MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
27
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Les Muses Grecques: Έκθεση του Didier Paquignon στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 13/11/2025 έως 06/12/2025
Project Φλέβα: Οι φωτογραφίες της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τη «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη
Από 15/11/2025 έως 30/11/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Από 25/11/2025 έως 21/12/2025
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026
Διάφορα

«Το άλογο στην αρχαία Αθήνα» κάλπαζε ακόμα και στον τάφο…

Ξεκινώντας από τα ευρήματα των ανασκαφών στη νεκρόπολη του Φαλήρου, η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, αφηγείται, μέσα από τη συναρπαστική έκθεση «Ίππος», τη σχέση των αρχαίων Αθηναίων με τα αγαπημένα τους ζώα, τα άλογα.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Ένας σκελετός αλόγου, που ξεπροβάλλει μέσα από την άμμο, υποδέχεται τον επισκέπτη της έκθεσης «Ίππος: Το άλογο στην αρχαία Αθήνα», στην Πτέρυγα Μακρυγιάννη της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής, στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, όπου θα φιλοξενηθεί μέχρι το τέλος Απριλίου.

Πρόκειται για ένα από τα 18 συνολικά άλογα που βρέθηκαν προσεκτικά θαμμένα στην τεράστια νεκρόπολη του Φαλήρου, η ανασκαφή της οποίας, από το 2012 έως το 2016, στάθηκε μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις της εποχής μας.

Ταφή αλόγου από το νεκροταφείο Φαλήρου. Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ).

Τελετουργική ταφή ή θυσία;

Μαζί με τους περίφημους «Δεσμώτες», αλλά και τις 1.961 απλές ανθρώπινες ταφές που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη, αναδύθηκαν μέσα από το χώμα άλογα θαμμένα με τελετουργικό τρόπο, που μοιάζουν να καλπάζουν.

Οι αρχαιολόγοι δεν γνωρίζουν αν τα άλογα αυτά θυσιάστηκαν στον Ίππιο Ποσειδώνα, που λατρευόταν στην περιοχή, ή ετάφησαν μαζί με τον κύριό τους για να τον συνοδεύσουν στον Κάτω Κόσμο, σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Jenifer Neils, διευθύντρια της Αμερικανικής Σχολής. Γνωρίζουν όμως ότι ήταν νεαρής ηλικίας (4-7 ετών), κυρίως αρσενικά, υγιή και χωρίς εμφανείς τραυματισμούς, χάρη στη μελέτη των σκελετών από τον ζωοαρχαιολόγο Flint Dibble. Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε εξολοκλήρου στο Εργαστήριο Αρχαιολογικών Επιστημών Malcolm H. Wiener της Αμερικανικής Σχολής, το οποίο εκσυγχρονίστηκε το 2016, προκειμένου να είναι σε θέση να υποστηρίζει παρόμοιες μελέτες.

Αργυρό τετράδραχμο Ποτίδαιας, 525-500 π.Χ. Νομισματική Συλλογή Alpha Bank, (αρ. 6216).

Η σχέση των Αθηναίων με τα άλογα

Έχοντας στο επίκεντρό της αυτά τα ευρήματα από το αρχαϊκό νεκροταφείο του Φαλήρου, η έκθεση είναι αφιερωμένη στη σχέση των αρχαίων Αθηναίων με το άλογο. Μέσα από 50 περίπου αρχαία αντικείμενα, εικονογραφεί με τρόπο προσιτό και ελκυστικό έξι θεματικές ενότητες.

Η ταφή του αλόγου από το Φάληρο συμπληρώνεται με μια ακόμη προθήκη, αφιερωμένη στις παιδικές ταφές, τους «εγχυτρισμούς». Στην ίδια νεκρόπολη βρέθηκε πλήθος αγγείων που περιείχαν λείψανα παιδιών από τον 7ο έως και τον 5ο αι. π.Χ., που συνοδεύονταν από ταπεινά κτερίσματα, όπως παιχνίδια και μικρογραφίες αγγείων.

Οι υπόλοιπες πέντε ενότητες αφορούν τη σχέση των Αθηναίων με τα άλογα εν ζωή, και ειδικότερα την ιπποτροφία, δηλαδή την εκτροφή και την εκπαίδευση των αλόγων, τις ιπποδρομίες και τις αρματοδρομίες, τους ιππείς και τον πόλεμο, τη μυθολογία και τη θρησκεία.

Ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Φλωρεντίας Mario Iozzo και η διευθύντρια της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα Jenifer Neils μπροστά σε έναν μελανόμορφο αμφορέα.

Εκτίθενται για πρώτη φορά

Τα εκθέματα που φιλοξενούνται στην έκθεση της Αμερικανικής Σχολής προέρχονται από τις συλλογές ελληνικών μουσείων και εφορειών αρχαιοτήτων, καθώς και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας και το Κρατικό Μουσείο της Βάδης, στην Καρλσρούη.

Κάποια από αυτά είναι αντικείμενα εξαιρετικής σημασίας, όπως ένα αγγείο που φέρει την πρώτη ζωγραφική απεικόνιση του αλόγου στην αθηναϊκή τέχνη και χρονολογείται περί το 900 π.Χ. Άλλα εκτίθενται για πρώτη φορά, όπως το μεγάλο μαρμάρινο μνημείο σε σχήμα ταφικού αγγείου (λουτροφόρου), που βρέθηκε το 1969 σε σωστική ανασκαφή στην οδό Μητροπόλεως, εκεί όπου ήταν το υπουργείο Παιδείας. Απεικονίζει μια περίπλοκη σκηνή μάχης, με πέντε πολεμιστές: δύο κείτονται νεκροί, δύο πέφτουν ετοιμοθάνατοι, ενώ ο έφιππος νικητής επιτίθεται με το δόρυ.

Η χάλκινη προτομή αλόγου από τη συλλογή του Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπούς (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας) για πρώτη φορά εκτός Ιταλίας.

Το πρότυπο του Ντονατέλο

Ένα ακόμη πολύ σημαντικό έκθεμα έρχεται από την Φλωρεντία και βγαίνει για πρώτη φορά εκτός Ιταλίας. Πρόκειται για χάλκινη προτομή αλόγου που ανήκε στη συλλογή του Κόζιμο και του Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπούς, της περίφημης οικογένειας των Μεδίκων. Η προτομή αυτή είναι σημαντική όχι μόνο για την αρχαιολογία αλλά και για την ιστορία της τέχνης, καθώς αποτελεί τον κρίκο που συνδέει τον τελευταίο έφιππο ανδριάντα της ύστερης αρχαιότητας (αυτόν του αυτοκράτορα Μάρκου Αυρήλιου στη Ρώμη) με τον πρώτο των νεότερων χρόνων, αυτόν του κοντοτιέρου Γκαταμελάτα, που βρίσκεται στην Πάδοβα και φιλοτέχνησε ο Ντονατέλο το 1453, έχοντας ω πρότυπό του τη συγκεκριμένη προτομή.

Το 2015, κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης, εντοπίστηκαν στη δεξιά πλευρά του λαιμού του αλόγου χαραγμένα τρία ελληνικά γράμματα (Χ, Ν, Λ), αριθμητική ένδειξη βάρους (650 λίτρες, δηλαδή 80 κιλά) που δείχνει ότι πιθανόν το άγαλμα να χυτεύτηκε τον 4ο αιώνα π.Χ. σε κάποια από τις ελληνικές πόλεις της Σικελίας, σύμφωνα με τον διευθυντή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Φλωρεντίας, Mario Iozzo.

Γεωμετρική πυξίδα. Στο πώμα τέσσερα πλαστικά άλογα. Από την Αττική. 750-735 π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 17972 © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ).

Μια έκθεση για όλη την οικογένεια

Εκτός από τους ενήλικους επισκέπτες, τα παιδιά αποτελούν ένα δυναμικό κοινό που οι διοργανωτές επιδιώκουν να προσελκύσουν και να εξοικειώσουν με την αρχαιολογική έρευνα. Έτσι, ανάμεσα στα εκθέματα, περιλαμβάνονται αρκετά αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι μικροί Αθηναίοι και οι μικρές Αθηναίες, όπως πήλινα ειδώλια αλόγων με αναβάτη, που χρησίμευαν για παιχνίδια, ή μικρογραφίες αγγείων με ζωηρές και αστείες σκηνές, όπως αυτή του Ιππαλεκτρυόνος, ενός μυθολογικού πλάσματος που ήταν μισό άλογο και μισό κόκορας.

