MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
17
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Προηρόσια: Μια γλυπτική έκθεση της Αφροδίτης Λίτη στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας
Από 18/06/2025 έως 29/06/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Τι βλέπουν τα αγάλματα: Ένα φωτογραφικό πρότζεκτ για την "αθέατη ζωή" του Μουσείου Ακρόπολης στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 17/06/2025 έως 29/06/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025
Διάφορα

Εσύ ο τελευταίος λεπρός-Σπιναλόγκα, καλοκαίρι 2012

Τόπος της ιστορίας, τόπος αποκλεισμού, στίγματος και θανάτου, ένας σύγχρονος Καιάδας, η Σπιναλόγκα, έγινε και τόπος έμπνευσης για τον Κώστα Τσόκλη, που το περασμένο καλοκαίρι μετέτρεψε ολόκληρο το νησί σε έργο τέχνης με επεμβάσεις και δρώμενα σε συνομιλία με το νησί-μνημείο και τον μισό αιώνα που λειτούργησε ως γκέτο λεπρών.

author-image Μαίρη Ρετσίνα

Στο Μέγαρο Μουσικής θα προβληθεί 30λεπτο βίντεο της εικαστικής αυτής παρέμβασης-οδοιπορικού στα 85.000 τ.μ. της Σπιναλόγκας και θα συνοδευτεί από ομιλίες του ίδιου του καλλιτέχνη και των επιμελητών του εγχειρήματος, της Προέδρου του Δ.Σ. του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Κατερίνας Κοσκινά και του ιστορικού τέχνης, Μπρούνο Κορά. Θα συντονίσει η τεχνοκριτικός Έφη Ανδρεάδη.

Ο Κώστας Τσόκλης, με το σύνθετο αυτό πολιτιστικό δρώμενο, μετέτρεψε το νησί σε ένα μεγάλο γλυπτικό έργο με συνεργούς τη μουσική του Νίκου Ξυδάκη, που ακολουθεί τον επισκέπτη σε όλη τη διάρκεια της εικαστικής παρέμβασης, την αρχαιολογία και την τεχνολογία. Είναι μια παρέμβαση συμβολική που τροφοδοτείται από την τραγική ιστορία του τόπου, αλλά ταυτόχρονα και μια πρόταση ενός άλλου τουρισμού, συνδεδεμένου με την ιστορική μνήμη και το δέος για τα δεινά των ανθρώπων.

“Ο Σταυρός, σύμβολο μαρτυρίου, στην είσοδο του νησιού, το μετατρέπει αυτόματα σε μνημείο προσκυνήματος, που παύει να είναι τουριστικός τόπος. Ο επισκέπτης καλείται να επισκεφθεί το νησί με σεβασμό”, γράφει ο Τσόκλης στον κατάλογο της ποικιλόμορφης αυτής παρέμβασης.

Τρισδιάστατα έργα ζωγραφικής, επιβλητικές εγκαταστάσεις, κατασκευές μεγάλων διαστάσεων, δρώμενα, αφηγούνται ή παραπέμπουν στη ζωή των απελπισμένων “μιαρών”, που μέσα σε άθλιες συνθήκες διαβίωσης κατάφεραν να φτιάξουν μια δική τους ζωή, έγκλειστοι και αποκλεισμένοι από τον έξω κόσμο, που βρισκόταν σε απόσταση 800 μέτρων θάλασσας και τους είχε καταδικάσει σε ζωντανό θάνατο. Ο επισκέπτης ακολουθώντας τη διαδρομή των παρεμβάσεων γίνεται ένας αυτόπτης σχεδόν μάρτυρας της ζωής των λεπρών και οι προβολές που προτείνει με τα έργα του ο Τσόκλης, τον ακολουθούν με την ένταση και τους στοχασμούς που προκαλούν, όταν παίρνει το δρόμο της επιστροφής.

“Ο καλλιτέχνης αφενός μας καλεί να συμμεριστούμε τις συνθήκες διαβίωσης εκείνων που έζησαν αποκλεισμένοι στο νησί αυτό από το 1904 έως το 1957 και αφετέρου μας προσφέρει διέξοδο μέσω της τέχνης. Τρίτος στόχος του είναι η συλλειτουργία τεχνών και επιστήμης και η ουμανιστική συνθεώρηση παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος”, σημειώνει η Κατερίνα Κοσκινά στο κείμενό της για την έκθεση.

