MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
18
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Από 28/11/2025 έως 23/12/2025
«Τα Κάλαντα» στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 07/12/2025 έως 10/01/2026
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Από 25/11/2025 έως 21/12/2025
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
Διάφορα

Simurgh Self-Help: Έκθεση της διεθνώς αναγνωρισμένης κολεκτίβας Slavs and Tatars στην Γκαλερί Kalfayan

To project «Simurgh Self-Help» της κολεκτίβας Slavs and Tatars, στην Γκαλερί Kalfayan, αντλεί έμπνευση από το «Musée d’Art Moderne – Département des Aigles» (1968-1972) του Marcel Broodthaers, ένα από τα πιο σημαντικά και επιδραστικά έργα τέχνης του 20ου αιώνα.

Monopoli Team

Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν την ατομική έκθεση της διεθνώς αναγνωρισμένης κολεκτίβας Slavs and Tatars, με τίτλο «Simurgh Self-Help». Τα εγκαίνια της έκθεσης  θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη, 16 Μαίου 2024, 18.00 – 21.00.

Η ατομική έκθεση των Slavs and Tatars στην Kalfayan Galleries ( Χάρητος 11, Κολωνάκι) σηματοδοτεί την πρώτη παρουσίαση του νέου κύκλου έργων της καλλιτεχνικής κολεκτίβας -τον πρώτο μετά το Pickle Politics- με τίτλο «Simurgh Self-Help». Έργα από αυτόν τον νέο κύκλο θα παρουσιαστούν το 2025 σε μουσειακές εκθέσεις στη Γερμανία (Kunsthalle Baden Baden) και στη Γαλλία (Frac, Pays de la Loire).

«Simurgh Self-Help»: Λίγα λόγια για την έκθεση

Για την ατομική τους έκθεση στην γκαλερί Καλφαγιάν οι Slavs and Tatars δημιουργούν ένα πολυδιάστατο περιβάλλον που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πλαστικά ανάγλυφα πάνελ (σειρά «Tranny Tease pour Marcel»), μάλλινο χαλί-πόρτα, επιτοίχια γλυπτά από μέταλλο και γυαλί και λάμπες από φυσητό γυαλί σε σχήμα πεπονιών.

To project «Simurgh Self-Help» αντλεί έμπνευση από το “Musée d’Art Moderne – Département des Aigles” (1968-1972) του Marcel Broodthaers, το οποίο συγκαταλέγεται στα πιο σημαντικά και επιδραστικά έργα τέχνης του 20ου αιώνα. Οι Slavs and Tatars επιχειρούν μία ευρηματική «μετάφραση» του αετού, μέσω του μυθικού πτηνού Σιμούργκ (Simurgh) το οποίο συναντάται σε διάφορες παραλλαγές στην Περσική μυθολογία, στη σουφική λογοτεχνία, σε προφορικές και γραπτές παραδόσεις στον Καύκασο και την Κεντρική Ασία: ένα φτερωτό πλάσμα, θηλυκό (κυρίως ) ή αρσενικό, που συχνά απεικονίζεται με το σώμα παγωνιού και το κεφάλι σκύλου.

