MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
02
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Bad Girls, Big Dragons: Η νέα ατομική έκθεση της Στέλλας Καπεζάνου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 03/07/2025 έως 07/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
Ένα Τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki: Έκθεση του Oscar Murillo στην Gagosian
Από 20/06/2025 έως 30/08/2025
Αθύρματα από χαρτί: Έκθεση του Απόστολου Φ. Βέττα στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο
Από 09/07/2025 έως 14/09/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τα ράφια… στις προθήκες: Η Ελλάδα των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών σε μια έκθεση στην ΕΒΕ
Από 01/07/2025 έως 31/08/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θραύσματα: Ένας εικαστικός φόρος-τιμής στην κλασική ωραιότητα στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Από 08/07/2025 έως 05/08/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Σου στέλνω Μήλο CPT: Ομαδική έκθεση στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 06/07/2025 έως 03/08/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Διάφορα

«Γυναίκα, πείσμα της Ασίας»: Έκθεση εικαστικών στο Ναύπλιο

Στο Βουλευτικό, την πρώτη έδρα του ελληνικού Κοινοβουλίου, 26 σύγχρονοι καλλιτέχνες προχωρούν σε μια πολυμεσική ανάγνωση της επαναστατικής παράδοσης του Ναυπλίου και τιμούν την Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου και τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στον αγώνα για ελευθερία.

Αθανάσιος Μακρής,
Αθανάσιος Μακρής, "Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου"
Monopoli Team

Είκοσι έξι σύγχρονοι έλληνες και ελληνίδες εικαστικοί συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο «Γυναίκα, πείσμα της Ασίας», που διοργανώνεται στο Ναύπλιο από το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης AICA Hellas, στο πλαίσιο του 2ου Φεστιβάλ Λόγου και Τέχνης «Νίκος Καρούζος».

Η έκθεση, την οποία επιμελείται η γενική γραμματέας της AICA Ηellas, δρΙστορίας της Τέχνης Φαίη Τζανετουλάκου, αποτελεί μέρος των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την απελευθέρωση του Ναυπλίου το 1822 και είναι αφιερωμένη το ελεύθερο πνεύμα της γυναίκας που ενέπνευσε τον αντιμοναρχικό αγώνα κατά τη Ναυπλιακή Επανάσταση του 1862, την Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου. Η έκθεση φιλοξενείται στο Βουλευτικό, την έδρα του Κοινοβουλίου της επαναστατημένης Ελλάδας (1825-1826), αλλά και χώρο όπου διεξήχθη η δίκη του Κολοκοτρώνη και του Πλαπούτα, το 1834.

@Poka Yio, Black Wedding

«Κλίμα απειλής για τις απανταχού θηλυκότητες»

Όπως τονίζει η επιμελήτρια, «τα ιδανικά και οι ιδέες που ενστερνίστηκε στη διάρκεια της ζωής της η Παπαλεξοπούλου σήμερα μοιάζουν πιο επίκαιρες από ποτέ, καθώς καλούμαστε διαρκώς να συλλογιστούμε τη στάση ζωής μας σε σχέση με τα όρια προσωπικής ελευθερίας και συλλογικής ευθύνης, ειδικά σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από εξωγενείς οριοθετήσεις και ένα κλίμα περιρρέουσας απειλής για τις απανταχού θηλυκότητες, που βρίθει από ταραχώδη έμφυλα ζητήματα, ενώ η γυναίκα παραμένει το θύμα σε διακρατικές πολεμικές διαμάχες και αποτελεί την πρωταγωνιστική φιγούρα σε μετακινήσεις πληθυσμών».

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από έναν στίχο του Νίκου Καρούζου, από το ομώνυμο ποίημα που περιλαμβάνεται στη συλλογή «Η έλαφος των άστρων» (1962): «Είσαι μια ήπειρος του στήθους απ’ τα βάθη των φυλών/ είσαι πλανόδια σαν το φεγγάρι/ ο πόνος είναι πλοκαμός κι η αγάπη σου υδράργυρος/ γυναίκα, πείσμα της Ασίας[…]».

