MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
26
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Les Muses Grecques: Έκθεση του Didier Paquignon στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 13/11/2025 έως 06/12/2025
Project Φλέβα: Οι φωτογραφίες της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τη «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη
Από 15/11/2025 έως 30/11/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
εγκατάσταση

Σύγχυση: Έκθεση του Γιώργου Ξένου στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων

Η έκθεση του Γιώργου Ξένου, «Σύγχυση», στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, μέσα από την ιδιαίτερη αισθητική δύναμη των έργων καταδεικνύει την αμείλικτη μοίρα της ανθρώπινης πνευματικής και ψυχικής κατάστασης.

Monopoli Team

Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει, από 23 Απριλίου έως 1 Ιουνίου 2025 στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, την έκθεση «Σύγχυση» του Γιώργου Ξένου.

Λίγα λόγια για την έκθεση

Σε μία εποχή όπου το άτομο είτε ως απλό υποκείμενο είτε ως πολίτης, οι κοινωνίες, αλλά κι ολόκληρη η ανθρωπότητα βιώνουν κοσμογονικές μεταβολές, η έκθεση του Γιώργου Ξένου με τίτλο και περιεχόμενο τη «Σύγχυση» είναι επίκαιρη, περισσότερο από ποτέ. Μέσα από την ιδιαίτερη αισθητική δύναμη των έργων του, μας  καταδεικνύει την αμείλικτη μοίρα της ανθρώπινης πνευματικής και ψυχικής κατάστασης.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες, αποτελούμενη από τις εγκαταστάσεις «Σύγχυση», «Δίοδο» και «Παύση», που συγκροτούν μια πορεία μετάβασης προς τη σύγχυση και συνθέτουν, όπως λέει ο ίδιος, «την καταγραφή μιας μετέωρης στιγμής του παγκόσμιου πολιτισμού».

Η «Δίοδος» και οι Διερχόμενοι που εισάγουν τον θεατή στην έκθεση είναι η εικαστική μετωνυμία της έννοιας της μετακίνησης, που στις μέρες μας αποτελεί συνθήκη του αλυσιτελούς σχεδιασμού της κοινωνίας: μια διαρκής μετακίνηση πληθυσμών και πληροφορίας που εντείνει τη σύγχυση και την αβεβαιότητα. Είναι η δίοδος που ταυτόχρονα δημιουργεί και το δίλημμα για το πέρασμα, μια μετάβαση που συντελεί στην παγκόσμια σύγχυση, καθώς αποτελεί το πέρασμα από τη συμβολική σκέψη κι έκφραση στην ψηφιακή ανακατασκευή και την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ).

Το πολύπτυχο «Παύση» δείχνει ακριβώς την αντίδραση, τη διαμαρτυρία, αλλά και τις αντιθετικές φωνές που δονούν με παύση παγκόσμια τη δημόσια σφαίρα. Εδώ, συγκροτείται μια ενότητα ασυμμετρίας κι ασυμφωνίας, μιας ουσιαστικής δυσαρμονίας, καθώς οι νότες και οι φωνές στις παρτιτούρες δεν συντονίζονται με το κυρίως θέμα, αντιθέτως διαμεσολαβούνται από τη βούληση και την αρχή ενός παντοδύναμου μαέστρου. Παράλληλα, αποτελούν, ως παρτιτούρα, το εχέγγυο της οπτικοακουστικής μνήμης, του ίχνους μιας προσπάθειας να εκφρασθεί –και μέσω της μουσικής και ποιητικής αρμονίας -η υπερβατικότητα που επιτρέπει τη συνύπαρξη.

Κεντρική θέση στην έκθεση καταλαμβάνει η εγκατάσταση της «Σύγχυσης», στην οποία κορυφώνεται (και καταλήγει) η εννοιολογική ενορχήστρωση του Ξένου.

Η κατάρρευση των διαφορετικών απόψεων και κοσμοθεωριών, που συγκροτούνται από τις ακατάστατες, ασύνδετες λέξεις και τις ασυμπτωτικές απόψεις, ακριβώς όπως οι αλληλοσυγκρουόμενοι όροι και οι κώδικες στα συνέδρια και τα συμβούλια, στο τέλος σπέρνουν τη σύγχυση και αφαιρούν τη δυνατότητα μίας απόφασης.  Η εικόνα της τελικής διάλυσης αποτελεί ένα «πέρας» με τη διττή έννοια του όρου: και τετελεσμένο γεγονός, αλλά κι ένα ορόσημο, ως «πέρασμα» σε κάτι άλλο, μια επανεκκίνηση. Η τελική διάλυση στον Ξένο δεν είναι λήξη, είναι δυνατότητα μιας νέας αρχής γιατί όλα μένουν ανοικτά, ακόμη κι όταν καταστρέφονται αφήνουν ένα ίχνος κι έναν ίσκιο.

Τις παραπάνω εγκαταστάσεις συμπληρώνουν έργα που πραγματεύονται το ίχνος, την εικόνα, τη γραφή, τον πολιτισμό, θέματα που ο καλλιτέχνης ερευνά δεκαετίες.

