MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
05
ΙΟΥΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΝΕΑ

Ο χάμενος πίνακας του Λεονάρντο ντα Βίντσι παραμένει άλυτο μυστήριο

Ο λεγόμενος “Χαμένος Πίνακα του Λεονάρντο” με τίτλο “Η Μάχη του Ανγκιάρι” αγνοείται από το 1563 και ακόμα δεν έχει βρεθεί. Νέες έρευνες ισχυρίζονται ότι ο πίνακας δεν υπήρξε ποτέ.

Λεονάρντο ντα Βίντσι: Η Μάχη του Ανγκιάρι, το αντίγραφο του Ρούμπενς
Η Μάχη του Ανγκιάρι, το αντίγραφο του Ρούμπενς
Monopoli Team

Για ακόμη μια φορά, “Η Μάχη του Ανγκιάρι” επανέρχεται στο προσκήνιο, μετά από νέες έρευνες. Πρόκειται για έναν χαμένο πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, που πολλές φορές αναφέρεται και ως “Ο Χαμένος Λεονάρντο” και δημιουργήθηκε το 1505. Απεικονίζει τέσσερις άντρες σε άλογα να μάχονται στην Μάχη του Ανγκιάρι το 1440.

Τα ίχνη του πίνακα έχουν χαθεί από το 1563 και από τότε ερευνητές από όλο τον κόσμο τον αναζητούν -δεν είναι λίγο να βρεθεί ακόμα ένα έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, που ως γνωστόν δεν ζωγράφιζε τόσο συχνά.

Το “μυστήριο” του χαμένου πίνακα έγινε για πρώτη φορά διάσημο στο ευρύ κοινό, όταν μία ομάδα ερευνητών ανακάλυψε ότι ο πίνακας μπορεί να υπάρχει ακόμα μέσα σε έναν κρυφό εσωτερικό τοίχο κάτω από ένα τμήμα μίας τοιχογραφίας του Τζόρτζιο Βαζάρι, ο οποίος βρίσκεται στο Παλαιό Παλάτι (Palazzo Vecchio) που σήμερα είναι το δημαρχείο της Φλωρεντίας.

Παράλληλα, η κεντρική σκηνή του πίνακα είναι γνωστή σε εμάς μέσα από τα σκίτσα του Ντα Βίντσι, αλλά και από ένα σκίτσο του Ρούμπενς, που είχε βασιστεί σε ένα έργο του Ιταλού ζωγράφου Lorenzo Zacchia, που με την σειρά του είχε βασιστεί από τον πίνακα ή τα σκίτσα του ντα Βίντσι.

Μήπως ο πίνακας δεν υπήρξε ποτέ;

Μετά από χρόνια αναζήτησης, όμως, το “χαμένο αριστούργημα” παραμένει άφαντο. Σήμερα, κάποιοι ειδικοί ισχυρίζονται ότι καμία έρευνα δεν θα ολοκληρωθεί, γιατί πολύ απλά το έργο δεν υπάρχει και δεν υπήρξε ποτέ.

Σε συνάντηση των γκαλερί Uffizi στην Φλωρεντία, οι ιστορικοί τέχνης Ρομπέρτα Μπαρσάντι, Τζιανκούλα Μπέλλι, Εμανουέλα Φερέτι και Σεσίλια Φροσινίνι παρουσίασαν την έρευνα τους, που ισχυρίζονται πως επιβεβαιώνει το γεγονός ότι το έργο του ντα Βίντσι δεν βρίσκεται πίσω από τους τοίχους του δημαρχείου της πόλης, καθώς ο καλλιτέχνης τελικά δεν ζωγράφισε ποτέ το έργο αυτό.

Αρχικά  υποστηρίζουν ότι ο τρόπος που ο πίνακας είχε προετοιμαστεί, με τεχνικές που περιλαμβάνουν γκέσο (σκόνη γύψου) και λάδι, το κατέστησαν αδύνατο να υλοποιηθεί. Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι δεν θα είχε μπορέσει ποτέ να ζωγραφίσει την εικόνα, αφού η μπογιά δεν θα έμενε.

“Εφόσον η διαδικασία προετοιμασίας του τοίχου δεν ήταν επιτυχής, ο Λεονάρντο δεν ζωγράφισε ποτέ πάνω του. Άρα, η μάχη του Λεονάρντο έμεινε μόνο στα σκίτσα”.

Παράλληλα, οι ερευνήτριες ισχυρίζονται ότι τα ίχνη μπογιάς που βρέθηκαν κάτω από τον τοίχο του δημαρχείου και υπονοούν ότι κάποτε υπήρχε κάτι εκεί, δεν ανήκουν αναγκαστικά στον πίνακα του Λεονάρντο. Αν και ήταν το ίδιο χρώμα που είχε χρησιμοποιηθεί στην Μόνα Λίζα, δεν μπορεί να αποδειχθεί τίποτα, αφού η συγεκρκιμένη απόχρωση ήταν πολύ δημοφιλής την εποχή εκείνη.

Εφόσον οι έρευνες της “άλλης πλευράς” δεν μπορούν να ολοκληρωθούν, καθώς προϋποθέτουν επέμβαση στο έργο του Βαζάρι, που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές αλλοιώσεις, η αλήθεια για τον “χαμένο πίνακα του Λεονάρντο” μάλλον δεν θα αποκαλυφθεί σύντομα.

Πηγή

Περισσότερα από Εικαστικά
Σχετικά Θέματα
Εικαστικά
Χταπόδι: Το περιοδικό του ΕΜΣΤ επιστέφει με 2ο τεύχος
Art & Culture
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Art & Culture
Στο “κοινωνικό πείραμα” του Parliament στο Μουσείο Μπενάκη, έμαθα να μη φοβάμαι
Εικαστικά
Ίδρυμα Γουλανδρή: Τιμά τη μνήμη των ιδρυτών του με ένα εντυπωσιακό πορτραίτο στην ταράτσα του Μουσείου στην Αθήνα
Εικαστικά
Το Ίδρυμα Χατζηγάκη στηρίζει το Δημοτικό Σχολείο Τελένδου με μία καλλιτεχνική παρέμβαση-σταθμό
Εικαστικά
Parliament: Δωρεάν εντατικά σεμινάρια με τον Michael Kliën στο πλαίσιο της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη
Εικαστικά
No Matter Where: Μια φωτογραφική έκθεση με ηχηρό μήνυμα στα Εξάρχεια
Εικαστικά
Τοπόσημα διασύνδεσης στο Καπνεργοστάσιο
Δραστηριότητες
Καλοκαίρι στην Πόλη: Ξεκινάει το β’ δεκαήμερο της θερινής κατασκήνωσης του «Ελληνικού Κόσμου»
Εικαστικά
Μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ: Ακτιβιστής έριξε ροζ μπογιά σε πίνακα του Πικάσο
Εικαστικά
Οι Κυκλαδίτισσες "επέστρεψαν" στη Σαντορίνη
Εικαστικά
H Λέρος γίνεται “Perasma” για καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο