MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
13
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Το όνειρο του Τάτλιν» στο Ωδείο Αθηνών: Έκθεση για τις ουτοπίες των καιρών μας
Από 02/10/2025 έως 01/11/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Διάφορα

«Δούναι και λαβείν»: Φυλλομετρώντας τα κατάστιχα του Γιανούλη Χαλεπά

Μια νέα ματιά στο έργο του γνωστότερου νεοέλληνα γλύπτη επιχειρεί να αποτελέσει η έκθεση που φιλοξενείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών της Θεσσαλονίκης, εστιάζοντας στον μοντέρνο χαρακτήρα της δημιουργίας του, έτσι όπως αναδύεται μέσα από γλυπτά και σχέδια που ανήκουν στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση.

| Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Αβραμίδης
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Την ίδια περίπου εποχή που ο Αρθούρος Ρεμπώ εγκατέλειπε το ευρωπαϊκό έδαφος και μαζί με αυτό την ποίηση, για να μη γράψει πια ούτε ένα στίχο, ο Γιανούλης Χαλεπάς άρχιζε να κατεβαίνει ένα-ένα τα σκαλιά που θα τον οδηγούσαν στη σκοτεινή ήπειρο της ψυχικής ασθένειας. Πριν χαθεί στα παζάρια του Άντεν και της Χαράρ, ο νεαρός ποιητής είχε προλάβει να διατυπώσει μια απαίτηση που θα αποτελέσει κατηγορική προσταγή για κάθε καλλιτέχνη μετά απ’ αυτόν: «Πρέπει να είμαστε απόλυτα μοντέρνοι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΜια σύγχρονη εικαστική ματιά στον μύθο του «Ρεμπέτικου» από τον ΟΠΑΝΔΑ12.09.2018

Ο Γιανούλης Χαλεπάς, πιθανότατα, δεν γνώριζε τον στίχο αυτό του Ρεμπώ –όπως μάλλον δεν γνώριζε τις αναζητήσεις της μοντέρνας τέχνης της εποχής του· κυβισμός, ντανταϊσμός, σουρεαλισμός δεν φαίνεται να του ήταν έννοιες οικείες. Κι όμως, όταν θα αναδυθεί, σαν τον Ορφέα, από τον Άδη του φρενοκομείου και της επιβεβλημένης σιωπής, ο Χαλεπάς θα παρουσιαστεί σαν ένας σύγχρονος, ένας «απόλυτα μοντέρνος» καλλιτέχνης.

Από τη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση

Αυτά τα μοντέρνα χαρακτηριστικά της τέχνης του μας επιτρέπει να ανιχνεύσουμε η έκθεση «Γιανούλης Χαλεπάς: Δούναι και λαβείν», που φιλοξενείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών της Θεσσαλονίκης και συνδιοργανώνεται με το Ίδρυμα Ωνάση. Στην έκθεση, που επιμελείται η ομότιμη καθηγήτρια Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, παρουσιάζονται περισσότερα από 150 εκθέματα.

Εκτός από 60 περίπου γλυπτά, η έκθεση περιλαμβάνει άλλα τόσα σχέδια, φωτογραφικό υλικό, καθώς και τα κατάστιχα που δίνουν τον τίτλο «Δούναι και λαβείν»: Πρόκειται για δέκα κατάστιχα λογαριασμών του εργαστηρίου μαρμαρογλυπτικής του πατέρα του, Ιωάννη, πάνω στα οποία ο Γιανούλης σχεδίαζε, και γι’ αυτό διασώθηκαν, επιτρέποντάς μας να αποκτήσουμε μια εικόνα για τη λειτουργία και την έκταση των δραστηριοτήτων ενός από τα μεγαλύτερα εργαστήρια μαρμαρογλυπτικής του 19ου αιώνα.

Μεγάλο μέρος των εκθεμάτων προέρχεται από τη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση, η οποία εμπλουτίστηκε πρόσφατα με έργα της συλλογής Ειρήνης και Βασίλη Χαλεπά, των ανιψιών του καλλιτέχνη, οι οποίοι τον Αύγουστο του 1930 τον έφεραν από την Τήνο στην Αθήνα, προσφέροντάς του ένα εργαστήρι στην οικία τους, στην οδό Δαφνομήλη, όπου δημιούργησε περισσότερα από 40 γλυπτά, μαζί με πολλά σχέδια.

Καλλιτεχνικές συνομιλίες και ανταλλαγές

Το έργο του Χαλεπά κατανέμεται σε τρεις δημιουργικές περιόδους: Η πρώτη (1870-1878) καλύπτει τα νεανικά του χρόνια μέχρι την εκδήλωση της αρρώστιας του. Η δεύτερη (1902-1930) αφορά τα χρόνια που έζησε και εργάστηκε στην Τήνο μετά την επάνοδό του από το Ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Η τρίτη ταυτίζεται με την εποχή που έζησε και δημιούργησε στην Αθήνα, μέχρι τον θάνατό του το 1938.

Το «δούναι και λαβείν» του τίτλου δεν αφορά μονάχα τα λογιστικά κιτάπια, αλλά, πολύ περισσότερο, τον στόχο της έκθεσης να ανιχνεύσει τις εκάστοτε συνομιλίες του Χαλεπά: Είτε με την κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα του Βουκουρεστίου, όπου δραστηριοποιούνταν το εργαστήριο του πατέρα του, ή το ακαδημαϊκό πνεύμα του Μονάχου, όπου σπούδασε, είτε με συναδέλφους του που θαύμαζε, όπως τον Δημήτριο Φιλιππότη και τον «Θεριστή» (παρουσιάζεται στην έκθεση) ή τον «Ξυλοθραύστη» του –τον οποίο μελετά συστηματικά, όπως φαίνεται από τα σχέδιά του– είτε, τέλος, με έργα της αρχαιότητας, από τα οποία εκτιμούσε, όπως δήλωνε όταν πια επέστρεψε στη δημιουργική δράση, «τα προ του Φειδίου», δηλαδή τα αρχαϊκά.

Μια προσωπική γλώσσα

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, σε αυτή την περίοδο ο Χαλεπάς από τον ακαδημαϊσμό που διδάχτηκε «περνά σε μια προσωπική γλώσσα, που απογυμνώνει το θέμα μέσα από μια συνεχή έρευνα στη σύνθεση, τη δομή του γλυπτού, τη σχέση των όγκων, το περίοπτο, τις αντιθέσεις, πατώντας στη θεματολογία που γνώρισε στα νιάτα του».

Είναι αξιοσημείωτο ότι για τα έργα που φιλοτέχνησε στην Τήνο ο Χαλεπάς χρησιμοποιούσε το μόνο υλικό που είχε διαθέσιμο: τον πηλό. Το εύθραυστο αυτό υλικό τον οδηγούσε στη δημιουργία έργων που ήταν συμπαγή και χωρίς κενά, συχνά μετωπικά, τα οποία θυμίζουν έντονα τις αρχαϊκές κόρες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΤζένιφερ Νιλς: Η Αμερικανική Σχολή ταγμένη στην έρευνα του ελληνικού πολιτισμού12.09.2018

Εκτός από τους διαλόγους μέσα από τους οποίους ο Χαλεπάς συγκροτεί τη γλυπτική του γλώσσα, ένα μέρος των έργων της τελευταίας περιόδου της ζωής του, της «αθηναϊκής», εκφράζει με τρόπο κάποτε ονειρικό και πάντοτε υπόρρητα ερωτικό, τα αισθήματά του για τον οικογενειακό του περίγυρο και, ιδιαίτερα, για τις μικρές ανιψιές του. Η προτομή της γυμνόστηθης Ευτυχίας, για παράδειγμα, φέρει στην πίσω πλευρά, εν είδει υπογραφής, την αυτοπροσωπογραφία του με κλειστά μάτια να ονειρεύεται.

Ο Γιανούλης Χαλεπάς στον κήπο του σπιτιού του στον Πύργο της Τήνου. Ιδιωτική συλλογή.

