MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
16
ΙΟΥΝΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Allspice - Michael Rakowitz & Ancient Cultures: Η σύγχρονη τέχνη συναντά αρχαίους πολιτισμούς στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 13/05/2025 έως 31/10/2025
Battles Of Silence: Φωτογραφική έκθεση του Αβραάμ Κ. Γούναρη στην Πινακοθήκη Λέφα
Από 12/06/2025 έως 27/06/2025
Biting My Own Friends: Έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Barba Dee στην Γκαλερί Cypher
Από 05/06/2025 έως 29/06/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
In a Bright Green Field: Ομαδική έκθεση σύγχρονων Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 12/06/2025 έως 13/09/2025
Oxygen: Έκθεση των Sober5083R και SIMEK στη ΔΛ Gallery
Από 29/03/2025 έως 28/06/2025
Sauvage: Μια έκθεση της Όλγας Καραδήμου στην Ύδρα για τη διαφύλαξη της άγριας πανίδας
Από 01/06/2025 έως 30/06/2025
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
Untitled: H πρώτη έκθεση έργων του Jean-Michel Basquiat στην Ελλάδα
Από 22/05/2025 έως 02/08/2025
Walk Through Me: Έκθεση της Κατερίνας Μερτζάνη στην Γκαλερί Alma
Από 12/06/2025 έως 12/07/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
Win Knowlton: Αποτυπώνοντας στον καμβά την κλιματική αλλαγή
Από 15/05/2025 έως 27/09/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Αναζητώντας την εικόνα» του Λάκη Παπαστάθη στο Μουσείο Μπενάκη
Από 03/04/2025 έως 20/07/2025
«Διαδρομές στην τέχνη»: Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
Από 24/05/2025 έως 02/11/2025
«Ιστορίες Ανεμελιάς» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/05/2025 έως 07/09/2025
«Πεδίον ανθίσματος» από τον Αλέκο Κυραρίνη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 18/03/2025 έως 20/06/2025
Άνεμος, η ηχώ του τοπίου: Έκθεση της Αγγελικής Αντωνέα στην γκαλερί Art Project Space
Από 12/06/2025 έως 04/07/2025
Άποψη/Apopsi: Τέσσερις καταξιωμένοι εικαστικοί διασταυρώνουν τις φωνές τους στην γκαλερί artworx
Από 20/05/2025 έως 30/06/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αυτή η Στιγμιαία Οσμή: Έκθεση της Αριστέας Χαρωνίτη στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/05/2025 έως 21/06/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Διαφημίζοντας την Ελλάδα: Ο ελληνικός τουρισμός των 60s μέσα από μάτια σπουδαίων καλλιτεχνών, στην Ύδρα
Από 25/03/2025 έως 31/10/2025
Η Εμμονή του Βλέμματος: Μια έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 10/04/2025 έως 31/10/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου: Τρεις Ελληνίδες εικαστικοί ιχνηλατούν τα «Μονοπάτια της Ιαπωνικής Αισθητικής»
Από 08/04/2025 έως 21/06/2025
Ο κορυφαίος street artist Fenx για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Έκθεση στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts
Από 03/06/2025 έως 16/06/2025
Προδανεισθείς Χρόνος: Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα απ’ το έργο του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη
Από 20/02/2025 έως 27/07/2025
Συνάψεις: Αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/05/2025 έως 29/06/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Φαντάσου ένα πουλί: Μια ομαδική έκθεση πάτσγουορκ στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 10/05/2025 έως 29/06/2025

«Stock Images»: Ο Πάνος Κοκκινιάς αποτυπώνει μια πόλη σε μετάβαση

Μια λαμπερή πόλη-σκηνή, μια καταθλιπτική πόλη σε κίνηση: Οι αντιφάσεις μιας Αθήνας σε κρίση, φωτογραφημένες από τον Πάνο Κοκκινιά, παρουσιάζονται σε έναν παλιό χώρο γραφείων στην καρδιά της πόλης από τον Πολιτιστικό Οργανισμό ΝΕΟΝ.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Αν οι υπάλληλοι του ΝΕΟΝ δεν περίμεναν υπομονετικά στην είσοδο του μεγάρου της Στοάς Αθηνών, στον αριθμό 4 της οδού Σοφοκλέους, δύσκολα θα μπορούσε κανείς να βρει τον χώρο που φιλοξενείται η έκθεση «Stock Images» του φωτογράφου Πάνου Κοκκινιά, που αποτελεί την φετινή δράση του προγράμματος Έργο στην Πόλη του οργανισμού.

