MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
Shades from the deep: Έκθεση της Άννας Μαρίας Παπαδημητρίου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 26/04/2024 έως 08/06/2024
Though as a ghost, I shall lightly tread, the summer fields: Έκθεση της Ιωάννας Λημνιού στην Γκαλερί The Breeder
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
Where flowers are singing: Έκθεση της Βασιλικής Κούκου στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 25/04/2024 έως 25/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024
Διάφορα

Αφιέρωμα στη Σοφία Βάρη στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Από τις 29 Ιουνίου έως τις 28 Σεπτεμβρίου, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο νησί της Άνδρου ένα αφιέρωμα στο έργο της Σοφίας Βάρη.

author-image Ιωάννα Κρανιώτη

Η Σοφία Βάρη, Ελληνίδα στην καταγωγή με πολυπολιτισμική όμως εικαστική παιδεία και διεθνή καλλιτεχνική παρουσία από παραστατική ζωγράφος στα πρώτα της βήματα, στράφηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’80 στην γλυπτική όπου και διακρίθηκε. Χωρίς να ενταχθεί σε σχολές σκέψεις και κινήματα καλλιτεχνικά, απεξαρτημένη από παγιωμένες αντιλήψεις, αναζήτησε με τόλμη και πάθος τα δικά της πρότυπα αναφορών που συνέβαλαν στην διάπλαση του δικού της μορφικού και εικονογραφικού κόσμου.  Σκοπός του αφιερώματος είναι να αναδειχθούν οι πολλαπλές εικονοποιητικές μεταλλάξεις τις οποίες επινοεί ευρηματικά με την δύναμη της φαντασίας της και αποδίδει με ταλέντο και με μια πρωτότυπη και ιδιόμορφη διαλεκτική με τη φόρμα.

Στο εισαγωγικό κείμενο του καταλόγου της έκθεσης, o επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του Μουσείου, κύριος Κυριάκος Κουτσομάλλης αναφέρει μεταξύ άλλων:
colombia“Η τέχνη φαίνεται να υπήρξε για τη Σοφία Βάρη μια προδιαγεγραμμένη πορεία. […] Από πολύ νωρίς ένιωσε να ριζώνει μέσα της διακαώς ο πόθος της γι αυτήν. Ήταν μια πρόκληση, την πραγμάτωση της οποίας επεδίωξε με εμμονή και πάθος. Το πέτυχε επινοώντας μια δική της πλαστική γλώσσα, δικούς της συντακτικούς κώδικες γραφής, οι οποίοι, με γνώμονα τις απαιτήσεις του δικού της δημιουργικού χρόνου, διασφάλισαν στο έργο της πρωτοτυπία, ανθεκτικότητα και αυθεντικότητα. […] Με διάθεση απεξάρτησης από παγιωμένες θέσεις και αντιλήψεις, με τη φρεσκάδα του ασυμβίβαστου νεανικού πάθους αναζήτησε τις δικές της θέσεις, οι οποίες παρότι πρόσκεινται σε ιδιώματα νεωτερικών τάσεων, εγνωσμένα απέφυγε την ένταξή της σε ομάδες καλλιτεχνικές, σε σχολές ή ρεύματα. […] Αν το έργο της σε όλες του τις μορφές και κατηγορίες έτυχε της γενικότερης αποδοχής, της ευρύτερης υποδοχής και εμβέλειας είναι γιατί, σθεναρά, με δυνάμεις που δεν καταστέλλονται από συγκυριακές αντιξόοτητες και εφήμερες πρακτικές, διεκδίκησε από τον εαυτό της το δικαίωμα να εκφράσει τα προσωπικά της οράματα, με κριτήρια υποκειμενικά και καθοδηγητική αρχή την δική της εγγενή συγκινησιακή δύναμη και ιδιοσυγκρασιακή της ευαισθησία και ελευθερία. […] Μέσα από μια υπαινικτική, ημιαφαιρετική διαδικασία στα πρώτα της χρόνια, που χαρακτηρίζεται από δισδιάστατες, δύσπλαστες, διογκωμένες, ανθρωποκεντρικές ή ζωομορφικές φιγούρες, θα οδηγηθεί στη συνέχεια σε εντελώς αντιρεαλιστικές δημιουργίες με προεκτάσεις σουρεαλιστικές. […] Η Σοφία Βάρη, Ελληνίδα μεν την καταγωγή, έχοντας όμως ελάχιστα ζήσει στην Ελλάδα, βιώνει την ελληνικότητά της χωρίς επιμερισμούς, και με τρόπο που να λειτουργούν όλες οι ανάγκες της ψυχής ως ενιαία, αδιαίρετη και αδήριτη ανάγκη. Η ελληνικότητά της ένθετα ενυπάρχει στην σκέψη και στη συνείδησή της και αναδύεται ως μνήμη, ως συνειρμός, ως γνώση διαχρονική. […] Με μια ακόρεστη περιέργεια αναζητά τον εαυτό της σε ανοιχτούς ορίζοντες. Σε τόπους που γέννησαν πολιτισμό και άνοιξαν δρόμους και τούτο γιατί γνωρίζει ότι το αμιγές, το μονοσήματο και το μονοδιάστατο είναι έννοιες ασυμβίβαστες με την εξέλιξη στην τέχνη. Ό,τι το νέο προκύπτει από τη μίξη πολιτισμών. Με συγκλίσεις και αποκλίσεις κι όταν οι δρόμοι διασταυρώνονται με νέες ιδέες. Με ιδέες που υπεκφεύγουν από το στερεότυπο και το κατεστημένο. […] Όσο καταλυτικές κι αν υπήρξαν οι επιδράσεις από τον οικογενειακό και κοινωνικό της περίγυρο, εγκατέλειψε τα προσχήματα, τα οποία νομοτελειακά απορρέουν από τις αντιλήψεις, τις προλήψεις και τις προκαταλήψεις που τις εξέθρεψαν και ενήργησε με οξυδέρκεια και διορατικότητα και με τρόπο ώστε οι επιρροές αυτές να μην έχουν παρά μερικό μόνο βάρος. […] Κατά την πρώτη δεκαπενταετή περιπλάνησή της στον χώρο της δυσδιάστατης απεικόνισης «συγκεχυμένη» και αγωνιώδης φαίνεται να υπήρξε η πορεία της. Από το 1975 κι έπειτα, χωρίς να απεμπολεί τίποτα από την διαχρονική μνήμη, θεωρώντας απλώς τη ζωγραφική ως «ψευδαίσθηση», άρχισε να αναθεωρεί τους προσανατολισμούς της και να διαμορφώνει μια δική της αντίληψη της υφής και του χώρου, να γοητεύεται από την αίσθηση του απτού και τη στιβαρότητα της ύλης και να προσανατολίζει τις καλλιτεχνικές της αναζητήσεις προς την τρισδιάστατη φόρμα. […] Έκτοτε, η γλυπτική θα αποτελέσει το κυρίαρχο μέλημά της και μ’αυτήν θα επιβληθεί έχοντας αποβάλλει τις αβεβαιότητες των πρότερων διλημμάτων. Μ’αυτή θα αναζητήσει μια θέση σ’ένα χώρο δύσκολο και σε μια εποχή κατά την οποία οι κρατούσες ευρωπαϊκές τάσεις, μην έχοντας διαμορφώσει ένα κυρίαρχο ρεύμα, άφηναν στη γλυπτική την ελευθερία αναζήτησης πηγών τόσο στον πριμιτιβισμό όσο και στις εξωευρωπαϊκές αρχαϊκές τέχνες. […] Τα γλυπτά της με τη στιβαρότητα της δομής και τη μνημειακότητα του όγκου είναι σαν να έρχονται από τα βάθη του χρόνου για να προσλάβουν στο σήμερα με την αισθαντικότητα της πρωτογένειας και τις αναφορές στις αρχαϊκές μνήμες την ενσάρκωσή τους. […] Η Σοφία Βάρη συνέβαλε στο ανανεωτικό αίτημα του νεωτερισμού με μια νέα δική της διαλεκτική με τη φόρμα. Τα γλυπτά της, αν και ευχάριστα στην όραση όπως και στην αφή, θα ήταν άδικο να προσληφθούν ως εικόνες θεάματος μόνο κι όχι ως αποκρυσταλλωμένη ενέργεια που προκύπτει από την αγωνία της μετάλλαξης της πρωτογένειας σε σχήματα αποδεκτά και συμβατά με τις απαιτήσεις του δικού της χρόνου. Γι’ αυτό και τίποτα δεν ήταν εύκολο για εκείνη. Ως άλλη Camille Claudel, υπό διαφορετικές, εξυπακούεται, συνθήκες, κλήθηκε να εξοφλήσει στον εαυτό της το τίμημα των επιλογών της. Το δικαίωμα, δηλαδή, να καταπιαστεί με τα δύσκολα ως γυναίκα. Να δώσει σχήμα και μορφή στην άμορφη μάζα της ύλης. Το πράττει αδιάλειπτα με υπερβάσεις των δυσκολιών και με προτάσεις αισθητικής αρτιότητας και πρωτοτυπίας και την ελευθερία που της προσφέρει η αδέσμευτη λαξευτική και η εν γένει αναπλαστική χειρονομία.”

Την έκδοση του συνοδευτικού καταλόγου ανέλαβε ο εκδοτικός οίκος SKIRA.

Ιnfo
Διάρκεια έκθεσης: 29 Ιουνίου – 28 Σεπτεμβρίου 2014
Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00,
Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη κλειστά

Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
VIMA_WEB3b