Μέσω της δημιουργικής αντιδιαστολής μεταξύ αετού και Σιμούργκ (Simurgh), οι Slavs and Tatars δημιουργούν στην έκθεση στην γκαλερί Kalfayan μία εναλλακτική αφήγηση, ένα alter-ego των σύγχρονων κοινωνιών που αντιμετωπίζουν καυτά διλήμματα σχετικά με την εθνική ταυτότητα και τον εθνικισμό. «Μεταφράζοντας» τον αετό σε Σιμούργκ (Simurgh), η κολεκτίβα επεκτείνει την περιορισμένη κοσμοθεωρία της αρχικής κριτικής του Broodthaers για να συμπεριλάβει μια συχνά παραμελημένη περιοχή (Κεντρική Ασία και Καύκασος) που βρίσκεται ανάμεσα σε ξεθωριασμένες, πρώην ή/και ρεβανσιστικές αυτοκρατορίες (Ρωσική, Οθωμανική, Περσική). Αν ο αετός λειτουργεί ως αυτοκρατορικό σύμβολο ή σύμβολο εθνικισμού – δηλαδή για τα πράγματα αυτού του κόσμου με τη γεωπολιτική έννοια (εγκόσμια) – το Σιμούργκ (Simurgh),  μας βοηθά να ξεκλειδώσουμε την αυτοκρατορία των αισθήσεων και την κυριαρχία μίας υπερκόσμιας συνθήκης. Από τη μία πλευρά στέκεται ο αετός, υποβιβασμένος στη σύγχρονη εποχή σε ένα κοσμικό σύμβολο του εθνικισμού, μία ξεπερασμένη συντομογραφία της τοξικής αρρενωπότητας. Από την άλλη πλευρά, το Σιμούργκ (Simurgh),  είναι ένα μεταφυσικό πλάσμα, μία αλληγορία για την πνευματική ανύψωση και την αυτογνωσία, και συχνά απεικονίζεται ως φλεγόμενο, αν όχι εντελώς διεμφυλικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΔέκα εικαστικοί διερευνούν την έννοια της νεανικότητας στην έκθεση «Youths»12.09.2018

Με την ικανότητα να πετούν, να ταξιδεύουν, να τραγουδούν, τα πουλιά γοήτευαν από παλιά τους ανθρώπους ως σύμβολα απελευθέρωσης, από τις «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, μέχρι το «Συνέδριο των Πουλιών» του Farid ud-Din Attar. Το αριστούργημα του 12ου αιώνα του Attar αφηγείται με εξαίρετο τρόπο ένα επικό ταξίδι πλήθους πουλιών σε αναζήτηση του Simurgh. Στο σουφικό αυτό ποίημα περικλείεται η ουσία της δημοκρατίας ως ένα σύστημα που τιμά την ατομικότητα, ενώ τονίζει παράλληλα τη σημασία της συλλογικής λήψης αποφάσεων, του μοιράσματος και της συλλογικής δράσης.

Έργα στην Έκθεση

Tranny Tease pour Marcel
(2024, πλαστικές ανάγλυφες πινακίδες, ed. of 3)

Τα νέα έργα των Slavs and Tatars από τη σειρά «Tranny Tease pour Marcel» διερευνούν τον τρόπο με τον οποίο το μυθικό Σιμούργκ (Simurgh) έχει υιοθετηθεί από διάφορους πολιτισμούς. Η εμβληματική σειρά «Tranny Tease pour Marcel» η οποία ξεκίνησε το 2009 και είναι μια από τις σπάνιες περιπτώσεις σειρών έργων των Slavs and Tatars που συνεχίζεται στα 15+ χρόνια δράσης της κολεκτίβας, εξερευνά τις εκάστοτε πολιτικές σχετικά με το αλφάβητο μέσα από το φαινόμενο της μεταγραφής, ένα φαινόμενο ιδιαίτερα οδυνηρό σε μια γεωγραφική περιοχή όπου εκατομμύρια κάτοικοι έχουν βιώσει τουλάχιστον δύο -αν όχι τρεις- ξεχωριστές αλλαγές στη γραφή τον περασμένο αιώνα. Αυτά τα νέα ανάγλυφα πλαστικά πάνελ ή πινακίδες παραπέμπουν στα Poèmes Industriels του Broodthaers, στα οποία ο καλλιτέχνης συμπύκνωσε την ασταθή σχέση μεταξύ κειμένου και εικόνας και κυρίως το δικό του υπόβαθρο ως ποιητής που έγινε καλλιτέχνης.

Το έργο This Not That παραπέμπει με χιούμορ στο Ceci n’est Pas του Broodthaers, το οποίο με τη σειρά του παρέπεμπε στην περίφημη σουρεαλιστική φράση του Magritte. Αντί για την αναμμένη πίπα εικονίζεται ένας ναργιλές με σύννεφο καπνού. Το «Ceci» γράφεται με Περσο-αραβικά ως “سہ سئ” που σημαίνει 3-30, μια αναφορά στα 30 πουλιά που καταφέρνουν να βρουν το Σιμούργκ (Simurgh) στο τέλος του ταξιδιού. Αντί για ένα μπουκάλι κρασί/νερό, το Samovar απεικονίζει την παραδοσιακή συσκευή παρασκευής τσαγιού που συναντάται στην ευρύτερη περιοχή της Ευρασίας, η οποία σχηματίζεται από τη σιλουέτα δύο πουλιών.

Astaneh
(2024, μέταλλο, γυαλί, 105 x 75 cm έκαστο)

Η σειρά Astaneh παραπέμπει στη χρήση παραθύρων και πυλών από χάλυβα και σφυρήλατο σίδερο που συναντώνται συχνά σε πρώην σοσιαλιστικές χώρες. Παραπέμποντας στην τελική σκηνή του «The Conference of the Birds», όπου τα 30 πουλιά στο τέλος του επικού ταξιδιού τους περνούν το κατώφλι μίας οχύρωσης για να συναντήσουν τελικά το Σιμούργκ (Simurgh), οι ατσάλινες πύλες των Slavs and Tatars φέρουν διαφορετική (λανθασμένη) ορθογραφία του Simurgh στα Αγγλικά, Περσικά, Αρμενικά και Ουκρανικά. Τόσο το Astaneh (Αγγλικά) όσο και το Astaneh (Περσικά) αντικαθιστούν το τελευταίο γράμμα Simurgh με ένα ق αντί του αρχικού غ καθώς το γράμμα ق είναι επίσης το όνομα για το μυστικιστικό βουνό όπου κατοικεί το μυθικό πουλί, το αντίστοιχο του Νιρβάνα στον σουφισμό.

Soffice Power
(μαλλί, 280 x 175.5 εκ.)

Το έργο Soffice Power αντικαθιστά το σκληρό κατώφλι μιας πόρτας και την ίδια την πόρτα με ένα μαλακό, μάλλινο χαλί. Τα χαλιά στην περιοχή των Slavs and Tatars κοσμούν δάπεδα, αλλά εξίσου τοίχους και πόρτες, ως είσοδοι σε τζαμιά ή πύλες σε κοινόχρηστους χώρους, όπως κουζίνες ή βεράντες. Εδώ το χαλί βασίζεται σε μια παραδοσιακή πόρτα που συναντάται στις μουσουλμανικές χώρες, με ξεχωριστό μηχανισμό κρούσης πόρτας για γυναίκες και άνδρες.

Dark Yelblow
(2023, φυσητό γυαλί, ηλεκτρικό καλώδιο)

Η σειρά Dark Yelblow παραπέμπει σε μία ποικιλία πεπονιών που συναντώνται στην Κεντρική Ασία, και συγκεκριμένα στο Ουζμπεκιστάν και το Xinjiang, ως σύμβολα αποθήκευσης της γνώσης, ως φορείς γραφής, καθώς και ως φορείς εξόρυξης πόρων. Θεωρούμενο ως σπάνια λιχουδιά, το χειμωνιάτικο πεπόνι αποθηκεύεται προσεκτικά σε αποθήκες (ковунхане) για να ωριμάσει αργά, μεταξύ των τελευταίων φρούτων που ωριμάζουν καθώς φτάνουν οι πρώτοι παγετοί. Το πεπόνι είναι περιζήτητο σε όλη την Ευρασία ως ένα εξαιρετικό, σχεδόν θαυματουργό προϊόν της φύσης: μια λαχταριστή σοδειά εν μέσω μίας κατά τ’ άλλα άγονης περιόδου. Κάθε λάμπα-πεπόνι είναι φτιαγμένη από φυσητό γυαλί: η σλαβική ετυμολογία για το πεπόνι–диня στα Ουκρανικά, дыня στα Ρωσικά– προέρχεται από το ρήμα дыть ή «φυσάω».

Love Me Love Me Not
(2024, ακρυλικό, καθρέφτης, μεταλλική κορνίζα, 85 × 60 εκ.)

