MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
13
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Το όνειρο του Τάτλιν» στο Ωδείο Αθηνών: Έκθεση για τις ουτοπίες των καιρών μας
Από 02/10/2025 έως 01/11/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Διάφορα

«Το άλογο στην αρχαία Αθήνα» κάλπαζε ακόμα και στον τάφο…

Ξεκινώντας από τα ευρήματα των ανασκαφών στη νεκρόπολη του Φαλήρου, η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, αφηγείται, μέσα από τη συναρπαστική έκθεση «Ίππος», τη σχέση των αρχαίων Αθηναίων με τα αγαπημένα τους ζώα, τα άλογα.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Ένας σκελετός αλόγου, που ξεπροβάλλει μέσα από την άμμο, υποδέχεται τον επισκέπτη της έκθεσης «Ίππος: Το άλογο στην αρχαία Αθήνα», στην Πτέρυγα Μακρυγιάννη της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής, στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, όπου θα φιλοξενηθεί μέχρι το τέλος Απριλίου.

Πρόκειται για ένα από τα 18 συνολικά άλογα που βρέθηκαν προσεκτικά θαμμένα στην τεράστια νεκρόπολη του Φαλήρου, η ανασκαφή της οποίας, από το 2012 έως το 2016, στάθηκε μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις της εποχής μας.

Ταφή αλόγου από το νεκροταφείο Φαλήρου. Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ).

Τελετουργική ταφή ή θυσία;

Μαζί με τους περίφημους «Δεσμώτες», αλλά και τις 1.961 απλές ανθρώπινες ταφές που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη, αναδύθηκαν μέσα από το χώμα άλογα θαμμένα με τελετουργικό τρόπο, που μοιάζουν να καλπάζουν.

Οι αρχαιολόγοι δεν γνωρίζουν αν τα άλογα αυτά θυσιάστηκαν στον Ίππιο Ποσειδώνα, που λατρευόταν στην περιοχή, ή ετάφησαν μαζί με τον κύριό τους για να τον συνοδεύσουν στον Κάτω Κόσμο, σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Jenifer Neils, διευθύντρια της Αμερικανικής Σχολής. Γνωρίζουν όμως ότι ήταν νεαρής ηλικίας (4-7 ετών), κυρίως αρσενικά, υγιή και χωρίς εμφανείς τραυματισμούς, χάρη στη μελέτη των σκελετών από τον ζωοαρχαιολόγο Flint Dibble. Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε εξολοκλήρου στο Εργαστήριο Αρχαιολογικών Επιστημών Malcolm H. Wiener της Αμερικανικής Σχολής, το οποίο εκσυγχρονίστηκε το 2016, προκειμένου να είναι σε θέση να υποστηρίζει παρόμοιες μελέτες.

Αργυρό τετράδραχμο Ποτίδαιας, 525-500 π.Χ. Νομισματική Συλλογή Alpha Bank, (αρ. 6216).

Η σχέση των Αθηναίων με τα άλογα

Έχοντας στο επίκεντρό της αυτά τα ευρήματα από το αρχαϊκό νεκροταφείο του Φαλήρου, η έκθεση είναι αφιερωμένη στη σχέση των αρχαίων Αθηναίων με το άλογο. Μέσα από 50 περίπου αρχαία αντικείμενα, εικονογραφεί με τρόπο προσιτό και ελκυστικό έξι θεματικές ενότητες.

Η ταφή του αλόγου από το Φάληρο συμπληρώνεται με μια ακόμη προθήκη, αφιερωμένη στις παιδικές ταφές, τους «εγχυτρισμούς». Στην ίδια νεκρόπολη βρέθηκε πλήθος αγγείων που περιείχαν λείψανα παιδιών από τον 7ο έως και τον 5ο αι. π.Χ., που συνοδεύονταν από ταπεινά κτερίσματα, όπως παιχνίδια και μικρογραφίες αγγείων.

Οι υπόλοιπες πέντε ενότητες αφορούν τη σχέση των Αθηναίων με τα άλογα εν ζωή, και ειδικότερα την ιπποτροφία, δηλαδή την εκτροφή και την εκπαίδευση των αλόγων, τις ιπποδρομίες και τις αρματοδρομίες, τους ιππείς και τον πόλεμο, τη μυθολογία και τη θρησκεία.

Ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Φλωρεντίας Mario Iozzo και η διευθύντρια της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα Jenifer Neils μπροστά σε έναν μελανόμορφο αμφορέα.

