MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
14
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Αθύρματα από χαρτί: Έκθεση του Απόστολου Φ. Βέττα στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο
Από 09/07/2025 έως 14/09/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025

ΕΜΣΤ: Μεγάλη αναδρομική έκθεση της φεμινίστριας εικαστικού Penny Siopis

Την πρώτη μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο της ελληνικής καταγωγής νοτιοαφρικανής εικαστικού φιλοξενεί το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του ετήσιου αφιερώματος «Και αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;»

Penny Siopis, Three Trees, 2009. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί, 200 x 250 εκ. Ιδιωτική συλλογή, Γιοχάνεσμπουργκ. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Penny Siopis, Three Trees, 2009. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί, 200 x 250 εκ. Ιδιωτική συλλογή, Γιοχάνεσμπουργκ. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Με τη μεγάλη αναδρομική έκθεση, την πρώτη στην Ευρώπη, της ελληνικής καταγωγής νοτιοαφρικανής εικαστικού Penny Siopis, με τίτλο «For Dear Life», συνεχίζεται ο εκθεσιακός κύκλος «Και αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Έργα φορτισμένα από την ιστορία και το αποικιοκρατικό παρελθόν της πατρίδας της, από την εκμετάλλευση του μαύρου πληθυσμού και τον αποκλεισμό του μέσα από το καθεστώς του απαρτχάιντ, αλλά και έντονα αυτοβιογραφικά έργα, που διακρίνονται από ισχυρή έμφυλη διάσταση, η οποία αντιπαρατίθεται στον ρατσισμό και τον σεξισμό.

Penny Siopis, Who is Pinky Pinky?, 2002. Λάδι και ευρεθέντα αντικείμενα σε καμβά 152 x 91 εκ. Ιδιωτική Συλλογή Teresa Lizamore, Johannesburg. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

Πολυδιάστατος πειραματισμός

Πίνακες, βίντεο, εγκαταστάσεις-ασαμπλάζ, «ευρεθέντα αντικείμενα» (objets trouvés), μικρογλυπτική κ.ά. είναι μερικά από τα μέσα με τα οποία πειραματίστηκε στην καλλιτεχνική της πορεία η Siopis, δημιουργώντας ένα πολυδιάστατο έργο, που την κατέστησε μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες καλλιτεχνικές μορφές τόσο εντός όσο και εκτός της αφρικανικής ηπείρου.

«Η δουλειά της Penny Siopis ξεκινά από μια έντονη κοινωνικοπολιτική συνείδηση», σημείωσε παρουσιάζοντας την καλλιτέχνιδα και το έργο της η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου. «Σε ολόκληρη την καλλιτεχνική διαδρομή της έχει ασχοληθεί με θέματα όπως τα δικαιώματα των γυναικών, οι συνέπειες της αποικιοκρατίας, τα ανθρώπινα δικαιώματα και, ιδιαίτερα, με τη μνήμη. Στην έκθεση υπάρχουν ορισμένοι κεντρικοί άξονες, όμως πάντοτε υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής, που είναι η κοινωνία, το σώμα και η μνήμη».

Penny Siopis / Credits: Mario Todeschini

Από τους ιστορικούς πίνακες στο φεμινιστικό μνημείο

Τον επισκέπτη της έκθεσης υποδέχεται μια θεματική ενότητα αφιερωμένη στους «ιστορικούς πίνακες» της δεκαετίας του 1980, έργα σε καμβά όπου η Siopis σχολιάζει όχι μονάχα την ιστορία της Νότιας Αφρικής και της αποικιοκρατίας αλλά και την ίδια την ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης. Ανάμεσά τους δεσπόζει το έργο «Patience on a Monument: ‘A History Painting’» (1988), ένα μνημείο για την καταπίεση αλλά και την αντοχή των μαύρων κατοίκων της χώρας, σε άμεσο διάλογο με ένα έργο του 2017, το «Restless Republic: Groundswell», ένα άλλο μνημείο, που συνδέεται αυτή τη φορά με το φύλο και τις γυναίκες της Νότιας Αφρικής, φτιαγμένο από κομμάτια εφημερίδας, κόλλα και μελάνι.

Η ίδια η καλλιτέχνιδα, παρουσιάζοντας τα έργα κατά τα εγκαίνια, συσχέτισε με άμεσο τρόπο τις αλλαγές στα μέσα που χρησιμοποιεί, τονίζοντας ότι οι ιστορικοί πίνακές της αντιστοιχούσαν στα κοινωνικοπολιτικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η Νότια Αφρική τη δεκαετία του 1980, ενώ τα νεότερα έργα σχετίζονται με άλλου είδους προβλήματα, όπως το φύλο κ.λπ.

Penny Siopis, Note 4, 2013. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί 24 x 32 εκ. Catherina and Michael Roets. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Έργα από όλες τις περιόδους

Η έκθεση περιλαμβάνει ακόμη τα «Cake Paintings», τα πρώτα ζωγραφικά έργα των αρχών της δεκαετίας του ’80, όπου επεξεργάζεται την οικογενειακή μνήμη και το έμφυλο αποτύπωμά της, τα ζωγραφικά έργα «Pinky Pinky», που διερευνούν τους μύθους που στοιχειώνουν το παιδικό φαντασιακό ως συνέπεια της αποικιοκρατίας, τη μνημειακή σειρά «Shame Paintings», για την έννοια της ντροπής, ως προσωπικού και πολιτικού τραύματος, έργα με κόλλα και μελάνι, όπου κυριαρχεί η φεμινιστική προσέγγιση, καθώς και τα πρόσφατα έργα της που δημιουργήθηκαν την εποχή του κορονοϊού, όπως ο επίσης μνημειακός «Atlas» (2020-).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΟι γυναίκες καταλαμβάνουν το ΕΜΣΤ12.09.2018

Την έκθεση συνοδεύει πολυσέλιδος κατάλογος, στον οποίο περιλαμβάνονται κείμενα των: Sinazo Chiya, Kατερίνας Γρέγου, William Kentridge, Achille Mbembe, Pumla Dineo Gqola, Griselda Pollock, Laura Rascaroli, Olga Speakes.

Penny Siopis, Charmed Lives, 1998–99 (λεπτομέρεια). Εγκατάσταση από ευρεθέντα αντικείμενα σε 3 τμήματα. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτογραφία: Μαρ Ευσταθιάδη

Penny Siopis

H Penny Siopis γεννήθηκε το 1953 στο Βράιμπουργκ της Νότιας Αφρικής από Έλληνες γονείς και ζει στο Κέιπ Τάουν. Έχει πτυχίο Καλών Τεχνών από το Rhodes University, του οποίου είναι επίτιμη διδάκτορας. Είναι επίσης ομότιμη καθηγήτρια στη Michaelis School of Fine Art του University of Cape Town. Έχει παρουσιάσει τα έργα της σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, ενώ έχει συμμετάσχει στις Μπιενάλε της Ταϊπέι (2016), της Βενετίας (1993, Περίπτερο της Νότιας Αφρικής, 2013), Σίδνεϊ (2010), Κουανγκτσόου (2008), Γιοχάνεσμπουργκ (1995 και 1997), Γκουανγκτσού (1997) και Αβάνας (1994 και 1997). Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία, μεταξύ άλλων με την υποτροφία του Βρετανικού Συμβουλίου, το Atelier Award για φιλοξενία στη Cité Internationale des Arts στο Παρίσι, την υποτροφία Αλεξάνδρου Ωνάση για έρευνα στην Ελλάδα, φιλοξενίες στην Delfina και το Gasworks στο Λονδίνο, στο Civitelli Ranieri στην Ούμπρια, στο Tropen Museum του Άμστερνταμ, στο Ampersand της Νέας Υόρκης και το πρόγραμμα φιλοξενίας Lucas Artists στο Montalvo Arts Center της Καλιφόρνιας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Penny Siopis
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εκθεσιακός χώρος -1
Διάρκεια Έκθεσης: 17.5-10.11.2024
Είσοδος: 8€, μειωμένο 4€
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
15 χρόνια Στέγη, 50 χρόνια Ίδρυμα Ωνάση: Τι φέρνει ο δημιουργικός τους χειμώνας
Art & Culture
Σταθμός: Ο χειμερινός προγραμματισμός 2025-2026 για το θέατρο του Μεταξουργείου
Art & Culture
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Γιορτάζει πανηγυρικά τα 130 του χρόνια και τη σεζόν 2025-2026
Αφιέρωμα
Plissken 2025: 8 acts που ανυπομονούμε να δούμε στο πιο εκρηκτικό διήμερο
Art & Culture
Juergen Teller: Ποιος είναι ο avant garde φωτογράφος που εγκαινιάζει το Onassis Ready
Art & Culture
Ταξίδι στις αναμνήσεις των υφάντρων Σύρου με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Art & Culture
Όταν το παρελθόν συνάντησε το μέλλον της μουσικής στην Καλαμάτα
Art & Culture
Η ομορφιά της Μεσογείου και τα άγνωστα μπλε: Μια έκθεση στην Ύδρα που δεν πρέπει να χάσεις
Art & Culture
Το αντίδοτο στα “September Blues”
Art & Culture
Ο Φώτης Σιώτας “ενορχηστρώνει” το δράμα της Ηλέκτρας
Art & Culture
Οι παραστάσεις αρχαίου δράματος που περιμένουμε στην Αθήνα
Art & Culture
Μητέρα Αράχνη: Όταν η σύγχρονη υφαντική τέχνη συνομιλεί με τον λόγο και τη μουσική