MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
25
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Les Muses Grecques: Έκθεση του Didier Paquignon στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 13/11/2025 έως 06/12/2025
Project Φλέβα: Οι φωτογραφίες της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τη «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη
Από 15/11/2025 έως 30/11/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
Ζωγραφική

Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus

Επισκεφθήκαμε την έκθεση «Alexis Gritchenko (1883–1977). Η Ελληνική Περιπέτεια. Ένας Ουκρανός Πρωτοπόρος στην Ελλάδα» του MOMus–Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης, σε επιμέλεια της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του MOMus, Μαρίας Τσαντσάνογλου, και του συλλέκτη Michel Lièvre-Markovitch, στη Θεσσαλονίκη.

author-image Γιώτα Ευθυμούδη Μηνούδη

Σχεδόν εκατό χρόνια μετά την τελευταία έκθεση του Alexis Gritchenko στην Ελλάδα, το MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά την έκθεση «Alexis Gritchenko (1883–1977). Η Ελληνική Περιπέτεια. Ένας Ουκρανός Πρωτοπόρος στην Ελλάδα» σε επιμέλεια της Μαρία Τσαντσάνογλου και του Michel Lièvre-Markovitch, στη Μονή Λαζαριστών.

Φωτογραφία: Αντώνης Βλάχος

Η έκθεση

Η αφήγηση της έκθεσης ξεκινά από το 1919, όταν ο Gritchenko εγκαταλείπει τη Σοβιετική Ένωση και εγκαθίσταται προσωρινά στην Κωνσταντινούπολη. Η έκθεση δομήθηκε γύρω από τη λογική του καβαλέτου, καθώς ο καλλιτέχνης αγαπούσε να ζωγραφίζει τη φύση με αυτόν τον τρόπο. Τα καβαλέτα που έχουν τοποθετηθεί στο χώρο δημιουργούν την αίσθηση ότι τα έργα βρίσκονται σε διαδικασία δημιουργίας, σαν να έχουν μόλις ξεκινήσει ή να συνεχίζουν να ζωγραφίζονται μπροστά στον επισκέπτη.

Πύργος Αγίου Ιακώβου (Παρίσι), 1923, λάδι σε χαρτόνι επικολλημένο σε καμβά, 68.5 x 49.5 εκ., Συλλογή Michel Lièvre-Markovitch

Το πρώτο στοιχείο που ξεχωρίζει στα έργα του Gritchenko είναι οι τολμηροί χρωματικοί συνδυασμοί. Η ιδιαίτερη τεχνική του, ο «χρωμοδυναμισμός», αντλεί στοιχεία από τον κυβισμό, τον φωβισμό και τον φουτουρισμό. Στην έκθεση γίνεται σαφές ότι ο καλλιτέχνης αναπαριστά τη φύση με έναν ελεύθερο μη ακαδημαϊκό τρόπο, σε αντίθεση με τους μοντερνιστές της εποχής.

«Αυτό που θέλαμε να κάνουμε στην έκθεση είναι να δώσουμε στον Alexis Gritchenko την αξία που του αξίζει και στην ελληνική ιστορία της τέχνης. Εμείς προσπαθήσαμε να φέρουμε όσο περισσότερα (έργα του) μπορούσαμε, αλλά υπάρχουν πολλά περισσότερα. Και είμαι σίγουρη ότι αυτή η έκθεση θα ανοίξει πόρτες, για να ανακαλύψουμε και άλλα έργα του που βρίσκονται στην Ελλάδα» εξήγησε η Μαρία Τσαντσάνογλου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του MOMus.

Με αφορμή την έκθεση, έγινε επίσης γνωστό ότι δύο πίνακες που είχαν λανθασμένα αποδοθεί στον Κωνσταντίνο Παρθένη ανήκουν στην πραγματικότητα στον Gritchenko, ο οποίος τους είχε χαρίσει στον Έλληνα ζωγράφο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑA psychographic map: Έκθεση της Μάρθας Γωγάκου στο Labattoir12.09.2018

Ο Gritchenko στην Κωνσταντινούπολη

Πριν επισκεφτεί την Ελλάδα, ο Gritchenko έζησε για δεκαέξι μήνες στην Κωνσταντινούπολη. Η παραμονή του στην Τουρκία εξελίχθηκε σε μια εμπειρία που σημάδεψε βαθιά την καλλιτεχνική του πορεία, καθώς η αισθητική της Ανατολής –τα σοκάκια, τα παζάρια, το φως και τα χρώματα της πόλης– αποτέλεσαν στοιχεία γοητείας και έμπνευσης για τον ίδιο.

Τουρκική Κουζίνα, 1920, ακουαρέλα σε χαρτί, 28 x 21 εκ., LLC Malyarstvo, Λβιβ

Ένα από τα στοιχεία που παρατηρούμε σε όλα έργα που δημιούργησε στην Κωνσταντινούπολη, είναι ότι οι ανθρώπινες φιγούρες εμφανίζονται χωρίς χαρακτηριστικά στο πρόσωπο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι εκείνη την περίοδο στην Τουρκία απαγορευόταν η απεικόνιση των χαρακτηριστικών του προσώπου, με αποτέλεσμα η συνθήκη αυτή να καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης αποτύπωνε τις ανθρώπινες μορφές.

