MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
06
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Από 22/11/2025 έως 30/04/2026
Error 404 - Reality Not Found: Έκθεση της Άλκηστης Κυριαζοπούλου στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 02/12/2025 έως 14/12/2025
Les Muses Grecques: Έκθεση του Didier Paquignon στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 13/11/2025 έως 06/12/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 06/12/2025 έως 11/04/2026
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Από 28/11/2025 έως 23/12/2025
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Από 25/11/2025 έως 21/12/2025
ΑΦΗγήματα: 100 Χρόνια Γεννάδειος Βιβλιοθήκη με έκθεση της ΑΦΗ collective
Από 02/12/2025 έως 08/03/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θηραϊκές Τελετουργίες: Η νέα έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 05/12/2025 έως 17/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Καλαμωτή: Ένα μεσαιωνικό χωριό της Χίου - Έκθεση Φωτογραφίας του Γιώργη Γερόλυμπου
Από 24/11/2025 έως 22/12/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Λυδία Δαμπασίνα: Με μια «Κόκκινη γραμμή» στα Χανιά
Από 13/12/2025 έως 19/04/2026
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026

Avigdor Arikha: Πάθος για το ορατό στο Μουσείο Μπενάκη

Έναν διεθνώς αναγνωρισμένο αλλά σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα σύγχρονο ζωγράφο, τον Αβιγκντόρ Αρίκα (1929-2010), συστήνει στο κοινό το Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Μια ανάσα».

author-image Σπύρος Κακουριώτης

«Το να ζωγραφίσεις μια ντομάτα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Το να μη τη ζωγραφίσεις όμως θα ήταν άρνηση της τέχνης». Η ζωγραφική του Αβιγκντόρ Αρίκα δεν έχει τίποτα το ηρωικό. Κι όμως, σε καθηλώνει με την πρώτη ματιά. Ίσως γιατί αυτό που καταφέρνει με την τέχνη του είναι να μεταδώσει στον θεατή της την ένταση με την οποία το βλέμμα του ζωγράφου αρπάζει τη στιγμή, την ίδια τη ζωή, για να τη μετασχηματίσει με γρήγορες, πυρετικές πινελιές ή μολυβιές σε ζωγραφική.

Δεν υπάρχει τίποτε ταπεινό στο έργο του Αρίκα –άλλωστε ανάμεσα στα έργα που εκτίθενται στο Μουσείο Μπενάκη περιλαμβάνονται αρκετά πορτρέτα του φίλου του Σάμιουελ Μπέκετ, του φιλόσοφου Εμμανουέλ Λεβινάς κ.ά. Φαίνεται όμως πως δεν υπάρχει γιατί ο ίδιος δεν θεωρούσε τίποτε ταπεινό. Όταν σε ηλικία 13 ετών έχει γνωρίσει κανείς τον λιμό και τον άμεσο κίνδυνο θανάτου στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, δεν μπορεί να θεωρήσει τίποτε «ταπεινό».

Σχέδια από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης

Ο Αβιγκντόρ Αρίκα γεννήθηκε στη Μπουκοβίνα της Ρουμανίας (σήμερα ανήκει στην Ουκρανία), από οικογένεια γερμανόφωνων εβραίων. Το 1941 η οικογένειά του εκτοπίστηκε στην Υπερδνειστερία, σε ρουμάνικο στρατόπεδο συγκέντρωσης, όπου ο πατέρας του πέθανε. Τη ζωή στα στρατόπεδα, τους διωγμούς, την καθημερινή φρίκη, την αποτύπωνε σε ένα μικρό τετράδιο, φτιαγμένο από χασαπόχαρτα, που είχε πάντοτε καλά φυλαγμένο πάνω του. Μερικά από τα συγκινητικά αυτά σχέδια, που υπογράφει με το πραγματικό του όνομα, Βίκτωρ Ντλούγκατς, εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό, τοποθετημένα σε μια προθήκη στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη.

Χάρη σε αυτά τα σχέδια ο μικρός Βίκτωρ μπόρεσε να επιβιώσει. Όταν αργότερα τα σχέδια αυτά ήρθαν σε γνώση των αντιπροσώπων του Ερυθρού Σταυρού, στάθηκαν το εισιτήριο για την ελευθερία και τη μετανάστευση στην Παλαιστίνη, με το όνομα ενός άλλου παιδιού: έτσι «γεννήθηκε» ο Αβιγκντόρ Αρίκα, που στάλθηκε αρχικά σε ένα κιμπούτζ μαζί με την αδελφή του, συμμετείχε στον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας του Ισραήλ το 1948, όπου πληγώθηκε βαριά. Παράλληλα, αφού τέλειωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Τεχνών της Ιερουσαλήμ, μετακόμισε στο Παρίσι, όπου σπούδασε με υποτροφία στη Σχολή Καλών Τεχνών, για να εγκατασταθεί στη συνέχεια εκεί.

Οι σπουδές του, έντονα επηρεασμένες από τη διδασκαλία του Μπαουχάους, τον οδήγησαν αρχικά στην αφαίρεση, που κυριαρχούσε στη μεταπολεμική τέχνη. Ζωγράφιζε αποκαλυψιακούς πίνακες, όπου κυριαρχούσε το μαύρο χρώμα. Σύντομα όμως κατάλαβε ότι ο δρόμος που βάδιζε ήταν αδιέξοδος –η αφαίρεση ήταν καθαρός μανιερισμός, κάθε του έργο επαναλάμβανε το προηγούμενο.