Στο σπίτι της Τήνου

Τέλος, ανάμεσα στο πλούσιο φωτογραφικό υλικό που συνοδεύει την έκθεση, μια φωτογραφία απεικονίζει τον καλλιτέχνη στο σπίτι του, στον Πύργο της Τήνου, πλάι σε ένα γλυπτό που πλέον δεν σώζεται ολόκληρο, τη «Γενοβέφα». Ο τοίχος πίσω του διακρίνεται κατάγραφος από σχέδια με μολύβι, αποτελώντας μια σπάνια μαρτυρία για τον πλούτο που κρύβουν ακόμη και σήμερα κάτω από τον ασβέστη οι τοίχοι αυτοί.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε η διευθύντρια Πολιτισμού Αφροδίτη Παναγιωτάκου, το Ίδρυμα Ωνάση πρόκειται να χρηματοδοτήσει ένα πρόγραμμα για την «αποκάλυψη» των σχεδίων αυτών με τη χρήση νέων, σύγχρονων τεχνολογιών, ενώ από το υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώθηκε η χρηματοδότηση της αποκατάστασης και επανέκθεσης της οικίας Χαλεπά από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Κανένας άνθρωπος δεν είναι νησί»

Για «μια οφειλόμενη τιμή σ’ αυτόν τον “μοντέρνο” και της δικής μας εποχής, όχι μόνο επειδή στα έργα αυτά μπορούμε να αναγνωρίσουμε το βάρος και τη χάρη του κόσμου αλλά και επειδή μπορούμε να αναγνωρίσουμε τον εαυτό μας» έκανε λόγο, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου, σημειώνοντας ότι «ο Χαλεπάς παραλαμβάνει κλασικές γραμμές, κλασικά σχέδια και κλασικό ύφος για να δημιουργήσει το δικό του, προσωπικό σύμπαν εξπρεσιονισμού».

Τέλος, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η οποία και εγκαινίασε την έκθεση, υπογράμμισε ότι η έκθεση «μας υπενθυμίζει, υπόρρητα, ότι “κανένας άνθρωπος δεν είναι νησί”, ούτε καν και ο μοναχικός, ταλανισμένος ψυχικά Χαλεπάς». Για να τονίσει με νόημα, παρουσία των «αρχών του τόπου», ότι η γενέθλια Θεσσαλονίκη είναι «μια πόλη που δεν της ταιριάζουν φαινόμενα εγκληματικής βίας» και πως «είμαι σίγουρη ότι θα αντισταθεί στον ζόφο επενδύοντας στα νοήματα και τις αξίες του πολιτισμού, τόσο στο πεδίο της δημιουργίας, όσο και στον κοινωνικό βίο».

Παράλληλες εκδηλώσεις

Η έκθεση πλαισιώνεται από πολυσέλιδο δίγλωσσο κατάλογο, σε επιστημονική επιμέλεια της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, ενώ στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων θα πραγματοποιηθούν θεατρικά και μουσικά δρώμενα, διαλέξεις, ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Το άλογο στην αρχαία Αθήνα» κάλπαζε ακόμα και στον τάφο…12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ
Διάρκεια Έκθεσης: 19 Φεβρουαρίου - 5 Ιουνίου 2022
Είσοδος: 5€, μειωμένο 2,5€
Πληροφορίες Χώρου: Αγίου Δημητρίου 159Α, τηλ.: 2310.247.111, www.teloglion.gr
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
«Στην εξοχή» στο θέατρο Αποθήκη - Ένα θρίλερ στο δάσος
Art & Culture
Το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» ζωντανεύει ξανά – Αναλυτικά όλο το πρόγραμμα
Art & Culture
All Aboard: Η μετάβαση ως τέχνη στο αεροδρόμιο της Αθήνας
Art & Culture
Michael Rakowitz: Ένας φτερωτός ταύρος από κονσέρβες στο Μουσείο της Ακρόπολης
Αφιέρωμα
Το φαινόμενο Saske γεμίζει (και) αρένες: Τι περιμένουμε απ' το Saskepticism Festival 2025
Art & Culture
Η ΚΟΑ με τον πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν σε έργα Μπραμς και Μπετόβεν στο Μέγαρο
Art & Culture
Το Platforms Project είναι ένας οργασμός τέχνης, ελευθερίας και δημιουργικής αντίστασης
Art & Culture
Ο Ορφέας Αυγουστίδης έπρεπε να επιστρέψει ως Άλαν Τούρινγκ
Art & Culture
Ο Νέος Κόσμος πάλι πλημμυρίζει μουσική – Τι θα ακούσουμε στο φετινό Πάρτι της Στέγης
Art & Culture
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Art & Culture
«Intra Muros» στο Θέατρο Νέου Κόσμου - Για τις φυλακές μέσα μας
Art & Culture
Εθνικό Θέατρο: Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα για τη σεζόν 2025-26