MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
03
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Αποχρώσεις: Ημερολόγια Θέρους» - Ομαδική έκθεση στην Sotiropoulos Art Gallery
Από 16/10/2025 έως 05/11/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 05/11/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 24/10/2025 έως 16/11/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 23/10/2025 έως 17/11/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025
Διάφορα

Η πρώτη αναδρομική έκθεση του Μιχάλη Παπαδόπουλου στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»

Το Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων φιλοξενεί την πρώτη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Μιχάλη Παπαδόπουλου. Η έκθεση περιλαμβάνει ζωγραφική και κατασκευές από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα.

Φωνές στην ερημιά, 2015, ξύλο, ακρυλικά, 30x50x8 cm
Φωνές στην ερημιά, 2015, ξύλο, ακρυλικά, 30x50x8 cm | Φωτογραφίες έργων: Studio Vaharidis
Monopoli Team

Ενώ όλοι νόμιζαν ότι τα πάντα είχαν τελειώσει,
ξάφνου μέσα από τα κατακαμένα φυλλοκάρδια του
ξεπρόβαλε ένα πλήθος
λευκότατες χοάνες, απ’ όπου έβγαιναν εξαίσιοι ήχοι,
κάτι σαν ήχο που κάνει ο αέρας
όταν περνάει ορμητικά
απ’ τις πευκοβελόνες…

Μιχάλης Παπαδόπουλος (1998)

Τα πρώιμα ζωγραφικά έργα του Μιχάλη Παπαδόπουλου μεταφέρουν ένα αίσθημα αποξένωσης, μια υπαρξιακή μοναξιά και αγωνία, τη σύγχρονη αλλοτρίωση που συναντάμε και στη Γλυκιά ζωή (1960) του Fellini. Η κατακερματισμένη πραγματικότητα και τα αδιέξοδα των ανθρώπων του θρυμματισμένου Δυτικού κόσμου συνθέτουν το σκηνικό –το κοινωνικό και αισθητικό πλαίσιο– μέσα στο οποίο δρουν οι ανώνυμοι ήρωες του Παπαδόπουλου, αλλά και ο ίδιος ο ζωγράφος. Οι μορφές στα έργα της πρώτης του έκθεσης, στην γκαλερί «Νέες Μορφές» το 1974, μοιάζουν μαρμαρωμένες, σαν απολιθωμένα ίχνη ανθρώπινων υπάρξεων, σαν θραύσματα μιας τοιχογραφίας που σε καλεί να την ανασυνθέσεις. Είναι φασματικές και άφυλες, τα κεφάλια τους παραπέμπουν σε κυκλαδικά ειδώλια. Τα περιγράμματα των μορφών δεν είναι ολοκληρωμένα, η μία μορφή εισέρχεται μέσα στην άλλη. Παρουσιάζονται κατά ομάδες και είναι ενωμένες, όπως οι αλυσοδεμένοι της αλληγορίας του σπηλαίου στην Πολιτεία του Πλάτωνα. Ζωγραφισμένα με ακρυλικά χρώματα σε καμβά και σε χαρτί, τα έργα του είναι φτιαγμένα με το υλικό των ονείρων. Είναι εικόνες διαποτισμένες από μια γλυκιά μελαγχολία, μια σιωπηλή αντίσταση. Η ζωγραφική του Παπαδόπουλου εκφράζει την ανάγκη αναπνοής σε μια ασφυκτική κοινωνία.

Χωρίς τίτλο, 1973, ακρυλικά σε καμβά, 45×60 cm

Μετά το 1974, στη Μεταπολίτευση, ο Παπαδόπουλος δημιουργεί κλειστοφοβικές εικόνες. Το γαλάζιο του ουρανού έχει χαθεί ανεπιστρεπτί. Οι φιγούρες παρουσιάζονται και πάλι κατά ομάδες, αλλά τώρα είναι πιο καλοσχηματισμένες, έχουν αποκτήσει όγκο και υπόσταση. Μοιάζουν να είναι εγκλωβισμένες ή φυλακισμένες σε έναν καφκικό κόσμο. Σχεδόν πάντα συνδιαλέγονται και συνυπάρχουν με ψηλά, απρόσωπα κτίρια, σκαλωσιές ή παράξενες αρχιτεκτονικές κατασκευές, που φέρνουν στο νου τον Πύργο της Βαβέλ. Τα μπρουταλιστικά οικοδομήματα που ζωγραφίζει δεν έχουν παράθυρα και πόρτες, θυμίζουν ταφικά μνημεία, γιαπιά, πολεμικά οχυρά ή ειδικά σχεδιασμένες φυλακές όπως το Πανοπτικό. Ο Παπαδόπουλος μας μιλάει για τα σύγχρονα, νεκροζώντανα υποκείμενα που ζουν στις μεγαλουπόλεις: για τον φόβο της επαφής και το σύνδρομο της αγέλης, για το πλήθος και την άγρια μοναξιά και ερημιά.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ζωγραφίζει πολυεπίπεδες χάρτινες κατασκευές, ανοιχτά κουτιά, τα οποία, βαλμένα το ένα πάνω στο άλλο, σχηματίζουν πύργους. Πάνω και μέσα σε αυτά τα κουτιά τοποθετεί φιγουρίνια, στρατιωτάκια και ξύλινες διακοσμητικές κούκλες. Σε κάποια έργα οι ζωγραφισμένες κατασκευές ακουμπούν σε μια επιφάνεια καλυμμένη από ελληνικές εφημερίδες. Σε άλλα, ο καλλιτέχνης σφηνώνει μέσα στα χαρτόκουτα χοάνες από φύλλα εφημερίδων ή ζωγραφίζει χάρτινα καραβάκια από το ίδιο υλικό. Όπως και στα έργα της δεκαετίας του ’70, φτιάχνει πολλά προπαρασκευαστικά σχέδια σε χαρτί –«κοσμικά» ή «αεροδυναμικά» τα ονομάζει– καθώς και παραλλαγές.

Μοντέλο 1, 1980-85, ακρυλικά σε χαρτί, 30×50 cm

Το επόμενο βήμα για τον Παπαδόπουλο ήταν να εγκαταλείψει τη ζωγραφική του τελάρου και να βγει στις τρεις διαστάσεις, δημιουργώντας επιτοίχιες κατασκευές με το ίδιο θέμα, αλλά και κάποια γλυπτά. Χρησιμοποιώντας ξύλο, αλουμίνιο, σύρμα, χαρτόνι και πολυεστέρα, σε συνδυασμό με ζωγραφική, φτιάχνει μια μεγάλη ενότητα έργων, πάνω στην οποία συνεχίζει να δουλεύει μέχρι σήμερα. Η χοάνη, η κυψέλη, το κουτί, η σκάλα-κλίμακα και οι ξύλινες διακοσμητικές φιγούρες αποτελούν τα κυρίαρχα μοτίβα, το λεξιλόγιο του καλλιτέχνη. Με τις κατασκευές αυτές, που παρουσιάζει στις δύο επόμενες ατομικές του εκθέσεις στην γκαλερί Titanium, το 1998 και το 2004, ο Παπαδόπουλος κατάφερε να αποδομήσει τον ζωγραφικό χώρο, να τον αναπαραγάγει και να τον πολλαπλασιάσει. Οι συνθέσεις με τις λευκές χοάνες, που θυμίζουν επίσης τους πειραματισμούς των Ρώσων κονστρουκτιβιστών, δημιουργούν αρνητικό χώρο, πολλά και διαφορετικά κενά. Για τον Παπαδόπουλο, το εικαστικό έργο τέχνης, σαν ένα μουσικό όργανο, παράγει «εξαίσιους ήχους», όχι όμως απαραίτητα αντιληπτούς. Μέσα από τις χοάνες του ακούγονται ψαλμοί, αλλά και ο ήχος της φύσης και του τοπίου.

Eπεισόδιο 2, από την έκθεση του 2004, σύρμα, λαμαρίνα, ακρυλικά, 77×73 cm

Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη

Ο Μιχάλης Στ. Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1933 στην Αθήνα, έχοντας καταγωγή από τα Περβόλια Ρεθύμνης και το Τσίμελι Σαμψούντας του Πόντου. Από μικρή ηλικία μαθαίνει την τέχνη της ραπτικής και, μετά την αποφοίτησή του από το 5ο Γυμνάσιο Αρρένων Αθηνών, ξεκινά να δουλεύει στην επιχείρηση του πατέρα του, Σταύρου Παπαδόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους ράφτες στην Αθήνα της περιόδου 1910-1960. Από το 1949 ξεκινά να ασχολείται με τη ζωγραφική, ζωγραφίζοντας, κυρίως στην ύπαιθρο, τοπία της Αττικής.

Καλλιτέχνες που τον επηρέασαν αρχικά ήταν ο Van Gogh, ο Gauguin, ο Seurat, ο Picasso, ο Braque και ο Giorgio De Chirico. Από το 1955 αρχίζει να επισκέπτεται το Παρίσι, όπου ζει και εργάζεται ο αδερφός του, ο ζωγράφος Νώντας Παπαδόπουλος, γνωστός και ως NONDA (1922–2005), και έτσι έρχεται σε άμεση επαφή με τα έργα μεγάλων καλλιτεχνών. Την περίοδο 1963-65 παρακολουθεί μαθήματα σχεδίου στην Académie de la Grande Chaumière, στο Παρίσι. Συνεχίζει την επιχείρηση του πατέρα του μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και έκτοτε επικεντρώνεται αποκλειστικά στη ζωγραφική. Από το ξεκίνημά του έως και την αρχή της δεκαετίας του ’80 τα έργα του είναι ζωγραφικά, ενώ σταδιακά αρχίζει να δημιουργεί και τρισδιάστατες κατασκευές από υλικά όπως ξύλο, λαμαρίνα, σύρμα και χαρτόνι, σε συνδυασμό με ζωγραφική, οι οποίες θα αποτελέσουν τον κυριότερο όγκο του έργου του τις επόμενες δεκαετίες έως και σήμερα. Τον Ιούλιο του 2018, η κατοικία του και το εργαστήριό του στον Νέο Βουτζά υπέστησαν ολοσχερή καταστροφή από την πυρκαγιά που έπληξε το Μάτι. Μεγάλος αριθμός έργων του καταστράφηκε και αρκετά υπέστησαν ζημιές. Συνεχίζει να εργάζεται και να ζει στην Αθήνα. Από το 1973 είναι μέλος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, όπως επίσης και στη συλλογή του ΜΙΕΤ.

Βζζννν… II, από την έκθεση του 1998, ξύλο, σύρμα, λαμαρίνα, 85x74x13 cm

Έχει πραγματοποιήσει πέντε ατομικές εκθέσεις: Γκαλερί «Νέες Μορφές», Αθήνα, 1974· Γκαλερί Κρεωνίδης, Αθήνα, 1979· Yiayiannos – Titanium Gallery, Αθήνα, 1998· Yiayiannos – Titanium Gallery, Αθήνα, 2004· Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων, Αθήνα, 2025.

Έχει συμμετάσχει σε πέντε πανελλήνιες εκθέσεις (1965, 1967, 1971, 1973 και 1975) και στις εξής ομαδικές: Συμπαράσταση στο Μεξικό, Μουσείο Βορρέ, Παιανία Αττικής, 1986· Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη, Σόφια, 1987· Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη, Μόσχα, 1988· Μεταπολίτευση, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Αθήνα, 2024. Επιλεκτική βιβλιογραφία: Λεξικό των Ελλήνων Ζωγράφων και Χαρακτών: Οι Έλληνες Ζωγράφοι, τόμος 4ος, Εκδόσεις Μέλισσα, 1974· Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών: Ζωγράφοι, Γλύπτες, Χαράκτες, 16ος–20ός αιώνας, τόμος Γ’, Εκδόσεις Μέλισσα, 1997· περιοδικό Ζυγός, τεύχος 33, Ιανουάριος – Φεβρουάριος 1979. Τηλεοπτικές συνεντεύξεις: εκπομπή Εικόνες με τη Μαρία Καραβία (ΕΡΤ, 1979) και εκπομπή Έχει Γούστο (ΕΡΤ, 2004).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΖητήματα βάσης: Έκθεση του Κώστα Τζημούλη στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Μιχάλης Παπαδόπουλος
Διάρκεια Έκθεσης: Από Τρίτη 4 έως Κυριακή 23 Μαρτίου 2025
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων, Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Εικαστικά
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο – 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θραύσματα Μνήμης: Ατομική έκθεση της Ελένης Μελά στο Κολωνάκι
Art & Culture
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Αποχρώσεις: Ημερολόγια Θέρους» – Ομαδική έκθεση στην Sotiropoulos Art Gallery
Art & Culture
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη