MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 09/11/2025
"Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;": Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
Από 12/09/2025 έως 25/09/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Από 18/09/2025 έως 22/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Από 14/09/2025 έως 28/09/2025
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
Από 23/08/2025 έως 24/10/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
Από 13/09/2025 έως 26/10/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φωτογραφία

Macho του Γιούργκεν Τέλερ στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ

Η έκθεση Juergen Teller: MACHO, η πρώτη ατομική παρουσίαση στην Αθήνα, ενός από τους πιο διάσημους φωτογράφους της γενιάς του, φιλοξενεί το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ στη Νέα Ιωνία έως τις 29 Οκτωβρίου.

author-image Ιωάννα Κρανιώτη

Κάτω από τον περιπαιχτικό τίτλο MACHO, ο Juergen Teller, ο φωτογράφος που κατέστησε, μέσω της πρακτικής του, τη συζήτηση γύρω από τα όρια της μόδας και της τέχνης εντελώς παρωχημένη, παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα σύνολο δουλειάς με ιδιαίτερα ενδοσκοπικό χαρακτήρα.

Ο Teller, ο οποίος δεν φοβήθηκε ποτέ να φωτογραφήσει -με τον χαρακτηριστικά ανεπίσημο και ενίοτε χιουμοριστικό τρόπο του -την ασχήμια και την ομορφιά, την κανονικότητα και τη σπανιότητα, τη σκληράδα και την ευθραυστότητα της ανθρώπινης φύσης, είναι ένας από τους φωτογράφους που απογείωσε τη φωτογραφία μόδας καθιστώντας την ένα νέο είδος καλλιτεχνικής έκφρασης. Η δουλειά του, όταν πρωτοεμφανίστηκε στα περιοδικά, αποτέλεσε μια αποκάλυψη, ένα καινούριο, αυθεντικό ύφος, το οποίο έκτοτε έχουν μιμηθεί πολλοί δημιουργοί .

Είναι ίσως ο πρώτος φωτογράφος που παρουσίασε τη δουλειά του αρκετά διευρυμένα, και χωρίς να προσαρμόζει ανάλογα το μοναδικό του στυλ, τόσο σε διαφημιστικές καμπάνιες, editorials μόδας, billboards και περιοδικά που μπήκαν στα σπίτια ενός μεγάλου κοινού, όσο και σε ιδρύματα τέχνης σε όλο τον κόσμο. “Απλά παράγω έργο και βρίσκω κανάλια μέσω των οποίων δημοσιοποιώ την καλλιτεχνική μου έκφραση” λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος και συνεχίζει “Αυτό μπορεί να είναι ένα περιοδικό, ένα πόστερ, ένα βιβλίο, ένας διαφημιστικός πίνακας… Αν είναι καλλιτεχνική ή μη καλλιτεχνική φωτογραφία, πραγματικά δεν με ενδιαφέρει.”

H έννοια του machismo είναι συνυφασμένη με την έντονη – υπέρ του δεόντως – αίσθηση της ανδρικής υπεροχής και περηφάνιας. Ο Juergen Teller διαλέγει αυτόν τον τίτλο για την έκθεση στην Ελλάδα, προκειμένου να σχολιάσει και ν’ αστειευτεί απέναντι στην αντρική αυταρέσκεια. Σε πολλές από τις φωτογραφίες του και κυρίως στα γνωστά του αυτοπορτραίτα, πειραματίστηκε με τους ρόλους του μοντέλου και του φωτογράφου. Περνώντας συχνά, και χωρίς τυμπανοκρουσίες, από τον ένα ρόλο στον άλλο, φωτογράφισε τον εαυτό του σε διάφορες ιδιωτικές στιγμές. “Φυσικά και δεν έχω την πρόθεση να προβάλω την αρρενωπότητά μου, ούτε να αυτοχαρακτηριστώ ως το ιδανικό αρσενικό. Εξάλλου, πολλές φορές, οι πόζες μου είναι θηλυπρεπέστατες ή αστείες” ομολογεί.

Χαρακτηριστικά, στην καινούρια σειρά Masculine, που θ’ αποτελέσει ένα κομμάτι της έκθεσης, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει φωτογραφίες από ιστορικά, κλασσικά γλυπτά και πίνακες με θέμα την εξιδανικευμένη αρρενωπότητα, σε αντιπαράθεση με αυτοπορτραίτα του ίδιου ενώ γυμνάζεται. Η ενότητα αυτή, που είναι μια από τις τελευταίες του δουλειές, φανερώνει ταυτόχρονα τόσο τη σχέση του καλλιτέχνη με μια δραστηριότητα σαν τη γυμναστική, η οποία διακατέχεται από ‘τεστοστερόνη’ και επιθυμία για δύναμη, όσο και την απαράμιλλη προσπάθεια ενός πενηντάχρονου πλέον να κρατήσει σε κάποια φόρμα το μη ιδανικό σώμα του.

