MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
29
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
FASHION

Πώς ο κορονοϊός θα επηρεάσει τη βιομηχανία της μόδας

Την στιγμή που η παγκόσμια εξάπλωση του covid-19 επηρεάζει όλο και περισσότερο την καθημερινότητα μας, τίθεται το ερώτημα τι είδους αντίκτυπο θα έχει όλο αυτό στην παγκόσμια οικονομία και πώς επηρεάζεται η βιομηχανία της μόδας.

Από την Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο 23/2/2020, Φωτογραφία: Edward Berthelot
Monopoli Team

«Λουκέτο» σε εργοστάσια και πολυκαταστήματα»

Όπως είναι λογικό, η όλη κατάσταση με την πανδημία του κορονοϊού δεν έχει αφήσει κανέναν τομέα της καθημερινής ζωής ανεπηρέαστο. Ο κορονοϊός εξαπλώνεται ταχέως και οι οικονομολόγοι ανησυχούν για το ότι αυτό θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία. Στις βιομηχανίες μόδας και σχεδιασμού, βλέπουμε ήδη άμεσο αντίκτυπο, καθώς τα ετήσια events, όπως είναι οι επιδείξεις μόδας, εκδηλώσεις όπως το MET Gala, τα βραβεία μόδας CFDA και διάφορες εκθέσεις έχουν αναβληθεί προσωρινά. Την ίδια στιγμή έχει μπει «λουκέτο» σε πολλά πολυκαταστήματα ανά τον κόσμο.

Το ότι αυτά τα events – που έχουν ως στόχο να μάθει ο κόσμος τι νέο κυκλοφορεί στην αγορά – δεν θα πραγματοποιηθούν, είναι ωστόσο το μικρότερο κακό. Στην Κίνα, από την οποία μάλιστα ξεκίνησε και ο ιός, βρίσκονται πολλά από τα εργοστάσια παραγωγής των βιομηχανιών – συμπεριλαμβανομένης και της βιομηχανίας της μόδας. Εκεί κατασκευάζεται περισσότερο από το ένα τρίτο όλων των ειδών ένδυσης και κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων παγκοσμίως.

Πολλά γνωστά brands της μόδας κατασκευάζουν τα προϊόντα τους στην Κίνα, από επώνυμες και πολυτελείς μάρκες όπως η Prada και η Armani, μέχρι μάρκες της “γρήγορης” μόδας, όπως η H&M και τα Zara.

Είναι, ωστόσο, γεγονός πως ο ιός έχει αναγκάσει σε προσωρινό κλείσιμο πολλών εργοστασίων στην Κίνα, ενώ ακόμα και σε αυτά που κατάφεραν να παραμείνουν ανοιχτά, η παραγωγή δεν κινείται πλέον με τους προηγούμενους ρυθμούς. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα brands των οποίων τα προϊόντα προέρχονται από την Κίνα πρόκειται να δουν σημαντικές ελλείψεις στα αποθέματά τους κατά τους επόμενους μήνες.

Ο σχεδιαστής μόδας Thakoon Panichgul, αναφέρει σχετικά με το θέμα, ότι έχει λάβει ενημέρωση από τα εργοστάσια πως οι καλοκαιρινές του συλλογές πρόκειται να καθυστερήσουν περίπου έναν μήνα. Ωστόσο, επειδή δεν γνωρίζουμε ακριβώς πόσο θα κρατήσει αυτή η παγκόσμια κρίση, υπάρχει η πιθανότητα τα εργοστάσια να χρειαστούν ακόμη περισσότερο χρόνο για να εκτελέσουν τις παραγγελίες. Τα στάδια παραγωγής στον χώρο της μόδας είναι αρκετά περίπλοκα και όταν ένα μέρος αυτής της «αλυσίδας» επηρεάζεται τότε θα επηρεαστεί και το άλλο από τη δεδομένη δύσκολη κατάσταση.

Φυσικά, το προσωρινό «λουκέτο» σε πολλά από τα εργοστάσια κρατούν τους εργάτες στα σπίτια τους σε καραντίνα εν μέσω πανδημίας. Και μπορεί κάποιες περιοχές να έχουν επιστρέψει στην παλιά καθημερινότητά τους ωστόσο, οι ρυθμοί της παραγωγής δεν έχουν ακόμα επανέλθει πλήρως.

Ποιο το μέλλον της «γρήγορης» μόδας;

Αυτό έχει οδηγήσει πολλές εταιρείες στον χώρο της μόδας να επανεξετάσουν το θέμα και να ψάχνουν να βρουν τρόπους να «κινήσουν» λίγο την αγορά, είτε με κάποιες εκπτώσεις στα προϊόντα τους, είτε με δωρεάν μεταφορικά στις παραγγελίες, είτε με το να προσπαθούν να προωθήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, το ονλάιν σόπινγκ!

Επιπλέον, μπορεί να μην είναι εύκολο να αποτραπούν κάποιες τρέχουσες καθυστερήσεις, εφόσον μιλάμε για ένα θέμα που πλήττει τις αγορές σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά ίσως να είναι μια καλή ευκαιρία οι εταιρείες να φροντίσουν η παραγωγή των προϊόντων να γίνεται σε παραπάνω από μία χώρα!

Ο Covid-19 θα επηρεάσει την βιωσιμότητα της μόδας;

Σε μια τέτοια παγκόσμια κρίση όπως αυτή, υπάρχει γενικά ο φόβος μήπως η βιωσιμότητα της μόδας δεν αποτελεί πια προτεραιότητα. Όταν οι λιανοπωλητές αναγκάζονται να μειώσουν το κόστος και να αλλάξουν τις προτεραιότητές τους λόγω της γενικότερης πίεσης, ενδέχεται κάθε πρωτοβουλία βιωσιμότητας να παύσει προσωρινά.

Πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν πως ακόμα υπάρχει η δυνατότητα τα brands να μην εγκαταλείψουν αλλά να επανεξετάσουν περαιτέρω τις διαδικασίες παραγωγής ώστε να είναι πιο βιώσιμες. Ωστόσο, σύμφωνα με υπολογισμούς, οι πιθανότητες ότι η βιομηχανίας της μόδας θα συνεχίσει να προσπαθεί για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων εν μέσω πανδημίας, είναι πολύ λίγες.

Με τη μείωση των εσόδων σε σε όλα τα επίπεδα της αλυσίδας εφοδιασμού, τα brands αλλά και οι προμηθευτές ενδέχεται να επικεντρώνονται περισσότερο στην αποπληρωμή λογαριασμών παρά στην πραγματοποίηση επενδύσεων για τη βιωσιμότητα. Δεν είναι σαφές λοιπόν, εάν τα brands που έδειχναν ένα ενδιαφέρον στο να πραγματοποιήσουν αλλαγές για να κάνουν τις επιχειρήσεις τους πιο βιώσιμες θα αλλάξουν τις προτεραιότητες τους τώρα, με σκοπό να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους «ζωντανές».

Τι θα γίνει όμως με τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής, της μείωσης του πλαστικού και της ευημερίας των εργαζομένων – που δεν υπάρχει το χρονικό περιθώριο να αγνοηθούν; Η απάντηση βρίσκεται στο αν οι ίδιες οι εταιρείες θεωρούν τα παραπάνω ζητήματα σημαντικά. Οι περισσότερες εταιρείες σήμερα αποφεύγουν να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα καθώς όπως λένε «είναι πολύ νωρίς για να πούμε ποιος θα είναι ο αντίκτυπος αυτής της κρίσης στις επιχειρήσεις και τη βιομηχανία μας».

Για πολλές πρωτοποριακές εταιρείες οι επενδύσεις στη βιωσιμότητα και την καινοτομία έχουν μεγάλη στρατηγική σημασία και συνεπώς οι περικοπές του προϋπολογισμού θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά όλο αυτό.

Για παράδειγμα, ο Mostafiz Uddin, ιδιοκτήτης εργοστασίου στο Μπαγκλαντές, σχεδίαζε να εγκαταστήσει ηλιακά πάνελ στο εργοστάσιό του και να πραγματοποιήσει γενικά κάποιες αλλαγές για να μειώσει τα απόβλητα του. «Τώρα ξεχάστε το. Λόγω κορονοϊού, αυτό παραμένει απλά ένα όνειρο», λέει.

Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι αυτή η δύσκολη κατάσταση που βιώνουμε τώρα όλοι, μπορεί να μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν χρειαζόμαστε τόσα πολλά καινούρια ρούχα. Ίσως αυτή να είναι μια καλή ευκαιρία να μάθουμε να ζούμε με λιγότερα, λένε κάποιοι.

Άλλοι φοβούνται για το ακριβώς αντίθετο · ότι λόγω των οικονομικών επιπτώσεων που θα προκαλέσει ο κορονοϊός, οι ιδιοκτήτες των εταιρειών θα «παγώσουν» κάθε ενέργεια σχετικά με τη βιωσιμότητα και οι καταναλωτές από την πλευρά τους θα στραφούν και πάλι στην εύκολη λύση του φθηνού ρούχου.

Ευχή όλων είναι, παρά τις δυσκολίες, οι εταιρείες που είχαν δεσμευτεί σοβαρά για αλλαγές στην παραγωγή τους να μην απομακρυνθούν από τον στόχο τους.

Περισσότερα από Επίκαιρα
VIMA_WEB3b