Εκτίθενται για πρώτη φορά

Τα εκθέματα που φιλοξενούνται στην έκθεση της Αμερικανικής Σχολής προέρχονται από τις συλλογές ελληνικών μουσείων και εφορειών αρχαιοτήτων, καθώς και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας και το Κρατικό Μουσείο της Βάδης, στην Καρλσρούη.

Κάποια από αυτά είναι αντικείμενα εξαιρετικής σημασίας, όπως ένα αγγείο που φέρει την πρώτη ζωγραφική απεικόνιση του αλόγου στην αθηναϊκή τέχνη και χρονολογείται περί το 900 π.Χ. Άλλα εκτίθενται για πρώτη φορά, όπως το μεγάλο μαρμάρινο μνημείο σε σχήμα ταφικού αγγείου (λουτροφόρου), που βρέθηκε το 1969 σε σωστική ανασκαφή στην οδό Μητροπόλεως, εκεί όπου ήταν το υπουργείο Παιδείας. Απεικονίζει μια περίπλοκη σκηνή μάχης, με πέντε πολεμιστές: δύο κείτονται νεκροί, δύο πέφτουν ετοιμοθάνατοι, ενώ ο έφιππος νικητής επιτίθεται με το δόρυ.

Η χάλκινη προτομή αλόγου από τη συλλογή του Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπούς (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας) για πρώτη φορά εκτός Ιταλίας.

Το πρότυπο του Ντονατέλο

Ένα ακόμη πολύ σημαντικό έκθεμα έρχεται από την Φλωρεντία και βγαίνει για πρώτη φορά εκτός Ιταλίας. Πρόκειται για χάλκινη προτομή αλόγου που ανήκε στη συλλογή του Κόζιμο και του Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπούς, της περίφημης οικογένειας των Μεδίκων. Η προτομή αυτή είναι σημαντική όχι μόνο για την αρχαιολογία αλλά και για την ιστορία της τέχνης, καθώς αποτελεί τον κρίκο που συνδέει τον τελευταίο έφιππο ανδριάντα της ύστερης αρχαιότητας (αυτόν του αυτοκράτορα Μάρκου Αυρήλιου στη Ρώμη) με τον πρώτο των νεότερων χρόνων, αυτόν του κοντοτιέρου Γκαταμελάτα, που βρίσκεται στην Πάδοβα και φιλοτέχνησε ο Ντονατέλο το 1453, έχοντας ω πρότυπό του τη συγκεκριμένη προτομή.

Το 2015, κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης, εντοπίστηκαν στη δεξιά πλευρά του λαιμού του αλόγου χαραγμένα τρία ελληνικά γράμματα (Χ, Ν, Λ), αριθμητική ένδειξη βάρους (650 λίτρες, δηλαδή 80 κιλά) που δείχνει ότι πιθανόν το άγαλμα να χυτεύτηκε τον 4ο αιώνα π.Χ. σε κάποια από τις ελληνικές πόλεις της Σικελίας, σύμφωνα με τον διευθυντή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Φλωρεντίας, Mario Iozzo.

Γεωμετρική πυξίδα. Στο πώμα τέσσερα πλαστικά άλογα. Από την Αττική. 750-735 π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 17972 © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ).

Μια έκθεση για όλη την οικογένεια

Εκτός από τους ενήλικους επισκέπτες, τα παιδιά αποτελούν ένα δυναμικό κοινό που οι διοργανωτές επιδιώκουν να προσελκύσουν και να εξοικειώσουν με την αρχαιολογική έρευνα. Έτσι, ανάμεσα στα εκθέματα, περιλαμβάνονται αρκετά αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι μικροί Αθηναίοι και οι μικρές Αθηναίες, όπως πήλινα ειδώλια αλόγων με αναβάτη, που χρησίμευαν για παιχνίδια, ή μικρογραφίες αγγείων με ζωηρές και αστείες σκηνές, όπως αυτή του Ιππαλεκτρυόνος, ενός μυθολογικού πλάσματος που ήταν μισό άλογο και μισό κόκορας.

Επιπλέον, σε όλες τις προθήκες, και μάλιστα στο ύψος ενός μικρού παιδιού, υπάρχουν αναρτημένα κείμενα που παραθέτουν πληροφορίες, θέτουν ερωτήματα ή προτείνουν παιχνίδια και αφορούν ειδικά το παιδικό κοινό, ενώ προγραμματίζονται και εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες, που θα πραγματοποιούνται από την υπότροφο της Σχολής, Ελένη Γκίζα.

Με το μυαλό της σε αυτό το «ειδικό» κοινό, η επιμελήτρια της έκθεσης Jenifer Neils δημιούργησε ένα παιδικό βιβλίο για την Αύρα, ένα «εκπληκτικό ελληνικό άλογο», εικονογραφημένο από τους Μαριάννα Πόγκα και Χρίστο Σιμάτο. Το βιβλίο κυκλοφορεί στα αγγλικά, από τις εκδόσεις Μέλισσα (Avra, an Amazing Greek Horse).

Το λειτουργικό στήσιμο και την όμορφη σκηνογραφία της έκθεσης συνολικά φρόντισαν οι Παρασκευή Γερολυμάτου και Ανδρέας Γεωργιάδης από τη Μικρή Άρκτο.

Μελανόμορφος αμφορέας. Φωτογράφος Σ. Μαυρομάττης. Εφoρεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών – Μουσείο Κεραμεικού © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ).

Κύκλος διαλέξεων

Με την ευκαιρία της έκθεσης «Ίππος: Το άλογο στην αρχαία Αθήνα», η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών της Αθήνας διοργανώνει μια σειρά 6 διαλέξεων, όπου καθηγητές και καθηγήτριες αρχαιολογίας και ιστορίας της τέχνης θα εξετάσουν πτυχές της σχέσης αλόγου και αρχαίας αθηναϊκής κοινωνίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ «Ειδύλλια Οδός» περνά από την Τεχνόπολη12.09.2018

Εκτός από τον διευθυντή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Φλωρεντίας, Mario Iozzo, που έδωσε την εναρκτήρια διάλεξη, θα μιλήσουν ακόμη οι Glenn R. Bugh («Reflections on the Athenian Cavalry», 10.2), Judy Barringer («Aristocrats and Horses in Democratic Athens», 17.2), Carolyn Willekes («History on Horseback: An Equestrian Perspective of the Ancient World», 24.2), Carol MattuschΠερί Ιππικής: On Ancient Greek Horsemanship», 3.3) και Mary Ann Eaverly («Athena’s Horsemen: Equestrian Dedications from the Athenian Acropolis», 10.3).

Οι διαλέξεις θα πραγματοποιούνται υβριδικά, κάθε Πέμπτη στις 19.00 διά ζώσης στο Cotsen Hall της Γενναδείου, ενώ το κοινό θα μπορεί να τις παρακολουθήσει ζωντανά μέσω Zoom καθώς και μέσα από τον ιστότοπο της ASCSA, την σελίδα της στο Facebook και το κανάλι της στο YouTube.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Διάρκεια Έκθεσης: 20 Ιανουαρίου - 30 Απριλίου 2022
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννη, Σουηδίας 61
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
«Στην εξοχή» στο θέατρο Αποθήκη - Ένα θρίλερ στο δάσος
Art & Culture
Το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» ζωντανεύει ξανά – Αναλυτικά όλο το πρόγραμμα
Art & Culture
All Aboard: Η μετάβαση ως τέχνη στο αεροδρόμιο της Αθήνας
Art & Culture
Michael Rakowitz: Ένας φτερωτός ταύρος από κονσέρβες στο Μουσείο της Ακρόπολης
Αφιέρωμα
Το φαινόμενο Saske γεμίζει (και) αρένες: Τι περιμένουμε απ' το Saskepticism Festival 2025
Art & Culture
Η ΚΟΑ με τον πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν σε έργα Μπραμς και Μπετόβεν στο Μέγαρο
Art & Culture
Το Platforms Project είναι ένας οργασμός τέχνης, ελευθερίας και δημιουργικής αντίστασης
Art & Culture
Ο Ορφέας Αυγουστίδης έπρεπε να επιστρέψει ως Άλαν Τούρινγκ
Art & Culture
Ο Νέος Κόσμος πάλι πλημμυρίζει μουσική – Τι θα ακούσουμε στο φετινό Πάρτι της Στέγης
Art & Culture
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Art & Culture
«Intra Muros» στο Θέατρο Νέου Κόσμου - Για τις φυλακές μέσα μας
Art & Culture
Εθνικό Θέατρο: Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα για τη σεζόν 2025-26