MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
19
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Armonia Generosa: Έκθεση του Κωνσταντίνου Παπαργύρη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Από 15/04/2024 έως 21/04/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Ανασκάπτοντας την τροφή» σε μια βιτρίνα στο Κουκάκι
Από 06/04/2024 έως 25/04/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Αψηφώντας τη βαρύτητα»: Οι αθλητές μέσα από τον φακό του Άγγελου Ζυμάρα
Από 10/04/2024 έως 23/04/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Τις πταίει;» αναρωτιέται ο εικαστικός Γιώργος Θεοδώρου
Από 02/04/2024 έως 20/04/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Αέρινα Περάσματα: Έκθεση της Μαρίνας Γκενάντιεβα στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 02/04/2024 έως 20/04/2024
Αλληγορίες καθημερινότητας: Έκθεση του Κώστα Λαμπρόπουλου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Ατομική έκθεση ζωγραφικής της Ελένης Ταπτά στην Amalias 36
Από 19/04/2024 έως 21/04/2024
Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής»
Από 10/02/2024 έως 21/04/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Η Τέχνη Είναι το Δέντρο της Ζωής: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
Από 08/04/2024 έως 20/04/2024
Θεατές του αλλού: Έκθεση της Βασιλικής Πανταζή στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Κέντησα κλωστή-κλωστή τον δικό μου μύθο: Τα πρωτότυπα χειροποίητα παιδικά ρούχα της Σοφίας Μελά στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού
Από 16/04/2024 έως 23/04/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τhe impermanence of beauty: Έκθεση του Βαγγέλη Βαγγελάτου στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 09/04/2024 έως 26/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Alma- Contemporary Art Gallery Amalias 36 Bernier/Eliades Citronne Gallery Gagosian Kalfayan Galleries Online or.artspace Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αστρολάβος-Δεξαμενή Γκαλερί 7 Γκαλερί Ζουμπουλάκη Γκαλερί Σκουφά Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ελληνοαμερικανική Ένωση Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος Ελληνογερμανική Αγωγή Ινστιτούτο Γκαίτε Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Χώρος Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου» Χώρος Τέχνης artworx
Διάφορα

Odysseus and the Bathers: Έκθεση του Paul Chan στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Περνώντας το κατώφλι της έκθεσης «Odysseus and the Bathers» του κινεζικής καταγωγής αμερικανού καλλιτέχνη Paul Chan, στην ισόγεια αίθουσα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, έχεις μια αίσθηση ανάλαφρη, καλοκαιρινή: έντονα χρώματα, αέρινα γλυπτά που δεν επιβάλλονται με τον όγκο τους και… πολλοί ανεμιστήρες!

author-image Ευδοκία Βαζούκη

Αυτοί είναι η κινητήρια δύναμη που προσδίδει όγκο και κίνηση στα γλυπτά του Τσαν, φτιαγμένα από ελαφρύ νάυλον, που με τον αέρα φουσκώνουν και, χάρη στο γεγονός ότι είναι ακέφαλα, με μια τρύπα στη θέση του κρανίου, μπορούν να κινούνται.

Η πρώτη εντύπωση του θεατή είναι πως η κίνηση των γλυπτών από τον αέρα είναι τυχαία –όμως παρατηρώντας προσεκτικά καταλαβαίνει ότι η κίνησή τους είναι συγκεκριμένη, πάντα η ίδια, μελετημένη ώστε να μεταδίδει στον θεατή την αίσθηση που θέλησε να τους προσδώσει ο καλλιτέχνης. Όπως είπε άλλωστε, τα υλικά του είναι μετρημένα με ακρίβεια χιλιοστού του γραμμαρίου, αφού διαφορετικό βάρος θα απέδιδε διαφορετική κίνηση στο γλυπτό. «Χρειάστηκε να πάρω στο εργαστήριο μια ζυγαριά ακριβείας, σαν αυτές που έχουν οι ναρκέμποροι», είπε χαμογελαστός.

