MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
13
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
Error 404 - Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 02/12/2025 έως 14/12/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Από 28/11/2025 έως 23/12/2025
«Τα Κάλαντα» στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 07/12/2025 έως 10/01/2026
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Από 25/11/2025 έως 21/12/2025
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026

ΕΜΣΤ: Μεγάλη αναδρομική έκθεση της φεμινίστριας εικαστικού Penny Siopis

Την πρώτη μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο της ελληνικής καταγωγής νοτιοαφρικανής εικαστικού φιλοξενεί το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του ετήσιου αφιερώματος «Και αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;»

Penny Siopis, Three Trees, 2009. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί, 200 x 250 εκ. Ιδιωτική συλλογή, Γιοχάνεσμπουργκ. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Penny Siopis, Three Trees, 2009. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί, 200 x 250 εκ. Ιδιωτική συλλογή, Γιοχάνεσμπουργκ. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Με τη μεγάλη αναδρομική έκθεση, την πρώτη στην Ευρώπη, της ελληνικής καταγωγής νοτιοαφρικανής εικαστικού Penny Siopis, με τίτλο «For Dear Life», συνεχίζεται ο εκθεσιακός κύκλος «Και αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Έργα φορτισμένα από την ιστορία και το αποικιοκρατικό παρελθόν της πατρίδας της, από την εκμετάλλευση του μαύρου πληθυσμού και τον αποκλεισμό του μέσα από το καθεστώς του απαρτχάιντ, αλλά και έντονα αυτοβιογραφικά έργα, που διακρίνονται από ισχυρή έμφυλη διάσταση, η οποία αντιπαρατίθεται στον ρατσισμό και τον σεξισμό.

Penny Siopis, Who is Pinky Pinky?, 2002. Λάδι και ευρεθέντα αντικείμενα σε καμβά 152 x 91 εκ. Ιδιωτική Συλλογή Teresa Lizamore, Johannesburg. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

Πολυδιάστατος πειραματισμός

Πίνακες, βίντεο, εγκαταστάσεις-ασαμπλάζ, «ευρεθέντα αντικείμενα» (objets trouvés), μικρογλυπτική κ.ά. είναι μερικά από τα μέσα με τα οποία πειραματίστηκε στην καλλιτεχνική της πορεία η Siopis, δημιουργώντας ένα πολυδιάστατο έργο, που την κατέστησε μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες καλλιτεχνικές μορφές τόσο εντός όσο και εκτός της αφρικανικής ηπείρου.

«Η δουλειά της Penny Siopis ξεκινά από μια έντονη κοινωνικοπολιτική συνείδηση», σημείωσε παρουσιάζοντας την καλλιτέχνιδα και το έργο της η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου. «Σε ολόκληρη την καλλιτεχνική διαδρομή της έχει ασχοληθεί με θέματα όπως τα δικαιώματα των γυναικών, οι συνέπειες της αποικιοκρατίας, τα ανθρώπινα δικαιώματα και, ιδιαίτερα, με τη μνήμη. Στην έκθεση υπάρχουν ορισμένοι κεντρικοί άξονες, όμως πάντοτε υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής, που είναι η κοινωνία, το σώμα και η μνήμη».

Penny Siopis / Credits: Mario Todeschini

Από τους ιστορικούς πίνακες στο φεμινιστικό μνημείο

Τον επισκέπτη της έκθεσης υποδέχεται μια θεματική ενότητα αφιερωμένη στους «ιστορικούς πίνακες» της δεκαετίας του 1980, έργα σε καμβά όπου η Siopis σχολιάζει όχι μονάχα την ιστορία της Νότιας Αφρικής και της αποικιοκρατίας αλλά και την ίδια την ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης. Ανάμεσά τους δεσπόζει το έργο «Patience on a Monument: ‘A History Painting’» (1988), ένα μνημείο για την καταπίεση αλλά και την αντοχή των μαύρων κατοίκων της χώρας, σε άμεσο διάλογο με ένα έργο του 2017, το «Restless Republic: Groundswell», ένα άλλο μνημείο, που συνδέεται αυτή τη φορά με το φύλο και τις γυναίκες της Νότιας Αφρικής, φτιαγμένο από κομμάτια εφημερίδας, κόλλα και μελάνι.

Η ίδια η καλλιτέχνιδα, παρουσιάζοντας τα έργα κατά τα εγκαίνια, συσχέτισε με άμεσο τρόπο τις αλλαγές στα μέσα που χρησιμοποιεί, τονίζοντας ότι οι ιστορικοί πίνακές της αντιστοιχούσαν στα κοινωνικοπολιτικά προβλήματα που αντιμετώπιζε η Νότια Αφρική τη δεκαετία του 1980, ενώ τα νεότερα έργα σχετίζονται με άλλου είδους προβλήματα, όπως το φύλο κ.λπ.

