MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
20
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Bad Girls, Big Dragons: Η νέα ατομική έκθεση της Στέλλας Καπεζάνου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 03/07/2025 έως 07/09/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Nήματα Eπιλογής: Ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 24/06/2025 έως 27/09/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Takis 1∞: Το Ίδρυμα Γουλανδρή γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Takis με ένα μεγάλο αφιέρωμα
Από 22/06/2025 έως 02/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
Ένα Τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki: Έκθεση του Oscar Murillo στην Gagosian
Από 20/06/2025 έως 30/08/2025
Αθύρματα από χαρτί: Έκθεση του Απόστολου Φ. Βέττα στο Σπίτι του Ελύτη-Μουσείο
Από 09/07/2025 έως 14/09/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τα ράφια… στις προθήκες: Η Ελλάδα των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών σε μια έκθεση στην ΕΒΕ
Από 01/07/2025 έως 31/08/2025
Γραφές και Χάρτες: Η νέα ατομική έκθεση της Βάσως Τρίγκα στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 06/09/2025 έως 05/10/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Εικαστικό «Φως εκ φωτός» στην Άνδρο
Από 26/07/2025 έως 28/09/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Η Μπιενάλε της Γάζας: Η ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη Γενοκτονία στον Λόφο art project
Από 18/09/2025 έως 04/11/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025

«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης

Μέσα από εικαστικά έργα, φωτογραφίες και κινηματογραφικές ταινίες, η νέα διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ, Συραγώ Τσιάρα, επιδιώκει να προσεγγίσει τις κοινωνικές αλλαγές στην Αθήνα των μεταπολεμικών δεκαετιών μέσα από τους τρόπους που οι εικαστικοί καλλιτέχνες αναπαριστούν και ερμηνεύουν την πόλη, στην πρώτη περιοδική έκθεση του τριετούς της προγράμματος.

Μιγάδης Γιάννης, Πίσω όψη πολυκατοικιών
Μιγάδης Γιάννης, Πίσω όψη πολυκατοικιών
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Έπειτα από κυοφορία ενός σχεδόν έτους, ανοίγει τις πύλες της την Τετάρτη 21 Ιουνίου, στην Εθνική Πινακοθήκη, η πρώτη έκθεση που εγκαινιάζει το τριετές πρόγραμμα της νέας της διευθύντριας, Συραγώς Τσιάρα. Πρόκειται για την περιοδική έκθεση «Αστυγραφίες», μια ομαδική έκθεση που μέσα από έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας και κινηματογράφου επιδιώκει να αναδείξει το βίωμα της πόλης, της Αθήνας, όπως το ερμήνευσαν οι καλλιτέχνες των δεκαετιών 1950-1970.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑSummer Lovers: Η τέχνη «συναντά» το ελληνικό καλοκαίρι σε μια ομαδική έκθεση στην Project Gallery12.09.2018

Στην έκθεση παρουσιάζονται 202 έργα, καθώς και 22 ταινίες, φιλοτεχνημένα από 78 δημιουργούς. Τα μισά περίπου ανήκουν στις Συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, ενώ τα υπόλοιπα προέρχονται από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Σχεδόν όλα, όμως, είναι έργα που σπανίως εκτίθενται, μερικά, μάλιστα, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.

Φασιανός Αλέκος, Ο φέρων την πόλη του

Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν την πόλη

«Η έκθεση αυτή γεννήθηκε μέσα από την επιθυμία μου να κατανοήσω ιστορικά το περιβάλλον στο οποίο βρίσκομαι. Ο τρόπος για να το πετύχω αυτό και να “οικειοποιηθώ” την Πινακοθήκη, να αποτελέσω μέρος της, ήταν βλέποντας τα έργα καταρχήν, αλλά και τους ανθρώπους, τα κτίρια», τόνισε η Συραγώ Τσιάρα υποδεχόμενη τους δημοσιογράφους στην νέα έκθεση, την οποία επιμελήθηκε η ίδια.

