MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025
Διάφορα

Η αισθητική της απελπισίας και της απόγνωσης: Έκθεση του Δημήτρη Μεράντζα στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Ο εικαστικός Δημήτρης Μεράντζας, με την έκθεση ««Η αισθητική της απελπισίας και της απόγνωσης», μετατρέπει την Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων σε ένα εναλλακτικό πολυκατάστημα βγαλμένο από ένα δυστοπικό μέλλον, ένα «Mad Max IKEA» που φιλοξενεί 120 έργα ως «είδη σπιτιού», φτιαγμένα από απομεινάρια και ετερόκλητα υλικά.

Monopoli Team

Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει, από τις 27 Φεβρουαρίου έως τις 17 Απριλίου 2025 στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων την έκθεση του Δημήτρη Μεράντζα με τίτλο «Η αισθητική της απελπισίας και της απόγνωσης: Οικιακά χρηστικά αντικείμενα και προϊόντα διανοητικής ευελιξίας», η οποία αποτελεί ένα ιδιαίτερο εγχείρημα, καθώς συνδυάζοντας τη γλυπτική με το ντιζάιν, τα έργα διαπνέονται από τη φιλοσοφία του «φτιάξτο μόνος σου» (DIY), προωθώντας την ιδέα του έργου τέχνης ως χρηστικού αντικειμένου.

Η αισθητική της απελπισίας και της απόγνωσης

Λίγα λόγια για την έκθεση

Ο καλλιτέχνης μετατρέπει την Πινακοθήκη σε ένα εναλλακτικό πολυκατάστημα βγαλμένο από ένα δυστοπικό μέλλον, ανατρέποντας τον ρόλο του μουσείου και τις προσδοκίες του θεατή. Αυτό το «Mad Max IKEA», όπως ο ίδιος το χαρακτηρίζει, φιλοξενεί 120 έργα παρουσιασμένα ως «είδη σπιτιού», φτιαγμένα από απομεινάρια και ετερόκλητα υλικά. Τραπέζια, καρέκλες, καναπέδες, καλόγεροι, κρεβάτια, βιβλιοθήκες, φωτιστικά, κομοδίνα, καθρέφτες τοίχου και διάφορα χρηστικά μικροαντικείμενα συνθέτουν μια ενιαία εγκατάσταση, ένα ατμοσφαιρικό οικιακό περιβάλλον που καλείσαι να το περιηγηθείς αντλώντας έμπνευση από τα μοναδικά και πρωτότυπα εκθέματα.

Με τον εύγλωττο τίτλο «Η αισθητική της απελπισίας και της απόγνωσης: Οικιακά χρηστικά αντικείμενα και προϊόντα διανοητικής ευελιξίας», η έκθεση είναι ένας οδηγός δημιουργικής διαβίωσης σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, σε περιόδους οικονομικών κρίσεων, αστικής παρακμής, πολεμικών συρράξεων και προσωπικών αδιεξόδων. Εδώ η χειρωναξία παρουσιάζεται ως μονόδρομος, ως η μόνη λύση που μπορεί να σε βγάλει από το περιθώριο, από μια τραγική, επώδυνη και δυσάρεστη πραγματικότητα. «Τα πάντα από την αρχή και με τα ίδια μας τα χέρια» είναι το μότο του Μεράντζα, ο οποίος παροτρύνει τους θεατές να ανακαλύψουν την καλλιτεχνική τους πλευρά και τους καλλιτέχνες να επαναπροσδιορίσουν τη σημασία της χειρωνακτικής πρακτικής. Η έκθεσή του είναι ένας ύμνος στην επινοητική φαντασία, στην εφευρετικότητα, στις κρυμμένες δεξιότητές μας.

Σύνθετη σαν πορτμαντό, είναι μια έκθεση μέσα σε έκθεση: μια αλλιώτικη «έκθεση σπιτιού» ως μια πειραματική έκθεση σύγχρονης τέχνης. O καλλιτέχνης υποδύεται δέκα περίπου διαφορετικούς χαρακτήρες ή τύπους καλλιτεχνών, που εδώ λειτουργούν ως προμηθευτές του καταστήματος στο οποίο διατίθενται τα χειροποίητα αντικείμενα. Η έκθεση του Μεράντζα λειτουργεί περισσότερο ως ομαδική παρά ως ατομική. Οι καλλιτέχνες που συναντάμε εδώ διακρίνονται για τις εμμονές τους: ένας φτιάχνει μανιωδώς σταυρούς, άλλος «οικιακά μανουάλια» που λειτουργούν ως τοτεμικά φωτιστικά, και κάποιοι άλλοι χρησιμοποιούν αφίσες από κομμωτήρια για να φτιάξουν θρησκευτικές εικόνες, όπως τη «Μαρτυρική Μαντόνα», κάσες από παράθυρα και παλιές πόρτες, σάκους ταχυδρομείου ή καθρέφτες. Ένας χαρακτήρας φτιάχνει αντικείμενα που περιλαμβάνουν οθόνες και άλλος έχει πρόσβαση σε παλέτες και υλικά ανακαίνισης οικοδομών. Υπάρχουν επίσης καλλιτέχνες με εμμονή στις τροχήλατες κατασκευές και στα μερικώς απανθρακωμένα ξύλα που προέρχονται από καμένα σπίτια.

Λειτουργώντας ως ενορχηστρωτής και γεφυροποιός διαφορετικών αισθητικών και ετερόκλητων υλικών, ο Μεράντζας υμνεί την επανάχρηση, τη διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία. Το παιχνίδι και η απόλαυση είναι επίσης δύο έννοιες πρωταρχικής σημασίας. Σε μια τέτοια έκθεση, θέλοντας και μη, οι θεατές μπαίνουν σε μια εξερευνητική διάθεση, διάσταση ή περιπέτεια, καλούμενοι να ανιχνεύσουν τις αισθητικές και εννοιολογικές γεφυρώσεις ανάμεσα στα έργα. Το παιχνίδι της ταυτοποίησης των διαφορετικών καλλιτεχνών-προμηθευτών αποτελεί μια διεργασία η οποία λειτουργεί υπογείως και προσφέρει την ικανοποίηση μιας ανίχνευσης, μιας εξερεύνησης. Ενισχύεται έτσι η απόλαυση του θεατή αλλά και η ευχαρίστηση του καλλιτέχνη, που νιώθει ότι συμμετέχει σε μια διαδικασία απελευθερωτική.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑBouche fermée: Ένα εικαστικό αλφαβητάριο της Έλενας Παπαδημητρίου για τη γυναικεία καταπίεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων12.09.2018

Δημήτρης Μεράντζας

Ο Δημήτρης Μεράντζας γεννήθηκε το 1967 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Το 1988 αποφοιτά από τη Σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Λυκούργου Σταυράκου ως διευθυντής φωτογραφίας. Το 1990 λαμβάνει το Βραβείο Φανταστικού Κινηματογράφου για τη σκηνοθεσία της ταινίας «Πόρτες» στο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Δράμας. Το 1992  λαμβάνει  έπαινο από το Ίδρυμα Σπυρόπουλου για τη συμμετοχή του στον Διαγωνισμό Νέων Ζωγράφων. Το 1997 γίνεται ομόφωνα δεκτός ως μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Τεχνών Ελλάδος. Κατά την περίοδο 2017/8 συνεργάστηκε ως διδάσκων καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Πειραιά, στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ανθρωπιστικές Σπουδές και Βιώσιμη Ανάπτυξη», με το μάθημα «Το Πραγματικό και το Φανταστικό στην Τέχνη». Το 2022 διακρίθηκε με το πρώτο βραβείο στον ανοιχτό καλλιτεχνικό διαγωνισμό που συνδιοργάνωσαν η Athens Voice και ο Δήμος Αθηναίων, υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
merantzas.gr

Η εκκίνηση της παραγωγής της έκθεσης, κατά τη χρονική περίοδο 2020-21, υποστηρίχτηκε με επιχορήγηση από το ΥΠΠΟ.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Χριστόφορος Μαρίνος.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Δημήτρης Μεράντζας
Χώρος: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (Κτίριο Β): Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή, Μεταξουργείο.
Διάρκεια Έκθεσης: Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου – Μεγάλη Πέμπτη 17 Απριλίου 2025 | Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2025 στις 19:00.
Είσοδος: Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Πληροφορίες Χώρου: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (Κτίριο Β): Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή, Μεταξουργείο. Πληροφορίες: 210 5202420 | www.opanda.gr
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