MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
31
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
"Βινύλιο ή κασέτα;": Η Φωτεινή Δάρρα σε μια μοναδική μουσική διαδρομή στο Half Note Jazz Club
Από 01/11/2024 έως 04/11/2024
30 Χρόνια χωρίς την Μελίνα Μερκούρη: Μεγάλη συναυλία στο Christmas Theater
Από 25/11/2024 έως 25/11/2024
A Song For Maya Vol 2.0: Η φιλανθρωπική συναυλία στο Κύτταρο
Από 13/11/2024 έως 13/11/2024
Carminho: Η νέα ιέρεια του fado για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 19/02/2025 έως 19/02/2025
Ejekt Festival 2025: Οι Green Day για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 06/07/2025 έως 06/07/2025
Jazz στο Μουσείο: “Brotherhood” με το Michalis Brouzos Trio στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή
Από 08/11/2024 έως 08/11/2024
Kovacs: Στην Ελλάδα για δύο live σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 14/12/2024 έως 15/12/2024
Maruja: Το jazz punk συγκρότημα από το Μάντσεστερ έρχεται στo Gazarte
Από 13/12/2024 έως 13/12/2024
O Damian Lazarus στο Botoxe Utopia
Από 01/11/2024 έως 01/11/2024
O Oneohtrix Point Never για μια μοναδική εμφάνιση στην Αθήνα
Από 01/11/2024 έως 01/11/2024
Peter Hammill: Ο πατριάρχης της progressive rock σκηνής έρχεται στο Ωδείο Αθηνών
Από 24/01/2025 έως 25/01/2025
Release Athens 2025: Οι Idles έρχονται στην Πλατεία Νερού
Από 18/06/2025 έως 18/06/2025
Show What, με τον Πάνο Μουζουράκη ξανά στο Vox
Από 22/10/2024 έως 12/11/2024
The Murder Capital στο Gagarin 205
Από 30/05/2025 έως 30/05/2025
Tο Nemo έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 12/03/2025 έως 12/03/2025
dEUS: Η καλοκαιρινή τους συναυλία μεταφέρεται σε νέο χώρο και ημερομηνία
Από 01/11/2024 έως 01/11/2024
Δημήτρης Ζερβουδάκης και Μελίνα Κανά στο Σταυρό του Νότου
Από 02/11/2024 έως 30/11/2024
Η Ana Carla Maza στο Θέατρο Παλλάς για ένα ταξίδι στην κουβανέζικη κουλτούρα
Από 10/02/2025 έως 10/02/2025
Η Tarja και Marko Hietala ζωντανά στο Gagarin
Από 08/04/2025 έως 08/04/2025
Η Λυρική τιμά τον Γιάννη Κωνσταντινίδη – Κώστα Γιαννίδη με ένα μοναδικό αφιέρωμα στην Εναλλακτική Σκηνή
Από 10/11/2024 έως 23/11/2024
Η Ματούλα Ζαμάνη στο VOX για μία και μοναδική συναυλία
Από 08/11/2024 έως 08/11/2024
Μαργαρίτα Ζορμπαλά και Μαρία Παπαγεωργίου τιμούν γυναίκες δημιουργούς στο Θέατρο Άλσος
Από 03/11/2024 έως 01/12/2024
Μια βραδιά αφιερωμένη στον Νίκο Ξυδάκη στο Σταυρό του Νότου
Από 01/11/2024 έως 01/11/2024
Μουσική στη Στέγη: Το έργο του Καβάφη ζωντανεύει ξανά μέσα από τις μελωδίες του Δημήτρη Παπαδημητρίου
Από 02/11/2024 έως 02/11/2024
Ο Barry Adamson στο Piraeus Club Academy
Από 07/02/2025 έως 07/02/2025
Ο Jason Derulo έρχεται στην Ελλάδα για δύο συναυλίες
Από 15/11/2024 έως 16/11/2024
Ο Seba Campos ζωντανά με την μπάντα του στο Gazarte Ground Stage
Από 30/11/2024 έως 30/11/2024
Ο Γάλλος Slimane που συγκλόνισε την Eurovision έρχεται στην Αθήνα
Από 15/02/2025 έως 15/02/2025
Ο Γιώργος Παπαγεωργίου και οι Polkar στο Κύτταρο
Από 15/11/2024 έως 15/11/2024
Ο Ρένος Χαραλαμπίδης επιστρέφει ως Νυχτερινός Εκφωνητής στη σκηνή του Μεγάρου
Από 05/11/2024 έως 05/11/2024
Ο Στέλιος Τσουκιάς με Full Band στο Faust
Από 01/11/2024 έως 01/11/2024
Ο Χρήστος Θηβαίος φέρνει το "Ημερολόγιό" του στο Θέατρο Άλσος
Από 08/11/2024 έως 22/11/2024
Ο θρύλος της σύγχρονης τζαζ Kamasi Washington στο City Theater
Από 29/04/2025 έως 29/04/2025
Οι Amyl & The Sniffers έρχονται το φθινόπωρο στο Floyd
Από 29/11/2024 έως 29/11/2024
Οι Dool έρχονται με τους Church of the sea, στο An club
Από 22/11/2024 έως 22/11/2024
Οι Dream Theater γιορτάζουν 40 χρόνια πορείας στο Release Athens 2025
Από 23/07/2025 έως 23/07/2025
Οι Fundacar σε περιοδεία - Πότε κάνουν στάση σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Από 25/10/2024 έως 13/12/2024
Οι Ghostface Killah και Inspectah Deck των Wu-Tang Clan στην Αθήνα
Από 23/11/2024 έως 23/11/2024
Οι Gojira στο Release Athens 2025
Από 19/07/2025 έως 19/07/2025
Οι Hooverphonic στην Ελλάδα για τα 25 χρόνια του The Magnificent Tree
Από 16/04/2025 έως 17/04/2025
Οι La Femme επιστρέφουν στην Αθήνα για ένα ατελείωτο πάρτυ
Από 24/05/2025 έως 24/05/2025
Οι Mother of Millions με 2 εκρηκτικά show σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 09/11/2024 έως 16/11/2024
Οι Onirama στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 02/11/2024 έως 30/11/2024
Οι Puressence στο Floyd Live Music Venue
Από 14/12/2024 έως 14/12/2024
Οι The Last Drive στο Gagarin
Από 14/03/2025 έως 22/03/2025
Οι Tindersticks επιστρέφουν στην Αθήνα για μια φθινοπωρινή συναυλία στο City Theater
Από 02/11/2024 έως 02/11/2024
Τα Δικά Μας LikeA: Ο Δώρος Δημοσθένους και η Λένα Κιτσοπούλου στον Σταυρό του Νότου
Από 07/11/2024 έως 14/11/2024
Τα κυριακάτικα EDEN parties επιστρέφουν - Αυτή την Κυριακή με Optimo και Erol Alkan
Από 03/11/2024 έως 03/11/2024
Τα τραγούδια της Σωτηρίας: Η Χριστίνα Μαξούρη συναντά ξανά τη Σωτηρία Μπέλλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου
Από 21/10/2024 έως 16/12/2024
Το Enrico Pieranunzi Trio για μια μοναδική συναυλία στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός
Από 02/11/2024 έως 02/11/2024
Το George Kontrafouris Trio στο Μέγαρο: Όταν η τζαζ συναντά τη συμφωνική μουσική
Από 13/11/2024 έως 13/11/2024
Κλασική

