MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
09
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 16/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 24/10/2025 έως 16/11/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 23/10/2025 έως 17/11/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Ζωγραφική

Ωραίος Καιρός: Ζωγραφική έκθεση της Ελένη Θεοφυλάκτου στην Γκαλερί Alma

Στο Θέατρο του Παραλάγου καταφεύγει η εικαστικός Ελένη Θεοφυλάκτου στη νέα της ατομική έκθεση με τίτλο «Ωραίος Καιρός» που παρουσιάζεται στον νέο χώρο της Γκαλερί Alma, στη Σκουφά.

Monopoli Team

Η γκαλερί Alma παρουσιάζει στο νέο της χώρο στη Σκουφά 24Α, στο Κολωνάκι, την πρώτη της έκθεση για το 2025. Πρόκειται για την ατομική έκθεση της Ελένης Θεοφυλάκτου και φέρει τον τίτλο «Ωραίος Καιρός».

«Ωραίος Καιρός»

«Τι είναι, αλήθεια, αυτό που κινεί τον κόσμο της Ελένης Θεοφυλάκτου; Από πού έρχονται οι εικόνες της; Δεν μπορούν παρά να εκληφθούν ως φαντασιακές συνάψεις ή ως κολάζ του ασυνείδητου, με μια σουρεαλιστική και παιγνιώδη διάθεση. Ανατροπές επί ανατροπών, συναιρέσεις, παράλογο, ετερόκλητες συνάψεις, συζεύξεις, παράδοξο, παιδικότητα, γνόφος, αναποδογυρισμένα σύμπαντα, συμβάντα του φανταστικού, προσμείξεις, έκπληξη, ανησυχία, χιούμορ, έν’ ατέρμονο ζιγκ ζαγκ απ’ το εδώ στο εκεί, παύσεις, εσωτερικότητα, άβυσσος, συνιστούν μιαν άλλη πραγματικότητα, μέσα από την υπέρβαση της πραγματικότητας. Ο νους συλλαμβάνει και οδηγείται από το χέρι που χαράζει τα σημεία στη λευκή επιφάνεια, σ’ ένα παιγνίδι συνεχών μετατοπίσεων∙ οι φανταστικοί της κόσμοι ίπτανται στο χώρο και στο χρόνο: ένας ελιγμός φυγής και απόδρασης μέσα από τους μηχανισμούς και τους συνειρμούς του ονείρου. Σ’ ένα παλιότερο κείμενό μου για τη δουλειά της (2014), σημείωνα, μεταξύ άλλων: «Στην περίπτωση της Θεοφυλάκτου, φαντασία και πραγματικότητα συγχέονται σε τέτοιο βαθμό, ώστε είναι αδύνατον να εντοπίσεις την άκρη, να διαχωρίσεις τα συμβάντα. Ό,τι συμβαίνει μοιάζει να προέρχεται από ένα χώρο όπου τα όρια δεν υφίστανται, ούτε όμως έχουν διασαλευθεί ακριβώς. Περισσότερο επικρατεί μια άλλη υπόσταση, ωσάν να ήταν/ να είναι πάντα έτσι». Μετά από έντεκα χρόνια εξακολουθώ να εμμένω σ’ αυτή τη διατύπωση, με την προσθήκη του ονείρου: στη φαντασία θα προσέθετα και τ’ όνειρο. («Το όνειρο είναι μια δεύτερη ζωή», θα γράψει ο Gerard de Nerval στην Αυρηλία).

Κάπως έτσι, σκέφτομαι, μπορεί κανείς να εισέλθει στα έργα της Ελένης Θεοφυλάκτου, χωρίς όμως δικλείδα ασφαλείας, εφόσον πρόκειται για ένα περιβάλλον διακινδύνευσης. Ίσως ο θεατής θα πρέπει να διακινδυνεύσει τον εαυτό του μέσα στις εικόνες, με τον τρόπο που η καλλιτέχνις συνήθιζε να διακινδυνεύει τον εαυτό της ως περσόνα στα έργα της. Κατά το παρελθόν τοποθετούσε συχνά τον εαυτό της στο κάδρο ως φιγούρα, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους της επιφάνειας στον βιωματικό της χώρο, μετατρέποντας το ανοίκειο σε οικείο και το άλλο σε προσωπικό. Ήταν προσφιλής της τακτική: συνήθιζε να μεταμφιέζεται και να υποδύεται ρόλους, αλλάζοντας ταυτότητες και, συγχρόνως, με κάποιο τρόπο ν’ αυτοβιογραφείται. Δεν έχει σταματήσει ν’ αυτοβιογραφείται, έχουν αλλάξει οι όροι∙ όταν απουσιάζει, όπως στα έργα της παρούσης έκθεσης, θα πρέπει να την εννοήσουμε ως παρούσα, είν’ εκεί. Έτσι, στις συνάψεις της μπορούμε πάντα ν’ ανιχνεύσουμε το πρόσωπο, ένα κρυμμένο βίωμα που κινεί τον κόσμο της, μια κρυφή (αυτο)βιογραφία επί σκηνής. Διότι πολύ συχνά έχω την αίσθηση ότι πρόκειται για θέατρο. Οι εικόνες της μοιάζουν με σκηνές∙ αισθάνομαι ότι μπροστά στα μάτια μου λαμβάνει χώρα μια θεατρική πράξη∙ ο χρόνος έχει παγώσει, αλλά ό,τι εκτυλίσσεται είναι ζων. Είναι δεδηλωμένες η αγάπη της Θεοφυλάκτου για το θέατρο και η καταγωγή της από αυτό.

