MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
02
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Bad Girls, Big Dragons: Η νέα ατομική έκθεση της Στέλλας Καπεζάνου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 03/07/2025 έως 07/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
Ένα Τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki: Έκθεση του Oscar Murillo στην Gagosian
Από 20/06/2025 έως 30/08/2025
Αθύρματα από χαρτί: Έκθεση του Απόστολου Φ. Βέττα στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο
Από 09/07/2025 έως 14/09/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τα ράφια… στις προθήκες: Η Ελλάδα των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών σε μια έκθεση στην ΕΒΕ
Από 01/07/2025 έως 31/08/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θραύσματα: Ένας εικαστικός φόρος-τιμής στην κλασική ωραιότητα στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Από 08/07/2025 έως 05/08/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Σου στέλνω Μήλο CPT: Ομαδική έκθεση στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 06/07/2025 έως 03/08/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Διάφορα

Αναθήματα-οδοδείκτες εικαστικής πορείας: Έκθεση του Γιώργου Κεβρεκίδη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Αυτοσχέδιες κατασκευές που περιλαμβάνουν εικόνες, λιβανιστήρια και ενίοτε αναμμένα καντήλια θα στεγαστούν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Monopoli Team

Στον χώρο του καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, θα φιλοξενηθεί από τις 7 Σεπτεμβρίου έως τις 5 Οκτωβρίου 2024, η ατομική έκθεση του Γιώργου Κεβρεκίδη με τίτλο «Αναθήματα-οδοδείκτες εικαστικής πορείας».

Οι συνήθως αυτοσχέδιες κατασκευές που περιλαμβάνουν εικόνες, λιβανιστήρια και ενίοτε αναμμένα καντήλια, γνωστές ως παρόδια εικονοστάσια και προσκυνητάρια, έχουν έλξει από το 2015 τον μηχανικό και εικαστικό Γιώργο Κεβρεκίδη. Βρήκε στο θέμα αυτό τον ανθρώπινο παράγοντα που υποκίνησε τη δημιουργία τους: ως θύμα ή ως θύματα μοιραίων αυτοκινητικών δυστυχημάτων που στοίχισαν ζωές, ως μέλος ή ως μέλη της οικογένειας ή των οικογενειών τους, ως σχεδιαστή ή ως δημιουργό των μνημείων, ως σχέση διαρκούς οδυνηρής παρουσίας. Συγκέντρωσε και εξακολουθεί να εντοπίζει πληθώρα τύπων που, χάρη στον φωτογραφικό φακό, δικό του ή φίλων του, απαρτίζουν σύνταγμα (corpus) μοναδικό, μαρτυρία πολιτιστική της περιοχής και της εποχής τους.

Μετά λοιπόν από εξορμήσεις που έκανε ο ίδιος, που συνεχίζει με επίσης παρόμοια ζέση κύκλος φίλων του και από τη μελέτη του υλικού του, προχώρησε στο να τα αποτυπώσει σχεδιαστικά τα κάθε λογής θυμητάρια αλλά και στο να αποτελέσουν αφορμή για την προσωπική ερμηνεία τους. Ο ενθουσιασμός της ανακάλυψης νέων παραδειγμάτων τον ωθούσε κάθε φορά στην ιδιαίτερη αξιοποίησή τους. Προχώρησε μάλιστα από τις δύο στις τρεις διαστάσεις, ενσωματώνοντας σε ορισμένα σύνολά του λεπτομέρειες της δομής τους, όπως οι λεγόμενες στην τεχνική ιδιόλεκτο αλενόβιδες, με σκοπό να δείξει τα στάδια της γένεσής τους.

Εικόνες πονεμένης μνήμης, οι οποίες συγκινούσαν πάντοτε, τα εικονοστάσια-προσκυνητάρια έχουν απασχολήσει την έρευνα, είτε θησαυρισμένα σε φωτογραφικά λευκώματα γενικά, από όλην την Ελλάδα, ή επιμέρους, κατά περιοχές, είτε σε ειδικές με το θέμα έρευνες. Σημειώνουμε τα λευκώματα του Μιχάλη Εμμ. Αρφαρά Ελληνικά Εικονοστάσια (Ήβος, Αθήνα 1987), του Δημήτρη Αλεξίου Εικονοστάσια της Λακωνίας (Καστανιώτης, Αθήνα 1996), των Μανόλη Βαρβούνη και Ανδρέα Λενακάκη Εικονοστάσια της Κρήτης (Μύστις, Ηράκλειο 2023) και το άρθρο του Μάνου Μικελάκη «Ars Memoriae – Τέχνη της μνήμης. Τα παραδοσιακά και νεότερα εικονοστάσια-προσκυνητάρια» (Αρχαιολογία & Τέχνες, τχ. 95, Απρίλιος – Μαϊος-Ιούνιος 2005, σ. 92-97). Στις παραπάνω φωτογραφίες πρέπει να προσθέσουμε και εκείνες που έχουν συλλεγεί ή εξακολουθούν να είναι αντικείμενο συλλεκτικής δραστηριότητας ανά την Ελλάδα, χωρίς ίσως να έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑIntimate views: Έκθεση φωτογραφίας στην Κέρκυρα, για την Κέρκυρα12.09.2018

