MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
15
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Το όνειρο του Τάτλιν» στο Ωδείο Αθηνών: Έκθεση για τις ουτοπίες των καιρών μας
Από 02/10/2025 έως 01/11/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025

Avigdor Arikha: Πάθος για το ορατό στο Μουσείο Μπενάκη

Έναν διεθνώς αναγνωρισμένο αλλά σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα σύγχρονο ζωγράφο, τον Αβιγκντόρ Αρίκα (1929-2010), συστήνει στο κοινό το Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Μια ανάσα».

author-image Σπύρος Κακουριώτης

«Το να ζωγραφίσεις μια ντομάτα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Το να μη τη ζωγραφίσεις όμως θα ήταν άρνηση της τέχνης». Η ζωγραφική του Αβιγκντόρ Αρίκα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Κι όμως, σε καθηλώνει με την πρώτη ματιά. Ίσως γιατί αυτό που καταφέρνει με την τέχνη του είναι να μεταδώσει στον θεατή της την ένταση με την οποία το βλέμμα του ζωγράφου αρπάζει τη στιγμή, την ίδια τη ζωή, για να τη μετασχηματίσει με γρήγορες, πυρετικές πινελιές ή μολυβιές σε ζωγραφική.

Δεν υπάρχει τίποτε ταπεινό στο έργο του Αρίκα –άλλωστε ανάμεσα στα έργα που εκτίθενται στο Μουσείο Μπενάκη περιλαμβάνονται αρκετά πορτρέτα του φίλου του Σάμιουελ Μπέκετ, του φιλόσοφου Εμμανουέλ Λεβινάς κ.ά. Φαίνεται όμως πως δεν υπάρχει γιατί ο ίδιος δεν θεωρούσε τίποτε ταπεινό. Όταν σε ηλικία 13 ετών έχει γνωρίσει κανείς τον λιμό και τον άμεσο κίνδυνο θανάτου στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, δεν μπορεί να θεωρήσει τίποτε «ταπεινό».

Σχέδια από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης

Ο Αβιγκντόρ Αρίκα γεννήθηκε στη Μπουκοβίνα της Ρουμανίας (σήμερα ανήκει στην Ουκρανία), από οικογένεια γερμανόφωνων εβραίων. Το 1941 η οικογένειά του εκτοπίστηκε στην Υπερδνειστερία, σε ρουμάνικο στρατόπεδο συγκέντρωσης, όπου ο πατέρας του πέθανε. Τη ζωή στα στρατόπεδα, τους διωγμούς, την καθημερινή φρίκη, την αποτύπωνε σε ένα μικρό τετράδιο, φτιαγμένο από χασαπόχαρτα, που είχε πάντοτε καλά φυλαγμένο πάνω του. Μερικά από τα συγκινητικά αυτά σχέδια, που υπογράφει με το πραγματικό του όνομα, Βίκτωρ Ντλούγκατς, εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό, τοποθετημένα σε μια προθήκη στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη.

Χάρη σε αυτά τα σχέδια ο μικρός Βίκτωρ μπόρεσε να επιβιώσει. Όταν αργότερα τα σχέδια αυτά ήρθαν σε γνώση των αντιπροσώπων του Ερυθρού Σταυρού, στάθηκαν το εισιτήριο για την ελευθερία και τη μετανάστευση στην Παλαιστίνη, με το όνομα ενός άλλου παιδιού: έτσι «γεννήθηκε» ο Αβιγκντόρ Αρίκα, που στάλθηκε αρχικά σε ένα κιμπούτζ μαζί με την αδελφή του, συμμετείχε στον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας του Ισραήλ το 1948, όπου πληγώθηκε βαριά. Παράλληλα, αφού τέλειωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Τεχνών της Ιερουσαλήμ, μετακόμισε στο Παρίσι, όπου σπούδασε με υποτροφία στη Σχολή Καλών Τεχνών, για να εγκατασταθεί στη συνέχεια εκεί.

Οι σπουδές του, έντονα επηρεασμένες από τη διδασκαλία του Μπαουχάους, τον οδήγησαν αρχικά στην αφαίρεση, που κυριαρχούσε στη μεταπολεμική τέχνη. Ζωγράφιζε αποκαλυψιακούς πίνακες, όπου κυριαρχούσε το μαύρο χρώμα. Σύντομα όμως κατάλαβε ότι ο δρόμος που βάδιζε ήταν αδιέξοδος –η αφαίρεση ήταν καθαρός μανιερισμός, κάθε του έργο επαναλάμβανε το προηγούμενο.