Penny Siopis, Note 4, 2013. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί 24 x 32 εκ. Catherina and Michael Roets. Φωτογραφία: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Έργα από όλες τις περιόδους

Η έκθεση περιλαμβάνει ακόμη τα «Cake Paintings», τα πρώτα ζωγραφικά έργα των αρχών της δεκαετίας του ’80, όπου επεξεργάζεται την οικογενειακή μνήμη και το έμφυλο αποτύπωμά της, τα ζωγραφικά έργα «Pinky Pinky», που διερευνούν τους μύθους που στοιχειώνουν το παιδικό φαντασιακό ως συνέπεια της αποικιοκρατίας, τη μνημειακή σειρά «Shame Paintings», για την έννοια της ντροπής, ως προσωπικού και πολιτικού τραύματος, έργα με κόλλα και μελάνι, όπου κυριαρχεί η φεμινιστική προσέγγιση, καθώς και τα πρόσφατα έργα της που δημιουργήθηκαν την εποχή του κορονοϊού, όπως ο επίσης μνημειακός «Atlas» (2020-).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΟι γυναίκες καταλαμβάνουν το ΕΜΣΤ12.09.2018

Την έκθεση συνοδεύει πολυσέλιδος κατάλογος, στον οποίο περιλαμβάνονται κείμενα των: Sinazo Chiya, Kατερίνας Γρέγου, William Kentridge, Achille Mbembe, Pumla Dineo Gqola, Griselda Pollock, Laura Rascaroli, Olga Speakes.

Penny Siopis, Charmed Lives, 1998–99 (λεπτομέρεια). Εγκατάσταση από ευρεθέντα αντικείμενα σε 3 τμήματα. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτογραφία: Μαρ Ευσταθιάδη

Penny Siopis

H Penny Siopis γεννήθηκε το 1953 στο Βράιμπουργκ της Νότιας Αφρικής από Έλληνες γονείς και ζει στο Κέιπ Τάουν. Έχει πτυχίο Καλών Τεχνών από το Rhodes University, του οποίου είναι επίτιμη διδάκτορας. Είναι επίσης ομότιμη καθηγήτρια στη Michaelis School of Fine Art του University of Cape Town. Έχει παρουσιάσει τα έργα της σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, ενώ έχει συμμετάσχει στις Μπιενάλε της Ταϊπέι (2016), της Βενετίας (1993, Περίπτερο της Νότιας Αφρικής, 2013), Σίδνεϊ (2010), Κουανγκτσόου (2008), Γιοχάνεσμπουργκ (1995 και 1997), Γκουανγκτσού (1997) και Αβάνας (1994 και 1997). Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία, μεταξύ άλλων με την υποτροφία του Βρετανικού Συμβουλίου, το Atelier Award για φιλοξενία στη Cité Internationale des Arts στο Παρίσι, την υποτροφία Αλεξάνδρου Ωνάση για έρευνα στην Ελλάδα, φιλοξενίες στην Delfina και το Gasworks στο Λονδίνο, στο Civitelli Ranieri στην Ούμπρια, στο Tropen Museum του Άμστερνταμ, στο Ampersand της Νέας Υόρκης και το πρόγραμμα φιλοξενίας Lucas Artists στο Montalvo Arts Center της Καλιφόρνιας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Penny Siopis
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εκθεσιακός χώρος -1
Διάρκεια Έκθεσης: 17.5-10.11.2024
Είσοδος: 8€, μειωμένο 4€
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Στο μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν, η Τέχνη μοιάζει με την προσπάθεια να μην καταστρέψεις το όνειρο
Art & Culture
Για τον Τζώνυ Θεοδωρίδη, η τρίτη ηλικία έχει άγχη που δεν έχουμε δει ποτέ σοβαρά
Art & Culture
Στο πνεύμα των ημερών: Μικρός οδηγός για τη «μεγάλη μουσική»
Art & Culture
Στο Studio Μαυρομιχάλη, μια γυναικοκτονία γίνεται ο "καθρέφτης" της κοινωνίας μας
Art & Culture
«Αρχιμάστορας Σόλνες» στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Πίστη στο όνειρο
Art & Culture
Τέσσερις ερμηνεύτριες μοιράζονται “Τα Χρόνια” της Αννί Ερνώ
Art & Culture
MIRfestival 2025: Αναγκαίες εκρήξεις μέσα στο χάος
Art & Culture
Τα τελευταία μεγάλα live του 2025: Οι συναυλίες που δεν θα χάσουμε τον Δεκέμβριο
Art & Culture
"Νίκος Ξυλούρης: Ο Αρχάγγελος της Κρήτης" στο Θέατρο Ήβη (video)
Art & Culture
December list, ή αλλιώς η πιο fun to-do list του μήνα
Art & Culture
Είναι η προσβασιμότητα στους πολιτιστικούς χώρους θεωρία ή πράξη;
Cine News
The Hunger Games: Ένα franchise που αντέχει στον χρόνο – γιατί η δυστοπία καλά κρατεί