Τα αυτοπορτραίτα έχουν αποτελέσει ένα σημαντικό κομμάτι του συνολικού έργου του Juergen Teller. Στην πορεία του, με τον τρόπο μιας ατέρμονης περφόρμανς, έχει φωτογραφήσει τον εαυτό του να λιποθυμάει πάνω σε ένα πιάτο με μισοφαγωμένο γουρουνόπουλο, ή πιο πρόσφατα να ποζάρει ημίγυμνος ανάμεσα σε στενούς συνεργάτες του σε ένα εστιατόριο, τονίζοντας έντονα τις ατέλειες του σώματός του. Ακόμη, να χοροπηδάει ντυμένος ξωτικό μαζί με την κόρη του στο πατρικό του σπίτι στη Γερμανία, να παθιάζεται μπροστά στην τηλεόραση παρακολουθώντας έναν ποδοσφαιρικό αγώνα με τον γιο του ή και να στέκεται γυμνός τη νύχτα δίπλα στον τάφο του πατέρα του με το ένα πόδι πάνω σε μια ποδοσφαιρική μπάλα, καπνίζοντας και πίνοντας μπύρα.

Την ίδια στιγμή, υιοθετώντας τον τρόπο του Diego Velázquez (ή και άλλων καλλιτεχνών της εποχής), ο οποίος στον γνωστό πίνακα Las Meninas απεικόνισε και τον εαυτό του εν ώρα εργασίας, ο Juergen Teller παρουσιάζει μια σειρά φωτογραφιών με τον φωτογράφο επίσης στο προσκήνιο. Χαρακτηριστικές είναι κάποιες φωτογραφίες από την καμπάνια που έκανε για τον Marc Jacobs, όπως αυτή με τη Sofia Copolla, στην οποία επιτρέπει να φανούν οι πατούσες του ενώ τη φωτογραφίζει, την ίδια ώρα που και οι δύο κάνουν μπάνιο στην πισίνα ή τα γνωστά αυτοπορτραίτα του με τη Charlotte Rampling σε τρυφερές περιπτύξεις στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου.

O Teller, ένας από τους διασημότερους φωτογράφους της γενιάς του, μπήκε στη φωτογραφική σκηνή του Λονδίνου μέσω φωτογραφιών για εξώφυλλα μουσικών άλμπουμ. Γνωστές φωτογραφίες του Kurt Cobain, της Βjorg, ή της Sinéad O’ Connor από το single Nothing Compares 2 U, ανήκουν σε αυτόν. Έχει φωτογραφήσει πολλές προσωπικότητες για διάφορους σημαντικούς σχεδιαστές, ενώ φωτογραφίες του έχουν παρουσιαστεί σε περιοδικά μόδας και σε πολλά μουσεία σε όλο τον κόσμο. Έχει εκδώσει πάνω από 20 μονογραφίες. Ταυτόχρονα όμως, δεν χρειάζεται συστάσεις. Μια ολόκληρη γενιά μεγάλωσε φαντασιώνοντας και ζώντας με τις φωτογραφίες του. Είναι ο φωτογράφος που με την ερασιτεχνική κάμερα Contax G2, και χωρίς καμία ψηφιακή επεξεργασία στα τυπώματά του, απέδειξε ότι η ομορφιά είναι πραγματικά στο μάτι (και στην ψυχή) του θεατή. Μόνο που ο θεατής σε αυτή την περίπτωση είναι ο ίδιος. Ο θεατής της ζωής!

Η έκθεση αποτελεί μια επιμελητική πρόταση της Μαρίνας Φωκίδη στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ.

Info
Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ, Φιλελλήνων 11 & Εμμανουήλ Παππά, Νέα Ιωνία, Διάρκεια έως 29 Οκτωβρίου 2014
Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη: 12:00 – 20:00
Σάββατο: 10:00 – 14:00

Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Faces and Bodies: Η έκθεση του Μάνου Ιωαννίδη στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Εικαστικά
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Εικαστικά
Art Athina 2025: Η μεγάλη συνάντηση της σύγχρονης τέχνης ξεκινά στο Ζάππειο
Εικαστικά
“all aboard”: Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Μουσείο Τομάτας
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
“Άτοσσα τι ονειρεύεσαι;”: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Κακογιάννης
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πέτρες Αιγίνης και άλλες θάλασσες στο ατελιέ του Νίκου Νικολάου: Ομαδική έκθεση στην Αίγινα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πάνος Προφήτης: Τα έργα του νικητή του βραβείου της Art Athina 2024 για νέο καλλιτέχνη, στο MOMus
Εικαστικά
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Εικαστικά
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Από τα ράφια… στις προθήκες: Η Ελλάδα των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών σε μια έκθεση στην ΕΒΕ