MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
01
ΜΑΪΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Διεθνής Ημέρα Κοριτσιού: Σε έναν κόσμο που τα κορίτσια δεν πάνε σχολείο, το μέλλον δεν μπορεί να είναι καλό

Tα κορίτσια συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην μόρφωσή τους -και ο covid-19 έχει γιγαντώσει ακόμα περισσότερο τα ήδη υπάρχοντα εμπόδια.

Photo by Nikhita S on Unsplash
Photo by Nikhita S on Unsplash
author-image Τατιάνα Γεωργακοπούλου

Μια μόνο ματιά στην επικαιρότητα αρκεί για να καταλάβει κανείς πόσο απροστάτευτα είναι τα κορίτσια σε κάθε κοινωνία -τόσο στις “ανεπτυγμένες” χώρες της Δύσης, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.

Στην Ελλάδα οι ειδήσεις, που γίνονται καθημερινά γνωστές, είναι όλο και πιο ζοφερές. Μέσα σε λίγους μήνες έγινε γνωστό άλλο ένα κύκλωμα εκμετάλλευσης, όταν συλλήφθηκε ένας 53χρονος ημεδαπός στον Κολωνό, ο οποίος κακοποιούσε και εξέδιδε ένα κορίτσι 12 χρονών, το οποίο εργαζόταν στην επιχείρησή του για να επιβιώσει η οικογένειά της. Δεν υπάρχει λόγος να μπούμε σε περισσότερες λεπτομέρειες: αφενός έχουν κάνει τον γύρο των ειδησεογραφικών εκπομπών και sites, αφετέρου είναι πολύ βάναυσες -δεν μπορούμε όλοι να τις διαχειριστούμε.

Είναι ακατόρθωτο, ωστόσο, να κλείσεις τα μάτια στο γεγονός ότι οι ειδήσεις που αφορούν κορίτσια και απαιτούν trigger warning, είναι όλο και περισσότερες. Μιλάμε για κορίτσια, που δεν είχαν την ευκαιρία να ενηλικιωθούν σε ένα υγιές περιβάλλον, να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες τους, να ζήσουν την εφηβεία τους, χωρίς το βάρος ενός τραύματος όπως εκείνου που επιφέρει η σεξουαλική βία και κακοποίηση. Μιλάμε επίσης για κορίτσια που ζουν -υποτίθεται- σε ανεπτυγμένες κοινωνίες.

Και φυσικά η σεξουαλική εκμετάλλευση δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Στις ήδη μεγάλες ανισότητες που βιώνουν οι γυναίκες σε όλο τον κόσμο, έρχονται να προστεθούν ένα σωρό ακόμα ζητήματα που αφορούν τα κορίτσια πριν την ενηλικίωση τους, πριν γίνουν “γυναίκες”. Νεαρά κορίτσια μπαίνουν βιαίως στον κόσμο τον ενηλίκων, κάθε φορά που αναγκάζονται να δουλέψουν, να βάλουν το σχολείο σε δεύτερη μοίρα για να επιβιώσουν.

Πάνω από τα δύο τρίτα του αναλφάβητου πληθυσμού στον κόσμο είναι γυναίκες.

Κάθε φορά που ένα κορίτσι αφήνει το σχολείο ή αναγκάζεται να εργαστεί παράλληλα με αυτό, χάνεται η μόνη της ευκαιρία που έχει για να μπορέσει να ανακαλύψει όλες τις δυνατότητές της, η ευκαιρία για να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και σιγουριά για τον εαυτό της, όταν διεκδικεί τα δικαιώματά της. Με λίγα λόγια, η ευκαιρία για ένα καλύτερο μέλλον.

Σήμερα, 11 Οκτωβρίου γιορτάζουμε τη Διεθνή Ημέρα Κοριτσιού -κι όμως μόνο γιορτινή δε μοιάζει αυτή η ημέρα, που μας υπενθυμίζει την εκμετάλλευση και τις ανισότητες που αντιμετωπίζουν τόσα κορίτσια σε όλο τον κόσμο. Στη 10η επέτειο της ημέρας, στο επίκεντρο βρίσκεται το δικαίωμα στην εκπαίδευση, σε ένα μορφωτικό επίπεδο που επιτρέπει στα κορίτσια να έχουν περισσότερες πιθανότητες με το μέρος τους, όταν διεκδικούν τα δικαιώματά τους.

Κάθε μία χρονιά στο δημοτικό μειώνει τις πιθανότητες να παντρευτεί νωρίς ένα κορίτσι.

Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, σημειώνει ο ΟΗΕ, τα κορίτσια συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην μόρφωσή τους -και ο covid-19 έχει φυσικά γιγαντώσει ακόμα περισσότερο τα ήδη υπάρχοντα εμπόδια.

Μερικά σημαντικά στατιστικά για την επιτακτικότητα της εκπαίδευσης των κοριτσιών

Τα παρακάτω στατιστικά από τον ΟΗΕ και τη UNICEF αφορούν την ανισότητα που αντιμετωπίζουν τα κορίτσια και οι γυναίκες όσον αφορά την εκπαίδευσή τους, αλλά και την άρρηκτη σχέση που έχει το σχολείο με τις πιθανότητες για μία καλύτερη ζωή.

  • Πάνω από τα δύο τρίτα του αναλφάβητου πληθυσμού στον κόσμο (που ξεπερνά τα 769 εκατομμύρια) είναι γυναίκες
  • Σε όλο τον κόσμο μόνο το 39% των κοριτσιών που ζει σε αγροτικές περιοχές λαμβάνει δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι ένα ποσοστό πολύ μικρότερο από εκείνο των αγοριών (45%) και των κοριτσιών και αγοριών που ζουν σε πόλεις (59-60% αντίστοιχα)
  • Κάθε μία χρονιά στο δημοτικό σχολείο αυξάνει τους τελικούς μισθούς των κοριτσιών κατά 10-20%. Επίσης τις ενθαρρύνει να παντρευτούν πιο αργά και να κάνουν λιγότερα παιδιά, ενώ τις αφήνει λιγότερο ευάλωτες στη βία.
  • Στοιχεία από 42 χώρες δείχνουν ότι τα κορίτσια από αγροτικές περιοχές είναι δύο φορές πιο πιθανό να αφήσουν το σχολείο από τα κορίτσια της πόλης
  • Στο Πακιστάν, η αύξηση μισού χιλιομέτρου της απόστασης από το σχολείο, θα μειώσει τις πιθανότητες να γραφτεί ενα κορίτσι σε σχολείο κατά 20%.
  • Στην Αίγυπτο, την Ινδονησία και πολλές αφρικανικές χώρες, το χτίσιμο των σχολείων σε αγροτικές κοινότητες έχει αυξήσει την εγγραφή των κοριτσιών στα σχολεία.
  • Η έλλειψη παιδείας των γυναικών σε αγροτικές περιοχές έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην μείωση της φτώχιας.
  • Στοιχεία από 68 χώρες δείχνουν ότι η παιδεία μίας γυναίκας είναι παράγοντας-κλειδί στο αν θα ζήσει ένα παιδί. Παιδιά μητέρων που δεν έχουν πάει σχολείο, στη Λατινική Αμερική, είναι 3,1 φορές πιο πιθανό να πεθάνουν από εκείνα με μητέρες που έχουν λάβει δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Περισσότερα από Επίκαιρα
VIMA_WEB3b