MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
07
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Το ’21 μέσα από οκτώ εκθέσεις τέχνης και τεκμηρίων

Οι εκθέσεις για το ιωβηλαίο της Επανάστασης του 1821 άνοιξαν τις πύλες τους στο κοινό, μαζί με την επαναλειτουργία των μουσείων. Μια συγκριτική ματιά εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές, εξετάζει τα πλεονεκτήματα της κάθε μιας, προτρέποντας τον θεατή να τις επισκεφθεί όλες.

Σπύρος Κακουριώτης | 25.05.2021

2. Εθνική Πινακοθήκη: «Το 1821 στη ζωγραφική»

Επιλέγοντας έναν έντονα αυτοαναφορικό τίτλο, τη ρήση του Ιωάννη Κωλέττη προς τους ζωγράφους αδελφούς Μαργαρίτη «Η Ελλάς απαιτεί την ιστορικήν Πινακοθήκην της», η Εθνική Πινακοθήκη επιλέγει μάλλον να αποτελέσει την πρωταγωνίστρια των εκθέσεών της –να αποτελέσει η ίδια το κεντρικό έκθεμα, έπειτα από μια αδικαιολόγητα μακρόχρονη ανακαίνιση, η οποία, ας μην το λησμονούμε, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, παρά τους πανηγυρισμούς με τους οποίους η πολιτική ηγεσία υποδέχθηκε την επαναλειτουργία της.

Η έκθεση έργων ιστορικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης διοργανώθηκε μάλλον διεκπεραιωτικά, στη μικρή αίθουσα του ισογείου όπου στο μέλλον πρόκειται να στεγαστούν έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου από τη μόνιμη συλλογή. Ίσως γι’ αυτό και δεν χαρακτηρίζεται «περιοδική έκθεση» –άλλωστε, στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, στο υπόγειο, εκτελούνται ακόμη εργασίες…

Καμία έκπληξη, λοιπόν, δεν περιμένει τον επισκέπτη, που θα δει τα πλέον αναμενόμενα έργα των πλέον αναμενόμενων ζωγράφων (από τον Θεόδωρο Βρυζάκη και την «Ελλάδα ευγνωμονούσα» μέχρι τον Καραϊσκάκη του Γεωργίου Μαργαρίτη ή τον Γκούρα του αδελφού του, Φίλιππου). Ξεχωρίζουν, αναμφίβολα, από τον περιρρέοντα νεοκλασικισμό που κυριαρχεί, αφενός, μια εξαιρετική «Δόξα» του Γύζη (περ. 1897), αφετέρου, το «Επεισόδιο του Ελληνικού Αγώνα» (1856) του Ντελακρουά.

Πάντως, η ηγεμονική παρουσία του Κωλέττη ανάμεσα στους εικονιζόμενους νεκρούς ήρωες είναι ενδεικτική των κριτηρίων που πρυτάνευαν συχνά στην ηρωοποίηση των αγωνιστών: ο ηπειρώτης πολιτικός προώθησε για ίδιον όφελος την ηρωοποίηση του συντοπίτη του Καραϊσκάκη από πολύ νωρίς, όπως δείχνει και το ξύλινο αγαλματίδιο του ήρωα από τον Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου, φιλοτεχνημένο το 1829.

Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Οι αδερφοί Νάσσερ πιστεύουν ότι η κατοχή της Γάζας θα τελειώσει πολύ σύντομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Ο “Άμνετ” είναι ο καλύτερος “Αμλετ” που έχεις δει
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Τρία 24ωρα μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα
Art & Culture
66o ΦΚΘ: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ αναζητεί το άγνωστο. Και το βρίσκει
Art & Culture
“Όλα πρέπει να αλλάξουν”: Στην 9η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης η τέχνη καλεί σε ριζική αλλαγή
Cine News
ArtCinema Hydra – second edition: Για τρεις ημέρες η Ύδρα γέμισε τέχνη
Art & Culture
Στην πρόβα: «Κουζίνα» στο θέατρο Κιβωτός – Γεύση εργασιακού μεσαίωνα
Art & Culture
5 + 2 λόγοι να (ξανα)δεις τον «Δον Ζουάν» του Πάνου Βλάχου στο Θέατρο Βεάκη
Art & Culture
66o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: “Αυλαία και πάμε!” με Jim Jarmusch και Indya Moore
Art & Culture
"Το καταραμένο παιδί" του Honoré de Balzac στο Θέατρο Arroyo (video)
Art & Culture
Ένα θεατρικό «Τεστ» για την ευκολία των ανθρώπων να εξαγοραστούν
Art & Culture
Στο Αμφιθέατρο, ο Γιάννης Καλαβριανός κάνει ταξίδι στο χρόνο