MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
15
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Το όνειρο του Τάτλιν» στο Ωδείο Αθηνών: Έκθεση για τις ουτοπίες των καιρών μας
Από 02/10/2025 έως 01/11/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025

Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του

Μέσα από τη μακρόχρονη ιστορία της έκδοσης «Ελληνικαί εθνικαί ενδυμασίαι», η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη αφηγείται ιστορίες καλλιτεχνικές αλλά και τυποτεχνικές, ιστορίες ανθρώπων και κοινωνικών δικτύων της Αθήνας του Μεσοπολέμου.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Το 1948, σε μια εποχή σκοτεινή ακόμα, όπου ο αντίλαλος του Εμφυλίου, που μαινόταν στα βουνά, δεν είχε σβήσει, έφτασε στα χέρια λίγων εκλεκτών φιλότεχνων ένας τόμος που η επιμέλειά του έφερε μια «βαριά» υπογραφή, αυτή του Αντώνη Μπενάκη. Λίγοι, όμως, από τους 300 τυχερούς (και αρκετά εύπορους) που πήραν στα χέρια τους τον πρώτο τόμο της έκδοσης «Ελληνικαί εθνικαί ενδυμασίαι» γνώριζαν ότι για να ολοκληρωθεί αυτό το υψηλής αισθητικής και πρωτοπόρο, τεχνολογικά, επίτευγμα, απαιτήθηκαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, 18 ολόκληρα χρόνια, ενώ ο δεύτερος τόμος θα δει το φως το 1954, χρονιά του θανάτου του εμπνευστή του.

Nicolas Sperling, «Πορτρέτο Αντώνη Μπενάκη», 1927, παστέλ σε χαρτί επικολλημένο σε μουσαμά (Μουσείο Μπενάκη).

Μια περίπλοκη ιστορία

Από μόνα τους, τα στοιχεία αυτά κάνουν την ιστορία της μνημειώδους έκδοσης περίπλοκη, όμως οι (πολλές) ιστορίες που βρίσκονται στη σκιά της κάνουν την τελική εικόνα ακόμα περισσότερο περίπλοκη – και συναρπαστική! Ακριβώς αυτές τις ιστορίες, ιστορίες καλλιτεχνικές αλλά και τυποτεχνικές, ιστορίες ανθρώπων και κοινωνικών δικτύων, επιδιώκει να αναδείξει η έκθεση «Ιστορίες από την έκδοση Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», που φιλοξενείται από τις 13 Οκτωβρίου στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού.

Η προετοιμασία της πολυτελούς αυτής έκδοσης ξεκινά, λοιπόν, το 1930, λίγο πριν το Μουσείο που φέρει το όνομα του Αντώνη Μπενάκη ανοίξει τις πύλες του και συμπίπτει με τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του. Ως «πρώτη ύλη» για την έκδοση χρησιμοποιήθηκαν 86 τοπικές φορεσιές που ανήκαν ήδη στη συλλογή του, ενώ για να ολοκληρωθεί, ο εμπνευστής της δανείστηκε άλλες τριάντα από μέλη της αθηναϊκής υψηλής κοινωνίας, που κατά τη δεκαετία του 1920 και του 1930 είχε στραφεί προς τη συλλογή τέχνεργων του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού, όπως επισημαίνει η εκ των επιμελητριών της έκθεσης, Ξένια Πολίτου.

Nelly’s, (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεϊραδάρη), συνεργάτες της Έκθεσης Λαϊκής Χειροτεχνίας που διοργανώθηκε στο πλαίσιο των Δελφικών Εορτών, φορώντας ενδυμασίες από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, Δελφοί 1930 (Μουσείο Μπενάκη).

Οι Δελφικές Εορτές και η κατασκευή της «ελληνικότητας»

Η αποτύπωση των ενδυμασιών, στην τεκμηρίωση των οποίων συνέδραμε τον Μπενάκη η λαογράφος Αγγελική Χατζημιχάλη, επρόκειτο να γίνει ζωγραφικά και όχι φωτογραφικά. Ο Αντώνης Μπενάκης επέλεξε γι’ αυτό το έργο τον ρώσο ζωγράφο Νίκολας Σπέρλινγκ, τον οποίο είχε γνωρίσει στο Κάιρο και κάλεσε στην Αθήνα προκειμένου να φιλοτεχνήσει 116 πίνακες! Ελάχιστα στοιχεία ήταν γνωστά για τον κοσμογυρισμένο αυτόν καλλιτέχνη, τη διαδρομή του οποίου φωτίζει και τεκμηριώνει για πρώτη φορά η ιστορικός τέχνης Σταλίνα Βουτσινά, στον φροντισμένο και αναλυτικό κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση. Και οι τρεις τους θα συναντηθούν στις Β’ Δελφικές Εορτές του 1930, όπου και θα διοργανωθεί «έκθεση χειροτεχνημάτων» και επίδειξη λαϊκών ενδυμασιών.

