσει τον πόνο για να ωριμάσει».

Η παράσταση ανεβαίνει 53 χρόνια μετά το μοναδικό της ανέβασμα στο Εθνικό το 1966 με πρωταγωνιστές, μεταξύ άλλων, τους Κάτια Δανδουλάκη, Ακη Σακελλαρίου, Κόρα Καρβούνη, Αγλαϊα Παππά και αφηγείται την θρηνητική παράκληση των μητέρων των Αργείων στρατηγών που έπεσαν στη Θήβα να παραλάβουν τα σώματα των παιδιών τους, ζητώντας τη μεσολάβηση του βασιλιά της Αθήνας, Θησέα. Οι «Ικέτιδες» ανεβαίνουν στις 5 και 6 Ιουλίου, δηλαδή το τριήμερο των εκλογών. Κατά τον ιθύνοντα νου του ανεβάσματος όμως, τον Σάββα Κυριακίδη όμως, είναι εξίσου με το δικαίωμα του ψηφίζειν «κορυφαία πολιτική πράξη να παρακολουθήσει κανείς κι αυτήν την βαθιά πολιτική τραγωδία».

Σύσσωμος ο θίασος της «Ορέστειας» αποτελούμενος από 41 ηθοποιούς. Ολόκληρη η τριλογία θα παρουσιαστεί μόνον στην Επίδαυρο.

Ολόκληρη η «Ορέστεια»
Μια εβδομάδα νωρίτερα, παρουσιάζεται στην Επίδαυρο, η έτερη παραγωγή του Εθνικού, η πλήρης τριλογία της «Ορέστειας» του Αισχύλου, σκηνοθετημένη από τρεις δημιουργούς της νεότερης γενιάς, τις Ιώ Βουλγαράκη, Λίλλυ Μελεμέ και Γεωργία Μαυραγάνη. «Η αξία του εγχειρήματος έγκειται στο ότι απαιτεί τεράστια αποθέματα πίστης στη συνύπαρξη και την αλληλεγγύη κι αυτό είναι μια καλλιτεχνική θέση» διαπιστώνει η Ιώ Βουλγαράκη και βρίσκει σύμφωνες τις συν-σκηνοθέτιδες της που προχωρούν σε αυτό το πρωτόγνωρο και πολυσύνθετο πείραμα. Η τριλογία θα ανέβει ολοκληρωμένη μόνο στο θέατρο της Επιδαύρου (28 και 29 Ιουνίου) με μια λαμπρή ομάδα των 41 πρωταγωνιστών – μεταξύ αυτών, οι Φιλαρέτη Κομνηνού, Αργύρης Ξάφης, Δέσποινα Κούρτη, Εύη Σαουλίδου, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Μαρία Κίτσου, Γιάννης Νιάρρος, Γιώργος Χρυσοστόμου, Ευαγγελία Καρακατσάνη.

Τα sold out στην Επίδαυρο

Είναι η πρώτη χρονιά που το Εθνικό τολμά χωρίς Αριστοφάνη την επιδαύρια κάθοδο του «αλλά δεν έχουμε καμία ενοχή, αντιθέτως δεν επιδιώκουμε να πάμε εκ του ασφαλούς. Αλλωστε, και οι προτάσεις μας τις περασμένες χρονιές, ήταν τουλάχιστον μια από τις δύο ημέρες sold out, γεγονός που αποδεικνύει πως το Εθνικό αφορά και μας κάνει να σκεφτόμαστε εις διπλούν τι θα προτείνουμε» σημείωνε ο Στάθης Λιβαθινός.

Στο πολυπληθές ακροατήριο που είχε γεμίσει κάθε γωνιά του κτιρίου 7 στο Σχολείον βρίσκονταν καλλιτέχνες, διοικητικοί υπαλλήλοι, μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου τους οποίους ο κ. Λιβαθινός ευχαρίστησε για όλα όσα έχουν ήδη καταθέσει στο Εθνικό. Στο ακροατήριο βέβαια, βρίσκονταν και μαθητές της δραματικής σχολής του, υπενθυμίζοντας πως το μέλλον ενός οργανισμού σαν κι αυτόν είναι παρόν – αν και σε αναμονή.

To «Ταξίδι» μια από τις πιο συγκινητικές πρωτοβουλίες του Μικρού Εθνικού.

Το κοινωνικό πρόσωπο του Εθνικού σε αριθμούς
  • Το «Επισκεπτήριο» του Ηλία Κουνέλλα, η θεατρική δράση σε νοσοκομεία έχει παρουσιαστεί σε 4.5000 ασθενείς
  • Το κοινό ευπαθών ομάδων των «Παραμυθιών» του Δημήτρη Προύσαλη υπολογίζεται σε 8.500 θεατές.
  • Τρία χρόνια λειτουργεί το Θεατρικό Εργαστήριο στο Κατάστημα Φυλακών Κορυδαλλού υπό την εποπτεία του Στρατή Πανούριου. Τις τρεις παραγωγές του έχουν παρακολουθήσει 1.000 θεατές εκτό του ιδρύματος και 500 κρατούμενοι.
  • Περισσότεροι από 200 έφηβοι πρόσφυγες έχουν συμμετάσχει στα εβδομαδιαία εργαστήρια του Μικρού Εθνικού. Αποκορύφωμα της η παράσταση «Το ταξίδι» που είχε 5.000 θεατές.
  • Το θεατρικό λεωφορείο με όνομα «Θέατρο express» έχει δώσει μέσα σε ένα χρόνο 56 παραστάσεις, σε 12 δήμους της Αττικής κι έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον 1.300 ανθρώπων.
  • Σε 8 περιφέρειες της χώρας και σε 60 σχολικές μονάδες, περισσότεροι από 500 μαθητές ετησίως συμμετείχαν στα σχολικά θεατρικά σεμινάρια.

Περισσότερα από Art & Culture