Ο οργανισμός ΝΕΟΝ, που διοργανώνει την έκθεση, γιορτάζοντας έτσι τα πέντε χρόνια δημόσιας δραστηριοποίησής του, ζήτησε από τον Πολ Τσαν να καταθέσει, μέσα από τη δουλειά που παρουσιάζει, την δική του ερμηνεία για την έννοια της «πολυτροπικότητας», χαρακτηριστικό που Όμηρος αποδίδει στον Οδυσσέα. Ο ίδιος απάντησε με μια σειρά έργων που εμπνέονται, αφενός, από τους ήρωες του ομηρικού έπους, τον πολυμήχανο Οδυσσέα, τον Τηλέμαχο, την Πηνελόπη, αφετέρου, με έναν διάλογο πάνω σε ένα αγαπημένο θέμα της ζωγραφικής ήδη από τον 19ο αιώνα, τους «Λουόμενους». Ιδιαίτερα οι αναφορές του Τσαν στον Ματίς, τόσο στα ατόφια, πλακάτα χρώματα όσο και στο σχήμα των μορφών, είναι ομολογημένες και εμφανείς.

kikladikistexnis3

Τα γλυπτά και οι γλυπτικές εγκαταστάσεις συνοδεύονται παράλληλα με μια σειρά εκθεμάτων που αναδεικνύουν τη διαδικασία κατασκευής του έργου: υφασμάτινα προπλάσματα των μορφών, ιδιοκατασκευασμένοι κάνναβοι που θυμίζουν ιδεογράμματα, ακόμη και «καλώδια αυτοκτονίας», που απολήγουν κι από τις δύο μεριές σε «αρσενικά» βύσματα, τα οποία χρησιμοποιεί στο εργαστήριο.

Ήδη η «ανάλαφρη» εικόνα των γλυπτών του Τσαν αρχίζει να ραγίζει. Παρατηρώντας ένα απ’ αυτά, μια μαύρη φιγούρα με το κεφάλι σκυμμένο σε μία δυσεξιχνίαστη στάση, να κινείται σπασμωδικά, προσπαθώντας λες να αναπνεύσει (τα γλυπτά της έκθεσης ανήκουν σε μια ευρύτερη σειρά με τίτλο «Breathers» δηλαδή «Αναπνέοντες»), ο επισκέπτης υποπτεύεται κάτι αρκετά δυσοίωνο πίσω από τα λαμπερά χρώματα.

kikladikistexnis2

Πλάι σε μια σύνθεση χαρούμενων λουομένων –που θυμίζουν έντονα τον «Χορό» («La danse») του Ματίς– παρατηρούμε πεταμένα πλάι τους στην ακρογιαλιά ένα πορτοκαλί σωσίβιο και μια ασημένια θερμική κουβέρτα, σύμβολα και τα δύο της προσφυγικής κρίσης, που δημιουργούν μια εντονότατη αντίθεση. «Η αντίθεση ανάμεσα στις εικόνες των αμέριμνων παραθεριστών και των προσφύγων που έφταναν δίπλα τους στην παραλία με σημάδεψε», είπε ο Τσαν.

Χρησιμοποιώντας την χωροθέτηση της αίθουσας, που καταλήγει σε ένα τυφλό σημείο, εκμεταλλεύτηκε το αδιέξοδο για να τοποθετήσει στο τέλος τον ίδιο τον «Φτωχοδυσσέα» («Poorodysseus»), ένα γλυπτό φαλλικό, το μόνο που είναι «σαβανωμένο» μέσα σε προθήκη, παγιδευμένο ανάμεσα στην Κίρκη και την Καλυψω –που συμβολίζονται χιουμοριστικά από δύο μονοκίνι– όπως διευκρίνισε ο επιμελητής της έκθεσης Sam Thorne, διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Νότιγχαμ.

kikladikistexnis

Ατόφια χρώματα, λοιπόν, που δεν αναμιγνύονται ποτέ, ούτε ακουμπούν το ένα το άλλο, όπως αυτά που χρησιμοποιεί στις ζωγραφισμένες από τον ίδιο πετσέτες των «λουομένων» του· αποτελούν, όπως είπε ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μια αναφορά στη σημερινή Αμερική του Τραμπ, που από χωνευτήρι μετατρέπεται σε μια κοινωνία δυσανεκτική απέναντι στην φυλετική, ταξική ή εθνοτική ανάμειξη… Αντίθετα, στην Αθήνα, όπως είπε, γοητεύτηκε από τη λέξη «ξενία»: «Μου άρεσε η έννοια, αλλά και ο ήχος της λέξης στα ελληνικά».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Paul Chan
Χώρος: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Ν. Δούκα 4, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: 5 Ιουλίου - 1 Οκτωβρίου 2018
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
VIMA_WEB3b