MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Από 14/09/2025 έως 28/09/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Ζωγραφική

Ηλίας Παπαηλιάκης: Στη Νάξο είναι η «ώρα του μάγου»

Δοκιμάζοντας τις δυνατότητες ενός νέου ιδιώματος, ο καταξιωμένος εικαστικός παρουσιάζει στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου της Νάξου δείγμα της καινούργιας, μεγάλων διαστάσεων, ζωγραφικής δουλειάς του.

Ηλίας Παπαηλιάκης: Στη Νάξο είναι η «ώρα του μάγου»
Ηλίας Παπαηλιάκης: Στη Νάξο είναι η «ώρα του μάγου»
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Στο ψηλότερο σημείο του Κάστρου της Νάξου, εκεί όπου παλιότερα λειτουργούσε η Σχολή των Ουρσουλινών, σε μια αίθουσα που καλύπτει ολόκληρο τον τρίτο όροφο του ιστορικού κτιρίου, το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων φιλοξενεί μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου την νέα ατομική έκθεση του ζωγράφου Ηλία Παπαηλιάκη, με τίτλο «Η ώρα του μάγου».

Μπαίνοντας στον εκθεσιακό χώρο την ώρα που ο ήλιος ετοιμαζόταν να βυθιστεί στο απέραντο γαλάζιο που απλωνόταν από κάτω μας, η αίσθηση που άφηναν τα έργα λουσμένα στο πλάγιο απογευματινό φως ήταν πραγματικά μαγική.

Αναμέτρηση με το φως

Έμοιαζαν οι πίνακες του Παπαηλιάκη να αντιπαλεύουν το φως, έτσι όπως το αντιπαλεύει στο ύπαιθρο το μάρμαρο την ώρα του μεσημεριού· έτσι όπως το αντανακλούν τα κυκλαδικά ειδώλια, που ο καλλιτέχνης μελέτησε επισταμένως, προκειμένου να φιλοτεχνήσει τη σειρά αυτή των ζωγραφικών του έργων.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο καλλιτέχνης επέλεξε να την παρουσιάσει στη Νάξο και ιδιαίτερα στο Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου, απέναντι από το οποίο βρίσκεται το Αρχαιολογικό Μουσείο, μέσα στο οποίο πέρασε ατέλειωτες ώρες μελετώντας τα στιλπνά αφαιρετικά κυκλαδικά αγαλματίδια.

Αναμέτρηση με τη μεγάλη κλίμακα

Σε αντίθεση, όμως, με το μικρό μέγεθος της κυκλαδικής γλυπτικής, οι πίνακες του Παπαηλιάκη αποτελούν μια αναμέτρηση με τη μεγάλη κλίμακα: πρόκειται για έξι πίνακες διαστάσεων 2×2 μ., καθώς και έναν, το «Εργοστάσιο παιχνιδιών», διαστάσεων 3,5×4 μ. Η έκθεση συμπληρώνεται με το γλυπτό «Έξι μελέτες για το Κυκλαδικό  στερεό», καθώς και ένα ακόμη γλυπτό, που συνομιλεί με το πρώτο, τον «Γραφέα», το πλέον πρόσφατο έργο του καλλιτέχνη, φτιαγμένο ειδικά για την έκθεσή του στη Νάξο.

Όπως επισημαίνει και ο ίδιος, ζωγραφίζει στα όρια του σώματος: το «ιδανικό», γι’ αυτόν, μέγεθος 2×2 προκύπτει από το ύψος του και το πλάτος των χεριών του σε διάταση. Κάπως έτσι προκύπτει μια ζωγραφική μεγάλης κλίμακας, η αισθαντικότητα της οποίας βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός του.

Ασκήσεις μελέτης ισορροπίας

Η ζωγραφική του Παπαηλιάκη σε αυτήν την καινούργια του δουλειά είναι γραμμική, σχεδιαστική, μολονότι τα υλικά τα οποία χρησιμοποιεί είναι τα παραδοσιακά λάδια. Ρίχνοντας την πρώτη ματιά στους έξι πίνακες, που καταλαμβάνουν τον ένα από τους δύο χώρους της αίθουσας, θαρρεί πως τα σχέδιά του ξεπηδούν από τον τοίχο, που είναι πολύ έξυπνα καλυμμένος με γυψοσανίδες σε χρώμα υπόλευκο, σχεδόν γκρι, παραπληρωματικό του φόντου των έργων.