Ακόμα δυσκολότερα θα μπορούσε να φανταστεί ο περαστικός που διασχίζει τη διαμπερή στοά ότι εκεί, σε ένα μουντό κτίριο γραφείων στριμωγμένο ανάμεσα σε δύο νεοκλασικά τραπεζικά μέγαρα, θα μπορούσε να στεγάζεται μια φωτογραφική αποτύπωση των πληγών που άφησε πάνω στο σώμα της πόλης και στους ανθρώπους της η δεκάχρονη οικονομική κρίση, αποτέλεσμα, εν πολλοίς, του ανέμελου κερδοσκοπικού πάρτυ που έστησαν, εις βάρος εκείνων που φωτογραφίζει ο Κοκκινιάς, οικονομικοί οργανισμοί όπως αυτοί που φιλοξενούνται κατά μήκος της οδού –ας μη λησμονούμε, άλλωστε, τι ακριβώς ερχόταν παλιότερα στο μυαλό όλων μας όταν ακούγαμε τη λέξη «Σοφοκλέους»…

Athens, 2018

Ερημωμένα γραφεία

Στον τρίτο όροφο του μεγάρου, εκεί όπου πριν στεγάζονταν τραπεζικές υπηρεσίες, ίχνη των οποίων παραμένουν ακόμη αποτυπωμένα στον χώρο, παρά τη δεκαετία που έχει μεσολαβήσει από την απομάκρυνσή τους –όπως μια μικρή ταμπέλα με το όνομα του υποδιευθυντή ή οι χειρόγραφες καρτέλες με τους αριθμούς των φακέλων που αρχειοθετούνταν στις ντουλάπες– μέσα στον λαβύρινθο που σχηματίζουν τα επιμέρους γραφεία, είναι αναρτημένες φωτογραφίες της πόλης και των ανθρώπων της. Άνθρωποι που συχνά σου δίνουν την αίσθηση ότι εγκατοικούν αυτά τα ερημωμένα από τη δεκαετή κρίση δωμάτια και συντονίζονται με την καταθλιπτική ατμόσφαιρα που αναδίδουν.

Η έκθεση «Stock Images», με τον τρόπο που τη συνέλαβε ο Πάνος Κοκκινιάς και τη σχεδίασαν η επιμελήτρια Shoair Mavlian και οι υπεύθυνοι του Πολιτιστικού Οργανισμού ΝΕΟΝ, εγκιβωτίζει την πόλη μέσα στην πόλη, καθώς αυτός ο ad hoc εκθεσιακός χώρος λειτουργεί ως συνεκδοχή της ίδιας της καρδιάς της Αθήνας.

Installation view – Cellphone 1, 2019

Ένα πορτρέτο της πόλης

Τρεις διαφορετικοί άξονες, τρεις διαφορετικές οπτικές, τέμνονται προκειμένου να συγκροτήσουν ένα πορτρέτο της πόλης, έτσι όπως το συλλαμβάνει το κριτικό βλέμμα του καλλιτέχνη, σημείωσε η επιμελήτρια: Αφενός, μια σειρά από οκτώ πανοραμικές φωτογραφίες, που σταδιακά εστιάζουν σε επιμέρους πτυχές της αστικής ζωής, προσλαμβάνουν την πόλη ως σκηνή. Πρόκειται για σκηνοθετημένες φωτογραφίες (ιδίωμα που δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στην Ελλάδα), τεχνικά άρτιες, λαμπερές και χωρίς ψεγάδια, με έντονη θεατρικότητα.

Πλάι τους ή σε διπλανά δωμάτια, το βλέμμα του καλλιτέχνη εστιάζει στα πρόσωπα που κατοικούν, εργάζονται και κυκλοφορούν σε αυτήν την πόλη. Πρόκειται για πορτρέτα ανδρών και γυναικών, που κινούνται απομονωμένοι μέσα στο χάος, με μόνη συντροφιά το κινητό τους. «Τα πρόσωπα των ανθρώπων που αντίκριζα και φωτογράφιζα ήταν σε διαρκή κατάθλιψη. Δεν είναι κάτι που το έστησα, έτσι τους βρήκα», παρατήρησε ο Πάνος Κοκκινιάς, αν και τόνισε πως οι μισές περίπου από τις φωτογραφίες που συγκροτούν την ενότητα «Η πόλη σε κίνηση» είναι σκηνοθετημένες –κάτι που αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης και χωρίς την επισήμανση του δημιουργού, αφού εύκολα αναγνωρίζει στις φωτογραφίες πρόσωπα γνωστά από την πολιτιστική ζωή της Αθήνας (εικαστικούς, ηθοποιούς, ποιητές…), ένα κλείσιμο του ματιού στον θεατή που λειτουργεί και σαν μικρό κουίζ.

Underground, 2019

Ανατρεπτικές «υποσημειώσεις»

Αν η συνύπαρξη των δύο αυτών αξόνων παράγει μια δημιουργική ένταση, η οποία χαρακτηρίζει την έκθεση, ο τρίτος άξονας, που αποτελείται από φωτογραφίες αρχείου, έρχεται να προσφέρει την αναγκαία υπονόμευση του κεντρικού αφηγήματος, της λαμπερής πόλης-σκηνής. Πρόκειται για παλαιότερες φωτογραφίες της πόλης, από το αρχείο του φωτογράφου, που αναδεικνύουν λεπτομέρειες οι οποίες, στις γυαλιστερές πανοραμικές φωτογραφίες της Αθήνας περνούν απαρατήρητες. Οι φωτογραφίες αυτού του τρίτου άξονα είναι μικρών διαστάσεων, τυπωμένες σε φτηνό χαρτί και κολλημένες απευθείας στον τοίχο, όχι όμως στο ύψος του ματιού του θεατή.

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης τις χαρακτήρισε «υποσημειώσεις», και πραγματικά σαν τέτοιες λειτουργούν, όχι όμως για να επιβεβαιώσουν ή να τεκμηριώσουν αλλά για να αμφισβητήσουν και να ανατρέψουν το κεντρικό «κείμενο». Έτσι, πλάι στην Αθήνα που λάμπει λουσμένη στον νυχτερινό φωτισμό, μια λεπτομέρεια από τον ακάλυπτο πολυκατοικιών, φωτογραφημένη στο φως της ημέρας, ρηγματώνει την ψευδαίσθηση της λαμπρότητας που δημιουργεί η πανοραμική λήψη.

Αντίστοιχα, πλάι στην φωτογραφία του αγάλματος του Βενιζέλου, που αναδεικνύει την ισχύ του εθνικού αφηγήματος, τρεις μικρές φωτογραφίες ενός λόφου, τραβηγμένες από διαφορετική οπτική γωνία, ώστε σε καθεμιά να αναδεικνύεται και μια διαφορετική λεπτομέρεια, έρχονται να αποδομήσουν τα στοιχεία που συγκροτούν αυτό το αφήγημα: στην πρώτη διακρίνεται μια σημαία, στην άλλη μια εκκλησία και στην τρίτη μια επιγραφή με την επισήμανση: ΠΩΛΕΙΤΑΙ…

Kifissos, 2017

Πάνος Κοκκινιάς

Ο Πάνος Κοκκινιάς γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε φωτογραφία στο School of Visual Arts της Νέας Υόρκης, στο Yale University (MFA) και στο Derby University (PhD). Έχει εκθέσει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Παρίσι, Βρυξέλλες, Ρώμη, Μαδρίτη, Μόναχο, Νέα Υόρκη, Σιγκαπούρη, Πεκίνο, Κάσσελ κ.α.) Ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνουν τα: Replay στο Θέατρο Παλλάς, Αθήνα (2018) και Bozar Centre for Fine Art, Βρυξέλλες (2012). Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Πρόσφατα εξελέγη αναπληρωτής καθηγητής Φωτογραφίας στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.

Shoair Mavlian & Πάνος Κοκκινιάς

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Πάνος Κοκκινιάς
Χώρος: Σοφοκλέους 4, Στοά Αθηνών, 3ος όροφος
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Σεπτεμβρίου - 3 Νοεμβρίου 2019
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερα από Art & Culture