Το ιστορικό Κουαρτέτο Μποροντίν και ο Ολέγκ Μάιζενμπεργκ στο Μέγαρο Μουσικής

Το ιστορικό Κουαρτέτο Εγχόρδων Μποροντίν, που μετρά περισσότερα από 60 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον χώρο της μουσικής δωματίου, συναντά στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, την Πέμπτη 22 Μαρτίου, τον διάσημο Ρωσοαυστριακό πιανίστα Ολέγκ Μάιζενμπεργκ.

author-image Γιώργος Σμυρνής


Οι πέντε καλλιτέχνες θα παρουσιάσουν έργα Τσαϊκόφσκι (Quartettsatz και Κουαρτέτο αρ.1) και Μπραμς (Κουιντέτο, έργο 34). Το ρεσιτάλ τους εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της επιτυχημένης Σειράς «Μεγάλοι Ερμηνευτές».

Η ρομαντική και υστερορομαντική παράδοση της ευρωπαϊκής μουσικής δωματίου συνιστά τον βασικό άξονα του προγράμματος του Κουαρτέτου Εγχόρδων Μποροντίν, το οποίο θα παίξει στο ρεσιτάλ του στο Μέγαρο δύο συνθέσεις του Ρώσου Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι και ένα κουιντέτο του Γερμανού Γιοχάννες Μπραμς (σε συνεργασία με τον πιανίστα Ολέγκ Μάιζενμπεργκ).