«Το ίχνος, ως αξία διαχρονική», λέει ο ίδιος, «με κεντρικό άξονα την ανθρώπινη ύπαρξη, αναπτύσσει μια διαλεκτική ανάγοντας στην πραγματική διάσταση και σημασία του το καλλιτεχνικό προϊόν.  Η λάμψη του ίχνους, ως μέγιστη δυνατότητα, συντονίζει βλέμμα και σκέψη αφήνοντας ίσκιο στον μύθο, σημαίνον στοιχείο του πολιτισμού».

Ο καλλιτέχνης αναπτύσσει τα θέματά του σε μεγάλες επιφάνειες, κυρίως από χαρτί, δουλεύοντας με ακρυλικά και μελάνι, υλικά που προσδίδουν διαφάνεια και ρευστότητα στις συνθέσεις του.

Ο Γιώργος Ξένος είναι ένας καλλιτέχνης που σκέφτεται ταυτόχρονα μέσα στην τέχνη και έξω από αυτήν, βρίσκοντας μία διαλεκτική σχέση ανάμεσα στις αισθητικές κατηγορίες της εικαστικής χειρονομίας και την κριτική σκέψη για τα πράγματα του κόσμου, τις ψυχικές διαθέσεις, τη γλώσσα. Το απλόχερο συνθετικό του αγκάλιασμα όλων των κατηγοριών και η αβυθομέτρητη ματιά του στον κόσμο κατορθώνουν να συλλάβουν ακριβώς εκείνη την καίρια στιγμή, που τα φευγαλέα κι ακατάστατα πράγματα του κόσμου και του ανθρώπινου μυαλού την αφήνουν συνήθως να γλιστρήσει και να χαθεί. Όχι όμως για τον Ξένο, ο οποίος κατορθώνει να παγώσει το γεγονός, να διατηρήσει τη μνήμη του, να περιγράψει το ίχνος του. Κυρίως να διασώσει την ιστορικότητά του και να διατηρήσει τη διαλεκτικότητά του ταυτόχρονα με την πραγματικότητα, αλλά και την υπερβατικότητα. Μία υπερβατικότητα που εκφράζεται μέσα από την αδυναμία πρώτιστα του διαλόγου και την αντίρρηση, την αυθαιρεσία του απρόβλεπτου, την απουσία μίας απόφασης, που αφήνει τα πάντα ανοικτά κι άλυτα. Αλλά ταυτόχρονα συνιστούν κι ένα πέρασμα, μία «ουδό» (κατώφλι), μία ευκαιρία για επανεκκίνηση, που μέσα της θα εμπεριέχει και τη μνήμη, σαν μία χεγκελιανή υπέρβαση (Aufhebung) στην οποία θα συνυπάρχουν και το θετικό και το αρνητικό, πραγματώνοντας αυτό που ο Γ. Ξένος τόσο εκφραστικά διατυπώνει ως «όρκο στο φως και στο σκοτάδι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Η εμμονή του βλέμματος»: Αναδρομική Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη12.09.2018

Γιώργος Ξένος

Ο Γιώργος Ξένος γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα. Από το 1976 έως το 1982 σπούδασε στην École nationale supérieure des Beaux –  Arts – Section des Arts Plastiques στο Παρίσι. Από το 1983 έως το 1986 έζησε και εργάστηκε στην Αθήνα. Από το 1988 έως το 1992 έζησε και εργάστηκε στο Βερολίνο, όπου βίωσε τα ιστορικά γεγονότα της πτώσης του Τείχους. Έργα της περιόδου αυτής εξέθεσε στο Winckelmann Museum της πόλης Stendal (Ιούνιος – Οκτώβριος 1991) και στο  Pergamon Museum του Βερολίνου  (Ιανουάριος – Νοέμβριος 1992).

Ο Γιώργος  Ξένος διακρίνεται όχι μόνον για τις επί σειράν ετών εκθέσεις του σε Μουσεία της Ευρώπης και της χώρας μας, αλλά και για τη φιλοσοφική διάσταση του έργου του και τη διαχρονική προοπτική του. Τα έργα του συνδιαλέγονται με τον άνθρωπο, την κοινωνία, τη   μουσική  και τη φύση, αναδεικνύοντας τη γραμμή, σε εννοιολογικό  επίπεδο, ως δομικό στοιχείο της ζωγραφικής του και ως αυτόματη εμβληματική οντότητα. Από το 1993 ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
www.georgiosxenos.gr

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Δρ. Γιώργης – Βύρων Δάβος, τεχνοκριτικός και καθηγητής Εφαρμοσμένης Αισθητικής.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Γιώργος Ξένος
Χώρος: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας.
Διάρκεια Έκθεσης: Από 23 Απριλίου έως 1 Ιουνίου 2025 | Εγκαίνια: Τετάρτη 23 Απριλίου στις 19:00
Είσοδος: Ελεύθερη Είσοδος
Πληροφορίες Χώρου: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας. Πληροφορίες: 210 7232604, 210 7224028, Στάση Μετρό: Μέγαρο Μουσικής. | https://www.opanda.gr/
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Project Φλέβα: Οι φωτογραφίες της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τη «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη
Εκδηλώσεις
A psychographic map: Έκθεση της Μάρθας Γωγάκου στο Labattoir
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου – Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Οι «Ελλάδος Μούσες» του Didier Paquignon στην Contemporary Athens
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Εικαστικά
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Εικαστικά
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Εικαστικά
Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Kimiko Yoshida στην Ελλάδα