Η σχέση του με την Ελλάδα

«Δεν θα ξεχάσω ποτέ το ταξίδι μου σ ’ένα βρώμικο ελληνικό πλοιάριο. Η θάλασσα ήταν φανταστική, γεμάτη ομηρικές μνήμες. Κάποτε διάβαζα τα ομηρικά έπη μανιωδώς» γράφει ο Gritchenko στην επιστολή του προς τον Renè -Jean το 1926. Το ταξίδι του στην Ελλάδα, όπως και η παραμονή του στην Κωνσταντινούπολη, αποτέλεσαν καθοριστικούς σταθμούς για την καλλιτεχνική του ταυτότητα. Η επίσκεψη στην Ελλάδα ήταν για τον ίδιο ένα όνειρο, το οποίο έγινε πραγματικότητα χάρη στον αρχαιολόγο Thomas Whitmore. Ο Whitmore αγόρασε 66 έργα του και πλήρωσε το εισιτήριο του για μπορέσει να ταξιδέψει στον Πειραιά.

Ουράνιο τόξο στη Μήλο, 1923, γκουάς σε χαρτόνι, 40.3 x 50.3 εκ., Συλλογή Michel Lièvre-Markovitch

«Τον Φεβρουάριο του 1923, πέρασα μπροστά από το νησί της Μήλου ταξιδεύοντας με πλοίο και το ζωγράφισα σε τέμπερα. Το μικρό νησί αναδυόταν από τη μενεξεδιά ομηρική θάλασσα σαν φάλαινα· ένα ουράνιο τόξο τρυπούσε τον γκρίζο ουρανό», αναφέρει ο Gritchenko. Η πρώτη θέα του νησιού, μέσα από το φως και την καταιγιστική εναλλαγή των χρωμάτων τον ενέπνευσε να αποτυπώσει τη Μήλο με την ίδια αμεσότητα και ένταση της στιγμής, δημιουργώντας ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του καλλιτέχνη για την Ελλάδα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΤο Art Fair του Μουσείου Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη επιστρέφει με ελεύθερη είσοδο12.09.2018

Ο Μυστράς αποτέλεσε μια ακόμη περιοχή που αγάπησε και που λειτούργησε ως σταθερή πηγή έμπνευσης. Το έργο «Ψάρι με λεμόνι» εντάσσεται σε αυτή την ενότητα, αποτυπώνοντας τον τρόπο με τον οποίο ο Gritchenko αξιοποιούσε απλά καθημερινά θέματα για να αναπτύξει πιο ελεύθερες χρωματικές συνθέσεις.

Ψάρι με λεμόνι, Απρίλιος 1921, τέμπερα και γκουάς σε χαρτόνι, 34.2 x 36 εκ., Συλλογή Michel Lièvre-Markovitch

Η έκθεση στο MOMus φωτίζει εκ νέου το έργο του Gritchenko, δίνοντας σήμερα στο κοινό, σχεδόν έναν αιώνα μετά, την ευκαιρία να γνωρίσει τον Ουκρανό πρωτοπόρο, ο οποίος συνδέθηκε (και) με την Ελλάδα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Alexis Gritchenko
Χώρος: MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Κολοκοτρώνη 21, Μονή Λαζαριστών, 56430 Θεσσαλονίκη
Διάρκεια Έκθεσης: 22 Νοεμβρίου 2025 – 30 Απριλίου 2026
Πληροφορίες Χώρου: MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Κολοκοτρώνη 21, Μονή Λαζαριστών, 56430 Θεσσαλονίκη
ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
  • Θεσσαλονίκη
Μόνη Λαζαριστών
MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Συλλογή Κωστάκη
Απο 22/11/2025 εως 30/04/2026
Κολοκοτρώνη 21
Τρi/Τετ/Παρ/Σάβ/Κυρ: 10:00 - 18:00
Πέμπτη: 12:00 - 20:00
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας – Τι δεν θα χάσουμε
Art & Culture
Πήγαμε στην Ανοιχτή Πρόβα της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού: μια αποκάλυψη
Art & Culture
Η Ομάδα Νοσταλγία στήνει μια σκοτεινή, μουσική τελετουργία στο Rabbithole
Art & Culture
Ένας αιώνας Martha Graham Dance Company στο Μέγαρο
Art & Culture
Ο Βασίλης Βηλαράς γράφει για την τηλεόραση των ’90s και τα τραύματα που κληρονομήσαμε
Art & Culture
"Η Δούκισσα της Πλακεντίας" στο Θέατρο Βεάκη (video)
Art & Culture
O Βιμ Βέντερς ήρθε στη Στέγη, αγάπησε τον Καβάφη και θυμήθηκε τον Αγγελόπουλο
Art & Culture
Και οι ηλικιωμένοι έχουν φωνή. Και τραγουδούν
Art & Culture
Ανταπόκριση από τη Σάρτζα: Η Ελλάδα τιμώμενη χώρα στη 44η διεθνή έκθεση βιβλίου
Art & Culture
Οι προσωπικές μυθολογίες της Κιμίκο Γιοσίντα στην Kourd Gallery
Art & Culture
Ήξερες ότι καταναλώνεις ποσότητα μικροπλαστικού ίση με μία κάρτα;
Art & Culture
“Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη στο Bios (video)