Η στιγμή της κρίσης έφτασε το 1965, όταν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα «Η Ανάσταση του Λαζάρου» του Καραβάτζιο, σε μια έκθεση στο Λούβρο. Ο Αρίκα εγκατέλειψε τη ζωγραφική και το χρώμα, επιδιώκοντας να αναζητήσει τον πρώτο του εαυτό: άρχισε να σχεδιάζει εκ του φυσικού, για να μεταβληθεί μέσα στα επόμενα χρόνια σε έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους «εκ του φυσικού» (μια υποκατηγορία της παραστατικής ζωγραφικής) των τελευταίων δεκαετιών του 20ού αιώνα.

Αιφνιδιάζοντας τον θεατή

Αυτόν τον Αρίκα συστήνει στο ελληνικό κοινό η έκθεση «Μια ανάσα»: επιχειρεί να αναδείξει «το βλέμμα ενός ζωγράφου υψηλής ποιότητας και ήθους», όπως τόνισε ο Μάνος Δημητρακόπουλος, που επιμελήθηκε την έκθεση μαζί με τον Κωνσταντίνο Παπαχρίστου.

Δεν πρόκειται για μια αναδρομική αλλά, για μια έκθεση που επιδιώκει να αιφνιδιάσει τον θεατή της, όπως ακριβώς οι στιγμές που αποτυπώνονται στα έργα αιφνιδίασαν το βλέμμα του ζωγράφου. Αυτήν την αίσθηση προσπαθούν να μεταδώσουν οι επιμελητές μέσα από τους 42 πίνακες που, ακριβώς γι’ αυτό, στην έκθεση σημαίνονται μονάχα από αριθμούς (οι αρχικοί τίτλοι και οι προσεκτικά καταχωρημένες ημερομηνίες των έργων παρατίθενται σε χωριστό φυλλάδιο).

Ο Αρίκα ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί

Πορτρέτα, νεκρές φύσεις, κάποια τοπία ή στιγμιότυπα αποτελούν τα θέματα των έργων, τα οποία ο καλλιτέχνης αντιμετωπίζει ισότιμα, αφού αυτό που τον απασχολεί δεν είναι η εικόνα αλλά η ζωγραφική, η ένταση της στιγμής που επιδιώκει να συλλάβει με την τέχνη του.

Σε αυτό, ο Αρίκα μοιάζει πολύ με τον φωτογράφο: δημιουργούσε τα έργα του μια κι έξω, χωρίς να επανέρχεται αργότερα σε αυτά. Ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί. Δείχνοντας ένα σχέδιο που αποτυπώνει ένα ζευγάρι καθισμένο σε ένα παγκάκι, ο Μάνος Δημητρακόπουλος μας λέει πως ο Αρίκα ζωγράφιζε χωρίς να τον έχουν αντιληφθεί, δουλεύοντας με αφάνταστη ένταση, πριν οι δύο ερωτευμένοι σηκωθούν να φύγουν.

Αυτή η «ανάσα» που συλλαμβάνει ο ζωγράφος δίνει και τον τίτλο της έκθεσης. Γιατί, όπως έλεγε και ο ίδιος, «η τέχνη είναι τίποτα. Είναι ανάσα. Απ’ την ανάσα περνάει κανείς και στην ανάσα μένει»…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Avigdor Arikha
Χώρος: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, 210-36.71.000
Διάρκεια Έκθεσης: 19/06/2019 - 1/08/2019
Είσοδος: 7€, μειωμένο 5€
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Art & Culture
Ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος διδάσκεται από “Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού”
Art & Culture
"Οι Ερωτευμένοι" του Σαμ Σέπαρντ στο Bios (video)
Cine News
Πέντε ταινίες της Diane Keaton που αγαπήσαμε – και πού θα τις δείτε
Art & Culture
Η επαναφορά του Daniel Day Lewis στην οθόνη και στην Αθήνα
Art & Culture
Ζυλιέν Γκοσλέν: Δουλειά μου είναι ν’ αναλαμβάνω μεγαλύτερα ρίσκα
Art & Culture
«Στην εξοχή» στο θέατρο Αποθήκη - Ένα θρίλερ στο δάσος
Art & Culture
Το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» ζωντανεύει ξανά – Αναλυτικά όλο το πρόγραμμα
Art & Culture
All Aboard: Η μετάβαση ως τέχνη στο αεροδρόμιο της Αθήνας
Art & Culture
Michael Rakowitz: Ένας φτερωτός ταύρος από κονσέρβες στο Μουσείο της Ακρόπολης
Αφιέρωμα
Το φαινόμενο Saske γεμίζει (και) αρένες: Τι περιμένουμε απ' το Saskepticism Festival 2025
Art & Culture
Η ΚΟΑ με τον πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν σε έργα Μπραμς και Μπετόβεν στο Μέγαρο