Για τον Χριστόφορο Μαρίνο, που επιμελήθηκε την έκθεση με τη βοήθεια της Ρένας και της Κατερίνας Σαχά, οι πίνακες αυτοί είναι «ασκήσεις μελέτης ισορροπίας», όπως αυτή η έννοια αποτυπώνεται στο έργο του αμερικανού γλύπτη Αλεξάντερ Κάλντερ.

Με μια ανάσα…

«Η ώρα του μάγου», «Η ώρα του ήλιου», «Το ηλιοβασίλεμα στο παλάτι», «Το ενυδρείο», «Αγόρι με μπαλόνι, διαβάζει βιβλίο», «Η ζωή στην εξοχή» – τίτλοι που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας των έργων κι όχι εκ των υστέρων. Οι έξι πίνακες, καθώς και το μεγάλων διαστάσεων «Εργοστάσιο παιχνιδιών», είναι έργα που βγαίνουν με μια ανάσα, με μια μονοκοντυλιά. Αυτή η φαινομενική «ευκολία» δεν πρέπει να παραπλανήσει τον θεατή: πίσω από την απλότητα κρύβεται πολλή μελέτη, πολλά προσχέδια και μια σταθερή αντίληψη για το τελικό αποτέλεσμα. Μπορεί να μοιάζουν αυθόρμητα, όμως και αυτή η ψευδαίσθηση αποτελεί μέρος του καλλιτεχνικού αποτελέσματος.

Σε όλα σχεδόν τα έργα υπάρχει παρουσία ζώων, πτηνών και ψαριών, καθώς τον ζωγράφο ενδιαφέρουν θέματα όπως το παιχνίδι σε σχέση με το ζώο, ο εαυτός μας σε σχέση με το ζώο κ.λπ. Ταυτόχρονα, οι βιβλικές αναφορές είναι ευανάγνωστες σε πίνακες όπως το «Ενυδρείο» ή το «Εργοστάσιο παιχνιδιών».

Ηλίας Παπαηλιάκης, Αγόρι με μπαλόνι, διαβάζει βιβλίο, 2021, χρώματα λαδιού σε καμβά, 200x200cm. Φωτό: Ellastration

Τα έργα που παρουσιάζει ο Ηλίας Παπαηλιάκης στη Νάξο, στην «Ώρα του μάγου», θυμίζουν τα έργα που φιλοτέχνησε ο Πικάσο αμέσως μετά τον πόλεμο, έργα τα οποία αποτυπώνουν τη χαρά της ζωής. Πολύ καλός γνώστης της ιστορίας της ζωγραφικής και της τέχνης ο ίδιος, λέει για τον πίνακα «Αγόρι με μπαλόνι, διαβάζει βιβλίο» πως όταν τον έφτιαχνε είχε στο νου το έργο του Πικάσο «Τρεις χορευτές» (1925), όπου επίσης αποτυπώνεται η χαρά της ζωής…

Ηλίας Παπαηλιάκης, Η ζωή στην εξοχή, 2021, χρώματα λαδιού σε καμβά, 200x200cm. Φωτό: Ellastration

Σύστημα ζωγραφικό

Φαινομενικά παράταιρες, οι «Έξι μελέτες για το Κυκλαδικό στερεό» (2022) αποτελούν μια γλυπτική εγκατάσταση που συνοψίζει «το σύστημα από το οποίο προκύπτουν οι ζωγραφικές του εικόνες», όπως σχολιάζει ο επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος. Τον Παπαηλιάκη πάντοτε απασχολούσε το ερώτημα, ακόμα και πριν τις σπουδές του, «αν υπάρχει ένα σύστημα σχέσεων που να μπορεί να παράγει μορφή σε δύο και τρεις διαστάσεις», καθώς ο ίδιος αντιλαμβάνεται τη ζωγραφική ως σύστημα.

