MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
03
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Αποχρώσεις: Ημερολόγια Θέρους» - Ομαδική έκθεση στην Sotiropoulos Art Gallery
Από 16/10/2025 έως 05/11/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 05/11/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 24/10/2025 έως 16/11/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 23/10/2025 έως 17/11/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025
εγκατάσταση

Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery

Αφετηρία των έργων της Νίνας Παπακωνσταντίνου, που παρουσιάζονται, στην έκθεση «Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου», στη Citronne Gallery, είναι αποσπάσματα ποίησης και πεζογραφίας σπουδαίων γυναικών λογοτεχνών.

1-6. Άποψη εγκατάστασης, ατομική έκθεση Νίνας Παπακωνσταντίνου, CITRONNE Gallery. Παραχώρηση CITRONNE Gallery. 
Φωτ. Studio Vaharidis
1-6. Άποψη εγκατάστασης, ατομική έκθεση Νίνας Παπακωνσταντίνου, CITRONNE Gallery. Παραχώρηση CITRONNE Gallery. Φωτ. Studio Vaharidis
Monopoli Team

Η Citronne Gallery, στην Αθήνα, παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου «Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου».

Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery

Άποψη εγκατάστασης, ατομική έκθεση Νίνας Παπακωνσταντίνου, CITRONNE Gallery. Παραχώρηση CITRONNE Gallery.
Φωτ. Studio Vaharidis

«Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου»: Λίγα λόγια για την έκθεση

Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στο ποίημα της Σύλβια Πλαθ «Mad Girl’s Love Song», και υπαινίσσεται την αφετηρία και την πηγή των έργων που παρουσιάζονται, στα οποία η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί αποσπάσματα ποίησης και πεζογραφίας γυναικών λογοτέχνιδων. Η Παπακωνσταντίνου ακολουθεί μια ιδιαίτερη διαδρομή: δεν πρόκειται για θεματικές ή καλλιτεχνικές παραλλαγές, αλλά για την χειρωνακτική μετάπλαση κειμένων, για να «φτιάξει μέσα στο μυαλό της» και να αποδώσει τελικά μέσα από το συνδυασμό -το πλέξιμο διαφορετικών αποσπασμάτων- μια οπτική αίσθηση της γραφής, αλλά και μία νέα ανάγνωση.

Η επιλογή των κειμένων δεν είναι τυχαία. Οι λογοτέχνιδες προέρχονται από διαφορετικές χώρες, γράφουν σε διαφορετικές γλώσσες, παράγουν σε διαφορετικούς χρόνους. Κοινό στοιχείο ανάμεσά τους είναι το Πάθος, στην κυριολεκτική και στην ψυχολογική του έννοια. Αυτό το κοινό αρχέγονο Πάθος, συναίσθημα σχεδόν ανεξέλεγκτο και, ταυτοχρόνως, πάθημα, δηλαδή πληγή και τραύμα, διέπει τα αποσπάσματα από την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, την Άννα Αχμάτοβα, την Κική Δημουλά, την Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, την Σύλβια Πλαθ, την Μαρία Πολυδούρη, την Ανν Σέξτον.

Άποψη εγκατάστασης, ατομική έκθεση Νίνας Παπακωνσταντίνου, CITRONNE Gallery. Παραχώρηση CITRONNE Gallery. Φωτ. Studio Vaharidis

Τα αποσπάσματα αυτά η Παπακωνσταντίνου τα «επεξεργάζεται»:

Αντιγράφει, μεταγράφει και περι-γράφει το κείμενο, με μια ιδιόχειρη διαδικασία. Κάθε κείμενο αντιγράφεται· στην συνέχεια αποδομείται, διαχωρίζεται χειρωνακτικά και, κατόπιν, συσχετίζεται με κάποιο άλλο, με την διαδικασία της χειρωνακτικής πλέξης. Επιχειρεί, έτσι, να δημιουργήσει συνθήκες άμεσου, “κυριολεκτικού” διαλόγου ανάμεσα στις διαφορετικές ποιητικές δημιουργίες. Η απορρέουσα εντύπωση είναι η προσωπική εμπλοκή της καλλιτέχνιδος όχι μόνον ως προς την ανάγνωση του λογοτεχνικού κειμένου με τις συνεπαγόμενες δονήσεις και συγκινήσεις, αλλά και σε μια απόπειρα καλυμμένης ή και κρυφής επικοινωνίας. Πίσω από τα προκύπτοντα σχήματα, όπως ο σταυρός και τα χρώματα, όπως το κόκκινο του Πάθους, διακρίνεται αχνά μια διστακτική, αλλά αποκαλυπτική εξομολόγηση.

Το αποκύημα αυτής της επεξεργασίας αποτυπώνεται επάνω σε ανάγλυφα χαρτιά ελαιογραφίας, σε ριζόχαρτα, και σε γιαπωνέζικα χειροποίητα χαρτιά, με μπλε, μαύρο και κόκκινο αρχειακό μαρκαδόρο. Η αποτύπωση της πλέξης, της χειρωναξίας, δημιουργεί μια νέα πλοκή- μια νέα αφήγηση, ενώ τα ίδια τα υλικά στα οποία αποτυπώνεται το αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής, συνδέουν περαιτέρω την πράξη της γραφής με αυτή του εργόχειρου.

1-6. Άποψη εγκατάστασης, ατομική έκθεση Νίνας Παπακωνσταντίνου, CITRONNE Gallery. Παραχώρηση CITRONNE Gallery. Φωτ. Studio Vaharidis

Η έκθεση αναπτύσσεται αφηγηματικά με δύο σειρές επιτοίχια έργα, ένα τετράπτυχο σχέδιο και ένα βιβλιοδετημένο έργο, το οποίο αντλεί από τις ημερολογιακές σημειώσεις της Βιρτζίνια Γουλφ όταν έγραφε την «Κυρία Ντάλογουεϊ», ενώ κλείνει ως περιγραφή-αφήγηση, αποκαλύπτοντας στον θεατή ένα τμήμα του «εργαστηρίου», δηλαδή της διαδικασίας επεξεργασίας του υλικού της.

Η Νίνα Παπακωνσταντίνου εισάγει μια καινοτόμο έκφραση στην καλλιτεχνική δημιουργία. Προθέτει μια λογοτεχνική ανάγνωση η οποία δεν διαχωρίζει την γραφή σε οπτική μορφή και νοητό περιεχόμενο, σε ύλη και πνεύμα· αντιθέτως, θεωρεί το τυπωμένο κείμενο μια σύνολη δημιουργία την οποία μεταπλάθει, αναζητώντας συνειρμούς, συσχετισμούς και συγγένειες. Πρόκειται, όπως σημειώνει ο Θοδωρής Χιώτης, για «μια βαθιά οπτική προσέγγιση της γλώσσας». Η φιλολογική ανάγνωση εμπλέκεται με την χειρωνακτική απτή εμπειρία για να παραγάγει μια ανανεωμένη συγκινησιακή πραγματικότητα. Χωρίς να λησμονεί ή να παραγνωρίζει την αρχική λογοτεχνική προέλευση, η Παπακωνσταντίνου προσδίδει μια άλλη διάσταση στο λογοτεχνικό ποιητικό έργο, η οποία εγγράφεται στο προσωπικό της βιωματικό ημερολόγιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΚόκκινο: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο12.09.2018

Η σχέση του εικαστικού καλλιτέχνη με την λογοτεχνία έχει επανειλημμένως παρουσιαστεί από την Citronne Gallery στην Αθήνα και στον Πόρο. Είτε με τον απλό συσχετισμό κειμένου και έργου (Ομαδική έκθεση, «Αιγαίο: Ταυτότητες + Διαδρομές», 2016 ), είτε με ad hoc εικαστικό σχολιασμό (Γιάννης Ψυχοπαίδης, «Ο Ηδονικός Ελπήνωρ» 2010 ), είτε εντάσσοντας το κείμενο στο ίδιο το εικαστικό έργο (Αλέκος Κυραρίνης, «Καρδία Νήφουσα», 2018 ), οι εκθέσεις αυτές έχουν αναδείξει όχι μόνον την συνομιλία ανάμεσα σε δύο μορφές Τέχνης, αλλά και την συμπληρωματική υπερβατική επικοινωνία του ίδιου του καλλιτέχνη με μια άλλης μορφής καλλιτεχνική δημιουργία.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Νίνα Παπακωνσταντίνου
Χώρος: Citronne Gallery, Πατριάρχου Ιωακείμ 19, 10675, Αθήνα (4ος όροφος).
Διάρκεια Έκθεσης: 31 Οκτωβρίου – 7 Δεκεμβρίου, 2024 | Εγκαίνια: Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, 2024 | 19:00 - 22:00
Πληροφορίες Χώρου: Citronne Gallery, Πατριάρχου Ιωακείμ, Αθήνα (4ος όροφος ). Τηλέφωνο: (+30) 210 7235 226. Email: [email protected]
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Εικαστικά
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο – 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θραύσματα Μνήμης: Ατομική έκθεση της Ελένης Μελά στο Κολωνάκι
Art & Culture
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Αποχρώσεις: Ημερολόγια Θέρους» – Ομαδική έκθεση στην Sotiropoulos Art Gallery
Art & Culture
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη