MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
15
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Μπροστά στο ρήγμα: Ο Μπάμπης Βενετόπουλος στον «Λόφο» της Κυψέλης
Από 16/05/2025 έως 15/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Στέγη: Τα «Plásmata 3» στο Πεδίον του Άρεως - Αναλυτικά το πρόγραμμα των δράσεων
Από 27/05/2025 έως 15/06/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025

«Ανεπιθύμητη» τέχνη; Η μεταπολεμική εικαστική λογοκρισία σε μια έκθεση στην ΑΣΚΤ

Στη λογοκρισία, έτσι όπως εφαρμόστηκε στις εικαστικές τέχνες στη μεταπολεμική Ελλάδα, είναι αφιερωμένη η έκθεση τεκμηρίων που εγκαινιάζεται την Τρίτη 10 Οκτωβρίου στον υπόγειο εκθεσιακό χώρο (φουαγιέ κινηματογράφου) της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, στο κτίριο της οδού Πειραιώς.

Τσαρούχης
Τσαρούχης
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Αν και ο αριθμός των εικαστικών καλλιτεχνών που υπέστησαν λογοκριτικές παρεμβάσεις είναι συντριπτικά μικρότερος από τον αντίστοιχο των κινηματογραφιστών, θεατρικών συγγραφέων, σκηνοθετών και μουσικών, τα λογοκριτικά φαινόμενα δεν είναι λίγα και σε αυτόν τον χώρο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι για τον κινηματογράφο, το θέατρο ή το τραγούδι υπάρχει ένα δεδομένο θεσμικό και νομικό πλαίσιο ελέγχου, που συχνά ξεκινά από τη δημιουργία και φτάνει μέχρι την προβολή και τη διακίνηση μιας ταινίας, ενός έργου ή ενός «μουσικού τεμαχίου», κάτι που δεν ισχύει για τις εικαστικές τέχνες.

Παρ’ όλα αυτά, περιστατικά λογοκρισίας έχουν υπάρξει και σίγουρα δεν πέρασαν απαρατήρητα. Αφενός, διότι οι περιπτώσεις λογοκρισίας είναι συχνά κραυγαλέες και, αφετέρου, επειδή τα εικαστικά, ταυτισμένα καθώς είναι παραδοσιακά με την έννοια της «Τέχνης», απαιτούν και συνήθως απολαμβάνουν ένα ειδικό καθεστώς ελευθερίας: Η λογοκρισία θεωρείται κατεξοχήν εχθρική και επιζήμια για την τέχνη και αντίθετη στην αισθητική αυτονομία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕικαστικό φθινόπωρο: Δέκα εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε12.09.2018

Πρόγραμμα έρευνας για τη λογοκρισία

Η έκθεση «Ανεπιθύμητη Τέχνη: Εικαστικές τέχνες και λογοκρισία στη μεταπολεμική Ελλάδα» παρουσιάζει επιλεγμένα λογοκριτικά περιστατικά από την Απελευθέρωση έως τις μέρες μας. Αποτελεί τμήμα του μεταδιδακτορικού ερευνητικού έργου «Η λογοκρισία στον κινηματογράφο και τις εικαστικές τέχνες: Η ελληνική εμπειρία από τα μεταπολεμικά χρόνια μέχρι σήμερα» (CIVIL) που υλοποιήθηκε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου (2018-2022). Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας και από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας.

Η επιμέλεια της έκθεσης έγινε από την Πηνελόπη Πετσίνη και η έρευνα σε συνεργασία με τα μέλη της ερευνητικής ομάδας Ελένη Κούκη, Χρήστο Τριανταφύλλου, Βάλια Τσιριγώτη και τον Δημήτρη Χριστόπουλο, Κοσμήτορα της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου και επίτιμο πρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ενώ ο σχεδιασμός έγινε από την Ηώ Χαβιαρά.

Από το πλούσιο οπτικό υλικό που θα εκτίθεται στον εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ (αναπαραγωγές έργων, δημοσιεύματα και κείμενα τεκμηρίωσης) έως τις 20 Οκτωβρίου, παρουσιάζουμε στη συνέχεια μερικά χαρακτηριστικά περιστατικά λογοκρισίας, που αφορούν μερικούς από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς καλλιτέχνες.

Τάσσος, Εμφύλιος πόλεμος

Όταν η αστυνομία «κατέβαζε» πίνακα του Τσαρούχη…

Στις 10 Δεκεμβρίου του 1952 εγκαινιάστηκε στο Ζάππειο ομαδική έκθεση της καλλιτεχνικής ομάδας «Αρμός», μέλη της οποίας ήταν ιδιαίτερα σημαντικοί καλλιτέχνες της εποχής όπως ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Γιάννης Μόραλης και ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας.

