MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025

Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου: Έκθεση στη Γεννάδειο

Με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα διοργανώνει έκθεση τεκμηρίων με θέμα: «Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου».

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Το καλοκαίρι το 1950, ο Ηλίας Βενέζης έλαβε ένα γράμμα από τον φίλο του Γιώργο Σεφέρη· τα γραμματόσημα ήταν τούρκικα και η σφραγίδα έγραφε: «Ayvalik». Ήταν η πατρίδα που είχε αφήσει πίσω του πριν από τριάντα χρόνια, και στην οποία δεν επέστρεψε ποτέ. «Αγαπητέ μου, δεν υπάρχουν cartes-postales στο Αϊβαλί. Περνώντας απ’ αυτά τα μέρη σε συλλογίζομαι. Και σου στέλνω τα εσώκλειστα», τρεις φωτογραφίες – «θάλασσα και σπίτια και οι λόφοι μ’ έναν παλιό ανεμόμυλο», όπως αφηγείται ο Βενέζης.

Ο Βενέζης δεν επέστρεψε ποτέ στη Μικρά Ασία. Ο Σεφέρης έκανε διστακτικά ένα ταξίδι το 1950, γράφοντας στο ημερολόγιό του: «Θεέ μου τι πάω να κάνω». Οι φωτογραφίες είναι από αυτό το ταξίδι. Μπορεί να τις δει κανείς, μαζί με δεκάδες άλλα τεκμήρια, στην έκθεση «Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου», που διοργάνωσε η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα και επιμελήθηκαν η αρχαιολόγος και υπεύθυνη Αρχείων της ΑΣΚΣΑ, Ναταλία Βογκέικωφ-Brogan, και η ιστορικός και μέλος του συμβουλίου επιτρόπων της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, Νατάσα Λαιμού.

Φωτογραφία από το Αϊβαλί, σταλμένη από τον Hâdi İskit στον Ηλία Βενέζη, 22 Δεκεμβρίου 1961 / ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Αρχείο Ηλία Βενέζη

Λογοτεχνία και ιστορία

Ιστορικά γεγονότα τόσο σημαντικά όσο η Μικρασιατική Καταστροφή αφήνουν το αποτύπωμά τους σε κάθε πτυχή της ζωής των κοινωνιών. Τη μνήμη τους, μνήμη τραυματική, καλείται να διαχειριστεί όχι μονάχα η ιστορία αλλά και πολλές άλλες μορφές αναπαράστασης, όπως η λογοτεχνία ή οι τέχνες. Συχνά, μάλιστα, η λογοτεχνία μπορεί να διαχειριστεί με περισσότερη ελευθερία, αλλά και διεισδυτικότητα, γεγονότα και περιόδους για τα οποία η επίσημη ιστορία σιωπά…

Άποψη της έκθεσης "Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου"

Άποψη της έκθεσης “Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου”

Στην αποτύπωση της Μικρασιατικής Καταστροφής στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου εστιάζει η περιεκτική και όμορφα αρχιτεκτονημένη έκθεση που φιλοξενείται στην Πτέρυγα Μακρυγιάννη της ΑΣΚΣΑ. Το υλικό το οποίο αξιοποιεί, πάνω από 200 εκθέματα, τα περισσότερα από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό, προέρχεται από τα αρχεία της Σχολής, ιδιαίτερα από τα προσωπικά αρχεία των τεσσάρων «πρωταγωνιστών» της έκθεσης, του Σεφέρη, του Μυριβήλη, του Βενέζη και του Θεοτοκά. Όμως οι επιμελήτριες δεν περιορίστηκαν σε αυτούς, ούτε επικεντρώθηκαν στη «Γενιά του ’30», αλλά διεύρυναν το χρονικό εύρος της έρευνάς τους, προκειμένου να περιλάβει ολόκληρη την περίοδο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940, όταν ο Μυριβήλης εκδίδει το «Η Παναγιά η Γοργόνα» και ο Σεφέρης επιχειρεί τη «νέκυια» της επίσκεψης στον γενέθλιο τόπο…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕλεύσεις 2023: Θραύσματα ποίησης σε ένα «Ωμό Μουσείο»12.09.2018

Η λογοτεχνία τον Μεσοπόλεμο

Η χρονολογική αφήγηση που ακολουθεί η έκθεση δημιουργεί τέσσερις θεματικούς άξονες, που αντιστοιχούν στις μεσοπολεμικές δεκαετίες, αποτυπώνοντας τα κεντρικά χαρακτηριστικά της λογοτεχνίας σε κάθε μια από αυτές, σε 10+1 προθήκες.

Πορτρέτο του Μυριβήλη από τον Φώτη Κόντογλου, 1923 / ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Αρχείο Στράτη Μυριβήλη

Πορτρέτο του Μυριβήλη από τον Φώτη Κόντογλου, 1923 / ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Αρχείο Στράτη Μυριβήλη

Ο πρώτος άξονας αφορά τα μυθιστορήματα που γράφτηκαν αμέσως μετά την Καταστροφή και χαρακτηρίζονται από έντονη αντιπολεμική διάθεση, όπως «Η ζωή εν τάφω» του Μυριβήλη, όπου μεταπλάθεται η εμπειρία του συγγραφέα στα χαρακώματα του Μεγάλου Πολέμου, ή οι ιστορίες αιχμαλωσίας μετά την κατάρρευση του μετώπου, όπως «Το νούμερο 31328» του Ηλία Βενέζη ή «Η ιστορία ενός αιχμαλώτου» του Στρατή Δούκα.