Επιπλέον, σε όλες τις προθήκες, και μάλιστα στο ύψος ενός μικρού παιδιού, υπάρχουν αναρτημένα κείμενα που παραθέτουν πληροφορίες, θέτουν ερωτήματα ή προτείνουν παιχνίδια και αφορούν ειδικά το παιδικό κοινό, ενώ προγραμματίζονται και εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες, που θα πραγματοποιούνται από την υπότροφο της Σχολής, Ελένη Γκίζα.

Με το μυαλό της σε αυτό το «ειδικό» κοινό, η επιμελήτρια της έκθεσης Jenifer Neils δημιούργησε ένα παιδικό βιβλίο για την Αύρα, ένα «εκπληκτικό ελληνικό άλογο», εικονογραφημένο από τους Μαριάννα Πόγκα και Χρίστο Σιμάτο. Το βιβλίο κυκλοφορεί στα αγγλικά, από τις εκδόσεις Μέλισσα (Avra, an Amazing Greek Horse).

Το λειτουργικό στήσιμο και την όμορφη σκηνογραφία της έκθεσης συνολικά φρόντισαν οι Παρασκευή Γερολυμάτου και Ανδρέας Γεωργιάδης από τη Μικρή Άρκτο.

Μελανόμορφος αμφορέας. Φωτογράφος Σ. Μαυρομάττης. Εφoρεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών – Μουσείο Κεραμεικού © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ).

Κύκλος διαλέξεων

Με την ευκαιρία της έκθεσης «Ίππος: Το άλογο στην αρχαία Αθήνα», η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών της Αθήνας διοργανώνει μια σειρά 6 διαλέξεων, όπου καθηγητές και καθηγήτριες αρχαιολογίας και ιστορίας της τέχνης θα εξετάσουν πτυχές της σχέσης αλόγου και αρχαίας αθηναϊκής κοινωνίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ «Ειδύλλια Οδός» περνά από την Τεχνόπολη12.09.2018

Εκτός από τον διευθυντή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Φλωρεντίας, Mario Iozzo, που έδωσε την εναρκτήρια διάλεξη, θα μιλήσουν ακόμη οι Glenn R. Bugh («Reflections on the Athenian Cavalry», 10.2), Judy Barringer («Aristocrats and Horses in Democratic Athens», 17.2), Carolyn Willekes («History on Horseback: An Equestrian Perspective of the Ancient World», 24.2), Carol MattuschΠερί Ιππικής: On Ancient Greek Horsemanship», 3.3) και Mary Ann Eaverly («Athena’s Horsemen: Equestrian Dedications from the Athenian Acropolis», 10.3).

Οι διαλέξεις θα πραγματοποιούνται υβριδικά, κάθε Πέμπτη στις 19.00 διά ζώσης στο Cotsen Hall της Γενναδείου, ενώ το κοινό θα μπορεί να τις παρακολουθήσει ζωντανά μέσω Zoom καθώς και μέσα από τον ιστότοπο της ASCSA, την σελίδα της στο Facebook και το κανάλι της στο YouTube.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Διάρκεια Έκθεσης: 20 Ιανουαρίου - 30 Απριλίου 2022
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννη, Σουηδίας 61
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Φένια Αποστόλου & Μαρία Χατζηαθανασιάδου: Φωτίζουν το "Αποτύπωμα" της γυναικείας ταυτότητας
Art & Culture
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Art & Culture
14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας – Τι δεν θα χάσουμε
Art & Culture
Πήγαμε στην Ανοιχτή Πρόβα της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού: μια αποκάλυψη
Art & Culture
Η Ομάδα Νοσταλγία στήνει μια σκοτεινή, μουσική τελετουργία στο Rabbithole
Art & Culture
Ένας αιώνας Martha Graham Dance Company στο Μέγαρο
Art & Culture
Ο Βασίλης Βηλαράς γράφει για την τηλεόραση των ’90s και τα τραύματα που κληρονομήσαμε
Art & Culture
"Η Δούκισσα της Πλακεντίας" στο Θέατρο Βεάκη (video)
Art & Culture
O Βιμ Βέντερς ήρθε στη Στέγη, αγάπησε τον Καβάφη και θυμήθηκε τον Αγγελόπουλο
Art & Culture
Και οι ηλικιωμένοι έχουν φωνή. Και τραγουδούν
Art & Culture
Ανταπόκριση από τη Σάρτζα: Η Ελλάδα τιμώμενη χώρα στη 44η διεθνή έκθεση βιβλίου