MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025
Ζωγραφική

Ωραίος Καιρός: Ζωγραφική έκθεση της Ελένη Θεοφυλάκτου στην Γκαλερί Alma

Στο Θέατρο του Παραλάγου καταφεύγει η εικαστικός Ελένη Θεοφυλάκτου στη νέα της ατομική έκθεση με τίτλο «Ωραίος Καιρός» που παρουσιάζεται στον νέο χώρο της Γκαλερί Alma, στη Σκουφά.

Monopoli Team

Η γκαλερί Alma παρουσιάζει στο νέο της χώρο στη Σκουφά 24Α, στο Κολωνάκι, την πρώτη της έκθεση για το 2025. Πρόκειται για την ατομική έκθεση της Ελένης Θεοφυλάκτου και φέρει τον τίτλο «Ωραίος Καιρός».

«Ωραίος Καιρός»

«Τι είναι, αλήθεια, αυτό που κινεί τον κόσμο της Ελένης Θεοφυλάκτου; Από πού έρχονται οι εικόνες της; Δεν μπορούν παρά να εκληφθούν ως φαντασιακές συνάψεις ή ως κολάζ του ασυνείδητου, με μια σουρεαλιστική και παιγνιώδη διάθεση. Ανατροπές επί ανατροπών, συναιρέσεις, παράλογο, ετερόκλητες συνάψεις, συζεύξεις, παράδοξο, παιδικότητα, γνόφος, αναποδογυρισμένα σύμπαντα, συμβάντα του φανταστικού, προσμείξεις, έκπληξη, ανησυχία, χιούμορ, έν’ ατέρμονο ζιγκ ζαγκ απ’ το εδώ στο εκεί, παύσεις, εσωτερικότητα, άβυσσος, συνιστούν μιαν άλλη πραγματικότητα, μέσα από την υπέρβαση της πραγματικότητας. Ο νους συλλαμβάνει και οδηγείται από το χέρι που χαράζει τα σημεία στη λευκή επιφάνεια, σ’ ένα παιγνίδι συνεχών μετατοπίσεων∙ οι φανταστικοί της κόσμοι ίπτανται στο χώρο και στο χρόνο: ένας ελιγμός φυγής και απόδρασης μέσα από τους μηχανισμούς και τους συνειρμούς του ονείρου. Σ’ ένα παλιότερο κείμενό μου για τη δουλειά της (2014), σημείωνα, μεταξύ άλλων: «Στην περίπτωση της Θεοφυλάκτου, φαντασία και πραγματικότητα συγχέονται σε τέτοιο βαθμό, ώστε είναι αδύνατον να εντοπίσεις την άκρη, να διαχωρίσεις τα συμβάντα. Ό,τι συμβαίνει μοιάζει να προέρχεται από ένα χώρο όπου τα όρια δεν υφίστανται, ούτε όμως έχουν διασαλευθεί ακριβώς. Περισσότερο επικρατεί μια άλλη υπόσταση, ωσάν να ήταν/ να είναι πάντα έτσι». Μετά από έντεκα χρόνια εξακολουθώ να εμμένω σ’ αυτή τη διατύπωση, με την προσθήκη του ονείρου: στη φαντασία θα προσέθετα και τ’ όνειρο. («Το όνειρο είναι μια δεύτερη ζωή», θα γράψει ο Gerard de Nerval στην Αυρηλία).

Κάπως έτσι, σκέφτομαι, μπορεί κανείς να εισέλθει στα έργα της Ελένης Θεοφυλάκτου, χωρίς όμως δικλείδα ασφαλείας, εφόσον πρόκειται για ένα περιβάλλον διακινδύνευσης. Ίσως ο θεατής θα πρέπει να διακινδυνεύσει τον εαυτό του μέσα στις εικόνες, με τον τρόπο που η καλλιτέχνις συνήθιζε να διακινδυνεύει τον εαυτό της ως περσόνα στα έργα της. Κατά το παρελθόν τοποθετούσε συχνά τον εαυτό της στο κάδρο ως φιγούρα, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους της επιφάνειας στον βιωματικό της χώρο, μετατρέποντας το ανοίκειο σε οικείο και το άλλο σε προσωπικό. Ήταν προσφιλής της τακτική: συνήθιζε να μεταμφιέζεται και να υποδύεται ρόλους, αλλάζοντας ταυτότητες και, συγχρόνως, με κάποιο τρόπο ν’ αυτοβιογραφείται. Δεν έχει σταματήσει ν’ αυτοβιογραφείται, έχουν αλλάξει οι όροι∙ όταν απουσιάζει, όπως στα έργα της παρούσης έκθεσης, θα πρέπει να την εννοήσουμε ως παρούσα, είν’ εκεί. Έτσι, στις συνάψεις της μπορούμε πάντα ν’ ανιχνεύσουμε το πρόσωπο, ένα κρυμμένο βίωμα που κινεί τον κόσμο της, μια κρυφή (αυτο)βιογραφία επί σκηνής. Διότι πολύ συχνά έχω την αίσθηση ότι πρόκειται για θέατρο. Οι εικόνες της μοιάζουν με σκηνές∙ αισθάνομαι ότι μπροστά στα μάτια μου λαμβάνει χώρα μια θεατρική πράξη∙ ο χρόνος έχει παγώσει, αλλά ό,τι εκτυλίσσεται είναι ζων. Είναι δεδηλωμένες η αγάπη της Θεοφυλάκτου για το θέατρο και η καταγωγή της από αυτό.

Eleni Theofilaktou, 154 x 140cm, oil pastel on paper, 2024

Στο θέατρο καταφεύγει άλλωστε στα καινούργια έργα της. Και μάλιστα -πού αλλού;- στο θέατρο του παραλόγου. Ο τίτλος της έκθεσης Ωραίος Καιρός παραπέμπει αμέσως ή εμμέσως στο θεατρικό έργο του Samuel Beckett Oh! Les beaux jours/ Happy Days (Ω! Οι ωραίες μέρες/Ευτυχισμένες μέρες). Εδώ θα πρέπει να υποθέσουμε τη Θεοφυλάκτου σαν άλλη Γουίνι, θαμμένη ως το λαιμό, ενώ «ο σκουπιδότοπος τριγύρω μοιάζει με ανθόσπαρτο οχυρό», όπως γράφει η ίδια στις προσωπικές της σημειώσεις για τα έργα. Ακόμα μια ουράνια μέρα. Εμπρός, Γουίνι. Ξεκίνα τη μέρα σου, Γουίνι. Άλλη μια μέρα. Η εικονοποιία των έργων έρχεται στην επιφάνεια μέσα από ένα βαρύ εσωτερικό πένθος, που όμως εκβάλλει στη χαρά των πραγμάτων. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος απ’ το να συνεχίσουμε, απ’ αυτό το ακατάπαυστο πήγαιν’ έλα, απ’ το να επιμείνουμε, να γιορτάσουμε, να ονειρευτούμε ανάμεσα στα συντρίμμια και στα ερείπια. Μία γλυκόπικρη αίσθηση αναδύεται, ένας κόσμος, στις συνάψεις του οποίου, εξακολουθούν να συμβαίνουν τα πάντα. Είναι η αίσθηση της πένθιμης γιορτής, που θέλει όμως να πάρει κεφάλι από την ήττα. Ο τρόπος της Θεοφυλάκτου να βλέπει και να συναρμολογεί τα πράγματα δεν έχει αλλάξει. Ίσως περισσότερο από ποτέ υπάρχει μια ενατένιση. Μια ησυχία, στην οποία παλιότερα δεν μας είχε συνηθίσει. Η σιωπή είναι πιο ορατή. Τα χρώματα κυριαρχούν, με τους τόνους του γκρι και το μαύρο να υποβάλλουν το πένθος.

Ναι, το κουδούνι για ύπνο,/ όταν το νιώθω κοντά,/ να έρχεται, όπου να’ ναι/ θα χτυπήσει,/ νύχτα,/ και συνεπώς ετοιμάζομαι για τη νύχτα-/ Άλλοτε σκεφτόμουν-/ λέω άλλοτε σκεφτόμουν-/ ότι όλα αυτά τα πράγματα-/ βαλμένα πίσω μέσα στην τσάντα-/ εάν πολύ νωρίς βαλμένα πίσω μέσα στην τσάντα-/ θα μπορούσαν και πάλι να βγουν έξω-/ αν ήταν ανάγκη-/ εάν χρειαζόταν-/ και ούτω καθεξής-/ ασταμάτητα-/ πίσω μέσα στην τσάντα-/ πίσω έξω από την τσάντα-/ έως ότου το κουδούνι-/ χτυπήσει.*

[relart 1]

Η Ελένη Θεοφυλάκτου ονειρεύεται τον κόσμο. Μοιάζει να ζει όλες τις ζωές συναρμόζοντάς τις∙ ο κόσμος έρχεται στα μάτια της ως συναρμογή. Ίσως τον ονειρεύεται τη στιγμή ακριβώς που τον βλέπει, αποτυπώνοντας το όνειρο στη ζωγραφική της. Η τέχνη, ως γνωστόν, δεν αναπαράγει το ορατό. Ίσως, λοιπόν, να ήταν/ να είναι πάντα έτσι». 
Θάνος Σταθόπουλος 

*Τα αποσπάσματα από το θεατρικό έργο του Samuel Beckett Oh! Les beaux jours/Happy Days είναι σε απόδοση Ρούλας Πατεράκη-Κοσμά Φοντούκη, «Το Ροδακιό», 1994.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ελένη Θεοφυλάκτου
Χώρος: Alma Gallery, Σκουφά 24Α, Κολωνάκι.
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Ιανουαρίου 2025 - 08 Φεβρουαρίου 2025 | Πέμπτη 16/01, 19:00 – 22:00
Πληροφορίες Χώρου: Alma Gallery, Σκουφά 24Α, Κολωνάκι. Τηλ: +30 211 400 3160. Ε: [email protected] | https://www.galleryalma.com/
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