Η στιγμή της κρίσης έφτασε το 1965, όταν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα «Η Ανάσταση του Λαζάρου» του Καραβάτζιο, σε μια έκθεση στο Λούβρο. Ο Αρίκα εγκατέλειψε τη ζωγραφική και το χρώμα, επιδιώκοντας να αναζητήσει τον πρώτο του εαυτό: άρχισε να σχεδιάζει εκ του φυσικού, για να μεταβληθεί μέσα στα επόμενα χρόνια σε έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους «εκ του φυσικού» (μια υποκατηγορία της παραστατικής ζωγραφικής) των τελευταίων δεκαετιών του 20ού αιώνα.

Αιφνιδιάζοντας τον θεατή

Αυτόν τον Αρίκα συστήνει στο ελληνικό κοινό η έκθεση «Μια ανάσα»: επιχειρεί να αναδείξει «το βλέμμα ενός ζωγράφου υψηλής ποιότητας και ήθους», όπως τόνισε ο Μάνος Δημητρακόπουλος, που επιμελήθηκε την έκθεση μαζί με τον Κωνσταντίνο Παπαχρίστου.

Δεν πρόκειται για μια αναδρομική αλλά, για μια έκθεση που επιδιώκει να αιφνιδιάσει τον θεατή της, όπως ακριβώς οι στιγμές που αποτυπώνονται στα έργα αιφνιδίασαν το βλέμμα του ζωγράφου. Αυτήν την αίσθηση προσπαθούν να μεταδώσουν οι επιμελητές μέσα από τους 42 πίνακες που, ακριβώς γι’ αυτό, στην έκθεση σημαίνονται μονάχα από αριθμούς (οι αρχικοί τίτλοι και οι προσεκτικά καταχωρημένες ημερομηνίες των έργων παρατίθενται σε χωριστό φυλλάδιο).

Ο Αρίκα ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί

Πορτρέτα, νεκρές φύσεις, κάποια τοπία ή στιγμιότυπα αποτελούν τα θέματα των έργων, τα οποία ο καλλιτέχνης αντιμετωπίζει ισότιμα, αφού αυτό που τον απασχολεί δεν είναι η εικόνα αλλά η ζωγραφική, η ένταση της στιγμής που επιδιώκει να συλλάβει με την τέχνη του.

Σε αυτό, ο Αρίκα μοιάζει πολύ με τον φωτογράφο: δημιουργούσε τα έργα του μια κι έξω, χωρίς να επανέρχεται αργότερα σε αυτά. Ζωγράφιζε πυρετικά, για να κατορθώσει να αιχμαλωτίσει αυτό που ήθελε να αποτυπώσει πριν χαθεί. Δείχνοντας ένα σχέδιο που αποτυπώνει ένα ζευγάρι καθισμένο σε ένα παγκάκι, ο Μάνος Δημητρακόπουλος μας λέει πως ο Αρίκα ζωγράφιζε χωρίς να τον έχουν αντιληφθεί, δουλεύοντας με αφάνταστη ένταση, πριν οι δύο ερωτευμένοι σηκωθούν να φύγουν.

Αυτή η «ανάσα» που συλλαμβάνει ο ζωγράφος δίνει και τον τίτλο της έκθεσης. Γιατί, όπως έλεγε και ο ίδιος, «η τέχνη είναι τίποτα. Είναι ανάσα. Απ’ την ανάσα περνάει κανείς και στην ανάσα μένει»…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Avigdor Arikha
Χώρος: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, 210-36.71.000
Διάρκεια Έκθεσης: 19/06/2019 - 1/08/2019
Είσοδος: 7€, μειωμένο 5€
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Στο Studio Μαυρομιχάλη, μια γυναικοκτονία γίνεται ο "καθρέφτης" της κοινωνίας μας
Art & Culture
«Αρχιμάστορας Σόλνες» στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Πίστη στο όνειρο
Art & Culture
Τέσσερις ερμηνεύτριες μοιράζονται “Τα Χρόνια” της Αννί Ερνώ
Art & Culture
MIRfestival 2025: Αναγκαίες εκρήξεις μέσα στο χάος
Art & Culture
Τα τελευταία μεγάλα live του 2025: Οι συναυλίες που δεν θα χάσουμε τον Δεκέμβριο
Art & Culture
"Νίκος Ξυλούρης: Ο Αρχάγγελος της Κρήτης" στο Θέατρο Ήβη (video)
Art & Culture
December list, ή αλλιώς η πιο fun to-do list του μήνα
Art & Culture
Είναι η προσβασιμότητα στους πολιτιστικούς χώρους θεωρία ή πράξη;
Cine News
The Hunger Games: Ένα franchise που αντέχει στον χρόνο – γιατί η δυστοπία καλά κρατεί
Art & Culture
Κόντρα στον Άνεμο: Η Hippo Theatre Group μάς προσκαλεί σε μια ιπτάμενη περιπέτεια για τη σωτηρία της φύσης
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Φένια Αποστόλου & Μαρία Χατζηαθανασιάδου: Φωτίζουν το "Αποτύπωμα" της γυναικείας ταυτότητας