MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Από 14/09/2025 έως 28/09/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Ζωγραφική

Γιάννης Ψυχοπαίδης: Αναδρομή στις δεκαετίες 1960-70 στην Πινακοθήκη Κέρκυρας

Αναδρομική έκθεση έργων ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα, μέσα από τη θεματική προσέγγιση μιας εκρηκτικής εικοσαετίας, διοργανώνεται από την Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων.

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Ο κ. καθηγητής, 1967, τέμπερα, 35x47 εκ.
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Ο κ. καθηγητής, 1967, τέμπερα, 35x47 εκ.
Monopoli Team

Σε έναν από τους σημαντικότερους εν ζωή έλληνες ζωγράφους αλλά και ενεργό πολίτη, τον Γιάννη Ψυχοπαίδη, είναι αφιερωμένη η αναδρομική έκθεση «H τέχνη ως μαχόμενη μαρτυρία: Έργα των δεκαετιών 1960 και 1970 και ο απόηχός τους» που φιλοξενείται από 4 Οκτωβρίου έως 3 Δεκεμβρίου 2023 στην Πινακοθήκη του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, με επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Έλενας Χαμαλίδη.

Η δημιουργική πορεία και η καλλιτεχνική έρευνα του Γιάννη Ψυχοπαίδη ξεκινά την ταραγμένη και ανατρεπτική δεκαετία του 1960, όταν, φοιτητής ακόμα, συμμετείχε μαζί με άλλους νέους καλλιτέχνες στα μεγάλα συλλογικά εγχειρήματα της εποχής: στο περιοδικό «Επιθεώρηση Τέχνης» (1954-1967) και στην «Ομάδα Τέχνης Αʼ» (1961-1967).

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Διαδήλωση, 1966, λάδι, 50x70 εκ.

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Διαδήλωση, 1966, λάδι, 50×70 εκ.

Συμμετοχή στις πνευματικές και πολιτικές ζυμώσεις της εποχής

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης συμμετείχε ενεργά στις καλλιτεχνικές, πνευματικές και πολιτικές ζυμώσεις της εποχής, όπου, παρά το κλίμα διώξεων, λογοκρισίας, εξορίας και αποκλεισμών, σημαντικοί διανοούμενοι, λογοτέχνες και εικαστικοί επανεξέταζαν τον ρεαλισμό και τον μοντερνισμό αναζητώντας νέα μέσα και τρόπους για να εκφράσουν την κοινωνική αναταραχή και την πολιτική διαμαρτυρία, και επιζητούσαν μια διαφορετικού είδους και ποιότητας επικοινωνία με το κοινό, ασκώντας παράλληλα κριτική στην εμπορευματοποίηση της τέχνης.

Από την αρχή της δεκαετίας του 1970 στη Γερμανία και στη συνέχεια στην Ελλάδα με τους «Νέους Έλληνες Ρεαλιστές» (1971-1973), ο Ψυχοπαίδης κατέθεσε μέσα στη δικτατορία με το έργο και τα κείμενά του μια ώριμη και συνεπή αισθητική πρόταση. Ως το νεαρότερο ίσως μέλος της «Ομάδας Τέχνης Αʼ», και αργότερα της ομάδας γύρω από το «Κέντρο Εικαστικών Τεχνών» (1974-1976), επιχείρησε εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης του έργου τέχνης.

Τρεις σημειώσεις στην ιστορία της τέχνης – Μαντένια – Νταβίντ – Χολμπάιν, 1976, χρωματιστά μολύβια/φιλμ, 70×90 εκ.

«Κοινωνικοπολιτική παρέμβασης μέσω της τέχνης»

Κριτικός απέναντι τόσο στον αισθητισμό της αφαίρεσης όσο και στον σοσιαλιστικό ρεαλισμό, ο Ψυχοπαίδης υπήρξε πάντοτε ενήμερος των σύγχρονων τάσεων, αλλά και συστηματικός μελετητής και βαθύς γνώστης του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, όπως φαίνεται τόσο από το έργο όσο και από τα κείμενά του. Γιατί «η ζωγραφική, οι κατασκευές και οι εγκαταστάσεις του είναι καρποί όχι μόνο μιας στρατηγικής κοινωνικοπολιτικής παρέμβασης μέσω της τέχνης, αλλά και αναστοχαστικών διαδικασιών, μέσα από τις οποίες επανεξετάζει τα όρια της φωτογραφικής και ζωγραφικής αναπαράστασης, και τη δυνατότητα της ζωγραφικής να ερμηνεύει και να αποτυπώνει την ιστορική αλήθεια», όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, Έλενα Χαμαλίδη, στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση.