Άγγελος Αντωνόπουλος, Τρία Σκαλοπάτια

Μέσα σε λίγες λέξεις, ο ποιητής περιγράφει την ουσία της θηλυκότητας ως μια εργώδη μα αδάμαστη και ακατάβλητη δύναμη, που εφορμά μέσα από τις απαρχές της Ιστορίας. Η χρήση της ασιατικής ηπείρου υποδηλώνει τον «τόπο αλλού», τον προσωπικό χώρο έξω από τα κοινωνικά σύνορα, μια θρυαλλίδα ενσυναίσθησης, ενδυνάμωσης και σπάνιας γήτευσης μαζί.

Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Καλλιόπη

Η Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου και η Ναυπλιακή Επανάσταση

Το 1862 κορυφωνόταν ο αντιμοναρχικός αγώνας και παντού αντηχούσε η φράση «Να φύγουν οι Βαυαροί». Την 1η Φεβρουαρίου 1862 ξέσπασαν τα «Ναυπλιακά», η επανάσταση εναντίον του Όθωνα. Αν και μέχρι τα μέσα Μαρτίου του 1862 αυτή η στάση είχε ήδη κατασταλεί, η αναταραχή υπέβοσκε. Ο Όθωνας εκθρονίστηκε τελικά τον επόμενο Οκτώβριο.

Ψυχή της επανάστασης ήταν μια γυναίκα, η Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου. Η Καλλιόπη γεννήθηκε στην Πάτρα στις 26 Ιουλίου 1809. Ο πατέρας της, Ανδρέας Καλαμογδάρτης,ήταν πρόκριτος της Αχαΐας, ενώ η μητέρα της ανήκε στην αρχοντική οικογένεια των Παπαδιαμαντόπουλων. Όταν το 1821 ο πατέρας της φυλακίστηκε στην Τρίπολη μαζί με τους άλλους προκρίτους της Πελοποννήσου, στα 15 της βρέθηκε πρόσφυγας με τη μητέρα και τις αδελφές της στην Αγκόνα της Ιταλίας. Εκεί σπούδασε ιταλικά και γαλλικά, βυθίστηκε στη λογοτεχνία και απέκτησε ευρεία παιδεία.

Επιστρέφοντας, γαλουχημένη με τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης, αφιέρωσε όλες τις δυνάμεις της στον αντιμοναρχικό, αντιβαυαρικό αγώνα για την ελευθερία. Πληροφορημένος για τον ρόλο της, ο απεσταλμένος του Όθωνα στρατηγός Χαν έστειλε τελεσίγραφο, ζητώντας της να φύγει από την πόλη, για να λάβει την απάντηση: «Θα μείνω όπου βρίσκομαι. Τα μόνα ζωντανά πλάσματα που φοβάμαι είναι οι ποντικοί, γι’ αυτό τους αφάνισα όλους μέσα στο σπίτι μου». Παρόλα αυτά, όταν η επανάσταση κατεστάλη, ο στρατηγός έστειλε στην Παπαλεξοπούλου τον υπασπιστή του για να υποβάλει τα σέβη του. Αντίστοιχα, μετά την πτώση της μοναρχίας, οι Αθηναίοι την υποδέχτηκαν θριαμβευτικά, όταν ήρθε να παραστεί στην Εθνοσυνέλευση.