Αν μέχρι εδώ η έκθεση αφηγείται την κατασκευή του ιδεολογήματος της «ελληνικότητας» μέσα από την οικειοποίηση του λαϊκού πολιτισμού από την αστική τάξη στο Μεσοπόλεμο, στην οποία αναφέρεται ο ιστορικός Σάββας Καράμπελας στο κείμενό του στον κατάλογο, η άλλη της πτυχή αφηγείται έναν τεχνολογικό άθλο, που πραγματοποιήθηκε από την περίφημη Εταιρεία Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ, αποτυπώνοντας στις προθήκες της όλα τα στάδια της παραγωγής της έκδοσης.

Ψηφιακή σύνθεση με τα 10 χωριστά λιθογραφημένα δοκίμια (1 -10) που παρήχθησαν κατά τη διαδικασία εκτύπωσης του πίνακα 46α του Nicolas Sperling. Στο τέλος, σύγκριση του δεκάχρωμου εκτυπωμένου αντιτύπου (αριστερά) και της πρωτότυπης υδατογραφίας της ενδυμασίας «Βέρροια» (δεξιά) (ΙΑ / ΕΤΕ, Συλλογή Εταιρείας Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ).

Ένας τεχνολογικός άθλος

Όπως τόνισε η Παρή Καλαμαρά, επικεφαλής του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας, όπου και βρίσκεται το αρχείο της Ασπιώτη – ΕΛΚΑ, και τεκμηριώνουν με τα κείμενά τους στον κατάλογο η Χρυσαλένα Αντωνοπούλου και ο Γιώργος Ματθιόπουλος, η διαδικασία της εκτύπωσης πραγματοποιήθηκε με εξαιρετικά σύγχρονα μέσα, καθώς χρησιμοποιήθηκε επίπεδη παλινδρομική μηχανή όφσετ, κάτι καινοφανές στη δεκαετία του 1930. Παράλληλα, η διαδικασία διατήρησε και πολλά «χειροτεχνικά» στοιχεία, καθώς η ανάλυση των πινάκων δεν γινόταν σε τετραχρωμία, όπως στη σημερινή τυπογραφία, αλλά με αποδελτίωση των βασικών τονικοτήτων, έτσι ώστε για κάθε πίνακα να απαιτούνται από 7 έως και 19 διαφορετικά φιλμ – τα οποία μπορεί ο επισκέπτης να δει στις προθήκες της έκθεσης, με χαρακτηρισμούς όπως, «κρεατί», «μολυβί ανοιχτό», «μολυβί σκούρο» κ.λπ. Επρόκειτο για μια χρονοβόρα διαδικασία, που αρχικά απαιτούσε δύο μήνες για την εκτύπωση μίας και μόνο εικόνας.

Αν και η ιδέα για την έκθεση αυτή προήλθε από το Ιστορικό Αρχείο της ΕΤΕ, με στόχο την ανάδειξη του υλικού του πολύτιμου αρχείου της Ασπιώτη – ΕΛΚΑ, αποτέλεσε μια ευκαιρία για το Μουσείο Μπενάκη όχι μονάχα να τιμήσει τον ιδρυτή του αλλά και να σκύψει με κριτική ματιά πάνω στην ιστορία του, ενόψει και της συμπλήρωσης, σε μια πενταετία, της εκατονταετηρίδας από την ίδρυσή του.

Γυάλινη πλάκα («τζάμι»), του πίνακα 64 του Nicolas Sperling «Σκύρος – Χωρική – Καθημερινόν» (ΙΑ / ΕΤΕ, Συλλογή Εταιρείας Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ). Nicolas Sperling, «Σκύρος – Χωρική – Καθημερινόν», υδατογραφία σε χαρτί (Μουσείο Μπενάκη).

Ξεναγήσεις από τους επιμελητές

Τα μέλη της επιμελητικής ομάδας, Ξένια Πολίτου και Σταλίνα Βουτσινά από το Μουσείο Μπενάκη, Παρή Καλαμαρά, Σάββας Καράμπελας και Χρυσαλένα Αντωνοπούλου από το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και Παύλος Θανόπουλος, που έχει αναλάβει το σχεδιασμό της έκθεσης, θα πραγματοποιούν ξεναγήσεις για το κοινό, δύο φορές την εβδομάδα (Πέμπτη και Σάββατο), καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Η συμμετοχή στις ξεναγήσεις επιβαρύνει το εισιτήριο της έκθεσης κατά 2€.