Η έκθεση στην Πινακοθήκη του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων επιχειρεί να αποτυπώσει αυτές τις παράλληλες διεργασίες εν τη γενέσει τους και να δώσει μια εικόνα για την εξέλιξή τους στο μεταγενέστερο έργο του καλλιτέχνη, μέσα από επιλεγμένα από τον ίδιο παραδειγματικά έργα από τη συλλογή του. Η εκθεσιακή αφήγηση κατανέμεται σε θεματικές ενότητες, που αφορούν: Στιγμιότυπα και νεκρές φύσεις από τη δεκαετία του 1960 («Μεγεθύνσεις»), το μοντάζ και τον κριτικό ρεαλισμό («Διαλεκτικές αντιπαραθέσεις») και, τέλος, τη ζωγραφική και τη διακειμενικότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑπό τη Νέα Υόρκη έως τη Σεούλ: Ένας εικαστικός “γύρος του κόσμου” μέσα από 14+1 εκθέσεις12.09.2018

Την επιμέλεια της έκθεσης και το κείμενο του καταλόγου υπογράφει η Έλενα Χαμαλίδη, ιστορικός τέχνης και αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Στον κατάλογο της έκθεσης περιλαμβάνονται επίσης κείμενα του Γιάννη Ψυχοπαίδη από τα βιβλία του «Νυχτερινό ταξίδι. Μικρά κείμενα πάνω στην τέχνη» (1998) και «Άστατος καιρός. Μικρά κείμενα για την τέχνη» (2019).

Γιάννης Ψυχοπαίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε Χαρακτική με υποτροφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1963-1968) και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη ζωγραφική (1971-1975) στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου με υποτροφία από την Γερμανική Υπηρεσία Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών (DAAD) με καθηγητές τους Hermann Kaspar και Karl Fred Dahmen. Υπήρξε μέλος της Ομάδας Τέχνης Α’ (1960-1967) και της εικαστικής ομάδας του περιοδικού «Επιθεώρηση Τέχνης». Συμμετείχε σε πολλές ομάδες με πολιτικοποιημένη καλλιτεχνική δράση: ιδρυτικό μέλος της ομάδας των Νέων Ελλήνων Ρεαλιστών (1971-1973), του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών (1974-1976) και της ομάδας 10/9 του Μονάχου (1975). Το 1977 εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο προσκεκλημένος του Καλλιτεχνικού Προγράμματος της πόλης του Δυτικού Βερολίνου. Το 1987 μετακόμισε στις Βρυξέλλες και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1992. Το 1994 εξελέγη τακτικός καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών όπου και δίδαξε μέχρι το 2012. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕικαστικό φθινόπωρο: Δέκα εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Γιάννης Ψυχοπαίδης
Χώρος: Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων Περιστυλίου
Διάρκεια Έκθεσης: 4 Οκτωβρίου - 3 Δεκεμβρίου 2023
Είσοδος: 3 €
Πληροφορίες Χώρου: Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων Περιστυλίου, 26610.48690, [email protected]
Περισσότερα από Εικαστικά
Σχετικά Θέματα
Εικαστικά
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Δραστηριότητες
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη: Πανελλήνιος φωτογραφικός διαγωνισμός για εφήβους
Εικαστικά
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Εικαστικά
“all aboard”: Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Art & Culture
Η ομορφιά της Μεσογείου και τα άγνωστα μπλε: Μια έκθεση στην Ύδρα που δεν πρέπει να χάσεις
Εικαστικά
Vivace ma non troppo: Ο Χρήστος Παλλαντζάς παρουσιάζει “τοπία συγκρατημένου ενθουσιασμού” στις Σπέτσες
Εικαστικά
«Άγιον Όρος – Πέρα από το Ορατό»: Το φωτογραφικό οδοιπορικό του Γιάννη Γιαννάτου ταξιδεύει
Εικαστικά
Ίδρυμα Μαμιδάκη: παράταση αιτήσεων για το νέο residency πρόγραμμα
Εικαστικά
Takis: 100 χρόνια ζωής και 6 χρόνια μνήμης σε ένα επετειακό βίντεο
Εικαστικά
Ανάβασις: Μια έκθεση-εγκατάσταση του Νάκη Παναγιωτίδη στο 4ο Φεστιβάλ Χίου
Εικαστικά
Cycladic Whispers: Η αύρα των Κυκλάδων και του Αιγαίου σε μια έκθεση στη Νάξο
Εικαστικά
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project