MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
08
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
Error 404 - Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 02/12/2025 έως 14/12/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Από 28/11/2025 έως 23/12/2025
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Από 25/11/2025 έως 21/12/2025
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
Ζωγραφική

Alba: Άνθρωπος και ταύρος σε συριανό λαβύρινθο…

Συνεχίζεται μέχρι την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Ερμούπολης, στη Σύρο, η έκθεση «Humanimal: Genesis» της ζωγράφου Alba (Μαρία Κριστίνα Φακορέλλη), μια εικαστική καταβύθιση στον μυθικό κόσμο του Μπόρχες και του Λαβύρινθου, του Μινώταυρου και της σχέσης του ανθρώπου με το ζώο…

author-image Σπύρος Κακουριώτης

«Μην περιμένεις να σου ορμήσει / ο ταύρος που είναι άνθρωπος κι η αλλόκοτη, / πολύμορφη όψη του σκορπάει τον τρόμο / μέσα σ’ αυτό το μπερδεμένο πέτρινο κουβάρι. / Δεν υπάρχει. Να μην ελπίζεις ούτε καν / μέσ’ απ’ το φοβερό σκοτάδι να φανεί το τέρας». Αυτοί οι στίχοι από το ποίημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες «Λαβύρινθος», καθησυχαστικοί και ταυτόχρονα επίφοβοι, έρχονται στο νου του θεατή που θα διαβεί το κατώφλι της Πινακοθήκης Κυκλάδων, στην Ερμούπολη, όπου μέχρι και την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου φιλοξενείται η έκθεση «Humanimal: Genesis».

Στον υποβλητικό χώρο του πρώην Τελωνείου Ερμουπόλεως, δημόσιο κτίριο της οθωνικής περιόδου, έργο του Ερνέστου Τσίλλερ, όπου στεγάζεται η Πινακοθήκη, βρήκε έναν χώρο κατάλληλο να φιλοξενήσει τον δικό της «λαβύρινθο» η Alba, όπως είναι το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο («avatar» το χαρακτηρίζει η ίδια γελώντας) της Μαρία Κριστίνα Φακορέλλη, ζωγράφου με καταγωγή από το Μπιλμπάο της Χώρας των Βάσκων, που ζει και εργάζεται μεταξύ Ισπανίας, Γαλλίας και Ελλάδας.

Minotaur Oil, Canvas Linen

Εκδοχές του Μινώταυρου στον καμβά

Δικηγόρος εγκατεστημένη στη Γαλλία, εγκατέλειψε πριν από 20 χρόνια τα νομικά και στράφηκε στη ζωγραφική – αισθάνθηκε ότι μόνο αυτή η «παραδοσιακή» μορφή της ταίριαζε. Σπούδασε, αλλά περισσότερο μαθήτευσε δίπλα σε παλιότερους ζωγράφους.

Στην έκθεση «Humanimal» παρουσιάζονται μια σειρά έργων ζωγραφικής μεγάλων διαστάσεων, τα περισσότερα λάδια και χρωστικές σε καμβά, μέσα από τα οποία διαπραγματεύεται εκδοχές του μύθου του Μινώταυρου και, γενικότερα, τη σχέση του ζωώδους και του ανθρώπινου, όχι ως ασυμβίβαστη αντίθεση αλλά μάλλον ως ενός «ενδιάμεσου χώρου παιχνιδιού, όπου συναντιέται ο πραγματικός, κοινωνικός, με τον ψυχολογικό μας χώρο», όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Φιλία Μηλιδάκη.

Ο ανθρωπομορφισμός με τον οποίον φλερτάρουν οι ταύροι που φιλοτεχνεί η Alba, άλλωστε, που συνήθως κοιτάζουν με έντονο βλέμμα τον θεατή, τοποθετώντας τον απέναντί τους, δεν κάνει άλλο παρά να αποζητά τη χαμένη ενότητα, σε εκείνο το μυθικό παρελθόν όπου η ένωση ανθρώπου και ζώου, αρσενικού και θηλυκού, την οποία αντιπροσώπευε κατεξοχήν ο Διόνυσος, δεν έχει ακόμη διαρραγεί.

