MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
24
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Έχει μέλλον ο Μεγάλος Περίπατος;

Έχοντας διανύσει ένα πολύμηνο κομμάτι της δοκιμαστικής εφαρμογής του, η υλοποίηση του Μεγάλου Περιπάτου προχωράει. Με ποιους όρους, όμως; Τέσσερις Αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι και συγκοινωνιολόγοι εντοπίζουν τα θετικά και τα τρωτά σημεία του εγχειρήματος από εδώ και στο εξής.

Στέλλα Χαραμή | 12.10.2020 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΡΑΤΖΑΣ

Νίκος Μπελαβίλας, καθηγητής Πολεοδομίας στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, διευθυντής στο Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ

«Το μοντέλο της εντατικής χρήσης του αυτοκινήτου μπορεί να ξεριζωθεί με χρήση τεχνικών μέσων»

Ας παραδεχτούμε κάτι: Οι αλλαγές που φέρνει ο Μεγάλος Περίπατος ήρθαν για να μείνουν. Η Λεωφόρος Βασ. Όλγας, η δεξιά λωρίδα της Πανεπιστημίου, η διαπλάτυνση της πλατείας Συντάγματος δεν θα επιστρέψουν και δεν θέλουμε να επιστρέψουν στο παλιό καθεστώς. Είναι κερδισμένα μέτρα για τον δημόσιο χώρο της πόλης· κι αυτό είναι ανεκτίμητο.

Σήμερα, η κίνηση στο κέντρο της Αθήνας είναι ομαλή. Στην πραγματικότητα, αυτές οι αλλαγές έχουν ήδη αφομοιωθεί.

Το μοντέλο της εντατικής χρήσης του αυτοκινήτου μπορεί να ξεριζωθεί με χρήση τεχνικών μέσων. Είναι μια διεθνής πρακτική. Ασφαλώς, όπου κι αν έχουν εφαρμοστεί κυκλοφοριακές αλλαγές τέτοιου τύπου, στην αρχή προκαλούν μποτιλιαρίσματα λόγω της αλλαγής και μετά εκτονώνονται. Ήταν φυσική συνέπεια, αναμενόμενη – ήταν όμως και προσωρινή. Σήμερα, η κίνηση στο κέντρο της Αθήνας είναι ομαλή. Στην πραγματικότητα, αυτές οι αλλαγές έχουν ήδη αφομοιωθεί. Και μάλιστα σε μια πόλη, όπου η σχέση των κατοίκων με αυτοκίνητο τείνει να αξιολογείται ως σύνδρομο.

Αν κάπου έσφαλε η δημοτική αρχή της Αθήνας ήταν στην οικονομική διαχείριση και στην επικοινωνιακή πολιτική και αυτού του εγχειρήματος. Είναι γεγονός πως η επικοινωνία του έργου με τον κόσμο της Αθήνας έπρεπε να γίνει σε διαφορετική βάση. Αντιστοίχως και το κομμάτι της δημόσιας διαβούλευσης – το οποίο επίσης δεν υπήρξε.

Για την οδό Αθηνάς, έναν άξονα με σοβαρή ιδιομορφία λόγω της βιοτεχνίας και του παραδοσιακού εμπορίου, ο δημόσιος διάλογος οφείλει να λειτουργήσει ως κινητήριος μοχλός. Δεν γίνεται, σε καμία περίπτωση, να διακινδυνεύσουν οι ιστορικοί θύλακες του εμπορίου της περιοχής.

Απεναντίας, η Βαρβάκειος Αγορά θα πρέπει να τονωθεί. Ας υιοθετηθεί η λύση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού της «Ανάπλασης Αθήνας» του 2019 για την αρχιτεκτονική αλλαγή του σύγχρονου κτιριακού εξαμβλώματος που υψώνεται απέναντι της, ως σύνοδο κτήριο. Έτσι θα απλωθεί η Αγορά και θα βελτιωθεί ο δημόσιος χώρος της.

Ο Μεγάλος Περίπατος πρέπει να λειτουργήσει ως αφετηρία για πράσινες διαδρομές προς τις γειτονιές και τις γκρίζες ζώνες της πόλης.

Από εκεί και πέρα, οι συνθήκες για τον Μεγάλο Περίπατο, παρά τα μεγάλα λάθη, είναι ώριμες. Δεν πρέπει να γυρίσουμε πίσω ξανά με λωρίδες αυτοκινήτων στην Όλγας, στο Σύνταγμα, στην Πανεπιστημίου. Το Τραμ επίσης πρέπει να επιστρέψει ταχύτατα στο Σύνταγμα.

Το πράσινο, όχι με σπατάλες, με φοίνικες και γκαζόν, αλλά με έξυπνες και φθηνές λύσεις, με φυτεύσεις αττικού τοπίου, πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα Μεγάλου Περιπάτου. Ταυτόχρονα με τη διάχυση του προς τις «πίσω αυλές», την Αγίου Κωνσταντίνου και το Εθνικό θέατρο, τα Εξάρχεια, τα Πατήσια, την Ακαδημία Πλάτωνος και το Μεταξουργείο. Ο Μεγάλος Περίπατος πρέπει να λειτουργήσει ως αφετηρία για πράσινες διαδρομές προς τις γειτονιές και τις γκρίζες ζώνες της πόλης.

Περισσότερα από Επίκαιρα
VIMA_WEB3b