Ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Διονύσιο Λαυράγκα από τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα στο Ωδείο Αθηνών
Σε μια από τις ιδρυτικές μορφές της νεότερης ελληνικής μουσικής ιστορίας, αφιερώνει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή, τη «Συμφωνική βραδιά» του Σαββάτου 6 Απριλίου.
Στον Διονύσιο Λαυράγκα, μια από τις ιδρυτικές μορφές της νεότερης ελληνικής μουσικής ιστορίας, αφιερώνει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή, τη «Συμφωνική βραδιά» του Σαββάτου 6 Απριλίου που θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος» του Ωδείου Αθηνών.
Γεννημένος το 1860 στην Κεφαλονιά, στο Ηνωμένον Κράτος των Ιονίων Νήσων, βρετανικό προτεκτοράτο τότε, ο Διονύσιος Λαυράγκας θα σπουδάσει και θα εργαστεί στην Ιταλία και στη Γαλλία, για να αποτελέσει, στις αρχές του 20ού αιώνα, μια από τις σημαντικότερες μορφές της μουσικής Εθνικής Σχολής, αλλά και τον ιδρυτή του Ελληνικού Μελοδράματος, του ουσιαστικού προγόνου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Πρόκειται για μια σημαντική προσφορά, η οποία, όσο ζούσε, δεν του αναγνωρίστηκε. Το 1939, όταν από τη δικτατορία Μεταξά ιδρύεται η Λυρική Σκηνή ως παράρτημα του Εθνικού (τότε Βασιλικού) Θεάτρου, ο Λαυράγκας και ο αγώνας του, από το 1900, για την θεσμοθέτηση του Ελληνικού Μελοδράματος αγνοήθηκαν πλήρως. Μονάχα μετά τον θάνατό του, το 1941, στα Ραζάτα Κεφαλονιάς, ο Μανώλης Καλομοίρης, ηγετική μορφή της Εθνικής Σχολής, σε επιμνημόσυνο λόγο του υπογράμμισε το χρέος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στη μνήμη του επτανήσιου μουσουργού.
Στο Ωδείο Αθηνών το αρχείο ΛαυράγκαΟ χώρος που θα φιλοξενήσει τη συναυλία της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών δεν είναι τυχαίος: Ο Διονύσιος Λαυράγκας υπήρξε ένας από τους πρώτους έλληνες καθηγητές θεωρητικών μαθημάτων στο Ωδείο Αθηνών, ενώ πρόσφατα το αρχείο του παραχωρήθηκε από τους απογόνους του σε αυτό, όπου και φυλάσσεται, αφού πρώτα ψηφιοποιήθηκε για να είναι διαθέσιμο στους ερευνητές, από το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου.
Το αρχείο απαρτίζεται από τις χειρόγραφες παρτιτούρες συμφωνικών έργων, σκηνικής μουσικής, όπερας, οπερέτας, θρησκευτικής μουσικής, μουσικής δωματίου καθώς και γνωστών τραγουδιών. Ανάμεσα σ’ αυτά περιλαμβάνεται η «Πρώτη Ελληνική Σουίτα», εμβληματικό έργο της Εθνικής Σχολής, οι όπερες «Διδώ» και «Φρόσω», το «Πένταθλον», που παρουσιάστηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, καθώς και, ανάμεσα σε πολλά άλλα, άγνωστα ακόμη, αριστουργήματα της ελληνικής μουσικής φιλολογίας, τα τρία από τα έργα που θα ερμηνεύσει, το Σάββατο 6 Απριλίου, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών: «Jota Navarra», «Ανατολική εισαγωγή» και «Δεύτερη Ελληνική Σουίτα» (1922), έργα για συμφωνική ορχήστρα που έχουν σχεδόν έναν αιώνα να ακουστούν.
Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει ακόμη το «Κοντσέρτο για δύο πιάνα και ορχήστρα» (1932) του εμβληματικού συνθέτη του γαλλικού Νεοκλασικισμού, Francis Poulenc, έργο με το οποίο η Φιλαρμόνια συνεχίζει την συστηματική προσέγγισή της στη γαλλική μουσική αισθητική του ύστερου 19ου και του πρώτου μισού του 20ου αιώνα, με έργα με τα οποία σπανίως έρχεται σε επαφή το κοινό. Σολίστ στα δύο πιάνα θα είναι ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης και η Zafira Antzus-Ramos.
Τέλος, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών θα ερμηνεύσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το έργο ενός σύγχρονου έλληνα συνθέτη, του Γιώργου Κοντογεώργου, με τίτλο «Γλαυκώπις Αθηνά». Μουσικός που έκανε τα πρώτα του βήματα σε συνεργασία με τους εκπροσώπους του Νέου Κύματος και ενορχήστρωσε τους δίσκους του Σαββόπουλου τη δεκαετία του 1970, έγραψε μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο για να στραφεί αποφασιστικά στη λόγια μουσική δημιουργία. Η «Γλαυκώπις Αθηνά» είναι ένα συμφωνικό έργο εμπνευσμένο και αφιερωμένο στη μνήμη του Λόρδου Βύρωνα, που άφησε την τελευταία του πνοή στο Μεσολόγγι πριν από 200 χρόνια, το 1824.
Σημειώνεται πως την επιλογή του προγράμματος, όπως και τη μουσική διεύθυνση της ορχήστρας, έχει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Φιλαρμόνιας, ο αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής.