MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
15
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 16/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Les Muses Grecques: Έκθεση του Didier Paquignon στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 13/11/2025 έως 06/12/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 24/10/2025 έως 16/11/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 23/10/2025 έως 17/11/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project
Από 13/11/2025 έως 31/12/2025
Ο λόγος και ο τόπος: Έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 27/11/2025 έως 28/02/2026

«Ανεπιθύμητη» τέχνη; Η μεταπολεμική εικαστική λογοκρισία σε μια έκθεση στην ΑΣΚΤ

Στη λογοκρισία, έτσι όπως εφαρμόστηκε στις εικαστικές τέχνες στη μεταπολεμική Ελλάδα, είναι αφιερωμένη η έκθεση τεκμηρίων που εγκαινιάζεται την Τρίτη 10 Οκτωβρίου στον υπόγειο εκθεσιακό χώρο (φουαγιέ κινηματογράφου) της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, στο κτίριο της οδού Πειραιώς.

Τσαρούχης
Τσαρούχης
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Αν και ο αριθμός των εικαστικών καλλιτεχνών που υπέστησαν λογοκριτικές παρεμβάσεις είναι συντριπτικά μικρότερος από τον αντίστοιχο των κινηματογραφιστών, θεατρικών συγγραφέων, σκηνοθετών και μουσικών, τα λογοκριτικά φαινόμενα δεν είναι λίγα και σε αυτόν τον χώρο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι για τον κινηματογράφο, το θέατρο ή το τραγούδι υπάρχει ένα δεδομένο θεσμικό και νομικό πλαίσιο ελέγχου, που συχνά ξεκινά από τη δημιουργία και φτάνει μέχρι την προβολή και τη διακίνηση μιας ταινίας, ενός έργου ή ενός «μουσικού τεμαχίου», κάτι που δεν ισχύει για τις εικαστικές τέχνες.

Παρ’ όλα αυτά, περιστατικά λογοκρισίας έχουν υπάρξει και σίγουρα δεν πέρασαν απαρατήρητα. Αφενός, διότι οι περιπτώσεις λογοκρισίας είναι συχνά κραυγαλέες και, αφετέρου, επειδή τα εικαστικά, ταυτισμένα καθώς είναι παραδοσιακά με την έννοια της «Τέχνης», απαιτούν και συνήθως απολαμβάνουν ένα ειδικό καθεστώς ελευθερίας: Η λογοκρισία θεωρείται κατεξοχήν εχθρική και επιζήμια για την τέχνη και αντίθετη στην αισθητική αυτονομία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕικαστικό φθινόπωρο: Δέκα εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε12.09.2018

Πρόγραμμα έρευνας για τη λογοκρισία

Η έκθεση «Ανεπιθύμητη Τέχνη: Εικαστικές τέχνες και λογοκρισία στη μεταπολεμική Ελλάδα» παρουσιάζει επιλεγμένα λογοκριτικά περιστατικά από την Απελευθέρωση έως τις μέρες μας. Αποτελεί τμήμα του μεταδιδακτορικού ερευνητικού έργου «Η λογοκρισία στον κινηματογράφο και τις εικαστικές τέχνες: Η ελληνική εμπειρία από τα μεταπολεμικά χρόνια μέχρι σήμερα» (CIVIL) που υλοποιήθηκε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου (2018-2022). Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας και από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας.

Η επιμέλεια της έκθεσης έγινε από την Πηνελόπη Πετσίνη και η έρευνα σε συνεργασία με τα μέλη της ερευνητικής ομάδας Ελένη Κούκη, Χρήστο Τριανταφύλλου, Βάλια Τσιριγώτη και τον Δημήτρη Χριστόπουλο, Κοσμήτορα της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου και επίτιμο πρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ενώ ο σχεδιασμός έγινε από την Ηώ Χαβιαρά.

Από το πλούσιο οπτικό υλικό που θα εκτίθεται στον εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ (αναπαραγωγές έργων, δημοσιεύματα και κείμενα τεκμηρίωσης) έως τις 20 Οκτωβρίου, παρουσιάζουμε στη συνέχεια μερικά χαρακτηριστικά περιστατικά λογοκρισίας, που αφορούν μερικούς από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς καλλιτέχνες.

Τάσσος, Εμφύλιος πόλεμος

Όταν η αστυνομία «κατέβαζε» πίνακα του Τσαρούχη…

Στις 10 Δεκεμβρίου του 1952 εγκαινιάστηκε στο Ζάππειο ομαδική έκθεση της καλλιτεχνικής ομάδας «Αρμός», μέλη της οποίας ήταν ιδιαίτερα σημαντικοί καλλιτέχνες της εποχής όπως ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Γιάννης Μόραλης και ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας.

Δέκα μέρες αργότερα έκανε την εμφάνισή του στην έκθεση ο διευθυντής της Αστυνομίας Αθηνών και ζήτησε να αποσυρθεί μια μικρή ελαιογραφία του Τσαρούχη («Σύνθεσις με γυμνό τη νύχτα», 1946), ώστε να αποφευχθούν αντιδράσεις του κοινού και ιδιαίτερα των ανδρών του ελληνικού ναυτικού, καθώς το συγκεκριμένο έργο απεικόνιζε έναν ξαπλωμένο γυμνό άντρα και έναν ναύτη καθισμένο σε μια καρέκλα δίπλα του, υπαινισσόμενο μια ομοερωτική σχέση μεταξύ τους. Μέλος της ομάδας απέσυρε το έργο άμεσα.

Οι υπεύθυνοι της οργάνωσης της έκθεσης φέρεται αρχικά να αρνήθηκαν το περιστατικό, λέγοντας πως ο πίνακας αγοράστηκε από το εξωτερικό και γι’ αυτό αποσύρθηκε. Όπως παρατηρεί ο Ευγένιος Ματθιόπουλος, η αντίδραση υποκινήθηκε από τις δεξιές εφημερίδες («Απογευματινή», «Βραδυνή», «Μακεδονία»), που κατηγορούσαν τον «Αρμό», ο οποίος φαίνεται να απέφυγε να αντιμετωπίσει το γεγονός, υποβαθμίζοντας και αποσιωπώντας το. Ο ίδιος ο Τσαρούχης προσπάθησε να αποσιωπήσει την ομοερωτική διάσταση του θέματός, επικαλούμενος την εικονογραφική προέλευση του ξαπλωμένου ανδρικού γυμνού από το αέτωμα του Παρθενώνα και συγκεκριμένα από τη μορφή του θεού Κηφισσού.

…και δίωκε τα γυμνά του Μόραλη

Λίγες μέρες αργότερα, τον Γενάρη του 1953, έπειτα από αίτημα της Γενικής Ασφάλειας, ο εισαγγελέας άσκησε δίωξη για προσβολή των δημοσίων ηθών στην εφημερίδα «Προοδευτική Αλλαγή», επειδή δημοσίευσε τεχνοκριτική εικονογραφημένη με τις μεγάλες γυμνές γυναικείες μορφές του Γιάννη Μόραλη από την ίδια έκθεση. Η εφημερίδα αθωώθηκε στο δικαστήριο, ενώ μια πλειάδα καλλιτεχνών και διανοουμένων είχαν σπεύσει με δηλώσεις τους να διαμαρτυρηθούν.

Η αποκαθήλωση του «Επιτάφιου» από τη δικτατορία

Η τρίπτυχη ξυλογραφία «Επιτάφιος» αποτελεί μια από τις πρώτες προσπάθειες του χαράκτη Τάσσου να δημιουργήσει έργα μνημειακών διαστάσεων. Με μήκος 2,70 μέτρα η σύνθεση περιλάμβανε τρεις εικόνες: στο κέντρο απεικονίζεται ο νεκρός και τέσσερις γυναίκες που θρηνούν, δεξιά αναπαρίσταται ομάδα αντρών και αριστερά ομάδα γυναικών που συμμετέχουν στο πένθος. Το έργο χαράκτηκε το 1961 και ο αρχικός τίτλος του ήταν «Λεπτομέρεια εμφυλίου πολέμου». Το 1964 δωρίσθηκε από τον καλλιτέχνη στον δήμο Νίκαιας με αφορμή τα είκοσι χρόνια από το Μπλόκο της Κοκκινιάς. Ο δήμος αποδέχθηκε την προσφορά το 1965 και το έργο τοποθετήθηκε στο γραφείο του δημάρχου.

Μετά την κήρυξη της δικτατορίας το έργο αποσύρθηκε και η τύχη του αγνοούνταν μέχρι που στη Μεταπολίτευση το ανασυστημένο δημοτικό συμβούλιο όρισε «Επιτροπή έρευνας δημοτικής δραστηριότητας» για να διακριβωθούν τα πεπραγμένα του δοτού δημοτικού συμβουλίου της χούντας. Σύμφωνα με το πόρισμα, το έργο παρέμεινε στη θέση του μέχρι τον Νοέμβριο του 1967, όταν διορίστηκε δήμαρχος ο Νικόλαος Πλυτζανόπουλος, ανιψιός του Ιωάννη Πλυτζανόπουλου, διοικητή του 1ου Συντάγματος Ευζώνων, που πραγματοποίησε το μπλόκο της Κοκκινιάς. Μετά τη μεταπολίτευση, μία πτυχή βρέθηκε στην αποθήκη του δημαρχείου, ενώ αργότερα εντοπίστηκε και η δεύτερη αλλά με σημαντικές φθορές. Ωστόσο, η κεντρική σύνθεση δεν εντοπίστηκε ποτέ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑπό τη Νέα Υόρκη έως τη Σεούλ: Ένας εικαστικός “γύρος του κόσμου” μέσα από 14+1 εκθέσεις12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Υπόγειος εκθεσιακός χώρος, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256
Διάρκεια Έκθεσης: 10.10-20.10.2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Ανταπόκριση από τη Σάρτζα: Η Ελλάδα τιμώμενη χώρα στη 44η διεθνή έκθεση βιβλίου
Art & Culture
Οι προσωπικές μυθολογίες της Κιμίκο Γιοσίντα στην Kourd Gallery
Art & Culture
Ήξερες ότι καταναλώνεις ποσότητα μικροπλαστικού ίση με μία κάρτα;
Art & Culture
“Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη στο Bios (video)
Art & Culture
Interview: Η πρώτη παράσταση του ελεύθερου θεάτρου για κωφά άτομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Οι αδερφοί Νάσσερ πιστεύουν ότι η κατοχή της Γάζας θα τελειώσει πολύ σύντομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Ο “Άμνετ” είναι ο καλύτερος “Αμλετ” που έχεις δει
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Τρία 24ωρα μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα
Art & Culture
66o ΦΚΘ: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ αναζητεί το άγνωστο. Και το βρίσκει
Art & Culture
“Όλα πρέπει να αλλάξουν”: Στην 9η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης η τέχνη καλεί σε ριζική αλλαγή
Cine News
ArtCinema Hydra – second edition: Για τρεις ημέρες η Ύδρα γέμισε τέχνη
Art & Culture
Στην πρόβα: «Κουζίνα» στο θέατρο Κιβωτός – Γεύση εργασιακού μεσαίωνα