«Έχω μάθει να κατανοώ ιστορικά», συνέχισε, γι’ αυτό «επικεντρώθηκα στο πώς αλλάζει η πόλη μετά τον πόλεμο. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες μετασχηματισμού της ήταν η μετανάστευση και η αστυφιλία», γι’ αυτό, άλλωστε στην έκθεση τον επισκέπτη υποδέχεται η εμβληματική εγκατάσταση του Βλάση Κανιάρη «Arrivederci. Willkommen», που θίγει ακριβώς αυτά τα θέματα.

Η έκθεση επιχειρεί να αποτυπώσει τις κοινωνικές αλλαγές των μεταπολεμικών δεκαετιών και να αναδείξει το πώς οι εικαστικοί καλλιτέχνες αναπαριστούν και ερμηνεύουν την πόλη: «Την καταγράφουν, παρατηρούν τις αλλαγές, αλλά δεν είναι ιστορικοί, ούτε τεκμηριωτές, είναι ερμηνευτές, εικαστικοί δημιουργοί, συνθέτουν μια εικόνα της πόλης όπου, για τον καθένα, κυριαρχούν διαφορετικά στοιχεία».

Ιωάννου Γιώργος, Εκ του αμφιβόλου χώρου

Επτά θεματικές για την Αθήνα

Έτσι, μέσα από τις επτά ενότητες, η πόλη παρουσιάζεται σαν σκηνικό, συχνά νοσταλγικό, για μια «αριστοκρατική» νεοκλασική πόλη, όπως αποτυπώνεται σε έργα των Βασιλείου, Φασιανού, Αγήνορα Αστεριάδη· απέναντι σε αυτήν, η πραγματική πόλη, που ξεκινά από τους οικοδόμους της, από το γιαπί, που αποτυπώνουν αριστοτεχνικά όχι μόνο ο Μπότσογλου αλλά και ένας απρόσμενος Τέτσης. Αυτή η πόλη γεννά όνειρα και συγκρούσεις, που αποτυπώνουν στη δεκαετία του 1970 οι Νέοι Έλληνες Ρεαλιστές, με τα πολιτικά έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη, αλλά και τα περισσότερο χαμηλόφωνα της Κλεοπάτρας Δίγκα. Ακόμα η πόλη γίνεται θέαμα του εαυτού της, όταν πια κυριαρχούν οι απολαύσεις, η υπόσχεση μιας καλύτερης ζωής, ο καταναλωτισμός, η αστική κουλτούρα, η διασκέδαση, το θέαμα. Αυτό θυμίζουν οι αναρτημένες σε διάφορα σημεία οι κινηματογραφικές γιγαντοαφίσες του Γιώργου Βακιρτζή. Όλα αυτά δεν είναι παρά πτυχές του βιώματος της πόλης. «Το βίωμα είναι το βασικό χαρακτηριστικό μέσα από το οποίο θέλησα να προσεγγίσω τους καλλιτέχνες και τις δημιουργίες τους», τονίζει η Συραγώ Τσιάρα.

Τέτσης Παναγιώτης, Οικοδομή

Πορεία από την ύλη στην υλικότητα

Συνολικά, η εκθεσιακή αφήγηση διαγράφει μια πορεία από την ύλη στην υλικότητα· από την ενασχόληση με την ύλη της πόλης, τα κτίρια, τα αυτοκίνητα κ.λπ., των καλλιτεχνών της δεκαετίας του 1950 και του 1960, στην «εισβολή» του ίδιου του υλικού της πραγματικότητας στο έργο, όπως τα ευτελή καθημερινά υλικά της εγκατάστασης του Κανιάρη, το απόκομμα της εφημερίδας στον πίνακα του Μπότσογλου και τα κολάζ της Χρύσας Ρωμανού, των δεκαετιών του 1960 και του 1970, μέχρι την ενασχόληση με την ίδια την υλικότητα, όπως βλέπουμε στις αποτοιχίσεις της Ρένας Παπασπύρου, της δεκαετίας του 1980.

Χωρίς να αποτελούν την εντυπωσιακή έκθεση που θα ανέμενε κανείς ως «πρώτη» μιας νέας διεύθυνσης, οι «Αστυγραφίες» διαθέτουν μια σειρά στοιχεία που, για έναν οργανισμό καθηλωμένο για δεκαετίες, αποκτούν χαρακτηριστικά καινοτομίας, όπως είναι η (θεωρητικά) ισότιμη συνύπαρξη ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας και κινηματογράφου.

Παραλής Γιώργος, Ο νεροχύτης της Βαρβάρας

Κάθε έργο δεν είναι απλώς ένας τίτλος…

Αν, πάντως, κάτι αποτελεί εμφανή έλλειψη για μια έκθεση σαν κι αυτή, η οποία στηρίζεται σε ένα επιμελητικό σκεπτικό προσανατολισμένο σταθερά στην ιστορική αφήγηση, είναι η απουσία ιστορικοποίησής της, ένταξης δηλαδή των έργων στο ιστορικό τους συγκείμενο και στο αντίστοιχο πλαίσιο της ιστορίας της τέχνης. Δεν μπορεί η αφήγηση της μετάβασης από τη μεταπολεμική πόλη της αστυφιλίας και της ανοικοδόμησης στην ευρωπαϊκή μητρόπολη της δεκαετίας του 1980 να υπηρετείται από… 900 λέξεις, όσες περιλαμβάνονται στα λακωνικά εισαγωγικά κείμενα κάθε μιας από τις επτά ενότητες της έκθεσης. Κάθε έργο δεν είναι απλώς ένας τίτλος, ένα όνομα, κάποιο υλικό και μια χρονολογία. Οφείλει να τοποθετηθεί στο ιστορικό του πλαίσιο, καθώς και σε εκείνο των καλλιτεχνικών ρευμάτων της εποχής του και της εργογραφίας του εκάστοτε καλλιτέχνη. Μόνο έτσι θα μπορεί ο θεατής να φύγει από την έκθεση έχοντας εμπεδώσει τη βασική εκθεσιακή αφήγηση και η Εθνική Πινακοθήκη θα έχει ανταποκριθεί στον παιδευτικό ρόλο της. Μια τέτοια πρακτική δεν αποτελεί επιβολή ερμηνείας· αντιθέτως, δίνει τη δυνατότητα στον θεατή να διαμορφώσει τη δική του ερμηνεία. Γιατί το «έργο τέχνης», το ξέρουμε δα, από μόνο του είναι βουβό. Αν δεν το «ρωτήσεις» κατάλληλα, δεν θα έχει τίποτε να σου πει…

Βακιρτζής Γεώργιος, Αφίσα από την ταινία “Η λεοπάρδαλις της Σικελίας”

Καλλιτέχν(ιδ)ες που συμμετέχουν

Στην έκθεση «Αστυγραφίες» συμμετέχουν με έργα τους οι δημιουργοί: Ιωάννης Αβραμίδης, Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Θεόδωρος Αδαμόπουλος, Αλέκος Αλεξανδράκης, Αχιλλέας Απέργης, Μίνως Αργυράκης, Μιχάλης Αρφαράς, Αγήνωρ Αστεριάδης, Γεώργιος Βακιρτζής, Σπύρος Βασιλείου, Γιώργος Βελισσαρίδης, Λουκάς Βενετούλιας, Νικόλαος Βεντούρας, Παντελής Βούλγαρης, Ανδρέας Βουρλούμης, Γιάννης Γαΐτης, Δανιήλ Γουναρίδης, Γρηγόρης Γρηγορίου, Δανιήλ (Παναγόπουλος), Ντίνος Δημόπουλος, Διαμαντής Διαμαντόπουλος, Κλεοπάτρα Δίγκα, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιώργος Ιωάννου, Μιχάλης Κακογιάννης, Λευτέρης Κανακάκις, Βλάσης Κανιάρης, Χρήστος Καπράλος, Νίκη Καραγάτση, Στέλιος Κασιμάτης, Τάκης Κατσουλίδης, Νίκος Κεσσανλής, Κλέαρχος Κονιτσιώτης, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Αλέκος Κοντόπουλος, Αλέξανδρος Κορογιαννάκης, Νίκος Κούνδουρος, Πάνος Κουτρουμπούσης, Αριστέα Κριτσωτάκη, Γιώργος Λαζόγκας, Γιούλικα Λακερίδου, Κωνσταντίνος Μαλάμος, Ροβήρος Μανθούλης, Γεώργιος Μανουσάκης, Τώνια Μαρκετάκη, Δημήτρης Μεγαλίδης, Γιάννης Μιγάδης, Γιάννης Μίχας, Γιάννης Μόραλης, Χρόνης Μπότσογλου, Εύα Μπουλγουρά, Δημήτρης Μυταράς, Νίκος Νικολαΐδης, Ίρα Οικονομίδου, Κλεάνθης Παντιάς, Ρένα Παπασπύρου, Γιώργος Παραλής, Μαρία Πλυτά, Χρύσα Ρωμανού, Αλέκος Σακελλάριος, Γιώργος Σκαλενάκης, Δήμος (Δημοσθένης) Σκουλάκης, Βασίλης Σπεράντζας, Γιάννης Σπυρόπουλος, Άσπα Στασινοπούλου, Δημήτρης Σταύρακας, Παύλος Τάσιος, Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), Παναγιώτης Τέτσης, Γιώργος Τζαβέλλας, Γεώργιος Τούγιας, Γιάννης Τσαρούχης, Αλέκος Φασιανός, Κώστας Φέρρης, Δημήτρης Χαρισιάδης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Μαρία Χρουσάκη, Γιάννης Ψυχοπαίδης.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Διάρκεια Έκθεσης: Από 21 Ιουνίου 2023 έως 12 Μαΐου 2024
Είσοδος: 10€, μειωμένο 5€
Πληροφορίες Χώρου: Εθνική Πινακοθήκη (Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων), Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, Αθήνα τηλ.: 214-408.62.01
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Το σινεφίλ καλοκαίρι δεν τελειώνει: 5 λόγοι για να μη χάσεις το 10ο Beyond Borders
Αφιέρωμα
Γιατί οι παρέες γράφουν ιστορία τα καλοκαίρια;
Αφιέρωμα
Η Παναγία όπως την ύμνησαν σπουδαίοι ποιητές
Αφιέρωμα
Στις βιβλιοθήκες των φίλων μου βρήκα όλα τα βιβλία που θα έρθουν μαζί μου στις διακοπές
Αφιέρωμα
Γεωπάρκο Χελμού: Ένα ταξίδι ανάμεσα σε κορυφές, σπήλαια και μύθους
Art & Culture
To «Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός» ταξιδεύει σε εννέα νησιά τον Αύγουστο
Art & Culture
Δέκα Έλληνες δημιουργοί μοιράζονται αναμνήσεις με τον Μπομπ Γουίλσον
Αφιέρωμα
(Ξέ)μεινες στην Αθήνα; Αυτός θα είναι ο οδηγός επιβίωσής σου για τον Αύγουστο
Art & Culture
Αύγουστος με μουσική στη Μικρή Επίδαυρο
Αφιέρωμα
Τα βιβλία των διακοπών – 5 προτάσεις από τις εκδόσεις Ψυχογιός
Art & Culture
Οι Seeds ρίχνουν σπόρους παραδοσιακής μουσικής στη Μικρή Επίδαυρο
Αφιέρωμα
Τα βιβλία των διακοπών – 5 προτάσεις από τις εκδόσεις Διόπτρα