Εργαστήριο χαρακτών και σχεδιαστών λιθογράφων στο εργοστάσιο Ασπιώτη, Κέρκυρα (ΙΑ / ΕΤΕ, Συλλογή Εταιρείας Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ).

Πλούσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ειδικά για την έκθεση, σχεδιάστηκε από τα Τμήματα Εκπαίδευσης του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας και του Μουσείου Μπενάκη, το οποίο απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Στ’ Δημοτικού έως και Γ’ Λυκείου. Το πρόγραμμα, που έχει τον τίτλο «Ένα λεύκωμα, οι πρωταγωνιστές και το όραμα μιας εποχής», επιδιώκει να ανασυρθεί από τη λήθη και να καταγραφεί στη μνήμη των νεότερων το λεύκωμα αυτό, μια σημαντική στιγμή για την πολιτιστική ζωή της Αθήνας του Μεσοπολέμου, που περιλαμβάνει παραδοσιακές φορεσιές από όλη την Ελλάδα. Στο ίδιο πλαίσιο, προγραμματίζεται η διοργάνωση μιας γιορτινής συνάντησης του τακτικού προγράμματος «Ώρα για μουσείο», για επισκέπτες με δυσκολίες μνήμης και αρχόμενη άνοια. Περισσότερες πληροφορίες στο τηλ. 210.3671067-69  και στο [email protected].

Τέλος, τα δύο ιδρύματα διοργανώνουν, με αφορμή την έκθεση, δύο επιστημονικές ημερίδες που θα αναπτύξουν ακόμα περισσότερο τις θεματικές της, που θα διεξαχθούν στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας, Γ’ Σεπτεμβρίου 146. Η πρώτη θα διεξαχθεί την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025 (17.00-20.00), με θέμα «Φορεσιές ζωγραφιστές, 20ός αι.- αρχές 21ου αι. Ζητήματα απεικόνισης», σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Ενδυμασιολογίας. Η δεύτερη, την Πέμπτη, 8 Ιανουαρίου 2026 (17.00-20.00), με θέμα της «Συλλογές, πηγές και έρευνα γύρω από την ιστορία της τυπογραφίας στην Ελλάδα».

Nelly’s (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεϊραδάρη). Η Ειρήνη Καλλιγά, το γένος Μπενάκη, 1932 (αριστερά). Nicolas Sperling, «Γυναικεία μορφή με ενδυμασία από την Ανατολική Ρωμυλία (Καβακλί)», παστέλ και μολύβι σε χαρτί. Εικονίζεται η Ειρήνη Καλλιγά (δεξιά) (Μουσείο Μπενάκη).

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Διάρκεια Έκθεσης: 15 Οκτωβρίου 2025 - 11 Ιανουαρίου 2026
Είσοδος: 9€, μειωμένο 7€
Πληροφορίες Χώρου: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, Αθήνα
ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
  • Αθήνα
Γκάζι
Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο Οδού Πειραιώς
Απο 15/10/2025 εως 11/01/2026
Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου
Δευ/Τετ/Παρ/Σάβ/Κυρ: 10:00 - 18:00
Πέμπτη: 10:00 - 00:00
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος διδάσκεται από “Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού”
Art & Culture
"Οι Ερωτευμένοι" του Σαμ Σέπαρντ στο Bios (video)
Cine News
Πέντε ταινίες της Diane Keaton που αγαπήσαμε – και πού θα τις δείτε
Art & Culture
Η επαναφορά του Daniel Day Lewis στην οθόνη και στην Αθήνα
Art & Culture
Ζυλιέν Γκοσλέν: Δουλειά μου είναι ν’ αναλαμβάνω μεγαλύτερα ρίσκα
Art & Culture
«Στην εξοχή» στο θέατρο Αποθήκη - Ένα θρίλερ στο δάσος
Art & Culture
Το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» ζωντανεύει ξανά – Αναλυτικά όλο το πρόγραμμα
Art & Culture
All Aboard: Η μετάβαση ως τέχνη στο αεροδρόμιο της Αθήνας
Art & Culture
Michael Rakowitz: Ένας φτερωτός ταύρος από κονσέρβες στο Μουσείο της Ακρόπολης
Αφιέρωμα
Το φαινόμενο Saske γεμίζει (και) αρένες: Τι περιμένουμε απ' το Saskepticism Festival 2025
Art & Culture
Η ΚΟΑ με τον πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν σε έργα Μπραμς και Μπετόβεν στο Μέγαρο
Art & Culture
Το Platforms Project είναι ένας οργασμός τέχνης, ελευθερίας και δημιουργικής αντίστασης