Eleni Theofilaktou, 154 x 140cm, oil pastel on paper, 2024

Στο θέατρο καταφεύγει άλλωστε στα καινούργια έργα της. Και μάλιστα -πού αλλού;- στο θέατρο του παραλόγου. Ο τίτλος της έκθεσης Ωραίος Καιρός παραπέμπει αμέσως ή εμμέσως στο θεατρικό έργο του Samuel Beckett Oh! Les beaux jours/ Happy Days (Ω! Οι ωραίες μέρες/Ευτυχισμένες μέρες). Εδώ θα πρέπει να υποθέσουμε τη Θεοφυλάκτου σαν άλλη Γουίνι, θαμμένη ως το λαιμό, ενώ «ο σκουπιδότοπος τριγύρω μοιάζει με ανθόσπαρτο οχυρό», όπως γράφει η ίδια στις προσωπικές της σημειώσεις για τα έργα. Ακόμα μια ουράνια μέρα. Εμπρός, Γουίνι. Ξεκίνα τη μέρα σου, Γουίνι. Άλλη μια μέρα. Η εικονοποιία των έργων έρχεται στην επιφάνεια μέσα από ένα βαρύ εσωτερικό πένθος, που όμως εκβάλλει στη χαρά των πραγμάτων. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος απ’ το να συνεχίσουμε, απ’ αυτό το ακατάπαυστο πήγαιν’ έλα, απ’ το να επιμείνουμε, να γιορτάσουμε, να ονειρευτούμε ανάμεσα στα συντρίμμια και στα ερείπια. Μία γλυκόπικρη αίσθηση αναδύεται, ένας κόσμος, στις συνάψεις του οποίου, εξακολουθούν να συμβαίνουν τα πάντα. Είναι η αίσθηση της πένθιμης γιορτής, που θέλει όμως να πάρει κεφάλι από την ήττα. Ο τρόπος της Θεοφυλάκτου να βλέπει και να συναρμολογεί τα πράγματα δεν έχει αλλάξει. Ίσως περισσότερο από ποτέ υπάρχει μια ενατένιση. Μια ησυχία, στην οποία παλιότερα δεν μας είχε συνηθίσει. Η σιωπή είναι πιο ορατή. Τα χρώματα κυριαρχούν, με τους τόνους του γκρι και το μαύρο να υποβάλλουν το πένθος.

Ναι, το κουδούνι για ύπνο,/ όταν το νιώθω κοντά,/ να έρχεται, όπου να’ ναι/ θα χτυπήσει,/ νύχτα,/ και συνεπώς ετοιμάζομαι για τη νύχτα-/ Άλλοτε σκεφτόμουν-/ λέω άλλοτε σκεφτόμουν-/ ότι όλα αυτά τα πράγματα-/ βαλμένα πίσω μέσα στην τσάντα-/ εάν πολύ νωρίς βαλμένα πίσω μέσα στην τσάντα-/ θα μπορούσαν και πάλι να βγουν έξω-/ αν ήταν ανάγκη-/ εάν χρειαζόταν-/ και ούτω καθεξής-/ ασταμάτητα-/ πίσω μέσα στην τσάντα-/ πίσω έξω από την τσάντα-/ έως ότου το κουδούνι-/ χτυπήσει.*

[relart 1]

Η Ελένη Θεοφυλάκτου ονειρεύεται τον κόσμο. Μοιάζει να ζει όλες τις ζωές συναρμόζοντάς τις∙ ο κόσμος έρχεται στα μάτια της ως συναρμογή. Ίσως τον ονειρεύεται τη στιγμή ακριβώς που τον βλέπει, αποτυπώνοντας το όνειρο στη ζωγραφική της. Η τέχνη, ως γνωστόν, δεν αναπαράγει το ορατό. Ίσως, λοιπόν, να ήταν/ να είναι πάντα έτσι». 
Θάνος Σταθόπουλος 

*Τα αποσπάσματα από το θεατρικό έργο του Samuel Beckett Oh! Les beaux jours/Happy Days είναι σε απόδοση Ρούλας Πατεράκη-Κοσμά Φοντούκη, «Το Ροδακιό», 1994.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ελένη Θεοφυλάκτου
Χώρος: Alma Gallery, Σκουφά 24Α, Κολωνάκι.
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Ιανουαρίου 2025 - 08 Φεβρουαρίου 2025 | Πέμπτη 16/01, 19:00 – 22:00
Πληροφορίες Χώρου: Alma Gallery, Σκουφά 24Α, Κολωνάκι. Τηλ: +30 211 400 3160. Ε: [email protected] | https://www.galleryalma.com/
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Εικαστικά
Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Kimiko Yoshida στην Ελλάδα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Εικαστικά
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο – 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θραύσματα Μνήμης: Ατομική έκθεση της Ελένης Μελά στο Κολωνάκι
Art & Culture
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του