Δέκα μέρες αργότερα έκανε την εμφάνισή του στην έκθεση ο διευθυντής της Αστυνομίας Αθηνών και ζήτησε να αποσυρθεί μια μικρή ελαιογραφία του Τσαρούχη («Σύνθεσις με γυμνό τη νύχτα», 1946), ώστε να αποφευχθούν αντιδράσεις του κοινού και ιδιαίτερα των ανδρών του ελληνικού ναυτικού, καθώς το συγκεκριμένο έργο απεικόνιζε έναν ξαπλωμένο γυμνό άντρα και έναν ναύτη καθισμένο σε μια καρέκλα δίπλα του, υπαινισσόμενο μια ομοερωτική σχέση μεταξύ τους. Μέλος της ομάδας απέσυρε το έργο άμεσα.

Οι υπεύθυνοι της οργάνωσης της έκθεσης φέρεται αρχικά να αρνήθηκαν το περιστατικό, λέγοντας πως ο πίνακας αγοράστηκε από το εξωτερικό και γι’ αυτό αποσύρθηκε. Όπως παρατηρεί ο Ευγένιος Ματθιόπουλος, η αντίδραση υποκινήθηκε από τις δεξιές εφημερίδες («Απογευματινή», «Βραδυνή», «Μακεδονία»), που κατηγορούσαν τον «Αρμό», ο οποίος φαίνεται να απέφυγε να αντιμετωπίσει το γεγονός, υποβαθμίζοντας και αποσιωπώντας το. Ο ίδιος ο Τσαρούχης προσπάθησε να αποσιωπήσει την ομοερωτική διάσταση του θέματός, επικαλούμενος την εικονογραφική προέλευση του ξαπλωμένου ανδρικού γυμνού από το αέτωμα του Παρθενώνα και συγκεκριμένα από τη μορφή του θεού Κηφισσού.

…και δίωκε τα γυμνά του Μόραλη

Λίγες μέρες αργότερα, τον Γενάρη του 1953, έπειτα από αίτημα της Γενικής Ασφάλειας, ο εισαγγελέας άσκησε δίωξη για προσβολή των δημοσίων ηθών στην εφημερίδα «Προοδευτική Αλλαγή», επειδή δημοσίευσε τεχνοκριτική εικονογραφημένη με τις μεγάλες γυμνές γυναικείες μορφές του Γιάννη Μόραλη από την ίδια έκθεση. Η εφημερίδα αθωώθηκε στο δικαστήριο, ενώ μια πλειάδα καλλιτεχνών και διανοουμένων είχαν σπεύσει με δηλώσεις τους να διαμαρτυρηθούν.

Η αποκαθήλωση του «Επιτάφιου» από τη δικτατορία

Η τρίπτυχη ξυλογραφία «Επιτάφιος» αποτελεί μια από τις πρώτες προσπάθειες του χαράκτη Τάσσου να δημιουργήσει έργα μνημειακών διαστάσεων. Με μήκος 2,70 μέτρα η σύνθεση περιλάμβανε τρεις εικόνες: στο κέντρο απεικονίζεται ο νεκρός και τέσσερις γυναίκες που θρηνούν, δεξιά αναπαρίσταται ομάδα αντρών και αριστερά ομάδα γυναικών που συμμετέχουν στο πένθος. Το έργο χαράκτηκε το 1961 και ο αρχικός τίτλος του ήταν «Λεπτομέρεια εμφυλίου πολέμου». Το 1964 δωρίσθηκε από τον καλλιτέχνη στον δήμο Νίκαιας με αφορμή τα είκοσι χρόνια από το Μπλόκο της Κοκκινιάς. Ο δήμος αποδέχθηκε την προσφορά το 1965 και το έργο τοποθετήθηκε στο γραφείο του δημάρχου.

Μετά την κήρυξη της δικτατορίας το έργο αποσύρθηκε και η τύχη του αγνοούνταν μέχρι που στη Μεταπολίτευση το ανασυστημένο δημοτικό συμβούλιο όρισε «Επιτροπή έρευνας δημοτικής δραστηριότητας» για να διακριβωθούν τα πεπραγμένα του δοτού δημοτικού συμβουλίου της χούντας. Σύμφωνα με το πόρισμα, το έργο παρέμεινε στη θέση του μέχρι τον Νοέμβριο του 1967, όταν διορίστηκε δήμαρχος ο Νικόλαος Πλυτζανόπουλος, ανιψιός του Ιωάννη Πλυτζανόπουλου, διοικητή του 1ου Συντάγματος Ευζώνων, που πραγματοποίησε το μπλόκο της Κοκκινιάς. Μετά τη μεταπολίτευση, μία πτυχή βρέθηκε στην αποθήκη του δημαρχείου, ενώ αργότερα εντοπίστηκε και η δεύτερη αλλά με σημαντικές φθορές. Ωστόσο, η κεντρική σύνθεση δεν εντοπίστηκε ποτέ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑπό τη Νέα Υόρκη έως τη Σεούλ: Ένας εικαστικός “γύρος του κόσμου” μέσα από 14+1 εκθέσεις12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Υπόγειος εκθεσιακός χώρος, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256
Διάρκεια Έκθεσης: 10.10-20.10.2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από Art & Culture