Ο Λαβύρινθος και οι μπορχεσιανές πόρτες

Παρόλα αυτά, αρχική πηγή έμπνευσης γι’ αυτή την ενότητα έργων δεν ήταν, όπως θα σκεφτόταν ο έλληνας θεατής, ο μύθος του Μινώταυρου, αλλά το διήγημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες «Το σπίτι του Αστερίου», όπως μαρτυρούν οι πέντε αριθμημένες «Πόρτες», αφαιρετικοί πίνακες που οριοθετούν, τρόπον τινά, τα υπόλοιπα, περισσότερο παραστατικά, έργα της έκθεσης: «Οι πόρτες του» γράφει ο αργεντινός συγγραφέας για το σπίτι του Αστερίου, «είναι ανοιχτές μέρα και νύχτα τόσο για τους ανθρώπους όσο και για τα ζώα. Όποιος θέλει, μπαίνει». Το διήγημα αποτελεί τη μπορχεσιανή μετάπλαση του μύθου του Λαβυρίνθου και από εκεί είναι που ξεκινά η Alba, όπως μας λέει.

Παρουσία του μύθου στην καθημερινότητα

Η συνέχεια ήρθε μέσα από τη συναναστροφή της με ανθρώπους της Σύρου, όταν ανακάλυψε πόσο παρών ήταν ο μύθος του Μινώταυρου στην καθημερινότητά τους – ένα από τα «συμφωνημένα υπονοούμενα» για τα οποία κάνει λόγο ο Σεφέρης, μιλώντας για τη χρήση των κοινών μύθων από τη μοντέρνα ποίηση. Έτσι, λέει η Alba, προέκυψαν τα περισσότερο παραστατικά έργα, κύριος πρωταγωνιστής των οποίων είναι ο ταύρος-άνθρωπος. Αλλά και η απεικόνιση του Θησέα με τη μορφή ενός ώριμου άνδρα οφείλεται στην παρατήρηση κάποιου συνομιλητή της ότι ο ήρωας θα έπρεπε να διαθέτει τη σοφία της ηλικίας…

Αν και ερχόταν στην Ελλάδα σχεδόν κάθε χρόνο από την εφηβική της ηλικία για διακοπές, αυτή είναι η πρώτη της έκθεση στη χώρα μας. Στη Σύρο μαγεύτηκε από την Πινακοθήκη – «είναι σαν εκκλησία», λέει, θαυμάζοντας τη μυστικιστική ατμόσφαιρα που αναδίδει ο χώρος του παλιού τελωνείου.

«Ο πίνακας αποφασίζει»

Η δημιουργία των έργων αυτής της ενότητας άρχισε στο Μπορντώ και ολοκληρώθηκε στη Σύρο. «Όταν ξεκινάω να ζωγραφίζω έχω μονάχα μια πολύ γενική ιδέα για το τι θα κάνω», λέει η Μαρία Κριστίνα Φακορέλλη. Εγώ βάζω τα άσπρα και τα μαύρα. Στη συνέχεια, είναι ο πίνακας που αποφασίζει, αυτός με καθοδηγεί και μου λέει ποια χρώματα να χρησιμοποιήσω. Έτσι, σιγά-σιγά σχηματίζονται οι μορφές, είτε άνθρωποι είτε ζώα».

«Αρχικά στη ζωγραφική μου ασχολήθηκα με το ανθρώπινο σώμα, το πάσχον σώμα, το παραμορφωμένο· όμως την τελευταία δεκαετία με απασχολούν όλο και περισσότερο τα ζώα και η απεικόνισή τους», μας λέει η ζωγράφος, υπενθυμίζοντάς μας ότι ο ταύρος έχει έντονη παρουσία στην ισπανική κουλτούρα, ιδιαίτερα μάλιστα στη βάσκικη. «Με τα ζώα δεν μπορείς να απεικονίσεις με τόσο άμεσο τρόπο το συναίσθημα, όπως όταν ζωγραφίζεις ανθρώπινες μορφές, γι’ αυτό και λειτουργούν ως ενδιάμεσος», συνεχίζει. «Στους πίνακές μου, τα ζώα σε κοιτάζουν, δεν είσαι εσύ που τα κοιτάζεις – πολλοί θεατές μου το έχουν πει αυτό».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑArt Athina 2023: Η μεγάλη αθηναϊκή φουάρ επιστρέφει στο Ζάππειο12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Alba
Χώρος: Πινακοθήκη Κυκλάδων, Σύρος
Διάρκεια Έκθεσης: Σάββατο 2 έως Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου
Είσοδος: Ελεύθερη είσοδος
Πληροφορίες Χώρου: Πινακοθήκη Κυκλάδων, Ερμούπολη
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Εικαστικά
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Error 404 – Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Εικαστικά
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Project Φλέβα: Οι φωτογραφίες της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τη «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη
Εκδηλώσεις
A psychographic map: Έκθεση της Μάρθας Γωγάκου στο Labattoir
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου – Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Οι «Ελλάδος Μούσες» του Didier Paquignon στην Contemporary Athens