Μπροστά στο ρήγμα: Ο Μπάμπης Βενετόπουλος στον «Λόφο» της Κυψέλης
Τις αθέατες δυνάμεις της εξουσίας που διαπερνούν τα σώματα εξερευνά η έκθεση βιντεοέργων και εγκαταστάσεων του καλλιτέχνη, με τίτλο «Fault Line», που φιλοξενείται στον χώρο του Λόφος Art Project, στην Κυψέλη, μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Τις αθέατες δυνάμεις της εξουσίας, της πειθαρχίας και της υποταγής που διαπερνούν τα σώματα, καθορίζοντας τα όρια και τις δυνατότητες δράσης τους, εξερευνά η έκθεση «Fault Line», του Μπάμπη Βενετόπουλου, που φιλοξενεί ο Λόφος art project, στην Κυψέλη, μέχρι τις 15 Ιουνίου.
Μέσα από βιντεοέργα και εγκαταστάσεις, ο καλλιτέχνης επιχειρεί να ανιχνεύσει τις μικροτεχνικές ελέγχου που διαμορφώνουν το άτομο, αναδεικνύοντας την εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στην αυστηρότητα των μηχανισμών εξουσίας και την ευθραυστότητα των σωμάτων που καλούνται να συμμορφωθούν.
Η «fault line» (που κατά λέξη σημαίνει το ρήγμα) «σηματοδοτεί το σημείο όπου το υποκείμενο εξαντλεί την αντοχή του να συμμορφώνεται και βυθίζεται σε μια κατάσταση απροσδιοριστίας», επισημαίνει ο καλλιτέχνης. «Το χάος δεν εκλαμβάνεται ως απλή διάλυση, αλλά ως πράξη ρήξης και ανατροπής, που διαβρώνει τις σταθεροποιημένες δομές ελέγχου και διανοίγει νέες μορφές ύπαρξης. Στη γραμμή ρήγματος, ο θεατής καλείται να διακινδυνεύσει την ταυτότητά του και να σταθεί στο μεταίχμιο ενός αχαρτογράφητου χώρου, εκεί όπου οι κοινωνικές αρθρώσεις κλονίζονται και η αυτονομία αναδύεται ως πράξη και απαίτηση», καταλήγει.

Mission 2025 FHD video 15’ loop
Το εκθεσιακό περιβάλλον συγκροτεί ένα πεδίο αισθητηριακής αποσταθεροποίησης, όπου επαναλαμβανόμενα οπτικά και ηχητικά μοτίβα διαρρηγνύουν τη σταθερότητα της πρόσληψης, παρασύροντας τον θεατή σε μια εμπειρία αστάθειας, αμφιθυμίας και αναστοχασμού.
Από τη μεριά του, ο επιμελητής της έκθεσης, Δημήτρης Τρίκας, αναφερόμενος στα βιντεοέργα και τις εγκαταστάσεις της έκθεσης «Fault Line», επισημαίνει ότι ο Μπάμπης Βενετόπουλος «έρχεται από τον παλιό κόσμο της πειθαρχίας, της επιτήρησης του πατέρα-πανοπτικόν, της τιμωρίας και του εγκλεισμού. Ζει όμως στο σήμερα, στη νέα τεχνολογία που καθρεφτίζει μέσα της τον ίδιο σε εμβρυακή στάση, την οποία με τη σειρά της την εγκλωβίζει στις ποντικοπαγίδες που διασκορπίζει σε τόπους άναρχους, δύσμορφους κι αβίωτους, εντέλει μη τόπους. Όταν μάλιστα το έμβρυο μετατρέπεται σε στρατιώτη-μηχανή ακούραστη μεγάλων επιδόσεων, έρχεται η κόπωση, ακολουθεί η εξάντληση και καταλήγει στην παραίτηση, την αποδιοργάνωση και την αποδιάρθρωση του αρχικού σχηματισμού. Κι όταν ξαναρχίζει η γραμμή παραγωγής και πειθαρχίας, έρχεται η γυμνότητα σε μια γελοία εκδοχή έκπτωσης στη συνθήκη του homo sacer, του γυμνού από κάθε δικαίωμα ανθρώπου της εποχής μας».

Rats 2024 Installation Dimensions variable
Ο Μπάμπης Βενετόπουλος γεννήθηκε το 1973 στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει και εργάζεται. Διδάσκει στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Στο έργο του χρησιμοποιεί ως κύριο μέσο τις εγκαταστάσεις, οι οποίες εμπεριέχουν την κινούμενη εικόνα και την τεχνολογία. Ξεκίνησε με ηχητικούς και οπτικοακουστικούς πειραματισμούς σε διαδραστικά έργα, ενώ αργότερα στράφηκε στην εξερεύνηση της ανθρώπινης μέσω της video art. Τα περισσότερα βίντεό του αποτελούν «αυτοπροσωπογραφίες» με χαρακτηριστικά όπως ο περιορισμένος χώρος και ο εγκλεισμός των μορφών μέσα σ’ αυτόν, το ασφυκτικό περιβάλλον, η παραμόρφωση και η συστροφή των μελών των σωμάτων που παρουσιάζονται σαν ένα κολάζ.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


- Αθήνα