Κάθε έργο αποτυπώνει μια ταξινόμηση του ονόματος μιας συγκεκριμένης πόλης: μέσα από τις διάφορες επαναλήψεις, τις αλλαγές ονομάτων, τα διαφορετικά αλφάβητα κ.λπ. παρατηρεί κανείς στοιχεία για τη γενεαλογία ενός τόπου, τα αποτελέσματα της ανόδου ή της πτώσης αυτοκρατοριών, κρατών ή/και πληθυσμών. Στην περίπτωση ορισμένων πόλεων αποκαλύπτεται μια καθοριστική Ασιατική κληρονομιά, Εβραϊκή ή Μουσουλμανική, η οποία είναι πολύ συχνά ξεχασμένη ως αποτέλεσμα της επιδίωξης να παγιωθεί, με κάθε κόστος, μία Ευρωπαϊκή, Χριστιανική ταυτότητα. Άλλες πόλεις παγιδεύονται αμφιταλαντευόμενες σχεδόν οδυνηρά, άλλες με μουδιασμένη επανάληψη, σαν παιδιά που παγιδεύονται σε μια ατέρμονη μοχθηρή μάχη για την επιμέλεια.

Βιογραφικό

Η καλλιτεχνική κολεκτίβα των Slavs and Tatars συγκροτήθηκε το 2006 και είναι αφιερωμένη σε μια περιοχή ανατολικά του πρώην Τείχους του Βερολίνου και δυτικά του Σινικού Τείχους της Κίνας, γνωστή ως Ευρασία. Η πρακτική τους επικεντρώνεται σε τρεις δραστηριότητες: εκδόσεις, εκθέσεις και διαλέξεις. Παράλληλα με το πρόγραμμα residency και καθοδήγησης για νέους επαγγελματίες από την περιοχή τους, οι Slavs and Tatars λειτουργούν το Pickle Bar, έναν σλαβικό χώρο aperitivo bar-πρότζεκτ στο Βερολίνο (Moabit), καθώς και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα: MERCZbau. Η δουλειά τους έχει παρουσιαστεί διεθνώς όπως μεταξύ άλλων: MoMA, Νέα Υόρκη, Vienna Secession, Albertinum Dresden, and Kunsthalle Zurich, among others. Μελλοντικές εκθέσεις περιλαμβάνουν: Kunsthalle Baden Baden (Φεβρουάριος – Μάιος 2025) and FRAC Pays de la Loire, Nantes (Μάιος-Σεπτέμβριος 2025).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΤο Σύμπαν του Tass: Το έργο του πολυδιάστατου δημιουργού Γιώργου Τασιούλα σε μια έκθεση στην Τεχνόπολη12.09.2018

Τα έργα των Slavs and Tatars βρίσκονται σε μεγάλες δημόσιες συλλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, μεταξύ των οποίων: MHKA, Αμβέρσα; Fondazione Re: Rebaudengo, Τορίνο; Dallas Museum of Art; Tate Modern; MoMA; Sharjah Art Foundation κ.α.  Έχουν εκδώσει πάνω από δώδεκα βιβλία, όπως τα Лук Бук (or Look Book) (Distanz Verlag, 2022) και The Contest of the Fruits (MIT Press, 2021) καθώς και τη μετάφραση της θρυλικής Αζέρικης σάτιρας Molla Nasreddin, (IB Tauris, 2017).

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Slavs and Tatars
Χώρος: Kalfayan Galleries, Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα.
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Μαίου – 29 Ιουνίου 2024 | Εγκαίνια: Πέμπτη, 16 Μαίου, 18.00 – 21.00
Πληροφορίες Χώρου: Kalfayan Galleries, Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα. Tηλ: +30 2310 225523, +30 2310 231187. Email: [email protected] | http://www.kalfayangalleries.com/
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Τα Κάλαντα» στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Αγγελική Χατζημιχάλη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Εικαστικά
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Error 404 – Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Εικαστικά
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Project Φλέβα: Οι φωτογραφίες της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τη «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη
Εκδηλώσεις
A psychographic map: Έκθεση της Μάρθας Γωγάκου στο Labattoir
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου – Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου