Φελίνι και μόδα: Οι εμβληματικές ταινίες και οι πρωταγωνιστές που έγιναν η επιτομή του στιλ
Με αφορμή το μεγάλο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης στον Φεντερίκο Φελίνι, ρίχνουμε μια ματιά στις ταινίες που αποδεικνύουν την αγάπη του σπουδαίου κινηματογραφιστή για τα εντυπωσιακά κοστούμια και όχι μόνο.
Έναν αιώνα μετά τη γέννησή του, ο Φεντερίκο Φελίνι εξακολουθεί να θεωρείται ένας από τους πιο καινοτόμους δημιουργούς στην ιστορία. Ονειρισμός, φαντασία, αλλά και ειρωνεία και μυστικισμός είναι μερικές λέξεις που περιγράφουν το έργο του Ιταλού δημιουργού, που με την επαναστατική ματιά του έμεινε στην ιστορία και συνεχίζει να εμπνέει δημιουργούς σε όλο τον κόσμο.
Εξίσου πρωτοποριακή βέβαια ήταν και η προσέγγιση του όσον αφορά τη μόδα, με την οποία η σχέση του ήταν πάντοτε αμφίδρομη. Από τη μία, αγαπούσε τη μόδα και ειδικά τα εντυπωσιακά κοστούμια, ενώ οι λαμπεροί πρωταγωνιστές του ήταν πάντα στιλάτοι. Από την άλλη, οι ταινίες του έχουν επηρεάσει μερικούς από τους σπουδαιότερους σχεδιαστές μόδας στον κόσμο, από τον Καρλ Λάγκερφελντ μέχρι και τον Τομ Φορντ -και οι λόγοι είναι ξεκάθαροι.
“Μη ξεχνάτε ότι τα κοστούμια, όπως και τα όνειρα, αποτελούν συμβολική επικοινωνία” είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ο κινηματογραφιστής που έδινε μεγάλη έμφαση στο στυλ των πρωταγωνιστών του, δουλεύοντας με αμέτρητους σχεδιαστές για να δημιουργήσει σύνολα, που ήταν εντυπωσιακά και παράλληλα σύγχρονα -και φυσικά συνέβαλαν στην αφήγηση των ταινιών του.
Με αφορμή το μεγάλο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον σπουδαίο Ιταλό δημιουργό, εμείς θυμόμαστε τις πιο αξέχαστες στιλιστικές στιγμές που μάς χάρισαν οι ταινίες του.
Η “Γλυκιά Ζωή” είναι η ταινία που ανέδειξε τον Φελίνι σε παγκόσμιο επίπεδο, δίνοντας στον Piero Gherardi το πρώτο του Όσκαρ Ενδυματολογίας για τα εκπληκτικά κοστούμια του. Μία από τις πιο εμβληματικές στιγμές στον κινηματογράφο είναι η σκηνή που η Ανίτα Έκμπεργκ και ο Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι βουτούν στην Φοντάνα ντι Τρέβι. Εκεί η Έκμπεργκ, που υποδύεται μία ηθοποιό ονόματι Σίλβια Ρανκ, φορά μία εντυπωσιακή μαύρη τουαλέτα με έντονο ντεκολτέ που έμεινε στην ιστορία ως η πιο στιλάτη και παράλληλα αισθησιακή εμφάνιση στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο.
Και φυσικά ποιος μπορεί να ξεχάσει την Ανούκ Εμέ, που ως η πλούσια socialite Maddalena, μας μάγεψε με τα μαύρα φορέματά της και τα εμβληματικά cat eye γυαλιά ηλίου της, από τα οποία εμπνεύστηκε ο ίδιος ο Τομ Φορντ για τη σειρά ηλίου του.
8 1/2 (1963)Εκτός από το μεγαλύτερο αριστούργημα του Φεντερίκο Φελίνι, το Οκτώμιση είναι και μία από τις πιο αξέχαστες στιλιστικά ταινίες του ιταλικού κινηματογράφου. Άλλη μια δημιουργία του Φελίνι και του Piero Gherardi, τα κοστούμια έγιναν η αφορμή για το δεύτερο Όσκαρ Ενδυματολογίας. Ο Μαστρογιάννι είναι ως συνήθως γοητευτικός, ντυμένος απλά και κομψά –η επιτομή του coolness– ενώ οι συμπρωταγωνίστριες του δείχνουν με τα ρούχα του μερικές από τις πολλές και διαφορετικές πλευρές των γυναικών.
Η Saraghina είναι ανεξέλεγκτη εξού και τα ατίθασα μαλλιά και ρούχα, ενώ ο μινιμαλισμός της συζύγου του Guido, Lusia (Ανούκ Εμέ), δείχνει την ήρεμη φύση της. Και φυσικά, δεν ξεχνάμε τις υπόλοιπες γυναίκες που έκλεψαν την παράσταση με το στυλ τους, όπως η θρυλική Claudia Cardinale.
Casanova (1976)Ο Καζανόβα ήταν η 12η και πιο ακριβή ταινία του σκηνοθέτη. Για την ταινία, ο Φελίνι δημιούργησε από την αρχή την δική του εκδοχή της Βενετίας του 18ου αιώνα, και όπως είναι λογικό άφησε τη φαντασία του να οργιάσει στα κοστούμια. Μάλιστα, για τα φαντασμαγορικά sets και σύνολα, ο Danio Donati αυτή τη φορά κέρδισε Βραβείο Όσκαρ εκείνη την χρονιά.
Συγκεκριμένα για τον Καζανόβα χρησιμοποιήθηκαν 1500 κοστούμια και 600 περούκες, μία από τις οποίες ζύγισε 12 κιλά! Όσο για τα headpieces τα λόγια είναι περιττά, αφού δύσκολα μπορεί κανείς να ξεχάσει το παραπάνω έργο τέχνης με αναμμένα κεριά που φορούσε ο Ντόναλντ Σάδερλαντ.
Satyricon (1969)Τα σκηνικά και τα κοστούμια (του Danilo Donati για ακόμη μια φορά) για το Satyricon ήταν από τα πιο πολυτελή που είχε οραματιστεί ο Φελίνι. Ο Donati έντυσε το καστ με εντυπωσιακούς πολύχρωμους χιτώνες, τα οποία ο σχεδιαστής έπρεπε να σιδερώσει με συγκεκριμένο τρόπο, ώστε να πετύχει το “τσαλακωμένο” εφέ που επιθυμούσε ο σκηνοθέτης.
Τα μεγάλα, χρυσά κοσμήματα και τα επιχρυσωμένα headpieces φυσικά δεν έλειπαν σε ένα στυλ που ο ίδιος ο Donati περιέγραψε ως “η ρωμαϊκή εποχή στον πλανήτη Άρη”. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που μεγάλοι σχεδιαστές, όπως οι Dolce & Gabbana έχουν δηλώσει ότι επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από την ταινία.
Βρείτε εδώ το Πρόγραμμα των προβολών της Ταινιοθήκης