Βασιλική Σαγκιώτη, Τρεις Χάριτες

Στόχος της έκθεσης

Αυτή η γυναίκα σύμβολο προτάθηκε στους 26 καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση ως ένα πρόσφορο πεδίο πολυμεσικής ανάγνωσης. Όπως τονίζεται στο επιμελητικό σημείωμα, σε μια εποχή όπου η έννοια της ελευθερίας διάγει υπό διαρκή αμφισβήτηση, σε μια εποχή που η εικόνα της θηλυκότητας «μοιάζει να έχει προχωρήσει σε μια τεθλασμένη γραμμή, από τα κεκτημένα των πρώτων φεμινιστικών αγώνων, στην εποχή του Metoo κινήματος, των συνεχιζόμενων συζητήσεων πάνω στην επιλογή της αυτοδιάθεσης, αλλά και μέσα στη δυστοπική εποχή των συνεχόμενων γυναικοκτονιών, η αυταπάρνηση που χαρακτηρίζει τον αγώνα της Καλλιόπης Παπαλεξοπούλου, βάζει τις βάσεις για έναν ενδελεχή επαναπροσδιορισμό της αξίας του ουμανισμού μέσα από την έρευνα της σύγχρονης ιστοριογραφίας στην καταγραφή της γυναικείας παρουσίας στην παγκόσμια ιστορία αλλά και στην τέχνη».

Οι εικαστικοί που συμμετέχουν

Στην ομαδική έκθεση συμμετέχουν οι εικαστικοί: ΔημήτριοςΑντωνίτσης, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Βασίλης Βλασταράς, Αλέξανδρος Γεωργίου, Κατερίνα Διακομή, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Βαγγέλης Ζερβόπουλος, Μάριον Ιγγλέση, Αντιγόνη Καββαθά, Στέλλα Καπεζάνου, Λεωνίδας Καραμπίνης, Αθανάσιος Μακρής, Σωτήρης Μπατζιάνας, Νίκος Ναυρίδης, Ηλίας Παπαηλιάκης, Άρτεμις Ποταμιάνου, Φωτεινή Πούλια, Σοφία Ροζάκη, Βασιλική Σαγκιώτη, Ελίζα Σόρογκα, Ελένη Τζιρτζιλάκη, Βίκυ Τσαλαματά, Γιώργος Τσεριώνης, Φίλιππος Τσιτσόπουλος, PokaYio.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Βουλευτικό, οδός Σταϊκοπούλου, Ναύπλιο
Διάρκεια Έκθεσης: 1-31 Ιουλίου 2022
Είσοδος: Ώρες λειτουργίας: 10.30-13.30 και 18.30-23.00 Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερα από Εικαστικά
Σχετικά Θέματα
Εικαστικά
Όταν ο Robert Wilson έφερε τη Lady Gaga στην Αθήνα (video)
Εικαστικά
Ταξιδεύοντας…: Μια έκθεση ζωγραφικής της Μάρθας Κορίτσογλου και της Κάλλιας Παπαθεοδώρου στη Νάξο
Εικαστικά
ΜΚΤ: Ολοκληρώθηκαν τα δύο νέα προγράμματα του Cycladic Identity στη Σίκινο
Εικαστικά
Υπογαία: Μια εικαστική έκθεση για το απολίθωμα και τη γεωλογική φαντασία στον Πύργο Κύμης
Εικαστικά
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Εικαστικά
Αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη / Δήλος: Ένα εκθεσιακό δίπτυχο του Ανδρέα Γεωργιάδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου
Εικαστικά
Μια φέτα καρπούζι, μια φλούδα φεγγάρι: Ένα εικαστικό αφιέρωμα στον Παύλο Σάμιο στη Δημοτική Πινακοθήκη Αίγινας
Εικαστικά
Traces of In-Between: Έξι καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς χαρτογραφούν το ενδιάμεσο στη Σύρο
Εικαστικά
Μουσείο Ακρόπολης: Αυγουστιάτικη Πανσέληνος με ξεναγήσεις, παρουσιάσεις και διευρυμένο ωράριο
Εικαστικά
Κλεμμένος πίνακας του 16ου αιώνα επιστρέφει στην Ιταλία μετά από 50 χρόνια
Εικαστικά
Χάρις Κανελλοπούλου: Μια Συλλογή με ιστορικό χαρακτήρα που συμβαδίζει με το παρόν της τέχνης από την Τράπεζα της Ελλάδος
Art & Culture
Μια ηχητική κατάδυση στον κόσμο του Takis