Πιοτρ-Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Quartettsatz-(«Μέρος Κουαρτέτου») σε σι ύφεση μείζονα Στην πρωτότυπη πλήρη μορφή του το κουαρτέτο αυτό ήταν τριμερές. Δυστυχώς, όμως, έχει σωθεί μόνο ένα από τα τρία μέρη του, το οποίο έχει διάρκεια 15 λεπτά. Το έργο γράφτηκε μεταξύ Αυγούστου και Οκτωβρίου 1865, την περίοδο που ο Ρώσος συνθέτης φοιτούσε στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης, όπου και παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου.
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 1 σε ρε μείζονα, έργο 11 Ο Τσαϊκόφσκι το συνέθεσε τον Φεβρουάριο του 1871. Το έργο ερμηνεύθηκε για πρώτη φορά στην Μόσχα, λίγο καιρό μετά την ολοκλήρωσή του. Η παρτιτούρα είναι αφιερωμένη στον Σεργκέι Ρατσίνσκι, καθηγητή Βοτανολογίας, συγγραφέα και θαυμαστή του Τσαϊκόφσκι. Αποτελείται από τέσσερα μέρη. Το δεύτερο (Andante cantabile) βασίζεται σε μια λαϊκή ρωσική μελωδία που ο συνθέτης είχε ακούσει τυχαία να σφυρίζει ένας ελαιοχρωματιστής και αποφάσισε να την ενσωματώσει εν τέλει στο πρώτο του κουαρτέτο για έγχορδα. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, ο Τσαϊκόφσκι αποφάσισε να ενορχηστρώσει εκ νέου αυτό το δεύτερο μέρος –το οποίο είχε γίνει στο μεταξύ πολύ δημοφιλές– και να το μεταγράψει για βιολοντσέλο και ορχήστρα εγχόρδων. Η μεταγραφή αυτή πρωτοπαρουσιάστηκε από τον τσελίστα Ανατόλι Μπραντουκόφ στο Παρίσι (28 Φεβρουαρίου 1888) υπό τη διεύθυνση του ίδιου του Τσαϊκόφσκι.

Γιοχάννες Μπραμς (1833-1897)
Κουιντέτο για πιάνο σε φα ελάσσονα, έργο 34
Πολλοί μουσικολόγοι πρεσβεύουν ότι, με αυτό του το έργο, ο Γιοχάννες Μπραμς φτάνει στο απόγειο των συνθετικών του δυνατοτήτων. Η παρτιτούρα φέρει αφιέρωση στην πριγκίπισσα Άννα της Έσσης, είναι τετραμερής, ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 1864 και εκδόθηκε ένα χρόνο αργότερα. Το Κουιντέτο για πιάνο σε φα ελάσσονα, έργο 34 κατέχει εντελώς ξεχωριστή θέση στο συνολικό έργο του Γερμανού μουσουργού, τόσο λόγω της ευφάνταστης –για εκείνη την εποχή– ενορχήστρωσής του όσο και λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπισε ο συνθέτης όταν το έγραφε. Αρχικώς, η παρτιτούρα προοριζόταν για κουιντέτο εγχόρδων αλλά ο Μπραμς ήταν δυσαρεστημένος με το ηχόχρωμα αυτού του συνδυασμού οργάνων. Έτσι, το «μεταμόρφωσε» σε Σονάτα για δύο πιάνα (1864). Δυστυχώς, όμως, και αυτή η εκδοχή απέτυχε παταγωδώς. Το έναυσμα στον Μπραμς να μεταγράψει το έργο για Κουιντέτο για πιάνο έδωσε ο μαέστρος Χέρμαν Λεβί, ο οποίος με την ενθουσιώδη υποστήριξη της πιανίστριας και συνθέτιδος Κλάρας Βικ πρότεινε στον Μπραμς να ξαναδουλέψει το κομμάτι. Το αξιοσημείωτο είναι ότι, όλως περιέργως, το εν λόγω έργο διασώθηκε από τη μανία που είχε ο συνθέτης να καταστρέφει ο ίδιος όσες δημιουργίες του θεωρούσε ανεπιτυχείς, αφού στο τέλος πείστηκε να επεξεργαστεί εκ νέου το πρωτότυπο μουσικό κείμενο δίνοντάς του την οριστική φόρμα του Κουιντέτου για πιάνο και έγχορδα.

To Κουαρτέτο Εγχόρδων Μποροντίν γιόρτασε το 2005, τα 60 του χρόνια με εμφανίσεις στην Αίθουσα Κοντσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ και την Μουζίκφεραϊν της Βιέννης, με γκαλά στην Μόσχα, το Λονδίνο και το Παρίσι, καθώς και με ρεσιτάλ στην Ισπανία, το Βέλγιο, την Ελβετία, την Γερμανία, την Πορτογαλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Βρετανία και την Ρωσία.

Ιδρύθηκε το 1945 από φοιτητές του ξακουστού Κονσερβατόριου της Μόσχας που αρχικώς είχαν επιλέξει την ονομασία Φιλαρμονικό Κουαρτέτο της Μόσχας. Το 1955, το σύνολο μετονομάστηκε σε Κουαρτέτο Μποροντίν. Είναι ένα από τα παλαιότερα κουαρτέτα εγχόρδων που υπάρχουν στον κόσμο και ένα από τα ελάχιστα σοβιετικά σχήματα κλασικής μουσικής που έκανε περιοδείες στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Έχει λάβει μέρος σε επιτυχημένες δισκογραφικές παραγωγές, στις οποίες τα μέλη του κορυφαίου ρωσικού σχήματος έχουν ερμηνεύσει, μεταξύ άλλων, όλα τα κουαρτέτα του Σοστακόβιτς και του Μπετόβεν. Αρκετές από αυτές τις ηχογραφήσεις έχουν αποσπάσει σημαντικά βραβεία και ήταν υποψήφιες για βραβεία Γκράμμυ. Επιπλέον, το ρεπερτόριο του φημισμένου ensemble συμπεριλαμβάνει συνθέσεις Σούμπερτ, Προκόφιεφ, Μότσαρτ, Μποροντίν, Μπραμς, Στραβίνσκυ και Τσαϊκόφσκι, τις οποίες τα μέλη του ονομαστού κουαρτέτου ερμηνεύουν συχνά σε μεγάλες συμφωνικές αίθουσες ανά την υφήλιο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, το Κουαρτέτο Μποροντίν κατέχει εξέχουσα θέση στον κόσμο της λόγιας μουσικής. Έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους γνησιότερους εκφραστές της Ρωσικής Σχολής και παράδοσης. Οι ερμηνείες του έχουν επαινεθεί για την ένταση, την ακρίβεια και το ιδιαίτερο ύφος τους, το οποίο οφείλεται στο ότι η ατομικότητα υποτάσσεται στο ομαδικό πνεύμα της μουσικής δωματίου έτσι ώστε να υπηρετείται πάντοτε τους σκοπούς του εκάστοτε συνθέτη. Έγκριτοι μουσικοκριτικοί έχουν επαινέσει το Κουαρτέτο Μποροντίν για τη σχεδόν υπερφυσική ακτινοβολία του ήχου του (βρετανική εφημερίδα The Independent).
Στην αρχική σύνθεση του Κουαρτέτου Μποροντίν συμμετείχαν μερικοί από τους μεγαλύτερους βιρτουόζους του 20ού αιώνα: ο Ροστισλάβ Ντουμπίνσκυ (α΄ βιολί), ο Βλαντίμιρ Ραμπέι (β΄ βιολί), ο Ρούντολφ Μπαρσάι (βιόλα) και ο Μστισλάβ Ροστροπόβιτς (τσέλο). Σήμερα, το Κουαρτέτο Μποροντίν αποτελούν οι: Ρουμπέν Αχαρονιάν (α΄ βιολί), Σεργκέυ Λομόφσκυ (β΄ βιολί), Ίγκορ Νάιντιν (βιόλα) και Βλαντίμιρ Μπάλσιν (τσέλο).
Τα μέλη του πρώτου Κουαρτέτου Μποροντίν είχαν στενούς καλλιτεχνικούς δεσμούς με τον θρυλικό πιανίστα Σβιατοσλάβ Ρίχτερ, καθώς και με τον Ντμίτρι Σοστακόβιτς, ο οποίος συμβουλευόταν τους μουσικούς του σχήματος όταν συνέθετε κουαρτέτα για έγχορδα και επέβλεπε τις δοκιμές τους. Μάλιστα, τα συγκεκριμένα έργα του Σοστακόβιτς έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς από το Κουαρτέτο Μποροντίν στην Βιέννη, την Ζυρίχη, την Φρανκφούρτη, την Μαδρίτη, την Λισσαβόνα, την Σεβίλλη, το Λονδίνο, το Παρίσι και την Νέα Υόρκη. Το Κουαρτέτο Μποροντίν έχει επίσης συμπράξει με σπουδαίους σολίστ της εποχής μας όπως οι Μπασμέτ, Λεόνσκαγια, Γκούτμαν, Βιρσαλάτζε και Έσενμπαχ.