Το μέγεθος, η τυπολογία και τα υλικά των εικονοστασίων-προσκυνηταρίων ποικίλλει. Εμφανίζουν πολλαπλή μορφολογία και προέλευση της πρώτης ύλης τους, ανάλογα και με την περιοχή στην οποίαν έχουν ανιδρυθεί: ναόσχημα-μιμήσεις συγκεκριμένων αρχιτεκτονικών τύπων (μονόκλιτα, δίκλιτα, τρίκλιτα, θολωτά με επίπεδη στέγη), κιβωτιόσχημα, θυρίδες, ιδιότροπα, ενώ κατασκευάζονται από πέτρα, μάρμαρο, σίδερο, λαμαρίνα, ξύλο, πλαστικό, που μπορεί όμως και να συνδυάζονται ―κάποτε με ευρηματικό, άλλοτε με εντελώς αλλοπρόσαλλο τρόπο.

Στη συγκεκριμένη έκθεση τα έργα του Γιώργου Κεβρεκίδη συναρμόζουν τις αφετηρίες της έμπνευσής του και την προσωπική αξιοποίησή τους. Οι μνημονικοί τόποι εικονοστασίων-προσκυνηταρίων παρακινούν τον καλλιτέχνη σε δημιουργική περίσκεψη, συγκροτώντας εναύσματα καίριας εικαστικής έκφρασης.

Δημήτρης Παυλόπουλος
Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Λίγα λόγια για τον Γιώργο Κεβρεκίδη

Ο Γιώργος Χρ. Κεβρεκίδης γεννήθηκε στη Χαλκίδα, με καταβολές από Μ. Ασία και Εύξεινο Πόντο. Διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, του ΔΠΜΣ «Δομοστατικός Σχεδιασμός και Ανάλυση των Κατασκευών» (2002) του Ε.Μ.Π. (Τομέας Μεταλλικών Κατασκευών). Αποφοίτησε επίσης από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας στη Φλώρινα. Το 2016, ως υπότροφος Erasmus, ολοκλήρωσε την διπλωματική του εργασία στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών Mimar Sinan της Κωνσταντινούπολης. Έχει πραγματοποιήσει πέντε ατομικές εκθέσεις: When the sea is calmer….I will swim again, Multiple Faces of Istanbul, Insan “yukarı bakan” – Yunanca “άν-θρωπος”, Προσλαμβάνουσες, και Μνήμες ενός πρόσφυγα. Παρουσίασε τη δουλειά του σε φεστιβάλ, σε δημόσιους χώρους και σε ομαδικές εκθέσεις. Με το καλλιτεχνικό δίδυμο re-neighbors, συμμετείχε στην 1η Biennale της Λάρνακας (Οκτώβριος 2018) και ήταν ανάμεσα στους finalists για τη διεκδίκηση του πρώτου βραβείου. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Ασχολείται παράλληλα με τη δημιουργική γραφή.

Διοργάνωση – επιμέλεια έκθεσης: Αιμιλία Κουγιά

* Η είσοδος για το Καφέ είναι ελεύθερη.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Γιώργος Κεβρεκίδης
Χώρος: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Διάρκεια Έκθεσης: Από τις 7 Σεπτεμβρίου 2024 έως τις 5 Οκτωβρίου 2024 *Εγκαίνια: Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου, ώρα 17:00 – 20:00
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 28ης Οκτωβρίου, 213 214 4800
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Εικαστικά
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Από τα ράφια… στις προθήκες: Η Ελλάδα των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών σε μια έκθεση στην ΕΒΕ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Αθύρματα από χαρτί: Έκθεση του Απόστολου Φ. Βέττα στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο
Art & Culture
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Μπορώ κι εγώ: Η αναπηρία των ζώων στο επίκεντρο μιας νέας έκθεσης στο ΠΕΣ Πολύτροπον
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σου στέλνω Μήλο CPT: Ομαδική έκθεση στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θραύσματα: Ένας εικαστικός φόρος-τιμής στην κλασική ωραιότητα στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Bad Girls, Big Dragons: Η νέα ατομική έκθεση της Στέλλας Καπεζάνου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Κατεδαφίσεις» στην ετήσια εικαστική συνάντηση +oikismos στο Χαλάνδρι
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΑΣΚΤ: Ομαδική έκθεση των τελειόφοιτων του Εικαστικού Τμήματος