Αναζητώντας γαλήνη…

Ο δεύτερος άξονας επικεντρώνεται στη δεκαετία του 1930, όταν δημοσιεύονται τα πρώτα προσφυγικά μυθιστορήματα, όπως «Οι πρώτες ρίζες» της Τατιάνας Σταύρου (1936), παραγνωρισμένο σήμερα αλλά το πρώτο που αναφέρεται στην εμπειρία της προσφυγιάς και μάλιστα από τη σκοπιά των γυναικών. Στην ίδια δεκαετία ανάγεται και η «Γαλήνη» του Βενέζη (1939), αλλά και το «Μυθιστόρημα» του Γιώργου Σεφέρη (1935), όπου επίσης ανιχνεύεται η ποιητική μετάπλαση της προσφυγικής εμπειρίας. Λέξη-κλειδί για τις αγωνίες των διανοούμενων της εποχής, η «γαλήνη», που εκτός από τίτλος για το έργο του Βενέζη αποτελεί την ακροτελεύτια λέξη στην «Αργώ» του Θεοτοκά, αλλά και στο σεφερικό «Μυθιστόρημα».

Άποψη της έκθεσης "Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου"

Άποψη της έκθεσης “Το έπος της Ανατολής στη φαντασία των Ελλήνων: Η Μικρασιατική Καταστροφή στη λογοτεχνία του Μεσοπολέμου”

Μόνο γαλήνη δεν τους επεφύλασσε όμως η ιστορία, καθώς θα ακολουθήσει μία ακόμη πολεμική δεκαετία, περισσότερο σκληρή, περισσότερο αιματηρή. Ίσως γι’ αυτό, στα έργα της περιόδου, κυριαρχεί η νοσταλγική διάθεση για τον χαμένο παράδεισο της Ανατολής, που εκφράζεται με ένα είδος μαγικού ρεαλισμού, που συνοδεύει τις έντονα αυτοβιογραφικές αφηγήσεις, οι περισσότερες από τις οποίες γράφονται στις παραμονές του πολέμου ή κατά τη διάρκεια της Κατοχής, για να εκδοθούν αρκετά αργότερα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑSeeing the Invisible: Γνωρίζουμε ξανά τον Εθνικό Κήπο μέσα από μια εικαστική έκθεση επαυξημένης πραγματικότητας12.09.2018

Το «έπος των Άλλων»

Αν αυτό είναι το «έπος της Ανατολής» που φαντάζονται και αναπαριστούν στα έργα τους οι Έλληνες, ποιο είναι άραγε το «έπος των Άλλων»; Σε αυτούς είναι αφιερωμένος ο τέταρτος άξονας της έκθεσης, που εστιάζει στο αποτύπωμα που άφησε ο ελληνοτουρκικός πόλεμος (1919-1922) στην τουρκική λογοτεχνία του Μεσοπολέμου. Το περισσότερο πρωτότυπο και τολμηρό αυτό τμήμα της έκθεση φέρνει τον επισκέπτη σε επαφή με συγγραφείς και έργα άγνωστα στη γλώσσα μας, άντρες, όπως ο Γιακούπ Καντρί Καραοσμάνογλου, και γυναίκες, όπως η Χαλιντέ Εντίπ, συγγραφείς που στρατεύτηκαν στο εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα στο πλευρό του Κεμάλ – κάποιοι από τους οποίους, στη συνέχεια, διαφώνησαν με τη μονοκρατορία του και εξορίστηκαν. Με τον τρόπο αυτό, γίνεται μια συνοπτική παρουσίαση του λογοτεχνικού απόηχου στην Τουρκία της κοινής ιστορικής εμπειρίας που ο κάθε λαός βίωσε και αποτύπωσε στη συλλογική μνήμη τόσο διαφορετικά.

Ana Vatan (Sûdî)nin yeni harıta küllüyatından. [Μητέρα πατρίδα: Από τη νέα συλλογή χαρτών του Sûdî], Κωνσταντινούπολη, 1927

Ana Vatan (Sûdî)nin yeni harıta küllüyatından. [Μητέρα πατρίδα: Από τη νέα συλλογή χαρτών του Sûdî], Κωνσταντινούπολη, 1927

Ο άρτιος σχεδιασμός της έκθεσης, που διευκολύνει την παρακολούθηση από τον επισκέπτη και αναδεικνύει τα τεκμήρια που παρουσιάζονται ανήκει στη Μικρή Άρκτο και τους συνεργάτες της, Βιβή Γερολυμάτου και Ανδρέα Γεωργιάδη, ο οποίος σχεδίασε και τον πολυσέλιδο συνοδευτικό κατάλογο.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Σουηδίας 54, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: 20 Οκτωβρίου 2022 - 20 Φεβρουαρίου 2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννης, Σουηδίας 54, Κολωνάκι, τηλέφωνο: 21 3000 2400
Περισσότερα από Art & Culture