MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
06
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 16/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Ηλιοτρόπια στο Σκοτάδι και στο Φως»: Μια έκθεση για την επαναπρόσληψη των αισθήσεων στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη
Από 21/09/2025 έως 09/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 24/10/2025 έως 16/11/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 23/10/2025 έως 17/11/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025
Μουσική και μωσαϊκά: Έκθεση του Paolo Colombo στην Bernier/Eliades Gallery
Από 25/09/2025 έως 08/11/2025
εικαστικά

Dennis Oppenheim – ‘Εργα 1981-1989: Έκθεση αφιερωμένη στον σπουδαίο καλλιτέχνη στη Roma Gallery

Η Roma Gallery διοργανώνει έκθεση με έντεκα μεγάλα επιτοίχια έργα (1981-1989) του σπουδαίου Αμερικανού καλλιτέχνη Dennis Oppenheim, για μια γλυπτική που προφητεύει το μέλλον.

Monopoli Team

Η Roma Gallery παρουσιάζει 11 μεγάλα επιτοίχια έργα του σπουδαίου Αμερικανού καλλιτέχνη, Dennis Oppenheim, από τις 5 Μαΐου μέχρι τις 4 Ιουνίου 2022, σε επιμέλεια του Δημήτρη Τρίκα.

Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη

Κεντρική προσωπικότητα της Αμερικανικής Εννοιολογικής Τέχνης και όχι μόνον, ο Dennis Oppenheim γεννήθηκε το 1938 στο Electric City της Ουάσιγκτον. Από το 1966 μέχρι το θάνατό του το 2011, έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη.

Κατά τη διάρκεια αυτών των τεσσάρων δεκαετιών η τέχνη του Dennis Oppenheim χρησιμοποίησε όλες τις διαθέσιμες μεθόδους και υπαρκτές μορφές έκφρασης: από την γραφή, την περφόρμανς, το βίντεο και την φωτογραφία, το σχέδιο, την γλυπτική και την εγκατάσταση.

Η συναρπαστική διαδρομή του Oppenheim άρχισε από τα μέσα περίπου των ηρωικών sixties μέσα από την body art και την land art για να καταλήξει στα πιο σαρκαστικά και υπονομευτικά σχόλια της σύγχρονης καθημερινότητας, στις δεκαετίες ΄80-΄90, με τη χρήση παιχνιδιών- συμβόλων της παιδικής αθωότητας και χρηστικών αντικειμένων που όμως στα χέρια του σημαίνουν διαφορετικά. Χτίζουν το δυσθεώρητο παλάτι μιας ανεπαίσθητης- και γι΄ αυτό τρομακτικής- απειλής, που υπονομεύει αποτελεσματικά τις αρθρώσεις και τον πυρήνα ενός κυρίαρχου συστημικού καταναλωτικού εφησυχασμού και ενός ναρκισσιστικού ατομικισμού που πουλάει ψευδαισθήσεις ασφάλειας, ευημερίας και ανέξοδης ηδονής.

Ο Γουίλιαμ Μπάροουζ είχε πει κάποτε με τον πηγαίο σαρκασμό του ότι «κανείς δεν μπορεί να κάνει δική του τη ζωή, αλλά κάποιος που κρατάει ένα τηγάνι μπορεί να σκοτώσει» και ο Όπενχαϊμ παίρνει αθώα σημεία της καθημερινής ζωής και τα μεταλλάσει σε σημασίες θανάτου, αρρώστιας, τρόμου ή απλά βασανιστικής αμφιβολίας. Η διαλεκτική σχέση μορφής και περιεχομένου δημιουργεί έναν νέο διάλογο. Μια άλλη νοηματοδότηση της σχέσης σημαίνοντος- σημαινομένου.

Σημαντικά έργα:

Στο συγκλονιστικό Virus του 1989 για παράδειγμα, μικρά κέρινα ομοιώματα του Μίκυ στηριγμένα σε ένα αλουμινένιο πλέγμα, δεν σηματοδοτούν την είσοδο στην διάσημη παιχνιδούπολη ή τη μελωδία της ευτυχίας αλλά συγκροτούν τη κυτταρική δομή ενός απειλητικού ιού- πόσο προφητικός αλήθεια!

Στο έργο Thought… δημιουργεί ένα τοπίο κινδύνου (πολέμου;) κατασκευάζοντας ένα σύμπλεγμα οστών (οστέα ξηρά;) που απολήγουν σε αιχμηρές κάμες- δίκοπα μαχαίρια – σαν «δάχτυλα του φόβου» που απειλούν τη σκέψη άρα και τη ζωή την ίδια. Στο study for second generation το φάντασμα ενός αυτοκινήτου πέφτει από τη ριγέ κοιλιά μιας Ζέβρας.

Οι σειρές «δεύτερη γενιά» και «τρίτη γενιά» σχετίζονται με αντικείμενα και ζώα που έρχονται από «αλλού». Είναι μια πρόταση της «μη πραγματικότητας». Σαν την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων που μετατρέπει τα μικρά αντικείμενα του σπιτιού σε υπερβολικά μεγάλα και τα μεγαλύτερα πράγματα σε πολύ μικρά. Τα μεγέθη αντιστρέφονται όπως αντιστρέφονται τα νοήματα. Ο κόσμος από οικείος γίνεται ανοίκειος. Έρχεται το πάνω- κάτω και το παιχνίδι αντί για χαρά παράγει δυσφορία και την αίσθηση της απειλής.