Ο Ολέγκ Μάιζενμπεργκ γεννήθηκε στην Οδησσό από καλλιτεχνική οικογένεια και πήρε τα πρώτα μαθήματα πιάνου από τη μητέρα του σε ηλικία 5 ετών. Σπούδασε στην Κεντρική Μουσική Σχολή Κισινιόφ και στο Ινστιτούτο Γκέσσιν της Μόσχας. Κάτοχος των βραβείων του «Διεθνούς Διαγωνισμού Σούμπερτ» της Βιέννης και «Μουσική του 20ού αιώνα» αλλά και τακτικός προσκεκλημένος της Φιλαρμονικής της Μόσχας και ουκ ολίγων ορχηστρικών συνόλων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης επί μία δεκαετία, ο Ολέγκ Μάιζενμπεργκ «έκλεισε» τη σταδιοδρομία του στην Ε.Σ.Σ.Δ. το 1981, για να μετεγκατασταθεί στην Βιέννη. Έκτοτε, με ορμητήριο την αυστριακή πρωτεύουσα, έχει δώσει κοντσέρτα σε πολλές χώρες με τις Φιλαρμονικές του Βερολίνου και του Ισραήλ, τις Συμφωνικές του Λονδίνου και της Βιέννης, καθώς και με την Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας υπό τη μουσική διεύθυνση αρχιμουσικών διεθνούς κύρους όπως οι Αρνονκούρ, Γέρβι, Λομπάρ, Μακέρρας, Μέτα, ντε Μπούργκος, Όρμαντυ, Πλασσόν, Πρετρ, Σάλονεν, φον Ντοχνάνυι, Φεντοσέγιεφ κ.ά. Ο Ρωσοαυστριακός πιανίστας έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις στα μεγαλύτερα φεστιβάλ (Σάλτσμπουργκ, Βιέννη, Λουκέρνη, Βερολίνο, Εδιμβούργο, Φλωρεντία, «Σβιατοσλάβ Ρίχτερ» της Μόσχας, κ.ά.) και έχει δώσει ρεσιτάλ σε όλο τον κόσμο ερμηνεύοντας έργα από διάφορες περιόδους της πιανιστικής φιλολογίας με ξεχωριστή προτίμηση στους συνθέτες του 19ου αιώνα και στη Ρωσική Σχολή. Ο Ολέγκ Μάιζενμπεργκ έχει επίσης συμπράξει με αμερικανικές και ευρωπαϊκές ορχήστρες δωματίου, καθώς και με διάσημους σολίστ, με τους οποίους έχει δώσει ρεσιτάλ (με τον βαρύτονο Χέρμαν Πρέι, την κλαρινετίστα Ζαμπίνε Μέγιερ, τον βιολονίστα Ρενώ και τον τσελίστα Γκωτιέ Καπυσόν, τον πιανίστα και μαέστρο Άντρας Σιφ, τον βιολονίστα Γκίντον Κρέμερ και άλλους).

Οι σπουδαιότεροι σταθμοί στην πορεία του ως σολίστ ήταν δύο: το 1994-1995, ο κύκλος 12 ρεσιτάλ στην Αίθουσα Συναυλιών της Βιέννης, το καθένα από τα οποία ήταν αφιερωμένο σε έναν διαφορετικό συνθέτη, ρεσιτάλ που αποτυπώθηκαν σε δίσκο ακτίνας ο οποίος επανακυκλοφόρησε πρόσφατα από γνωστή δισκογραφική εταιρεία∙ και το 2004-2005, η παρουσίαση όλων των κοντσέρτων για πιάνο και ορχήστρα του Σεργκέι Ραχμάνινοφ σε πέντε συναυλίες με την Συμφωνική Ορχήστρα «Τσαϊκόφσκι» της Μόσχας υπό τον μαέστρο Βλαντίμιρ Φεντοσέγιεφ.

Το βιογραφικό του Ολέγκ Μάιζενμπεργκ είναι πλούσιο σε συμμετοχές σε δισκογραφικές και οπτικοακουστικές παραγωγές με κλασικό αλλά και μοντέρνο ρεπερτόριο, τόσο με την ιδιότητα του σολίστ όσο και με αυτήν του μέλους συνόλων μουσικής δωματίου. Έχει εργαστεί ως καθηγητής πιάνου στην Μουσική Σχολή της Στουτγκάρδης και στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης. Διδάσκει συχνά σε σεμινάρια τελειοποίησης και προσκαλείται τακτικά να λάβει μέρος σε κριτικές επιτροπές διεθνών διαγωνισμών πιάνου. Το 2005, η Ομοσπονδιακή Καγκελαρία της Αυστρίας τίμησε τον Ολέγκ Μάιζενμπεργκ με τον Σταυρό της Τιμής για τις Επιστήμες και τις Τέχνες.

Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