Η εγκατάσταση αποτελείται από έξι διάφανα κουτιά. Κάθε κουτί έχει μια ακόμη επιφάνεια στο εσωτερικό του και μια οπή στην αριστερή πλευρά. Είναι περίκλειστα, κι όμως μοιάζουν εντελώς ανοιχτά, ίσως γι’ αυτό, όπως λέει και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, είναι ένα γλυπτό που αναδίδει ηρεμία.

Τα έργα που παρουσιάζονται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αποτελούν εξέλιξη των έργων που είχε παρουσιάσει το 2021 στην έκθεση «Τα θεωρητικά αντικείμενα», στη Δημοτική Πινακοθήκη της Αθήνας, η οποία είχε σηματοδοτήσει μια στροφή στο έργο του καλλιτέχνη. Η δουλειά αυτή θα αποτυπωθεί σε έναν πλούσια εικονογραφημένο κατάλογο, που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο από το Ίδρυμα Ωνάση, ενώ για τον Οκτώβριο του 2023 ετοιμάζει, μαζί με τον ιστορικό τέχνης Χριστόφορο Μαρίνο, μια μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Ωνάση, με νέα έργα, όπου θα αναμετρηθεί με τη μεγάλη κλίμακα.

Ηλίας Παπαηλιάκης

Γεννήθηκε στα Χανιά το 1970. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1990-1996). Το 1998 απέσπασε το πρώτο βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου. Το 2001 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 49η Μπιενάλε της Βενετίας. Το 2001 το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργάνωσε αναδρομική έκθεση έργων του. Το 2009 το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού (παράρτημα Βερολίνου) οργάνωσε αναδρομική έκθεση με έργα του που ανήκουν σε γερμανικές συλλογές (2005-2009). Το 2013 ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ. Το 2017 συμμετείχε στην documenta 14 και το 2018 συμμετείχε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας. Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε περισσότερες από 25 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου της Πάτρας (2009-2019). Το 2020, η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων φιλοξένησε την έκθεσή του «Τα θεωρητικά αντικείμενα: Έργα 2017-2020»

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ηλίας Παπαηλιάκης
Χώρος: Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων
Διάρκεια Έκθεσης: 18 Ιουλίου - 18 Σεπτεμβρίου 2022
Είσοδος: Είσοδος Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, πρώην Σχολή Ουρσουλινών, Κάστρο, Χώρα, Τηλέφωνο: 2285 360100
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
15 χρόνια Στέγη, 50 χρόνια Ίδρυμα Ωνάση: Τι φέρνει ο δημιουργικός τους χειμώνας
Art & Culture
Σταθμός: Ο χειμερινός προγραμματισμός 2025-2026 για το θέατρο του Μεταξουργείου
Art & Culture
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Γιορτάζει πανηγυρικά τα 130 του χρόνια και τη σεζόν 2025-2026
Αφιέρωμα
Plissken 2025: 8 acts που ανυπομονούμε να δούμε στο πιο εκρηκτικό διήμερο
Art & Culture
Juergen Teller: Ποιος είναι ο avant garde φωτογράφος που εγκαινιάζει το Onassis Ready
Art & Culture
Ταξίδι στις αναμνήσεις των υφάντρων Σύρου με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Art & Culture
Όταν το παρελθόν συνάντησε το μέλλον της μουσικής στην Καλαμάτα
Art & Culture
Η ομορφιά της Μεσογείου και τα άγνωστα μπλε: Μια έκθεση στην Ύδρα που δεν πρέπει να χάσεις
Art & Culture
Το αντίδοτο στα “September Blues”
Art & Culture
Ο Φώτης Σιώτας “ενορχηστρώνει” το δράμα της Ηλέκτρας
Art & Culture
Οι παραστάσεις αρχαίου δράματος που περιμένουμε στην Αθήνα
Art & Culture
Μητέρα Αράχνη: Όταν η σύγχρονη υφαντική τέχνη συνομιλεί με τον λόγο και τη μουσική