Οι ίδιες οι φόρμες είναι εύκολα αναγνωρίσιμες, αλλά οι αφηρημένες επιφάνειές τους τις καθιστούν γενικές και κάπως τοτεμικές. Το ζώο σύμβολο της φύσης και της ζωής γίνεται ο δούρειος ίππος στην κοιλιά του οποίου κρύβεται το σαράκι της τεχνολογίας και της φαντασμαγορίας της κατανάλωσης.

Πριν πολλά χρόνια ο Μαρσέλ Ντυσάν με την κρήνη του, δηλαδή με μια απλή αλλά ευφυή χειρονομία όχι μόνον άλλαζε τα όρια της τέχνης αλλά υπονόμευε την κρατούσα επί αιώνες αντίληψη για το Είναι της Τέχνης. Πυροδότησε δηλαδή την ατέρμονη, μέχρι και τις μέρες μας, συζήτηση, για την οντολογία της Τέχνης.

Ο Οπενχάϊμ με το Study for waffle maker έρχεται να συνεχίσει το έργο του Ντυσάν και να προβοκάρει το ιδανικό του Homo Sapiens. Κατασκευάζει ένα υπερμεγέθη κεφάλι ανδρός σαν λεκάνη τουαλέτας ανοιγμένο οριζόντια στο ύψος του εγκεφάλου έτσι ώστε το όλον να φαίνεται λεκάνη με ανοιγμένο καπάκι. Η αποκάλυψη που εντείνει τη δυσφορία και την πρόκληση εμφανίζει μια βάφλα να έχει αντικαταστήσει τον ανθρώπινο νου. Πρόκειται για την κορύφωση της ειρωνείας και της απόρριψης του σύγχρονου πολιτισμού και την εικονογραφία της αποχαύνωσης και του εκμαυλισμού της ανθρώπινης διάνοιας από την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης…

O Oppenheim βάζει διαρκώς επώδυνες ερωτήσεις και προφανώς δεν ενδιαφέρεται να υπαγορεύσει εύκολες απαντήσεις. Χωρίς να φοβάται να ανοίξει την πόρτα στο άγνωστο, πετυχαίνει μια ισορροπία μεταξύ θεωρητικών αισθητικών ζητημάτων/αναζητήσεων και της φιλόδοξης επιθυμίας να φέρει την εμπειρία της τέχνης στην καθημερινή μας πραγματικότητα.

Οι μεταμορφώσεις των ευτελών ή ασήμαντων πραγμάτων σε αντικείμενα με υπόσταση και νόημα, αντικατοπτρίζουν ένα σύμπαν στο οποίο τα πάντα είναι δυνατά, γιατί η ενέργεια από την οποία αποτελούνται είναι φευγαλέα σταθερή, απρόσωπα ευμετάβλητη και μόνο για λίγο δική μας.

Το έδαφος αποδεικνύεται ρευστό πεδίο σαν κινούμενη άμμος, οι βεβαιότητες υπονομεύονται, το Είναι και το Φαίνεσθαι διίστανται και η σύγκρουση φύσης και τεχνολογίας προφητεύει τη δυστοπία του μέλλοντος μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕπέστρεφε: Ταξίδι στο σύμπαν του Κ. Π. Καβάφη μέσα από την έκθεση του Ανδρέα Γεωργιάδη στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη12.09.2018

Τα επιτοίχια έργα

Τα επιτοίχια έργα του Οπενχάϊμ προοιωνίζονται τη νέα, ριζοσπαστική, αιχμηρή γλυπτική και τις συναρπαστικές κατασκευές του σπουδαίου δημιουργού αλλά διαθέτουν μια δική τους σφριγηλή αυτονομία. Είναι αυτόφωτα, αυθύπαρκτα έργα που ορίζονται από τη σχεδιαστική τους δύναμη, την στιγματισμένη επιφάνεια από ηθελημένες χρωματικές κηλίδες του εργαστηρίου και την περιπετειώδη σκέψη που αποτυπώνουν στις επιφάνειες τους.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Dennis Oppenheim
Χώρος: Roma Gallery, Ρώμα 5, Αθήνα.
Διάρκεια Έκθεσης: 5 Μαΐου - 4 Ιουνίου 2022
Πληροφορίες Χώρου: Roma Gallery, Ρώμα 5, Αθήνα. Τηλ: 302112341115. E: [email protected] | https://www.roma-gallery.com/el/ | Εγκαίνια: Πέμπτη, 5.5.2022, 17:00
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Σχετικά Θέματα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Εικαστικά
Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Kimiko Yoshida στην Ελλάδα
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Εικαστικά
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο – 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Θραύσματα Μνήμης: Ατομική έκθεση της Ελένης Μελά στο Κολωνάκι
Art & Culture
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του