Τα έργα παραπέμπουν όλα στο θάνατο, αλλά και στην εμπιστοσύνη στη ζωή, αυτών των ανίατων και στην ουσία μελλοθανάτων ανθρώπων, που επέμεναν να ερωτεύονται, να γεννούν παιδιά, να οργανώνουν την καθημερινότητά τους, να διεκδικούν και να βελτιώνουν τη σύντομη ζωή τους.

Το Λεπροκομείο της Σπιναλόγκας άρχισε να λειτουργεί το 1904, στην αρχή ως γκέτο των λεπρών από την Κρήτη και στη συνέχεια και λεπρών από την υπόλοιπη Ελλάδα και από το εξωτερικό. Η ασθένεια δημιουργούσε πανικό στους υγιείς και μετέτρεπε τους ασθενείς σε παρίες, με τη βοήθεια της αμάθειας και της Εκκλησίας. Η Παλαιά Διαθήκη δεν άφηνε περιθώρια άλλης αντιμετώπισης, η λέπρα ήταν η νόσος των αμαρτωλών και αν στο σόι κάποιου υπήρχε λεπρός, ήταν όλοι  καταδικασμένοι: οι νέοι δεν μπορούσαν να παντρευτούν, μικροί και μεγαλύτεροι ζούσαν αποδιοπομπαίοι, σαν ζωντανοί νεκροί. Οι λεπροί μεταφέρονταν αλυσοδεμένοι στη Σπιναλόγκα, απαγορευόταν να επιστρέψουν στον έξω κόσμο και κατοικούσαν στα σπίτια που είχαν εγκαταλείψει οι μουσουλμάνοι μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών.

Με ένα μικρό επίδομα από την πολιτεία αγόραζαν τα αναγκαία τρόφιμα στην υπαίθρια αγορά στο λιμάνι του νησιού. Πολλά από τα παιδιά που γεννήθηκαν από σχέσεις λεπρών ήταν υγιή και ζούσαν στο νησί μαζί με τους γονείς τους μέχρι το 1936, οπότε και μεταφέρθηκαν στην Αθήνα σε ειδικό ίδρυμα. Η Σπιναλόγκα έκλεισε το 1957, όταν τα αντιβιοτικά μπορούσαν πλέον να αντιμετωπίσουν την ασθένεια και όσοι λεπροί είχαν απομείνει, μεταφέρθηκαν στο Νοσοκομείο Λοιμωδών Νόσων της Αγίας Βαρβάρας, στην Αθήνα.

Η σκηνοθέτης Λίλα Κουρκουλάκου, πήγε στη δεκαετία του 50 στο νησί, έζησε με τους στιγματισμένους κατοίκους του για ένα διάστημα και γύρισε την ταινία, “Το Νησί της Σιωπής”. Το 1968, ο Γερμανός σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρζογκ έκανε μια πειραματική ταινία μικρού μήκους για τον τελευταίο κάτοικο της Σπιναλόγκας, τις “Τελευταίες Λέξεις”.

Η πιο συχνή σχετική ερώτηση του κοινού είναι: “Γιατί καθυστερεί τόσο πολύ η εξεύρεση θεραπείας για τον καρκίνο;” Η απάντηση είναι απλή: Ο γενικός όρος “καρκίνος” αναφέρεται σε μια πολύ ετερογενή ομάδα νοσημάτων. Στην ουσία, δεν υπάρχει “καρκίνος”, αλλά “καρκίνοι”. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει περίπτωση να βρεθεί μια και μόνη “μαγική σφαίρα” που θα μπορεί να “σκοτώσει” όλες τις μορφές καρκίνου. Προοδευτικά όμως, με τον προσυμπτωματικό έλεγχο και την εφαρμογή μέτρων πρόληψης για να αντιμετωπιστούν δραστικά ορισμένες βασικές αιτίες καρκινογένεσης, αναμένεται ότι η εμφάνιση πολλών καρκίνων θα περιοριστεί σε πολύ σημαντικό βαθμό. Επιπλέον, με βάση την καλύτερη κατανόηση της καρκινικής βιολογίας, θα αναπτυχθούν ξεχωριστά θεραπευτικά σχήματα με συνδυασμούς φαρμακευτικής αγωγής που θα έχουν την δυνατότητα να επιτύχουν “στοχευμένη” αντιμετώπιση κάθε ποικιλίας της νόσου.

Διεύθυνση
Βασ.Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα

Τηλέφωνο
210 7282333

Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